Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Dan Axelsson
« skrivet: 25 november 2016, 19:56:50 »

En till fundering jag hoppas någon kan svara på:

Skulle man kunna använda en LK minishunt M60 med 16mm PEX för hela övervåningen?

Sovrum, ca 15m2.
Badrum, ca 6m2.
Allrum, ca 30m2.

Shunten har en maxkapacitet på 60m2 vilket är ok då övervåningen blir runt 50m2. Det finns minifördelare att köpa till för max fyra slingor.

Läser att max längd per slinga är 90m vilket motsvarar ca 15-20m2.

Man skulle då få en slinga var i sovrum och badrum, och två slingor i allrummet.

Är det här en rimlig lösning eller kommer det att bli problem med slingorna då de t ex inte har samma längd?
Skrivet av: Dan Axelsson
« skrivet: 23 november 2016, 09:49:37 »

Tack igen,

Tittar nu på radiatorkoppel "Danfoss VVS RA-KE för ettrörsanläggningar". Det finns med och utan avstängning. Betyder avstängning att man kan stänga av tilloppen till kopplet så att man kan montera bort/byta radiatorn utan att behöva stänga av vattnet i hela huset eller måste man komplettera med t ex kulventiler innan själva kopplet? Hur brukar man göra? Som vanligt en djungel innan man förstår helheten...
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 19 november 2016, 18:11:00 »



Ok, tack igen. Jag spånar vidare...

Visst skulle man kunna koppla en Shunt direkt till den "tredje" ettrörsslingan och sedan en fördelare efter detta om man skulle vilja ha golvvärme i alla rum på övervåningen? Eftersom man tar framledning och retur direkt vid värmepannan (alltså ej mitt i någon av de andra ettrörsslingorna) borde det inte spela någon roll om Shunten är för ettrörssystem eller tvårörssystem? Ser nämligen att t ex Floore har en Shunt där det finns ett tillvall för att koppla in på ettrörssystem, men det bör inte behövas det den kopplas till en "egen" fram/returmatning även om dessa delas med övriga slingor?
Det är precis som man brukar göra med helt separat framledning(rördragning med Push) och slippa allt krångel.
Skrivet av: Dan Axelsson
« skrivet: 19 november 2016, 11:19:49 »

Ok, tack igen. Jag spånar vidare...

Visst skulle man kunna koppla en Shunt direkt till den "tredje" ettrörsslingan och sedan en fördelare efter detta om man skulle vilja ha golvvärme i alla rum på övervåningen? Eftersom man tar framledning och retur direkt vid värmepannan (alltså ej mitt i någon av de andra ettrörsslingorna) borde det inte spela någon roll om Shunten är för ettrörssystem eller tvårörssystem? Ser nämligen att t ex Floore har en Shunt där det finns ett tillvall för att koppla in på ettrörssystem, men det bör inte behövas det den kopplas till en "egen" fram/returmatning även om dessa delas med övriga slingor?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 18 november 2016, 09:19:11 »

Du menar att du har både golvvärmen och en radiator i badrummet? Hur gjorde du med framledningen till golvvärmen?

Enrörssystem........så det var bara att dra några meter rör i golvet och i slutet av slingan, dra uppstick till radiatorn.  Golvvärmeslingarn går mao ej att stänga av.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 november 2016, 06:55:05 »

TS?

Det borde vara tillräckligt med framledningstemp kvar. Vad bör den ligga på? Har läst att man inte får ha över 27 grader i golvet enligt Boverket?

Vissa golvbeläggningar tål inte mer än 27-28 graders yttemperatur, t.ex. vissa trägolv.
För att yttemperaturen skall bli så hög brukar det behövas ca 10 grader varmare i golven.
Rent generellt kan man väl säga att det KAN behövas upp till ca 45°C framledningstemp för att hålla ett rum varmt med golvvärme.
Skrivet av: Dan Axelsson
« skrivet: 17 november 2016, 23:55:02 »

Jag gjorde en sådan lösning......och tog bort en stor radiator i ett badrum.....och gjöt in en slinga i golvet......men i slutet på slingan monterade jag en pytteliten radiator, eftersom jag ville ha en luftningspunkt.

Du menar att du har både golvvärmen och en radiator i badrummet? Hur gjorde du med framledningen till golvvärmen?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 17 november 2016, 23:35:49 »

Om jag bestämmer mig för att köra på ettrörssystem och i slutet av slingan ha vattenburen golvvärme i badrummet (istället för en radiator), hur kan man lösa det?

