Författare Ämne: När startar EcoHeat kompressorn?  (läst 18540 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #15 skrivet: 05 februari 2007, 13:34:59 »
Citera
Men mellersta delen är ingen reserv.
Men var har du fÃ¥tt mellen delen ifrÃ¥n ??? CTC har tvÃ¥ delar  övre och undre...  sedan att den undre är större än övre men det är en helt annan sak...
« Senast ändrad: 05 februari 2007, 14:35:48 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #16 skrivet: 05 februari 2007, 13:40:17 »
Hej !

... såvida att inte det tas vamarevatten från övre delen.

Och det gör inte ctc i onödan, då övre delen är en reserv.

I denna (och andra) trådar så framgår att så inte är fallet !
CTC-pannan tar vatten från övre delen av pannan "i tid och otid".
Den är till och med sÃ¥  huvuddunk att den tar vatten frÃ¥n överdelen som är kallare än framlednings-"bör" trots att det finns vatten i nederdelen som är varmarehuvuddunk huvuddunk

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #17 skrivet: 05 februari 2007, 14:44:30 »
Har jag missförstått rubrken ???

Citera
När startar EcoHeat kompressorn?
Pratar vi inte om att det tas kallare vatten från övre delen då det finns varmare i nedre utan när komressornstartar.

Dock blir diskutionen liknande...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #18 skrivet: 05 februari 2007, 15:44:41 »
Kompressorn styrs av en givare som sitter i övre delen av den undre tanken. När tempen i övre delen av den undre tanken är samma som börvärdet på framledningen, startas kompressorn. Den stannar när tempen i tanken är 5ºC över börvärdet på framledning.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2007, 16:41:42 »
Hej !

När tempen i övre delen av den undre tanken är samma som börvärdet på framledningen, startas kompressorn.

Detta stämmer inte !
Kriteriet är relaterat till VÄRMEPUMP "BÖR", vilket i sin tur är delvis relaterat till framlednings-"bör".
Hur skulle man i så fall få VV på sommarhalvåret när framlednings-"bör" är 20 ºC ?

MVH,
/Erland

Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2007, 16:46:27 »
Sen kan man i ver 2, i kodmenyn, ställa in hur lång startfördröjning det ska vara på kompressorn. Kan vara användbart om pumpen är lite för "stark"
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2007, 17:29:54 »
Hej !

När tempen i övre delen av den undre tanken är samma som börvärdet på framledningen, startas kompressorn.

Detta stämmer inte !
Kriteriet är relaterat till VÄRMEPUMP "BÖR", vilket i sin tur är delvis relaterat till framlednings-"bör".
Hur skulle man i så fall få VV på sommarhalvåret när framlednings-"bör" är 20 ºC ?

MVH,
/Erland



Det finns en minimibegränsning, som gör att det aldrig sjunker under 35ºC i tanken, dvs när framledningstempen är väldigt låg så kommer pumpen att starta vid 35 ºC och stanna vid 40 ºC

Om utetemperaturen har varit över 16 ºC i mer än 8 timmar så går den över i "sommardrift", dvs den startar vid 50, stänger av vid 55 ºC. Detta för att få maximalt varmvatten utan alltför mycket eltillskott.

Men vid normal drift på vintern är det som jag sa. Fast visst ja, vid var fjärde start på kompressorn så jobbar den upp till 55 ºC. Detta värmer upp den övre delen och gör att man får mycket varmvatten, även med lågt ställt/avstängd elpatron.

Hoppas ni förstår nu :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #22 skrivet: 05 februari 2007, 20:15:03 »
Jag har just stirrat pÃ¥ mitt CTC-display i en timma.   :)

Konstig sak no. 1: Shunt 50% -rektanglet var en lång stund fylld samtidigt som framledning var 1 grad högre än bör.

Hur kan det ha seg? Shuntventilen blandade just dÃ¥ in ca 60% returvatten och stängde mer och mer för att fÃ¥ framledningen ned en grad till börvärdet. 

Konstig sak no 2: Kompressorn startar när verdin "Värmepump °C" sjunkit till framledning börvärde.
Då har kompressorn haft paus i 15 minuter. Det här är normalt sägs det, ......

men om jag fördröjar starten med ytterligare 15 minuter, justeras shunten frÃ¥n ca 60% returvatteninnblandning till 10% returvatteninblandning. Framledning_är sjunker samtidig  nÃ¥got under en grad pÃ¥ slutet av dom extra 15 minuterna. (1 grad i CTC-displayet ocg 0,8 grader pÃ¥ digitaltermometern) Det är inte mycket och det kunde varit mindre om shunten stängde inblandningen av returvatten lite snabbare.

Värmepumpe_är har sjunkit till 4 grader under framledning_bör_värdet dom extra 15 minuterna, men det är fortfarande vatten i acktanken med höger temp än framledning_bör.

Shuntfördröjning är 240 minuter och temp i toppen av tanken har inte sjunkit under tiden.


