Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 10 februari 2007, 01:01:32 »

Hver gang. Vi verkar ha en doktor på gång på CTC. :) Tyvärr är ju möjligheterna till inställningar begränsade. huvuddunk
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 08 februari 2007, 19:29:57 »

Jag testade ut teorin. Det blev några fler grader variation på framledningen, men ok ändå.

Just nu är framledning_bör 45°. Startfördröjning= 30 minuter.

Jag ställde shunten till ca 70%.

Med 30 minuter paus och 18 minuter gånga så det ut så här:

Framledning var på det mesta ca 45,8 grader.
Lägsta var 41,5 grader.
Ca halva tiden var framledning över 44 grader.
Ca 42,5 grader när kompressorn startade.
41,5 när kompressorn gått 3 minuter.
44,5 när kompressorn stannade.

När kompressorn startande, arbetade den med 38 gradigt vatten.
Det tog ca 18 minuter att nå 50 grader.

Detta ger några variationer i framledning, med dom är mycket försiktiga. Inga plötsliga grejer.

Det här ger ett mindre antal startar, men ger det bättre COP?

Skrivet av: jehu
« skrivet: 08 februari 2007, 17:59:41 »

Nya shunt-ABC:
0%:     Allt returvatten går till framledningen.
25%:   Halva returvattnet går till framledning, andra halvan tas från ingång_1.
50%:   Inget returvatten alls till framledningen, 100% tas från ingång_1.
75%:   Inget returvatten till framledningen, 50% från ingång_1, 50% från ingång_2.
100%: Inget returvatten till framledningen, inget vatten från ingång_1, 100% vatten från ingång_2.
Jag tror du har det rätt nu.
Citera
Riktigt tänkt?
Sätta styren ur spel med shunten i ett fast läge låter inget kul, men det kanske funkar bra i din installation.  Det finns många alternativ - du kunde t ex pröva att flytta givaren längre ner på tanken.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 08 februari 2007, 17:44:09 »

Just när jag fattade hur shunten fungerade, ser det ut till att jag inte fattar det  ::)

Nya shunt-ABC:

0%:     Allt returvatten går till framledningen.
25%:   Halva returvattnet går till framledning, andra halvan tas från ingång_1.
50%:   Inget returvatten alls till framledningen, 100% tas från ingång_1.
75%:   Inget returvatten till framledningen, 50% från ingång_1, 50% från ingång_2.
100%: Inget returvatten till framledningen, inget vatten från ingång_1, 100% vatten från ingång_2.


Om det här stämmer, vill jag få en jämn och god framledning vid att ställa shunten i manuellt läge på ca 60%.

Varför 60%?

Vid 60 vill allt returvatten gå direkt till  bottnen, klart till att bli värmd av kompressorn. Kallare vatten än returvatten finns inte.

Vid 60% vill 80% av vattnet komma från mellersta delen av acken. Där är största delen av det varma vattnet största delen av tiden.

När mellersta delen börjar gå tom för varmvatten, har massa varmt vatten hunnit stiga till topps i acken.  När vattnet i mellersta delen svalnar, stiger tempen i övre delen.  I genomsnitt bra temp. Framledningstemp är acceptabel några minuter.

Så startar kompressorn. Den arbetar till större delen med vatten som har samma temperatur som returvattnet. Kompressorn värmer vattnet från ca 5 grader under bör till 5 grader över bör.

Tempen i toppen av acken vill oavsett inte bli lägre än framledning_bör om jag klarar att justera shunten lagom.

Riktigt tänkt?


   
Skrivet av: NollKoll
« skrivet: 08 februari 2007, 14:02:49 »

ok, har inte testat det, men frostfritt borde det väl kunna bli iaf. Berätta gärna mer om vad du kommit fram till med eldriften.  :)

Jag har inte kommit fram till mycket som är värt att delge, bara att man ska försöka undvika el-drift.  ;D
En sak värt att nämna är att det är svårt att få upp varmvattentempen till högre temp än vattnet i nedre delen har, då måste man verkligen snål-droppa vattnet.
Den 'gamla elpannan' var både effektivare och jämnare på att producera värme och varmvatten, samt i större mängd till samma el-förbrukning. Det är riktigt dyrt nu.. fiR: men jag ville ju köra med något effektivare - därav bytet.
Gamla pannan står ännu kvar i garaget, och om det skulle bli svinkallt får jag väl inhandla ett knippe flex-slangar, T-kopplingar och baxa in den i pannrummet igen men det tar mig emot att tappa värmesystemet under några timmar.