Det blir då:
Framledning -> radiator 1 -> radiator 2 -> vattenburen golvvärme -> returledning.

Behöver man en shunt eller finns det någon annan lösning?

Jag gjorde en sådan lösning......och tog bort en stor radiator i ett badrum.....och gjöt in en slinga i golvet......men i slutet på slingan monterade jag en pytteliten radiator, eftersom jag ville ha en luftningspunkt.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 17 november 2016, 23:25:03 »

TS-tråd skapare, termostat kan begränsa och styra framledning om slingan är rätt beräknat med hänsyn till framledningstemp och uppvärmningsbehov.(Ersättare till radiator)
Jiri
Skrivet av: Dan Axelsson
« skrivet: 17 november 2016, 22:51:16 »

Borde gå med ettrörskoppel med termostat som reglerar golvvärme. Men att få till snyggt installation hänger helt på TS.
Jiri

TS?

Kompletterar!
Bara om du har tillräckligt med framledningstemp kvar. Antar att det är ingenting att oroa sig för? Om du nu ersätter radiator med golvvärme?

Det borde vara tillräckligt med framledningstemp kvar. Vad bör den ligga på? Har läst att man inte får ha över 27 grader i golvet enligt Boverket?
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 17 november 2016, 21:39:48 »

Kompletterar!
Bara om du har tillräckligt med framledningstemp kvar. Antar att det är ingenting att oroa sig för? Om du nu ersätter radiator med golvvärme?
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 17 november 2016, 21:30:11 »

Borde gå med ettrörskoppel med termostat som reglerar golvvärme. Men att få till snyggt installation hänger helt på TS.
Jiri
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 november 2016, 16:22:59 »

Vilken shunt är det som gäller då om man vill ha "prisvärdast"? Badrummet blir ca 4-5m2.

Kan det för dåligt, men troligen är det som kocken säger, du kan sätta ett vanligt ettrörskoppel.  dontknow

Om man kopplar den som en radiator så blir det kanske för stort delta-T så att det blir en tydlig tempskillnad på golvet där slangen börjar och där den slutar? Det går väl iof att undvika genom att lägga slangen på ett smart sätt istället för bara sicksack från ena änden av rummet till den andra, men exakt hur vet jag inte.

Vår toalett är på 5 m2, och jag kan i alla fall lätt justera in flödet så jag får samma deltaT som på radiatorerna (ca 5 grader).
Iofs i ett tvårörsystem, men ändå - värmen fungerar perfekt.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 november 2016, 14:34:45 »

Om man kopplar den som en radiator så blir det kanske för stort delta-T så att det blir en tydlig tempskillnad på golvet där slangen börjar och där den slutar? Det går väl iof att undvika genom att lägga slangen på ett smart sätt istället för bara sicksack från ena änden av rummet till den andra, men exakt hur vet jag inte.
Skrivet av: Dan Axelsson
« skrivet: 17 november 2016, 14:15:57 »

Det där är ju en ren chansning.
Beroende på effektbehovet i golvvärmen så kan det bli för kallt, lagom varmt eller för varmt i rummet.
En shunt säkerställer att du kan dra ned effekten, men skulle golvvärmen inte räcka till om du tar värmen som "tredje radiator" så har du ju lite problem...

Vilken shunt är det som gäller då om man vill ha "prisvärdast"? Badrummet blir ca 4-5m2.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 november 2016, 07:02:35 »

Det där är ju en ren chansning.
Beroende på effektbehovet i golvvärmen så kan det bli för kallt, lagom varmt eller för varmt i rummet.
En shunt säkerställer att du kan dra ned effekten, men skulle golvvärmen inte räcka till om du tar värmen som "tredje radiator" så har du ju lite problem...
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 17 november 2016, 07:01:28 »

En shunt eller ett ettrörskoppel, dom fungerar i princip exakt lika, behövs om du ska kunna reglera golvvärmen och det vill du.
Skrivet av: Dan Axelsson
« skrivet: 17 november 2016, 03:29:59 »

Om jag bestämmer mig för att köra på ettrörssystem och i slutet av slingan ha vattenburen golvvärme i badrummet (istället för en radiator), hur kan man lösa det?

Det blir då:
Framledning -> radiator 1 -> radiator 2 -> vattenburen golvvärme -> returledning.