Jag har en situation där jag kan dubbla gångtiden och halvera antalet startar utan att framledningstemp påverkas.
Om jag manuellt kan göra sÃ¥, varför kan inte styrlogiken göra detta automatisk? Halverat antal startar och bättre cop är faciten. Att kunde arbeta med samma lÃ¥ga temp pÃ¥ kompressor_in_vatten som t.ex en Nibe och samtidigt ha framledningstemperatur som inte varierar med mer än +/- en grad mÃ¥ste jo vara perfekt för CTC reklamavdelning och göra styr-teknikerna mycket nöjd med sitt arbete? I stället har dom leverat en styrlogik som ser ut till att vara berusad.  :(

« Senast ändrad: 05 februari 2007, 20:18:23 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #23 skrivet: 05 februari 2007, 20:28:49 »
Hej !

I stället har dom leverat en styrlogik som ser ut till att vara berusad.  :(

Jag håller fullständigt med !!!!!!!

Det är verkligen synd att en i övrigt så välkonstruerad panna skall ha en så felkonstruerad styrlogik !

MVH,
/Erland

Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #24 skrivet: 05 februari 2007, 21:45:58 »
Har testad mera.

Om jag har startfördröjning aktiv, vill inte styrlogiken shunta bort mera returvatten om inte shuntfördröjning står till 0.
Min shunt stod nå i läge 70% inblandning av returvatten, kompressorn kunde inte starta pga startfördröjningstiden inte var slut. Framledningen är stabil i ca 7 minuter, så börjar den att sjunka under börvärdet.

Det normala är då att shunta bort returvatten, men styrlogiken ville inte starta shuntmotorn.
Jag satt då shuntfördröjningen till noll.

Styrlogiken startade dÃ¥ shuntmotorn.  3 sekunder aktiv, 30-40 sekunder paus. Det gÃ¥r inte fort och framledningstemp ökar inte när shunten stänger för returvattnet. Efter 7 nya minuter har den fortfarande inte stängt returinblandningen 100%.  DÃ¥ startar kompressorn.

Vattentemp in  kompressor är 38 grader.
Framledning bör är 43 grader.

Kompressorn har önskat starta dom sista 5 graderna.
Shunt är ca 90%.
Framledning_är = 41,5°
Panna_övre = 45° och har legat stabilt på 45° hela tiden.

Kompressorn ökar temp från 5 grader under bör till 5 grader över bör. Nestan dubbel gångtid och förbättrad cop.
Framledning stabiliseras på 43°
Kompressorn fortsätter att arbeta.
Shunten shuntar inn mer från returen.
Kompressorn stannar så småning om då 48 grader uppnås och har dubbelt så lång paus.

Lång paus, stabil framledning och stabil temp i överdelen av pannan.
Jag har hittad lagom startfördröjning av kompressorn vid 43 grader framledning, men anar inget om vad som kan hända vid andra temperaturer.

Synd inte styrlogiken kan fixa automatisk vid alla temperaturer vad jag manuellt har klarat vid en given framledningstemeratur.  :(
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #25 skrivet: 05 februari 2007, 23:33:19 »
Bor du vid pumpen? ;D

Alla styrsystem måste väl ändå vara en kompromiss bland olika önskemål och behov. Det intressanta är vad pumpen kräver i energi i förhållande till årsverkningsgraden
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #26 skrivet: 05 februari 2007, 23:47:55 »
Jag vill anta att CTC har nÃ¥got dÃ¥rligare COP än mÃ¥nga av dom andra, dÃ¥ den arbetar med  högre temp vid jamförbar framledning. Men 5 grader blir det inte. 2-3 kanske. Marginalt.

Anade du att  EcoHeat interna cirkpumpar förbrukar 178W i läge 3 när kompressorn gÃ¥r? SÃ¥ tilkommer externa  cirkpumpan......    ??? Din EcoPart har väl bare en pump?


CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #27 skrivet: 06 februari 2007, 11:18:04 »
Det finns nog de som anser det men jag är inte så säker. Mot detta skall ställas överlägsen komfort mm.

Vi har nog lika många CP. Jag har KB-pump i Eco-parten, VB-pump i EcoElen samt en extern cirkulationspump.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 820
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #28 skrivet: 07 februari 2007, 17:44:57 »
Kollade av pumpen efter jobbet och kostaterar följande:
VP temp=41(Bör=44)
Framl=40C(Bör=39)
Elpanna=50C(Bör=46)
ute = -9 enl. VP
50% klossen=svart

Jag har ingen fördröjning inställd och inget tillskott.

Varför är 50% klossen aktiverad? det finns ju 41C nere vid pumpen och ett framl. behov å 39?
För min del får den gärna "tjuva lite" från övre halvan av tanken men det borde den inte göra redan nu, eller?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: När startar EcoHeat kompressorn?
« Svar #29 skrivet: 07 februari 2007, 18:57:56 »
Jag tycker jag sett det ett antal gånger, den är "hissig" på att ta vatten till värmen i övre delen.

Vilket inte jag tycker om alls!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!