Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 med högtryckslarm  (läst 1084 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matteli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F370 med högtryckslarm
« skrivet: 09 oktober 2019, 23:19:06 »
Hej alla forummedlemmar

Jag har följande problem. I huset sitter en Nibe F370. Golvvärme i hus på 180 kvm ett plan. VP installerad augusti 2013. Huset byggt 1996.

Några dagar efter byte av expansionskärlet hörde jag ett obeknt ljud från frånluftfläkten. När jag öppnade övre luckan för att titta till fläkten noterade jag mkt vatten som stod under fläkten. Vi upptork visade det sig att det va ca 8-9 l vatten. Jag noterade också att Högtrycklarm 50 löst ut, sannoligt högtryckspressostaten. Jag torkade upp vatten och försökte återstäkka utan lyckat resultat. Uppenbarligen står kompressorn still. Jag kör nu på 8 kwh elpatron som ger ok tappvarmvatten och golvvärme. Framledningssystem beräknar till 28,5 g vid 7 grader ute. Jag måste tyvärr vänta lite väl länge ca 2 veckor på service. Jag har avluftat och kontrollerat att vattenpumpen trycker fram vatten i golvvärmesystemet. Vad kan jag göra mer annat än att vänta på service. Kan ngt kretskort gått sönder eller ngt i kompressorn?

Ni med erfarenhet, Vad kan ha hänt? Vad kan jag göra?

M.v.h
Mats

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F370 med högtryckslarm
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2019, 04:53:30 »
Du har tyvärr drabbats av en översvämning pga att, som jag tror, avloppsledningen till spillvattnet geggat igen. Damm och annat kan med åren sätta igen slangen och tillslut kan vattnet från avfrostningarna bara samlas högst upp i spillfatet. Har man otur så kan det sedan rinna över kanten och nedåt så att också elektronik och annat kan paja. Jag har självt åkt på detta en gång för länge sedan,,,då pajade några kontaktorer

Tyvärr finns inget larm för detta utan man måste hålla koll själv med jämna mellanrum. Sök på forumet här, finns en hel del skrivet hur man ska göra rent slangen mm beroende på modell av flvp

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Matteli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 med högtryckslarm
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2019, 12:34:56 »
Hej

Tack för svar. Rengöring av igensatt dräneringsslang har skett. Det som är problemet är att min FVP nu endast går på elpatronen. Verkar fungera bra i övrigt. Beräknad framledningstemperatur och värme ut i mina 8 golvvärmeslingor förefaller OK. Samtliga 7 frånluftskanaler rensade och ser fina ut. Vent ska finjusteras när det gäller flöde men annars är problemet just nu att ngt. stör kompressorn att starta. Det kan mycket väl vara ngt kontaktdon eller annat som tog skada pga det vatten som stod i övre delen pga stoppet i dräneringsröret. Samtliga kretskort sitter lite distanserat på framsida av vp och inte i utrymmet där vattnet stod och jag tror inte vattnet kommit åt kretskorten. Om det runnit vatten borde det ha runnit en bil bakom kortet. Det skulle däremot kunna ha blivit någon form av kortslutning på ngt kontaktdon i området för vatten som i sin tur orsakat skada på ngt. kort. Det som nu tillstött är att vattencirkulationspumpen endast snurrar när jag kör i aotoläget. Om jag ställer in på endast "insats" m.a.o. elpatron så stannar cirkulationspumpen. Kör därför i autolaget trots högtryckslarmet.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F370 med högtryckslarm
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2019, 14:35:53 »
Är det något annat som kan ha fått ett "litet bad", hur är det med det? Vad sitter så illa till så det kan ha skadats av att det stått för mycket vatten i spillfatet?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Matteli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 med högtryckslarm
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2019, 01:36:04 »
Här kommer lite återkoppling

Tekniker från Pool och Värme konstaterade snabbt att det var kopplingsplinten på höger sida som hade skadade kontaktbanor, sannolikt på grund av att fukt slungats runt och att korrosion orsakat avbrott. Kortet byttes ut och nu fungerar allt som det ska. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!