Behöver man en shunt eller finns det någon annan lösning?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 november 2016, 00:17:44 »

Jag kör med Korado.
Skrivet av: Dan Axelsson
« skrivet: 04 november 2016, 22:33:30 »

Vilka radiatorer kör ni med då oavsett om det nu handlar om ett- eller tvårörssystem, finns det några mer prisvärda? Det sitter Purmo på bottenvåningen.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 04 november 2016, 21:43:48 »

Ändå, poängen med TS fråga var att krångla till det med att blanda till riktigt soppa?
Varför inte för enkelhetens skull(önskemål) ,köra ny tillskott med tvårörsslinga, med lite krångel som man uppskattar, dyrare installation svårt att få till det?
Nu är Vi alla andra Idioter som försöker hjälpa till ute och cyklar!
Jiri
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 04 november 2016, 20:28:13 »

Verkar fungera mycket väl i praktiken med rör 28mm i dia. till fördelare och sent slinga med 15 mm i dia. med några radiatorer på slingan även med beräkningsprogram, avgiven effekt, tryckfall och beräknad flöde även i Sverige, vad installatörerna får lära sig. Utöver att det fungerar ändå oavsett vilken VP du installerar och vilket system du har, den svar får du av rörfirma när du är i VP-tankar. Dom flesta sitter där med sina befintliga system, få förunnat att börja från scratch, nästa stopp är väl kostnad, med konvertering?
Jiri
.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 november 2016, 11:41:43 »

Skrivet av: Dan Axelsson
« skrivet: 04 november 2016, 08:51:33 »

Många viljor här, roligt att läsa  tummenupp

Bara för att kasta in en fråga till. Om man nu skulle välja golvvärme i något av rummen för att "slippa" radiator, lättare att möblera t ex., vad för system/tillverkare rekommenderas då? Vad jag hittar ser det ut att vara ganska dyrt oavsett?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 november 2016, 07:49:26 »

Vist, vad kostar en radiator till ettrörsslinga för enskilt rumsbehov med kolossal format i jämförelse med golvvärme med allt vad det innebär? Det krävs inte så mycket kunskaper för att inse fakta? Med rörslingan är du ute efter precis samma uppvärmningsbehov med dryga kostnader(stora risker, läckage). Inte undra på att du har samma behov av vattenvolym. Varifrån får du annars värme, ungefär med samma förutsättningar?
Jiri
Som jag skrev tidigare huset  har samna behöv av energi men man brukar vilja minska andelen köpt energi. Risken för läckage lär inte vara större med golvärme slang som drad helt utan skarv än med radiator där man har 2 anslutningar vid varje rad helt öppet och där ev läckage hamnar i golvet nu anser ju jag även den så liten men den finns.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 november 2016, 06:36:15 »

3-3.5 kW är totalt annorlunda än vad installatörerna får lära sig i Sverige i alla fall.
Max 1.5 kW effekt på 15 mm rördiameter är vad som rekommenderas i Sverige i alla fall.

"För den som inte tycker att det är mödan värt att lära sig använda ett dimensioneringsprogram finns det genvägar eller praxis som man kan gå efter, följande finns att finna i "VVS inst. teknikbok 2006" gällande överförd effekt och rördim.:

Högsta effekt 45/55 :

15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW
28mm 9,0 kW
35mm 16 kW

Större effektuttag än ovan beskrivet ger "för" höga difftryck, man riskerar då brusande radiatorkoppel och dålig/ojämn värme i de olika rummen.
I ett enplanhus behöver man således minst 2 stammar med 22 mm diameter, de kan ge totalt 10 kW tillförd effekt utan att det resulterar i några flödes/tryckfalls-problem. I ett tvåplans hus lär det normalt krävas 4 stammar med 22 mm rör. 15 mm rör från stammar till radiatorer är det som normalt används."

Har man som mål, som jag t.ex., att ha en 45/38°C radiatorsystem så går ettrörs bort totalt, då kanske vi talar om 1 kW överförd effekt på ett 15 mm rör.
I ett 80/60 så stämmer kanske dina siffror, men vi talar ju inte om denna typ av system idag.
Att rekommendera detta till ett system för 55/45 eller mindre är direkt felaktigt som jag ser det.

