Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvÃ¥rörssystem?  (läst 18466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« skrivet: 30 oktober 2016, 18:19:22 »
Hej,

Vi håller på att bygga en övervåning. Det är nu dags för vattenburna radiatorer. På bottenvåningen finns redan vattenburna radiatorer som är kopplade enligt enrörssystem. Min fråga är nu om jag kan koppla på ett tvårörssystem på befintlig stam (fram/returledning)? Jag skulle alltså vilja använda mig av två fördelare (en för framledning och en för returledning) på övervåningen som sedan kopplas till varje radiator. Matningen till fördelarna kopplas med andra ord till befintligt matning för enrörssytemet. Hoppas att ni förstår vad jag är ute efter. Kan man göra så här eller ställer det till det för det befintliga enrörssystemet?

Tack på förhand,

Dan

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror jag förstÃ¥r hur du menar.  Sc:,h
Du sätter en fördelare på ditt ettrörsystem som då har en bypass på samma sätt som ettrörskoppel.
Jag skulle nog hellre dra nya ledningar direkt från pannan till din fördelare på övervåningen.
Båda lösningarna kräver en egen cirkpump till radiatorerna uppe, men kopplar du oberoende mot ettrörsystemet så stör du inte det systemet.
Avsticket mot nya systemet måste då sitta mellan panna/gamla cirkpumpen för att det ska funka så.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2016, 23:01:07 »
Nja, jag vet inte riktigt om det är så jag tänker. Kan dock väldigt lite om det här. Svårt att förklara.

Det jag har tänkt att göra är att koppla en ny pex-ledning (20mm) från befintlig framledning så att denna "delas" med enrörssystemet. Alltså närmast pannan. En ledning går mot enrörssystemet och den nya ledningen avviker till övervåningen (med en t-koppling t ex), men framledningskopplingen från pannan är densamma. Den här nya ledningen blir matningen till en fördelare på övervåningen som i sin tur har avstick mot alla radiatorer. På så sätt får alla radiatorer sin framledning där.

På samma sätt tänkte jag koppla en ny ledning på befintlig returledning till en annan fördelare som tar emot returerna från alla radiatorer via fördelarens avstick.

Läste någonstans att det här då borde fungera som att hela enrörssystemet fungerar som en stor radiator i det hela. Typ som ett avstick på fördelaren.

Men skulle vilja ha det bekräftat också såklart av någon som är kunnigare än mig :-)


Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2016, 23:16:29 »
Jag kommer alltså inte att bryta ettrörsystemet på något vis. Utan bara koppla in två nya ledningar (för framledning och retur) direkt vid värmepannan (Nibe f750). Framledning och retur från värmepannan matar då alltså ettrörsystemet och det nya på övervåningen samtidigt, via t ex t-kopplingar.

Kan det fungera?

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är inte helt säker men jag tror det skulle fungera om man tanker på visa saker,
1, du kommer garanterat att få bättre flöde I det nya 2 rörs systemet så risken är stor att 1 rörssystemet inte får så bra flöde, enda chansen är att du kan strypa in det nya 2rörssystemet så du får samma flöde/motstånd där. För då borde du kunna slippa extra cirkulationspump men det är nog ganska svårt att få till om man inte vet vad man gör.

Någon här borde veta vad som är möjligt
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Aha, inbyggd cirkpump...
Då blir det lite knepigare eftersom det stämmer som Fredriksen skriver att flödet i ditt ettrörsystem kan bli riktigt uselt.
Det kan också bli tvärtom att ettrörsystemet tar hela flödet och de nya radiatorerna får för dåligt flöde.

Jag skulle se till att sätta dit riktiga injusteringsventiler på både nya och gamla returen före T-kopplingen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag skulle byta ut ledningen ut från pannan, och troligen cirkpumpen om det är en gammal energislukande cirkpump.
Jag skulle dra minst 28 mm rör från cirkpump fram/retur och till de två T-rören som delar upp fram/retur mellan över och undervåning.
På de nya radiatorerna skall du väl ha ett koppel med grundflödesventiler?
Eller så har du strypventiler på fördelaren?
Flödet i tvårörsslingan skall du alltså inte behöva strypa med någon injusteringsventil kan jag tycka, däremot är det inte lika lätt att störa flödet till ditt gamla enrössystem, så där kommer du att behöva en injusteringsventil.
Stammen upp till övervåningen tycker jag skall vara minst 22 mm koppar eller pex. (klarar upp till ca 5 kW uteffekt) Gärna 28 mm PEX om du skall ha pex.

Får du får lågt flöde på enrörsslingar trots att du har strypt in rätt flöde/deltaT över den nya tvårörsslingan så behöver du större kapacitet på cirkpumpen, alltså öka varvtalet på den.
Det kräver en ny instrypning av "tvårörskretsen" och sedan får du kolla att det räcker till med flöde för erörssystemet.
När du har rätt deltaT/flöde i tvårörskretsen, och får strypa lite på flödet i enrörsslingan så har du lagom hastighet på cirkpumpen.

För att det skall fungera med termostater i drift behöver du en tryckreglerad cirkpump, annars kommer flöde/deltaT och de inbördes flödena i enrörs/tvårörs kretsarna att variera beroende på hur många termostater som stryper.
« Senast ändrad: 31 oktober 2016, 08:22:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2016, 09:58:15 »
Ok, tack för svaren.

För att ge lite mer info. Det ser ut att vara två olika ettrörssystem/slingor som går på vardera långsida på bottenvåningen. Framledning/retur är alltså redan delade för dessa direkt vid pannan. Det sitter 3-4 radiatorer per slinga. Gör detta någon skillnad om jag skulle koppla på tvårörssystemet som en då tredje påkoppling på samma framledning/retur? Det kommer bara att sitta tre radiatorer på tvårörssystemet.

