Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Brinetemp  (läst 43943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gaston

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Brinetemp
« skrivet: 23 februari 2004, 20:34:40 »
På min CTC pump går det ut -3 grader och in -1 grad. Men det behöver väl inte vara fel ? Det kan väl vara så att det är en massa plusgrader nere i hålet hela tiden men att brinevätskan inte hinner värmas upp. (pga. kort hål kanske?) Men det behöver inte betyda att man kyler ut borrhålet om det nu är som jag tror eller är jag helt fel ute ??

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Brinetemp
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2004, 22:14:22 »
Nej, det är inte fel. En del hål är kalla. Det tar ner lite av pumpens verkningsgrad att ligga lågt (vi pratar om några %). Även om du körde ut -10 grader och fick -8 tillbaka så tas det inte ut mer energi än vad som behövs.

Håll dock koll på att temperaturen inte sjunker mer. Hur nytt är hålet? Temperaturen brukar stabilisera sig efter ett tag.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Brinetemp
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2004, 22:38:28 »
Hejsan. Jag har en IVT C5 och har ca -1,8 grader in och -4,1 ut. Pumpen har gått 3 år och intemp vid slutet på s'äsongne brukar ligga på ca -2. Läser man i manualen så är det normalt med ner till -4. Man dimensionerade inte borrhålen så djupt tidigare, nitt är 96 meter. Idag hade jag nog borrat 125 meter samt tagit en C7. Å andra sidan sett så har min pump gått 24 timmar/dygn de sista 3 veckorna så vi får hoppas att den håller länge.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Gaston

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Re:Brinetemp
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2004, 23:41:17 »
Jag körde igÃ¥ng min anläggning 1 okt-03. Nu när vi har ca -13 grader ute sÃ¥ gör pumpen ca. 2-5 starter/dygn. Elpatronen har tagit 1100 KWh sen starten i höstas. Vet inte när borrhÃ¥let stabiliseras men det har legat pÃ¥ -3/-1  senaste 2 mÃ¥naderna.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Brinetemp
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2004, 10:04:40 »
Det tar lång tid för hålet att stabilisera sig, eftersom berget vid start har en del extra energi lagrat. Hur lång tid beror på flöden och bergart etc. Temeraturmässigt rör det sig om små skillnader. Men det kan ta år... När det gäller nedkylning märks det snabbare eftersom hålet inte klarar av att leverera energi i samma takt som den tas ut, dvs temperaturen sjunker. När energiuttaget minskar ska temperaturen öka igen och gör den inte det kan det bli problem.

Ett råd till alla bergvärmeinnehavare: Notera temperaturen in och ut exempelvis var tredje månad och jämför med tidigare år. På det viset så har ni svart på vitt om hålet börjar kylas ner.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Gaston

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Re:Brinetemp
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2004, 10:24:48 »
När jag borrade hålet för bergvärme så tryckte jag ned en extra slang i hålet. Sen köpte jag en hydrofor som jag pumpar upp vatten till bevattning i trädgården. Jag har vattnat hur mycket som helst och vattnet har aldrig tagit slut. Så om man nu tar upp så mycket vatten då borde det väl bli en snurr på det så att det tillförs mera värme.(hoppas jag i allafall). Och till sommaren köper jag en begagnad kylare på skroten och monterar in i uterummet så att borrhålsvattnet får gå igen den innan vattenspridaren, vips så har man kyla.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Brinetemp
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2004, 13:47:30 »
När jag borrade hålet för bergvärme så tryckte jag ned en extra slang i hålet. Sen köpte jag en hydrofor som jag pumpar upp vatten till bevattning i trädgården. Jag har vattnat hur mycket som helst och vattnet har aldrig tagit slut. Så om man nu tar upp så mycket vatten då borde det väl bli en snurr på det så att det tillförs mera värme.(hoppas jag i allafall). Och till sommaren köper jag en begagnad kylare på skroten och monterar in i uterummet så att borrhålsvattnet får gå igen den innan vattenspridaren, vips så har man kyla.

Faran med att ta vatten från borrhål ligger i att om vattentillströmningen är dålig vid stort vatten uttag så dels sjunker den aktiva nivån. Samt kan även slangen spricka. (Om omgivande vattnet försvinner runt slangarna och djupet är t:ex 100m så finns det lite tryck)
Varför fråga när man kan göra fel själv

admin

  • Gäst
admin
Re:Brinetemp
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2004, 14:46:27 »
Om jag inte missminner mig är tryckklassningen på slangpaketen 6.3 bar, det betyder att risk för slanghaveri uppstår redanvid ca 63 meters borrhål utan vatten, väl värt att ha i åtanke innan man pumpar ur allt för mycket ur hålet...