Sen är det upp till trådstartaren att avgöra vem han vill lita på.
Du som är installatör?, eller jag som är lekman.  dontknow
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 03 november 2016, 22:38:29 »

Vist, vad kostar en radiator till ettrörsslinga för enskilt rumsbehov med kolossal format i jämförelse med golvvärme med allt vad det innebär? Det krävs inte så mycket kunskaper för att inse fakta? Med rörslingan är du ute efter precis samma uppvärmningsbehov med dryga kostnader(stora risker, läckage). Inte undra på att du har samma behov av vattenvolym. Varifrån får du annars värme, ungefär med samma förutsättningar?
Jiri
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 november 2016, 20:44:33 »

Ja Smurfen , man blir rätt förvånad att det behövs samma uppvärmningsbehov med olika system. Eller vad har du förväntat dig? Till vilka kostnader?
Men självklart om du vill köra med Rolls-Royce, då kostar det! Samma resultat, du kommer inte längre än jag gör!
Jiri
Huset kräver lika mycket energi för att hålla en viss inne temp oavsett om framledningen ska vara 35 grader eller 80 grader men har man vp vill man hålla nere framlednings tempen för då har vp högre cop. De flesta vp tillverkare har tabeller där du kan se hur mycket det skiljer i cop vid olika framledningar men skillnaden är inte så stor så det lönar sig installera tex golvvärme istället för radiatorer om man redan har ett fungerande system.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 november 2016, 20:39:12 »

Hej Rickard!
Själv är jag mycket väl medveten hur olika system fungerar. Det mesta jag har träfat på i befintligt villa installation är ettrörssystem. Som du säger, du har helt rätt i princip. Men nu är ettrörssystem i första hand avsett till småhus där det knappast handlar om behov till stor värme uttag per slinga. Så man kan lätt hålla sig till vettigt(GDS-vänligt) installation till rimliga kostnader, få till bättre vatten volym utan påhäng. Det kan knappast vara sämre med enkelt rördragning, all anslutning under uppsikt, slippa krångla med BBR. Enda hinder: rätt dimensionering?
Rent praktisk, utan att ge mig in på Expert uträkningar, dom flesta med småhus(ca 220m2 1pl+käll.) klarar sig alldeles utmärkt med 4-ettrörsslingor uppdelad på 2+2(över-källarvåning),med 15dia rör från fördelare kan jag nyttja ca 3kW(3.5kW) per slinga utan nåt som helst olägenhet. Med enkelt matematik så borde distributionssystem  klara av ca 12kW i effekt behov vid minst DUT.
Har ingen aning hur mycket folk vill lägga ner med kluring? För min del har det alltid handlat om i första hand väl fungerande system med van komfort.
Jiri
Du kan väl inte jobbat med golvvärme system i alla fall om du anser att dom är uppbyggda som 1 rörs system. Har du nån förklaring hur du får till mera vatten volym i 1 rörs system enligt min enkla uträkning är skillnaden marginell och slår nog åt båda håller beroende på rördragning och är det kort enkel rördragning antar jag att man väljer 2 rörs system. 3 kw i 15mm rör då har du nog inte följt rör dimensionen dimensionerings programmet räknat ut om det är till ett låg tempat system.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 03 november 2016, 20:06:15 »

Ja Smurfen , man blir rätt förvånad att det behövs samma uppvärmningsbehov med olika system. Eller vad har du förväntat dig? Till vilka kostnader?
Men självklart om du vill köra med Rolls-Royce, då kostar det! Samma resultat, du kommer inte längre än jag gör!
Jiri
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 03 november 2016, 17:26:06 »

Hej Rickard!
Själv är jag mycket väl medveten hur olika system fungerar. Det mesta jag har träfat på i befintligt villa installation är ettrörssystem. Som du säger, du har helt rätt i princip. Men nu är ettrörssystem i första hand avsett till småhus där det knappast handlar om behov till stor värme uttag per slinga. Så man kan lätt hålla sig till vettigt(GDS-vänligt) installation till rimliga kostnader, få till bättre vatten volym utan påhäng. Det kan knappast vara sämre med enkelt rördragning, all anslutning under uppsikt, slippa krångla med BBR. Enda hinder: rätt dimensionering?
Rent praktisk, utan att ge mig in på Expert uträkningar, dom flesta med småhus(ca 220m2 1pl+käll.) klarar sig alldeles utmärkt med 4-ettrörsslingor uppdelad på 2+2(över-källarvåning),med 15dia rör från fördelare kan jag nyttja ca 3kW(3.5kW) per slinga utan nåt som helst olägenhet. Med enkelt matematik så borde distributionssystem  klara av ca 12kW i effekt behov vid minst DUT.
Har ingen aning hur mycket folk vill lägga ner med kluring? För min del har det alltid handlat om i första hand väl fungerande system med van komfort.
Jiri
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 november 2016, 09:08:57 »