Alternativet jag har är väl att dra upp allt som ett nytt ettrörssystem (och koppla de tre radiatorerna som en tredje slinga). Men jag ser inte riktig vad detta skulle göra för skillnad för själva flödet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du kommer ju att öka det totala flödet, så om du inte har mer krut i cirkpumpen (vilken hastighet går den på?) så kommer du att tappa flöde i det gamla systemet.
en eller tvårörs spelar ingen roll.
Grövre rör fram till förgreningen gör att du kanske klarar dig med samma pump.
Vilken dimension är det nu ut från pannan, och vad är "Pannan", en värmepump, vedpanna eller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Tre radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen lÃ¥ter lite Sc:,h  Här har jag tvÃ¥ längsgÃ¥ende ett-rörsslingor med 3-4 radiatorer pÃ¥ varje till övervÃ¥ningen. Totalt fyra ett-rörsslingor i huset med instrypningsventiler pÃ¥ samtliga returer. Dessa justeras sÃ¥ returtemperaturen blir ungefär lika pÃ¥ alla slingor. 22 CU-stam ut frÃ¥n värmepumpen mindre än 1,5 m innan avgreningen till de olika slingorna med 15mm CU-rör. Lite att räkna pÃ¥ radiatorstorlekarna men ganska enkelt ändÃ¥. Skulle inte nÃ¥got liknande bli enklare för dig att göra istället?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2016, 10:51:00 »
Du kommer ju att öka det totala flödet, så om du inte har mer krut i cirkpumpen (vilken hastighet går den på?) så kommer du att tappa flöde i det gamla systemet.
en eller tvårörs spelar ingen roll.
Grövre rör fram till förgreningen gör att du kanske klarar dig med samma pump.
Vilken dimension är det nu ut från pannan, och vad är "Pannan", en värmepump, vedpanna eller?

Dimensionen ut från pannan ser ut att vara 20mm, sedan är ettrörssystemen 15mm. Pannan är en NIBE F750.

Cirkulationspumpen (Grundfos) visar som en stapel med fyra lägen, ingen av dem lyser. Antar att den går på lägsta hastigheten då? Hur kollar jag mer ordentligt?

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2016, 10:55:07 »
Tre radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen lÃ¥ter lite Sc:,h  Här har jag tvÃ¥ längsgÃ¥ende ett-rörsslingor med 3-4 radiatorer pÃ¥ varje till övervÃ¥ningen. Totalt fyra ett-rörsslingor i huset med instrypningsventiler pÃ¥ samtliga returer. Dessa justeras sÃ¥ returtemperaturen blir ungefär lika pÃ¥ alla slingor. 22 CU-stam ut frÃ¥n värmepumpen mindre än 1,5 m innan avgreningen till de olika slingorna med 15mm CU-rör. Lite att räkna pÃ¥ radiatorstorlekarna men ganska enkelt ändÃ¥. Skulle inte nÃ¥got liknande bli enklare för dig att göra istället?

Ja, det är sant. Kanske lättare att bygga så. Min tanke var att det kanske skulle vara lättare med en fördelare och tvårörssystem om jag ville t ex bygga färdigt ett rum i taget och koppla på radiatorerna en i taget. Övervåningen kommer bara bestå av ett sovrum, ett allrum och ett badrum. Därav endast tre radiatorer. Det är snedtak, ca 50m2.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om det bara är 3 radiatorer på övervåningen skulle jag dragit 1 rörssystem, ser ingen vinning till att dra ett 2 rörssystem då eftersom merparten av ditt system ändå är ett 1 rörssystem.
Om ditt 1 rörssystem fungerar bra idag så skulle nog jag dra liknande rör till övervåningen, då får du ju liknande flöde på hela ditt system om nu slingorna och effektuttaget är likvärdigt. Med görvre ledningar kan du dock strypa in det om du monterat strypventiler men.

På mitt 1 rörssystem så är det övervåningen den slinga som jag behöver strypa mest och då har jag samma dimention på rören, detta pga att den slingan är kortare + att på övervåningen så behöver man oftast inte lika mycket effekt som på nedre våningen.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Dan Axelsson

  • Gäst
Dan Axelsson
SV: Kombinera befintligt enrörssystem med nytt tvårörssystem?
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2016, 12:27:26 »
Om det bara är 3 radiatorer på övervåningen skulle jag dragit 1 rörssystem, ser ingen vinning till att dra ett 2 rörssystem då eftersom merparten av ditt system ändå är ett 1 rörssystem.
Om ditt 1 rörssystem fungerar bra idag så skulle nog jag dra liknande rör till övervåningen, då får du ju liknande flöde på hela ditt system om nu slingorna och effektuttaget är likvärdigt. Med görvre ledningar kan du dock strypa in det om du monterat strypventiler men.

På mitt 1 rörssystem så är det övervåningen den slinga som jag behöver strypa mest och då har jag samma dimention på rören, detta pga att den slingan är kortare + att på övervåningen så behöver man oftast inte lika mycket effekt som på nedre våningen.

Tack för svar,

Kanske får bli så. För att kunna bygga och hänga på en radiator i taget kanske man kan sätta kulventiler på varje framledning och retur och sedan bygla dessa med kulventilerna öppna. När det är dags att hänga på radiatorn är det väl då bara att stänga kulventilerna och ta bort bygeln antar jag? Eller måste man tömma systemet på vatten? Hur brukar man göra smidigast?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
På vilket sätt skulle det bli enklare billigare eller bättre med enrörs?
Den enda skillnad jag kan se är att du måste köpa dyrare radiatorer, 7% större ju längre bak i slingan dom kommer.
Nu har jag aldrig justerat in ett enrörs system, men har fått för mig att det är krångligare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!