En sak som stör mig en hel del är att innegivaren har en enormt stor påverkan. En ½ºC förändring av börvärde inne genererar 5 graders förändring av börvärde för framledning/vp/el. 1grads steg ger 10 grader på framledningen, men jag opererar ju långt ner på minussidan av ute-skalan så kurvan påverkar väl en del. Det blir inte så mycket bättre med bortkopplad innegivare heller. Jag blir inte klok på styret.  ???
Det verkar som reglerlooparna är 'hysteriskt' programmerade av någon sparkad från JAS39Gripen-projektet (styrspaken, om ni kommer ihåg)  :-X . Eftersom värmeförändringar i hus är så tröga borde det inte vara sågtandsmönster på temperaturerna när man kör på enbart elvärme, men både shunt (3-10) och olika elsteg (1,5 - 7,5kW) ändras friskt fram och tillbaka utan att de verkar ha inbördes återkoppling.

Och för att kommentera ämnet i tråden: inte under mina första 42 dagar  >:D
Skrivet av: jehu
« skrivet: 08 februari 2007, 12:32:18 »


Du hoppade över 1'an 2 ggr... >:D var det medvetet?
ska läsas:
Läge 10 endast tillopp 2
'

tack...nu korrigerat


Du törs åka hemifrån. Thumbsup
Du får värme ifrån nedre delen i alla fall, även om utshuntat vatten inte blir lika varmt som om det kom där uppifrån pga skiktningen.

ok, har inte testat det, men frostfritt borde det väl kunna bli iaf. Berätta gärna mer om vad du kommit fram till med eldriften.  :)
Skrivet av: NollKoll
« skrivet: 08 februari 2007, 12:16:46 »

Funderar då - om kompressorn eller styren skulle lägga av, så kan jag inte köra den som elpanna - eller hur?
Måste alltså då vara hemma och återställa shuntautomatiken.
Du törs åka hemifrån. Thumbsup
Du får värme ifrån nedre delen i alla fall, även om utshuntat vatten inte blir lika varmt som om det kom där uppifrån pga skiktningen.
Jag har lekt en hel del med el-värmen och testat allt möjligt för att ha nå't att sysselsätta mig med   *roflmao*
Skrivet av: jehu
« skrivet: 08 februari 2007, 11:44:55 »

Lossa och vrid shuntautomatiken 45 º



Vilket jag har gjort. Läs på http://infoweb.esbe.se/files/51269/Anv_BIV_10536_A.pdf


den till vänster

Tillopp 1 = billigaste energin, alltså nedre tanken
Tillopp 2 = övre tanken
Läge 0-5 på BIV regleras tillopp 1
Läge 5-9 regleras båda tilloppen
Läge 10 endast tillopp 2
Alltså blockerar jag läge 5-10 genom att vrida shuntautomatiken 45 º

Funderar då - om kompressorn eller styren skulle lägga av, så kan jag inte köra den som elpanna - eller hur?
Måste då vara hemma och återställa shuntautomatiken?

Alltså bättre med mjukvarustyrning som i v3 - antar att CTC då har lagt in att om shunten är stängd med 240+ så kommer den ändå att öppna om det det skulle behöva tas värme från överdelen??
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 februari 2007, 08:53:15 »

Skulle man kunna "mecka" så att den bara kan ta vatten ur nedre delen, men shuntning av temp på framledningen fortsätter att funka!?

Räcker det med att "döda" microbrytaren?

Borde bli bättre vv kapacitet med:  Ingång 3 är  acktank övre delen. alltid stängd när man vill köra utan elpatron!
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 08 februari 2007, 07:43:37 »

Tack Avensis för en tydlig beskrivning.  Thumbsup
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 07 februari 2007, 22:33:13 »

50% av vadå? halvöppen eller 50% från nedre 50% från övre??? 50% av returen???
En litan CTC shunt-ABC:

Shunten har en utgång och 3 ingångar.

Utgång är framledning.
Ingång 1 är returen. Shuntmotoren styrar innblandning av returvatten 100 till 0%.
Ingång 2 är acktank mellerst delen.
Ingång 3 är  acktank övre delen.

