Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvÃ¥rörssystem?  (läst 18672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9650
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #15 skrivet: 31 oktober 2016, 14:15:17 »
Tanken med ettrörs-system är ju att spara ett antal meter värmerör, rördragningsjobb och ett antal kopplingar och/eller lödningar. Husfabrikanterna tycker i alla fall att det är mer rationellt för dem även om radiatorstorleken ökar något. Ofta förbereds också övervåningen med stigare och rörslingor i mellanbjälklaget. Flödena i alla slingor kan ju vara svåra att mäta praktiskt men med en god projektering räcker det med att strypa in alla slingor så returerna får samma temperatur. Vad som är optimalt i detta fall när det ska inredas helt i efterhand kan vara svårare att avgöra utan att veta alla detaljer. Jämfört med fördelare för framledning respektive returer och separata rör fram och tillbaka till varje radiator, som jag tolkar det större osäkerhet om tryckfallet och eventuellt behov av ny tryckstyrd cirkulationspump tycker jag ettrörs-slinga/or som på bottenvåningen verkar vara enklare.

Tanken att sätta upp en radiator i taget varefter rummen blir klara på övervåningen tycker jag egentligen inte är så lyckad. Efter varje tillägg i värmesystemet ska det renspolas för att skölja ut smutspartiklar som skada i värmesystemet ingående komponenter som det står. Det innebär att man tvingas byta värmevatten flera gånger och det nya först syrerika vattnet gör att det rostar i värmesystemet. Använd hellre el-radiator och/eller byggfläkt för att hålla värmen under tiden hela övervåningen inreds. När det är tapetserat, målat och kaklat etc. är det bara att sätta upp de vattenburna radiatorerna, dra och ansluta rören. Pannan givetvis avstängd och tömd då avsticken till övervåningen sätts upp. Öppna ev. värmeventiler till övervåningen om det finns förberett. Fyll upp hela systemet i huset med nytt vatten, lufta och töm ut allt värmevatten ett par gånger för att få ut alla smutspartiklar som kan finnas. Kontrollera att det är tätt överallt. Rensa smutsfiltret. Kontrollera att förtrycket i expansionskärlet är det rätta nu när systemet är tomt och justera vid behov. Fyll slutligen upp värmesystemet igen, lufta och starta pannan. Sedan behöver det förhoppningsvis inte bytas värmevatten på många år. Luftning och lite påfyllning kan dock behövas i efterhand första tiden.

Edit: Kompletterade med en rad om att passa på att kontrollera/justera förtrycket i expansionskärlet när värmesystemet ändå är tomt.

« Senast ändrad: 01 november 2016, 08:26:50 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #16 skrivet: 31 oktober 2016, 21:14:41 »
Tanken med ettrörs-system är ju att spara ett antal meter värmerör, rördragningsjobb och ett antal kopplingar och/eller lödningar. Husfabrikanterna tycker i alla fall att det är mer rationellt för dem även om radiatorstorleken ökar något. Ofta förbereds också övervåningen med stigare och rörslingor i mellanbjälklaget. Flödena i alla slingor kan ju vara svåra att mäta praktiskt men med en god projektering räcker det med att strypa in alla slingor så returerna får samma temperatur. Vad som är optimalt i detta fall när det ska inredas helt i efterhand kan vara svårare att avgöra utan att veta alla detaljer. Jämfört med fördelare för framledning respektive returer och separata rör fram och tillbaka till varje radiator, som jag tolkar det större osäkerhet om tryckfallet och eventuellt behov av ny tryckstyrd cirkulationspump tycker jag ettrörs-slinga/or som på bottenvåningen verkar vara enklare.