OK Rickard!
Hur definierar du golvvärmesystem? Är det inte lika uppbyggnad som ettrörssystem, nästan likadant styrning, fördelare,strypventiler men utan tillräckligt vattenvolym?
Hur kommer det sig att det vurmas så jäkligt varmt för det med alla extra kostnader? Självklart med volymtank och arbetstank! Blir man sponsrat på nåt vis med alla manickar?
Jiri
Skillnaden i vatten volym mellan golvvärme och normala radiatorer är väldigt liten räknade lite lätt på det när jag installerade golvvärme i en del av huset och skillnaden blev i stort sett 0. Jag kör faktiskt mitt golvvärme system i en lösning som påminner om 1 rörs system (delflöde från rad returen) men det är ingen normal inkoppling och det blev så för jag saknade sponstring på manikarna som skulle behövts annars.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 november 2016, 08:19:56 »

Jag vet inte om du skrivit fel, eller inte förstår hur ett golvvärmesystem fungerar, men det fungerar ju precis som ett tvårörsystem.  dontknow
Man drar en grov stam fram till en fördelare, och sedan har man en slinga för varje rum, typ, istället för en radiator/rum - alla får sin egen matning vilket gör att man kan hålla en så låg systemtemperatur som möjligt.

I ettrörsystem avleds ju en del av flödet i slingarn till varje radiator, returen "återförs" framledningen till nästa radiator med resultat att framledningen till radiator 2 i slingan blir kallare, detta innebär att radiator nr 2 skall dimensioneras 7% större än radiator 1 i slingan (Med 7% större menar jag alltså effekt/m2 rum som skall värmas), samma sak när vattnet passerar radiator 2, en del av flödet leds genom radiatorn, och återförs sedan "framledningen" till radiator 3, vattnet är nu ytterligare avkylt och radiator 3 skall dimensioneras ca 7% större än radiator 2 för att få samma uteffekt/m2 som radiator 1 och 2 har.

Detta betyder i förlängningen att man antingen måste köra med högre flöde för att få samma deltaT över radiatorkretsen som i ett tvårörssystem, ELLER att man måste ha en högre kurvinställning i styrdatorn, vilket ger sämre COP på värmepumpen.
Ett högre flöde innebär att man måste/bör dra GRÖVRE stammar i ettrörsystem än i tvårörssystem om man inte vill överskrida av branschen rekommenderade flödeshastigheter och mottryck.
Vanligt är att man tvärt om, i ettrörsystem dessutom drar klenare rör, kör högre flöde med högre mottryck med resultatet att man får ökat slitage i ledningarna, risk för oljud från ledningar, och större driftskostander på cirkpumpen då den måste gå med högre effekt hela anläggningens livslängd.

Den enda fördel jag kan se med ettrörsystem är att termostaternas påverkan på systemflödet blir mindre.
Nu är jag ju av den uppfattningen att termostater inte behövs i de flesta fall, och i de fall de kan anses behövas gör de så liten skillnad på den reella komforten att det är försumbart.
Med det menar jag att när termostaterna stänger p.g.a. solinstrålning så kanske de stryper bort 100W effekt, samtidigt som solen ger kanske 3000W effekt genom de fönster som finns i ett vardagsrum, om vi tar det som exempel.
En strypande termostat gör i dessa fall ingen reell skillnad på temperaturen i rummet, men den sparar några tiotals watt i värmekostnader.
Dessa kan man både ha och vara utan.
Skrivet av: Krtek
« skrivet: 03 november 2016, 07:45:04 »

Nog är ju slingorna parallellkopplade i fördelarna på ettrörsystem också? Inte är det väl nån större skillnad mellan systemen just i fördelarna utan skillanden är sen hur rördragningen är utförd, dvs på ettrörs så är elementen i serie och tvårörs parallella sinsemellan? Men i fördelaren ser det väl lika ut?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 november 2016, 07:21:03 »

I ett golvvärmesystem är väl slingorna parallellkopplade i fördelaren? Dvs, som i ett 2-rörs radiatorsystem.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 02 november 2016, 23:41:14 »