När shunten passerar 100% aktiviseras en mekanisk microbrytare i shunten (bivalent).
När denna microbrytare aktiverats, tar shunten 50% vatten från ingång 2 och 50% från ingång3.

På CTC språket kallas det här 50% aktivering    :)  och det rektanglet i displayet är fylld.

Det tog lite tid för jag fattede vad 50% aktivering var, men nu när jag vet, är namnet inte så konstigt iaf.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 07 februari 2007, 21:36:03 »

Mer test... Tog en extra lång dusch för att se vad det gav...
Hamnade mitt i en 55C körning...
VP 41C(Bör=55C)
Framl. 37(bör=39)
Elpanna 44C(Bör=46)
50% klossen tom,
Ute -9 enl. VP

Varför är framl. 2C under bör? är det normalt?
Gott om vv har jag, med mina mått mätt...
ca 28starter och 16,5h drift de senaste 24h

50% av vadå? halvöppen eller 50% från nedre 50% från övre??? 50% av returen???
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 07 februari 2007, 19:15:38 »

Kollade av pumpen efter jobbet och kostaterar följande:
VP temp=41(Bör=44)
Framl=40C(Bör=39)
Elpanna=50C(Bör=46)
ute = -9 enl. VP
50% klossen=svart

Jag har ingen fördröjning inställd och inget tillskott.

Varför är 50% klossen aktiverad? det finns ju 41C nere vid pumpen och ett framl. behov å 39?
För min del får den gärna "tjuva lite" från övre halvan av tanken men det borde den inte göra redan nu, eller?
En sak som jag har fått för mig är att 50% inte lyser för att den vill ha vatten från övre delen, utan för att shunten står på minst 50%, dvs den är fullt öppen för VP-vattnet, men ej nödvändigtvis för tillskottet.

Vet inte om timerns nedräkning börjar när shunten står så fullt öppen, eller om det är när det verkligen är underskott på framledning.

Och som sagt, detta är bara en hypotes, och jag kom på den nu så jag har inte studerat det så ingående heller :P
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 februari 2007, 18:57:56 »

Jag tycker jag sett det ett antal gånger, den är "hissig" på att ta vatten till värmen i övre delen.

Vilket inte jag tycker om alls!
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 07 februari 2007, 17:44:57 »

Kollade av pumpen efter jobbet och kostaterar följande:
VP temp=41(Bör=44)
Framl=40C(Bör=39)
Elpanna=50C(Bör=46)
ute = -9 enl. VP
50% klossen=svart

Jag har ingen fördröjning inställd och inget tillskott.

Varför är 50% klossen aktiverad? det finns ju 41C nere vid pumpen och ett framl. behov å 39?
För min del får den gärna "tjuva lite" från övre halvan av tanken men det borde den inte göra redan nu, eller?
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 06 februari 2007, 11:18:04 »

Det finns nog de som anser det men jag är inte så säker. Mot detta skall ställas överlägsen komfort mm.

Vi har nog lika många CP. Jag har KB-pump i Eco-parten, VB-pump i EcoElen samt en extern cirkulationspump.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 05 februari 2007, 23:47:55 »

Jag vill anta att CTC har något dårligare COP än många av dom andra, då den arbetar med  högre temp vid jamförbar framledning. Men 5 grader blir det inte. 2-3 kanske. Marginalt.

Anade du att  EcoHeat interna cirkpumpar förbrukar 178W i läge 3 när kompressorn går? Så tilkommer externa  cirkpumpan......    ??? Din EcoPart har väl bare en pump?


Skrivet av: staffan55
« skrivet: 05 februari 2007, 23:33:19 »

Bor du vid pumpen? ;D

Alla styrsystem måste väl ändå vara en kompromiss bland olika önskemål och behov. Det intressanta är vad pumpen kräver i energi i förhållande till årsverkningsgraden
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 05 februari 2007, 21:45:58 »

Har testad mera.

Om jag har startfördröjning aktiv, vill inte styrlogiken shunta bort mera returvatten om inte shuntfördröjning står till 0.
Min shunt stod nå i läge 70% inblandning av returvatten, kompressorn kunde inte starta pga startfördröjningstiden inte var slut. Framledningen är stabil i ca 7 minuter, så börjar den att sjunka under börvärdet.