Tanken att sätta upp en radiator i taget varefter rummen blir klara på övervåningen tycker jag egentligen inte är så lyckad. Efter varje tillägg i värmesystemet ska det renspolas för att skölja ut smutspartiklar som skada i värmesystemet ingående komponenter som det står. Det innebär att man tvingas byta värmevatten flera gånger och det nya först syrerika vattnet gör att det rostar i värmesystemet. Använd hellre el-radiator och/eller byggfläkt för att hålla värmen under tiden hela övervåningen inreds. När det är tapetserat, målat och kaklat etc. är det bara att sätta upp de vattenburna radiatorerna, dra och ansluta rören. Pannan givetvis avstängd och tömd då avsticken till övervåningen sätts upp. Öppna ev. värmeventiler till övervåningen om det finns förberett. Fyll upp hela systemet i huset med nytt vatten, lufta och töm ut allt värmevatten ett par gånger för att få ut alla smutspartiklar som kan finnas. Kontrollera att det är tätt överallt. Rensa smutsfiltret. Fyll slutligen upp värmesystemet igen, lufta och starta pannan. Sedan behöver det förhoppningsvis inte bytas värmevatten på många år. Luftning och lite påfyllning kan dock behövas i efterhand första tiden.

Tack för svaret. Det lÃ¥ter som en vettig idé  :) Och tack till er andra ocksÃ¥ som har tagit er tid, jag fÃ¥r fundera vidare lite.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #17 skrivet: 31 oktober 2016, 22:02:03 »
Rätt dimensionerat ettrörssystem, enklaste saken att justera, enbart rätt flöde per slinga. Självklar kan du sänka temp. på enskilda radiatorer(termostat,manuelt med ratt) med lite förskjutning på framledning(knappast märkbart), så hög framledning och effekt uttag har man inte att fördela per slinga(7dT). Så att snacka om monster radiatorer rena nonsens(går alldeles utmärkt att anpassa efter effekt behov varefter) rena otur om man behöver öka på radiator storlek , kanske i kungaslott?! Helt enkelt billigaste system vad det gäller installation och GDS åtagande.
Över huvud taget varför ska du behöva krångla till det så mycket om alt fungerar bra hittills? Enklast att dra fram ny ettrörsslinga med stryp +avstängningsventiler, rätt element för varje rumsuppvärmningsbehov, klok rördragning så du slipper monster radar.
Jiri
 
 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #18 skrivet: 31 oktober 2016, 22:41:56 »
Rätt dimensionerat ettrörssystem, enklaste saken att justera, enbart rätt flöde per slinga. Självklar kan du sänka temp. på enskilda radiatorer(termostat,manuelt med ratt) med lite förskjutning på framledning(knappast märkbart), så hög framledning och effekt uttag har man inte att fördela per slinga(7dT). Så att snacka om monster radiatorer rena nonsens(går alldeles utmärkt att anpassa efter effekt behov varefter) rena otur om man behöver öka på radiator storlek , kanske i kungaslott?! Helt enkelt billigaste system vad det gäller installation och GDS åtagande.
Över huvud taget varför ska du behöva krångla till det så mycket om alt fungerar bra hittills? Enklast att dra fram ny ettrörsslinga med stryp +avstängningsventiler, rätt element för varje rumsuppvärmningsbehov, klok rördragning så du slipper monster radar.
Jiri
 

Tack!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ettrörssystem borde egentligen vara förbjudna, men nu har väl branschen lyckats stoppa detta för att de i vissa fall kan spara en hundring eller två på att snåla in på användarvänligheten, flexibiliteten och den högre systemverkningsgrad som ett väl dimensionerar tvårörssystem ger i förhållande till ettrörssystemen.

Visst fungerar det, men att man skulle kunna komma från att sätta in större radiatorer i slutet på slingan än i början (effekt/m2) är helt enkelt inte sant.
Att det skulle behövas monsterraddar har JAG aldrig påstått, utan bara att man skall dimensionera dem 7% större ju längre bak i slingan de kommer.

Tvårörssystemet ger större valfrihet, flexibilitet, samma flödesförändring, lite mer pengar till kopplingar/rör, men lite mindre pengar till rradiatorerna.
Risken att du behöver en kraftigare pump med tvårörs är MINDRE då mottrycket i den delen av systemet kommer att bli lägre.
Risken för brusande och susande i rör och radiatorer minskar också då man kan hålla ett lägre flöde i tvårörssystem. (Efter första förgrening)

Konstigt nog kombineras ofta ettrörsystem med KLENARE stammar än tvårörs, ännu ett tecken på att man struntar i systemverkningsgrad, slitage och oljud bara för att spara några hundra kronor.

