Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man installera själv och behÃ¥lla alla garantier?  (läst 2813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Funderar på att köpa antingen CTC 510M eller Nibe F2120 12kW. Förutsättningarna är en plans hus med källare om totalt 224m2 + garage om ca 25m2 så cirka 250 m2 totalt. Förbrukning idag är 25000 kwh inklusive hushållsel (3 personer i hushållet) och bor utanför Lund i Skåne så milda vintrar. tummenupp

Har en kompis som jobbar som rörläggare. Skulle han kunna installera åt mig och jag skulle fortfarande behålla garantierna? Någon som har koll på vad CTC och Nibe har för regler om detta?

Synpunkter på valet av Nibe eller CTC? Nibe verkar ha lite bättre verkningsgrad, men har ju inte funnits på marknaden så länge. Kör båda Mitsubishi kompressor?

Tacksam för svar!

A A

  • Gäst
A A
SV: Kan man installera själv och behålla alla garantier?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2018, 21:55:04 »
Nibe inte länge på marknaden? Första inlägget på NIBE-delen av luft/vatten är från 2005.
Google hittar svenska återförsäljare för Nibe från -98

Dock har jag inte egen erfarenhet av någon av dom.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man installera själv och behålla alla garantier?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2018, 09:59:09 »
Hej
Funderar på att köpa antingen CTC 510M eller Nibe F2120 12kW. Förutsättningarna är en plans hus med källare om totalt 224m2 + garage om ca 25m2 så cirka 250 m2 totalt. Förbrukning idag är 25000 kwh inklusive hushållsel (3 personer i hushållet) och bor utanför Lund i Skåne så milda vintrar. tummenupp

Har en kompis som jobbar som rörläggare. Skulle han kunna installera åt mig och jag skulle fortfarande behålla garantierna? Någon som har koll på vad CTC och Nibe har för regler om detta?

Synpunkter på valet av Nibe eller CTC? Nibe verkar ha lite bättre verkningsgrad, men har ju inte funnits på marknaden så länge. Kör båda Mitsubishi kompressor?

Tacksam för svar!
Tidigare har det varit fritt att installera själv men har för mig jag läste nått inlägg om att Ctc hade nått krav men det kanske din kompis uppfyller om han är rörläggare. Läs på hos tillverkarna före köpet garanti kan vara viktigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man installera själv och behålla alla garantier?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2018, 11:30:41 »
Var inte helt tydlig ser jag...  Sc:,h

Jag menar att Nibe F2120 är rätt ny på marknaden. Den kom väl ut hösten 2016? CTC:s 510M kom väl lite tidigare?

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man installera själv och behålla alla garantier?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2018, 18:22:05 »
NIBE har ett papper som ska fyllas i av installatören efter igångsättning av pumpen. Och skickas in till nibe för att garantin ska gälla..... Om du kan fylla i det själv kan jag dock inte svara på.
« Senast ändrad: 03 januari 2018, 18:23:44 av eba »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man installera själv och behålla alla garantier?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2018, 22:34:29 »
Tidigare var det i all fall ok men vet inte om nått ändrats.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man installera själv och behålla alla garantier?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2018, 11:01:06 »
Ok. Får ringa och höra.

Någon som har sunpunkter på Nibe eller CTC?

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Kan man installera själv och behålla alla garantier?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2018, 19:03:51 »
Nibe är väldigt serviceinriktade när man kontaktar dem. Har inte haft med CTC att göra så kan inte svara där. Jag gjorde mitt med stöd av en kompis som jobbar på rörfirma som är Nibe-installatör.

Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!