Detta förutsätter förmodligen att slangarna är helt oskadda, vilket inte alls är säkert. En midre repa i slangen borde kunna försvaga den högst påtagligt, framförallt vid innifrån kommande tryck.

Betänk även att det i många fall rekommenderas ett övertröck i KB-kretsen på ca 0.5 bar, vilket innebär att det inte bör vara mer än 58 meter ej vattenfyllt hål för att man skall kunna känna sig någorlunda trygg.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Brinetemp
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2004, 15:40:38 »
Förlåt en oinvigd, men är det inte så att en självsugande pump ej kan suga djupare än 10 meter (1 bar), rent praktiskt knappast mer än 7 meter?
För att kunna gå djupare krävs väl en pump i botten av sugledningen. Om det är så du har gjort Gaston vilken pump använde du så du fick plats med allt i borrhålet?
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Brinetemp
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2004, 17:21:40 »
Förlåt en oinvigd, men är det inte så att en självsugande pump ej kan suga djupare än 10 meter (1 bar), rent praktiskt knappast mer än 7 meter?
För att kunna gå djupare krävs väl en pump i botten av sugledningen. Om det är så du har gjort Gaston vilken pump använde du så du fick plats med allt i borrhålet?

Injektorpump?

Sorry Tone för mitt missförstÃ¥nd förut!  :-[
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Brinetemp
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2004, 17:52:24 »
Citera
Förlåt en oinvigd, men är det inte så att en självsugande pump ej kan suga djupare än 10 meter (1 bar), rent praktiskt knappast mer än 7 meter?

Självkart! tänkte inte pÃ¥ det...  :-[ :-[ :-[
Med en sådan installation är det bara att pumpa på.


Utloggad Gaston

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Re:Brinetemp
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2004, 20:03:03 »
Som jag skrev i början så har jag en hydrofor pump och den har man ovan jord ! Tone skrev att man inte kan suga upp från större djup än på ca. 7-8 meter, så då är det ju ingen risk att man tömmer hålet om inget vatten "rinner" till. Jag pumpade upp vatten hela sommaren -03 utan problem, hade nog den frodigaste tomten i kvarteret. Grannarna måste ha trott jag varit tokig som "slösade" vatten hela sommaren, he he.
( När dom borrade var dom oroliga att det inte skulle gå att borra så mycket djupare pga. allt vatten som var i hålet. )

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Brinetemp
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2004, 20:04:31 »
För att reda ut lite. Det stämmer att en pump som suger vatten bara klarar av att suga ca: 7 meter (vid havsnivÃ¥n) mindre uppe pÃ¥ fjället.  ;) Men en vanlig typ av pump är ejektorpumpen vilken tar med sig vattnet frÃ¥n djupare nivÃ¥. Själva motorn och pumphuset stÃ¥r uppe pÃ¥ markytan. Hur som helst om den inte tömmer hÃ¥let inga problem.  :)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Gaston

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Re:Brinetemp
« Svar #13 skrivet: 30 mars 2004, 20:30:53 »
Hm, nu förstår inte jag. Om man nu inte kan suga upp från mer än 7- 8 meter(fysiklagar?), spelar det då någon roll vilken sug alt. pump man har. För att få upp vatten från större djup måste man ju sänka ned en pump för att trycka upp vattnet. Då kan ju inte ha en ejektorpump ovan jord ju.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Brinetemp
« Svar #14 skrivet: 30 mars 2004, 20:47:47 »
Hm, nu förstår inte jag. Om man nu inte kan suga upp från mer än 7- 8 meter(fysiklagar?), spelar det då någon roll vilken sug alt. pump man har. För att få upp vatten från större djup måste man ju sänka ned en pump för att trycka upp vattnet. Då kan ju inte ha en ejektorpump ovan jord ju.

En ejektorpump (inte injektor som jag sa ovan) trycker upp vatten genom att trycka ner vatten. Den suger också iofs. Just därför ska man undvika att pumpa tort då man annars måste fylla slangarna manuellt. Slangarna ja, det är en slang ner och en slang upp. Vår brunn är ca 40 meter djup och vi använder ejektor pump pga att berggrunden här (Gotland) är så porös att risken att det faller ner skräp som låser fast pumpen i hålet är stor.

Ungefär sÃ¥, om jag fattat det rätt. Vattenpumpar är inte min specialité.  ::)
« Senast ändrad: 30 mars 2004, 20:59:15 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!