Visst, ettrörssystem fungerar, men de är inte lika bra.
Bara billigare (eventuellt).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #20 skrivet: 01 november 2016, 08:36:19 »
Ettrörssystem borde egentligen vara förbjudna, men nu har väl branschen lyckats stoppa detta för att de i vissa fall kan spara en hundring eller två på att snåla in på användarvänligheten, flexibiliteten och den högre systemverkningsgrad som ett väl dimensionerar tvårörssystem ger i förhållande till ettrörssystemen.

Visst fungerar det, men att man skulle kunna komma från att sätta in större radiatorer i slutet på slingan än i början (effekt/m2) är helt enkelt inte sant.
Att det skulle behövas monsterraddar har JAG aldrig påstått, utan bara att man skall dimensionera dem 7% större ju längre bak i slingan de kommer.

Tvårörssystemet ger större valfrihet, flexibilitet, samma flödesförändring, lite mer pengar till kopplingar/rör, men lite mindre pengar till rradiatorerna.
Risken att du behöver en kraftigare pump med tvårörs är MINDRE då mottrycket i den delen av systemet kommer att bli lägre.
Risken för brusande och susande i rör och radiatorer minskar också då man kan hålla ett lägre flöde i tvårörssystem. (Efter första förgrening)

Konstigt nog kombineras ofta ettrörsystem med KLENARE stammar än tvårörs, ännu ett tecken på att man struntar i systemverkningsgrad, slitage och oljud bara för att spara några hundra kronor.

Visst, ettrörssystem fungerar, men de är inte lika bra.
Bara billigare (eventuellt).

Många olika bud här, vilket är bra och lärorikt såklart. Men även lite förvirrande för en amatör :)

Huset (1,5-plans med inredningsbar vind) i sig borde väl vara levererat och dimensionerat för att klara av flödet på bägge våningarna. Pannan är som sagt en NIBE F750 (Grundfos-pump som inte går på max...). Ska jag tolka allt som att det borde fungera att välja vilket system som helst, men injusteringarna blir lite annorlunda?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, så skulle jag toka det, det är troligtvis så, sen är det alltid svårt att säga nåt säkert utan att ha varit på plats.
Jag tycker att man chansar lite mer om man gör ettrörs om man inte har tillgång till beräkningsunderlagen för det gamla systemet så man kan dimensionera för rätt tryckfall och flöde i kombination med det gamla.
Tvårörs påverkar tryckfallet minimalt om du inte snålar på stammarna upp, och det är väldigt enkelt att justera in grundflödet över varje enskild radiator antingen på kopplet eller på fördelaren.
En annan fördel är att huset kanske kompletteras med uterum eller utbyggnader i framtiden, och då är bra med rejäls stammar och fördelare som man kan dra vidare ifrån.

Om du på ett amatörmässigt sätt (utan underlag) drar en ny enrörsslinga i samma dimensioner som det där nere så borde det också fungera bra, och kanske bli lite billigare, men de inbyggda bristerna i ettrörsystemen finns där lika väl.
Alltså, högre flöde, klenare rör, dyrare drift. (slitage, högre mottryck, buller, större radiatorer)

Som så många gånger annars är det nog små skillnader när vi hamnar i debatt i forumet, det kanske skiljer en handfull% hit och dit på de olika värdena och summorna, så hur du gör är väl egentligen egalt.
Jag vet vad jag tycker är bäst, men alla får naturligtvis ha sin egen uppfattning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #22 skrivet: 01 november 2016, 09:46:35 »
Ja, så skulle jag toka det, det är troligtvis så, sen är det alltid svårt att säga nåt säkert utan att ha varit på plats.
Jag tycker att man chansar lite mer om man gör ettrörs om man inte har tillgång till beräkningsunderlagen för det gamla systemet så man kan dimensionera för rätt tryckfall och flöde i kombination med det gamla.
Tvårörs påverkar tryckfallet minimalt om du inte snålar på stammarna upp, och det är väldigt enkelt att justera in grundflödet över varje enskild radiator antingen på kopplet eller på fördelaren.
En annan fördel är att huset kanske kompletteras med uterum eller utbyggnader i framtiden, och då är bra med rejäls stammar och fördelare som man kan dra vidare ifrån.