Det normala är då att shunta bort returvatten, men styrlogiken ville inte starta shuntmotorn.
Jag satt då shuntfördröjningen till noll.

Styrlogiken startade då shuntmotorn.  3 sekunder aktiv, 30-40 sekunder paus. Det går inte fort och framledningstemp ökar inte när shunten stänger för returvattnet. Efter 7 nya minuter har den fortfarande inte stängt returinblandningen 100%.  Då startar kompressorn.

Vattentemp in  kompressor är 38 grader.
Framledning bör är 43 grader.

Kompressorn har önskat starta dom sista 5 graderna.
Shunt är ca 90%.
Framledning_är = 41,5°
Panna_övre = 45° och har legat stabilt på 45° hela tiden.

Kompressorn ökar temp från 5 grader under bör till 5 grader över bör. Nestan dubbel gångtid och förbättrad cop.
Framledning stabiliseras på 43°
Kompressorn fortsätter att arbeta.
Shunten shuntar inn mer från returen.
Kompressorn stannar så småning om då 48 grader uppnås och har dubbelt så lång paus.

Lång paus, stabil framledning och stabil temp i överdelen av pannan.
Jag har hittad lagom startfördröjning av kompressorn vid 43 grader framledning, men anar inget om vad som kan hända vid andra temperaturer.

Synd inte styrlogiken kan fixa automatisk vid alla temperaturer vad jag manuellt har klarat vid en given framledningstemeratur.  :(
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 05 februari 2007, 20:28:49 »

Hej !

I stället har dom leverat en styrlogik som ser ut till att vara berusad.  :(

Jag håller fullständigt med !!!!!!!

Det är verkligen synd att en i övrigt så välkonstruerad panna skall ha en så felkonstruerad styrlogik !

MVH,
/Erland

Skrivet av: Avensis
« skrivet: 05 februari 2007, 20:15:03 »

Jag har just stirrat på mitt CTC-display i en timma.   :)

Konstig sak no. 1: Shunt 50% -rektanglet var en lång stund fylld samtidigt som framledning var 1 grad högre än bör.

Hur kan det ha seg? Shuntventilen blandade just då in ca 60% returvatten och stängde mer och mer för att få framledningen ned en grad till börvärdet. 

Konstig sak no 2: Kompressorn startar när verdin "Värmepump °C" sjunkit till framledning börvärde.
Då har kompressorn haft paus i 15 minuter. Det här är normalt sägs det, ......

men om jag fördröjar starten med ytterligare 15 minuter, justeras shunten från ca 60% returvatteninnblandning till 10% returvatteninblandning. Framledning_är sjunker samtidig  något under en grad på slutet av dom extra 15 minuterna. (1 grad i CTC-displayet ocg 0,8 grader på digitaltermometern) Det är inte mycket och det kunde varit mindre om shunten stängde inblandningen av returvatten lite snabbare.

Värmepumpe_är har sjunkit till 4 grader under framledning_bör_värdet dom extra 15 minuterna, men det är fortfarande vatten i acktanken med höger temp än framledning_bör.

Shuntfördröjning är 240 minuter och temp i toppen av tanken har inte sjunkit under tiden.


Jag har en situation där jag kan dubbla gångtiden och halvera antalet startar utan att framledningstemp påverkas.
Om jag manuellt kan göra så, varför kan inte styrlogiken göra detta automatisk? Halverat antal startar och bättre cop är faciten. Att kunde arbeta med samma låga temp på kompressor_in_vatten som t.ex en Nibe och samtidigt ha framledningstemperatur som inte varierar med mer än +/- en grad måste jo vara perfekt för CTC reklamavdelning och göra styr-teknikerna mycket nöjd med sitt arbete? I stället har dom leverat en styrlogik som ser ut till att vara berusad.  :(

Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 05 februari 2007, 17:29:54 »

Hej !

När tempen i övre delen av den undre tanken är samma som börvärdet på framledningen, startas kompressorn.

Detta stämmer inte !
Kriteriet är relaterat till VÄRMEPUMP "BÖR", vilket i sin tur är delvis relaterat till framlednings-"bör".
Hur skulle man i så fall få VV på sommarhalvåret när framlednings-"bör" är 20 ºC ?