OK Rickard!
Hur definierar du golvvärmesystem? Är det inte lika uppbyggnad som ettrörssystem, nästan likadant styrning, fördelare,strypventiler men utan tillräckligt vattenvolym?
Hur kommer det sig att det vurmas så jäkligt varmt för det med alla extra kostnader? Självklart med volymtank och arbetstank! Blir man sponsrat på nåt vis med alla manickar?
Jiri
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 november 2016, 23:10:43 »

Ingen tror att det handlar om större rum efter hand, alla vet att vattnet blir lite kallare efter varje element som "passeras". Därför behövs större element efterhand ELLER att man har elemnt som är så pass stora att man kan strypa det första lite mer än det andra och det andra lite mer än det tredje osv.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 02 november 2016, 22:55:10 »

Uppriktigt sagt era påståenden med storleken på radiatorer grundar sig på att NI utgår från att rumsupvärmningsbehov är större varefter på slingan(större rum) varför inte smartare rördragning? (dem flesta program klarar av det) och sista radiator på slingan får inte plats? Har jag fel?
Hej Rickard! Självklart menar jag att det är inte större skillnad på ett eller tvårörsystem. Båda två system klarar av värmedistribution. Du lär inte övertyga mig med nån större förträfflighet med tvårörsystem, rent praktisk och kostnadsmässigt.
Jiri 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 november 2016, 12:03:38 »

Ja vist Smurfen  du har så rätt!
Sätt dig ner med beräkningsprogram och börja räkna innan du yttrar dig!
Säkert det räcker med några framdragna rör runt kåken, varför ska man  ha radiatorer över huvud taget och krångla till det med konstiga påfund som ett eller tvårörsystem?
Jiri
Räknade lite men utan beräkningsprogram och om vi säger att man vill ha en radiator som lämnar ca 680 watt vid drygt 50 grader fram räcker det med en C22 L=800 och sen blir L=900 på de 2 följande radiatorerna eftersom man går upp i storlek efter hand på slingan. Då skiljer radiator volymen 1,2 liter mellan 2 rörs system som skulle haft 3 st  radiatorer L=800 och 1 rörs systemet behöver 1 L=800 samt 2 st L=900. Nu är ju oftast anledningen att dra 1 rörs system att spara in på jobbet att dra rör samt även kostnaden för rören men om vi räknar på att man drar 15 mm koppar rör till de här radiatorerna så om man använder 8,75 meter extra rör till 2 rör systemet så hamnar man samma vatten volym drar man mera rör vilket är rimligt så blir vatten volymen lite mera på 2 rörs systemet men skillnaden lär vara så liten så det spelar ingen roll. Vet inte vilket program du använder men det ska vara stora radiatorer i slutet av slingan om vatten volymen ska bli märkbart större har man behov av mera volym får man komplettera med volymtank eller arbetstank.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 november 2016, 08:12:54 »

Menar du Jiri på allvar att du tycker ettrörsystem är bättre?
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 01 november 2016, 22:12:26 »

Ja vist Smurfen  du har så rätt!
Sätt dig ner med beräkningsprogram och börja räkna innan du yttrar dig!
Säkert det räcker med några framdragna rör runt kåken, varför ska man  ha radiatorer över huvud taget och krångla till det med konstiga påfund som ett eller tvårörsystem?
Jiri
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 november 2016, 20:58:50 »

Inte så svårt att förstå även med era antaganden: större radiatorer(låg temp.syst.) varefter på slinga det borde väl innebära mera vattenvolym? Som räcker gott och väl till nån VP utan massa påhäng? Sv.koc.: nej du har anpassat flöde för varje slinga med strypventiler.
Jiri
Även om du följer normen och dimensionerar upp radiatorerna efter hand på slingan så lär inte vatten volymen skilja mer än max 10 liter på ett radiator system och ett 2 rörs system har ju mera rör och hamnar nog på ungefär samma vatten volym ändå.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 01 november 2016, 19:58:34 »

Visst är flödena på slingorna injusterat men flödet över växlaren i kompressorn är konstant oavsett om termostater eller nått annat stryper elementen. Och naturligtvis måste man ha en volymtank om systemets volym är låg för att få acceptabla gångtider på kompressorn dock är inte behovet av arbetstank lika stort som i ett tvårörssystem  med tex termostater som kan ge mycket olika flöden beroende på hur många termostater som har stängt
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 01 november 2016, 19:19:38 »