Om du på ett amatörmässigt sätt (utan underlag) drar en ny enrörsslinga i samma dimensioner som det där nere så borde det också fungera bra, och kanske bli lite billigare, men de inbyggda bristerna i ettrörsystemen finns där lika väl.
Alltså, högre flöde, klenare rör, dyrare drift. (slitage, högre mottryck, buller, större radiatorer)

Som så många gånger annars är det nog små skillnader när vi hamnar i debatt i forumet, det kanske skiljer en handfull% hit och dit på de olika värdena och summorna, så hur du gör är väl egentligen egalt.
Jag vet vad jag tycker är bäst, men alla får naturligtvis ha sin egen uppfattning.

Tack för svar,

Skulle du då använda dig av ett fördelarskåp/fördelare för att mata de olika radiatorerna eller göra på något annat sätt? Dimensioner isåfall på stam och avstick?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Enklaste möjliga fördelare som kan justeras flöde på (även om det inte behövs egentligen) skulle jag sätta upp, exakt vad som krävs för att uppfylla BBR vet jag inte, men det måste nog vara säkert mot vattenskada, typ i skåp eller så. Är för dåligt insatt för att kunna säga säkert vad som krävs.
22 mm koppar eller pex i stammen (upp till 5 kW effekt på raddarna), 15 mm koppar eller 16 mm PEX till varje radiator (upp till ca 1500 W på radiatorn).
Det är viktigt att du har diffusionstät pex när du har radiatorer, kanske alupex?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #24 skrivet: 01 november 2016, 18:13:23 »
Får du till det med enklast möjliga och billigaste installation sättet enligt Rickard?(anslutnings utförande, som du klarar själv) Annars kan man krångla till det i det oändliga. 15mm dia prisolrör utan krångel!
Enligt hans antagande så har du större rum varefter på slinga, så då kan man inte komma ifrån monster raddar!
Annars fungerar det med ettrörssystem, eller har du massa problem?
Sen är det stor fördel med ettrörssystem och radiatorer!, du sliper VolymTank som det så varmt rekommenderas på FORUMET
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Varför skulle 1 rörs system göra att man undviker volymtank pÃ¥ nÃ¥tt sätt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
När har jag påstått att han har större rum längre bak i slingan?
Då vattnet kyls några grader av varje radiator måste man dimsionera de som kommer efter den första med 7% mer uteffekt/radiator.
Radiator 3 måste vara 14% större än den annars skulle behövt vara.

Enrörsystemet gör inte att man kan dra klenare rör, inte utan att få större tryckfall, mer slitage och risk för oljud från rörledningarna.

Och att det gör något skillnad på behovet av volymtank stämmer inte heller.

Visst, det kan vara enkelt att bara koppla på befintlig stam och rulla ut prisolrör, men det blir inte lika bra som ett tvårörsystem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vad ha menar är troligen, att med ettrörssystem har man samma flöde oavsett om termostater är stängda eller öppna. Nått som kan vara problem med tvårörssystem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #28 skrivet: 01 november 2016, 19:19:38 »
Inte så svårt att förstå även med era antaganden: större radiatorer(låg temp.syst.) varefter på slinga det borde väl innebära mera vattenvolym? Som räcker gott och väl till nån VP utan massa påhäng? Sv.koc.: nej du har anpassat flöde för varje slinga med strypventiler.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Visst är flödena pÃ¥ slingorna injusterat men flödet över växlaren i kompressorn är konstant oavsett om termostater eller nÃ¥tt annat stryper elementen. Och naturligtvis mÃ¥ste man ha en volymtank om systemets volym är lÃ¥g för att fÃ¥ acceptabla gÃ¥ngtider pÃ¥ kompressorn dock är inte behovet av arbetstank lika stort som i ett tvÃ¥rörssystem  med tex termostater som kan ge mycket olika flöden beroende pÃ¥ hur mÃ¥nga termostater som har stängt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!