MVH,
/Erland



Det finns en minimibegränsning, som gör att det aldrig sjunker under 35ºC i tanken, dvs när framledningstempen är väldigt låg så kommer pumpen att starta vid 35 ºC och stanna vid 40 ºC

Om utetemperaturen har varit över 16 ºC i mer än 8 timmar så går den över i "sommardrift", dvs den startar vid 50, stänger av vid 55 ºC. Detta för att få maximalt varmvatten utan alltför mycket eltillskott.

Men vid normal drift på vintern är det som jag sa. Fast visst ja, vid var fjärde start på kompressorn så jobbar den upp till 55 ºC. Detta värmer upp den övre delen och gör att man får mycket varmvatten, även med lågt ställt/avstängd elpatron.

Hoppas ni förstår nu :)
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 05 februari 2007, 16:46:27 »

Sen kan man i ver 2, i kodmenyn, ställa in hur lång startfördröjning det ska vara på kompressorn. Kan vara användbart om pumpen är lite för "stark"
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 05 februari 2007, 16:41:42 »

Hej !

När tempen i övre delen av den undre tanken är samma som börvärdet på framledningen, startas kompressorn.

Detta stämmer inte !
Kriteriet är relaterat till VÄRMEPUMP "BÖR", vilket i sin tur är delvis relaterat till framlednings-"bör".
Hur skulle man i så fall få VV på sommarhalvåret när framlednings-"bör" är 20 ºC ?

MVH,
/Erland

Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 05 februari 2007, 15:44:41 »

Kompressorn styrs av en givare som sitter i övre delen av den undre tanken. När tempen i övre delen av den undre tanken är samma som börvärdet på framledningen, startas kompressorn. Den stannar när tempen i tanken är 5ºC över börvärdet på framledning.
Skrivet av: ME
« skrivet: 05 februari 2007, 14:44:30 »

Har jag missförstått rubrken ???

Citera
När startar EcoHeat kompressorn?
Pratar vi inte om att det tas kallare vatten från övre delen då det finns varmare i nedre utan när komressornstartar.

Dock blir diskutionen liknande...
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 05 februari 2007, 13:40:17 »

Hej !

... såvida att inte det tas vamarevatten från övre delen.

Och det gör inte ctc i onödan, då övre delen är en reserv.

I denna (och andra) trådar så framgår att så inte är fallet !
CTC-pannan tar vatten från övre delen av pannan "i tid och otid".
Den är till och med så  huvuddunk att den tar vatten från överdelen som är kallare än framlednings-"bör" trots att det finns vatten i nederdelen som är varmarehuvuddunk huvuddunk

MVH,
/Erland
Skrivet av: ME
« skrivet: 05 februari 2007, 13:34:59 »

Citera
Men mellersta delen är ingen reserv.
Men var har du fått mellen delen ifrån ??? CTC har två delar  övre och undre...  sedan att den undre är större än övre men det är en helt annan sak...
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 05 februari 2007, 13:20:55 »

Och det gör inte ctc i onödan, då övre delen är en reserv.
Men mellersta delen är ingen reserv. Om mellersta delen är varm nog, vilken roll spelar det då att tempen i bottnen är kallare än fremledning?
Skrivet av: ME
« skrivet: 05 februari 2007, 12:22:23 »

Rätt enkel bör i värmesystemet kan inte överstiga bör i undredelen av anken såvida att inte det tas vamarevatten från övre delen.

Och det gör inte ctc i onödan, då övre delen är en reserv.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 05 februari 2007, 11:35:29 »

Bör värdet i nedredelen i tanken är samma som bör på framledning....
Men varför då? Det spelar väl ingen som helst roll vad temperaturen i bottnen är om framledning är lagom?

Vilken grund har man för att starta kompressorn innan det är absolut nödvändigt? COP-polisen gillar inte et sådant system.
Skrivet av: ME
« skrivet: 05 februari 2007, 11:00:39 »

Bör värdet i nedredelen i tanken är samma som bör på framledning....
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 05 februari 2007, 10:58:18 »

Jag kan ha ärvärde på fremledningen som är samma som börvärdet och massa varmt vatten i mellersta delen. Det spelar ingen roll alls. Kompressorn startar när bottentemp sjunkit till framledning_bör.
Skrivet av: ME
« skrivet: 05 februari 2007, 10:50:19 »

Japp, när bör värde på framlengning "understigs", eller är lika med startar, kompressorn och går till bör +5 grader... Om det inte är så att startfördröjning kommer in och förlönger stoppet, underr dessa fall kan kompressorn starta när man har ett värde som understiger "bör".

skrev jag så dåligt :) jo kanske...
Skrivet av: Snoopy32
« skrivet: 05 februari 2007, 10:46:11 »

Hej !