Inte så svårt att förstå även med era antaganden: större radiatorer(låg temp.syst.) varefter på slinga det borde väl innebära mera vattenvolym? Som räcker gott och väl till nån VP utan massa påhäng? Sv.koc.: nej du har anpassat flöde för varje slinga med strypventiler.
Jiri
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 01 november 2016, 19:03:09 »

Vad ha menar är troligen, att med ettrörssystem har man samma flöde oavsett om termostater är stängda eller öppna. Nått som kan vara problem med tvårörssystem.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 november 2016, 18:35:48 »

När har jag påstått att han har större rum längre bak i slingan?
Då vattnet kyls några grader av varje radiator måste man dimsionera de som kommer efter den första med 7% mer uteffekt/radiator.
Radiator 3 måste vara 14% större än den annars skulle behövt vara.

Enrörsystemet gör inte att man kan dra klenare rör, inte utan att få större tryckfall, mer slitage och risk för oljud från rörledningarna.

Och att det gör något skillnad på behovet av volymtank stämmer inte heller.

Visst, det kan vara enkelt att bara koppla på befintlig stam och rulla ut prisolrör, men det blir inte lika bra som ett tvårörsystem.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 november 2016, 18:31:33 »

Varför skulle 1 rörs system göra att man undviker volymtank på nått sätt  Sc:,h
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 01 november 2016, 18:13:23 »

Får du till det med enklast möjliga och billigaste installation sättet enligt Rickard?(anslutnings utförande, som du klarar själv) Annars kan man krångla till det i det oändliga. 15mm dia prisolrör utan krångel!
Enligt hans antagande så har du större rum varefter på slinga, så då kan man inte komma ifrån monster raddar!
Annars fungerar det med ettrörssystem, eller har du massa problem?
Sen är det stor fördel med ettrörssystem och radiatorer!, du sliper VolymTank som det så varmt rekommenderas på FORUMET
Jiri
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 november 2016, 10:09:22 »

Enklaste möjliga fördelare som kan justeras flöde på (även om det inte behövs egentligen) skulle jag sätta upp, exakt vad som krävs för att uppfylla BBR vet jag inte, men det måste nog vara säkert mot vattenskada, typ i skåp eller så. Är för dåligt insatt för att kunna säga säkert vad som krävs.
22 mm koppar eller pex i stammen (upp till 5 kW effekt på raddarna), 15 mm koppar eller 16 mm PEX till varje radiator (upp till ca 1500 W på radiatorn).
Det är viktigt att du har diffusionstät pex när du har radiatorer, kanske alupex?
Skrivet av: Dan Axelsson
« skrivet: 01 november 2016, 09:46:35 »

Ja, så skulle jag toka det, det är troligtvis så, sen är det alltid svårt att säga nåt säkert utan att ha varit på plats.
Jag tycker att man chansar lite mer om man gör ettrörs om man inte har tillgång till beräkningsunderlagen för det gamla systemet så man kan dimensionera för rätt tryckfall och flöde i kombination med det gamla.
Tvårörs påverkar tryckfallet minimalt om du inte snålar på stammarna upp, och det är väldigt enkelt att justera in grundflödet över varje enskild radiator antingen på kopplet eller på fördelaren.
En annan fördel är att huset kanske kompletteras med uterum eller utbyggnader i framtiden, och då är bra med rejäls stammar och fördelare som man kan dra vidare ifrån.

Om du på ett amatörmässigt sätt (utan underlag) drar en ny enrörsslinga i samma dimensioner som det där nere så borde det också fungera bra, och kanske bli lite billigare, men de inbyggda bristerna i ettrörsystemen finns där lika väl.
Alltså, högre flöde, klenare rör, dyrare drift. (slitage, högre mottryck, buller, större radiatorer)

Som så många gånger annars är det nog små skillnader när vi hamnar i debatt i forumet, det kanske skiljer en handfull% hit och dit på de olika värdena och summorna, så hur du gör är väl egentligen egalt.
Jag vet vad jag tycker är bäst, men alla får naturligtvis ha sin egen uppfattning.

Tack för svar,

Skulle du då använda dig av ett fördelarskåp/fördelare för att mata de olika radiatorerna eller göra på något annat sätt? Dimensioner isåfall på stam och avstick?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!