Min version 2(?, dock är den ej v3) beter sig så här:

VP startar när "Värmepump" Bör-Är >= 5 ºC
VP stannar när "Värmepump" Bör-Är <=0 ºC

MVH,
/Erland
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 05 februari 2007, 10:33:39 »

Helt säker?

Min kompressor startar när bottenvattnet (kompressor_in) = fremledningbör och stannar när bottenvattnet (kompressor_ut) = fremledningsbör+5 grader.
Skrivet av: ME
« skrivet: 05 februari 2007, 10:21:46 »

CTC'n bryr sig inte om delta t mellan ingående och utgånde VB :)  den kolla bara vad som är framledningens bör värde och starta när den understig och att den dtått still under minst start fördöjningens angivna tid.

åtta raders display = V3
två raders display < V3
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 05 februari 2007, 09:57:19 »

Min software är ver_2 och daterad 03/2006.
Den har justering av alla parametrar utom delta T start/stopp.

Finns det nyare versjoner för ver_2?

Om et delta T justerad till 10 grader betyr att den startar på samma temp, men stoppar 5 grader högre, lösas inga problem. Och mest sannolikt är det sådan styret fungerar.
Skrivet av: ME
« skrivet: 05 februari 2007, 09:44:19 »

Är det inte skillnad mellan tidigare versioner och V3:an ?  Känns som ni pratar olika generationer av ecoheat'en. 

De tidigare har inte möjligheten till att ändra start fördöjningen eller diff temperaturen.
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 05 februari 2007, 08:37:55 »

Funkar det inte att öka tempdiffen mellan start o stopp i den kodade menyn?
Det kunde ha fungerat, men det finns ingen tempdiff att justera i den kodade menyn.
Mysko, har iofs inte kollat på pumpen men i min bruks står det med under "meny fabriksinst kodad"  (omnämnt som Diff K stt/stp  ºC)  på sidan 20. Gissar att vi har samma eftersom pumparna installerats tidsmässig lika.
Mvh
Millan
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 04 februari 2007, 23:55:30 »

Funkar det inte att öka tempdiffen mellan start o stopp i den kodade menyn?
Det kunde ha fungerat, men det finns ingen tempdiff att justera i den kodade menyn.
Skrivet av: Millan69
« skrivet: 04 februari 2007, 22:52:21 »

Funkar det inte att öka tempdiffen mellan start o stopp i den kodade menyn? Om man har koden vill säga...
eller tänker jag fel. Liite kokt i huvudet efter vår tropiska helg *roflmao*
Mvh
Millan
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 04 februari 2007, 22:19:07 »

CTC arbetar med en temperaturdifferens i acktanken på 5 grader.
Startar kompressorn när diff=0 eller när framledningen sjunker under bör-värdet? Det första alternativet tydligen.

Jag har en framledning delta T på 7 grader.
Vattnet i bottnen blir snabbt 5 grader kallare, men det är massor av varmare vatten högre upp i tanken.
Kompressorn måste väl inte starta om fremledningstemp inte har sjunkit under bör-värdet?

Med lagom startfördröjning blir den temperaturdifferensen kompressorn arbetar med hela 10 grader, medan framledning bara sjunker på det lägsta ca 1,2 grader under börvärdet i ca 2 minuter.

När kompressorn så startar, arbetar den med vatten som är nästan lika kallt som returvatten och går längre tid  innan stop, då den nå har 10 grader differens att arbeta med. Fint för cop.


Det är bara ett litet problem. Startfördröjning är en konstant.  När utetemp varierar blir fördröjningen fel.

Vad kan jag hitta på för att lösa problemet?  Be CTC om att ha en styrenhet som bara startar kompressorn när framledningen sjunker mer än 1 grad under bör-värdet? Vad tempen i bottnen av tanken är, spelar jo absolut ingen roll  >:(

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser