Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Blir inte klok pÃ¥ min f750  (läst 8359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimmy.G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Blir inte klok på min f750
« skrivet: 13 januari 2018, 22:51:36 »
Har någon lust att hjälpa mig med mina inställningar på våran pump. Vi bor i ett nybyggt enplans hus på 120 kvm. Ventilationen är injusterad rätt . Fläkthastighet 75%. Se bifogade bilder

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2018, 23:01:34 »
Är ventilation justerad, så ska inte fläkten gå på 75% på 120 kvm, möjligtvis 55%. vad vill du ha hjälp med?
Annars ser allt bra ut om man ser på bilderna, men 25 grader inne, varför så varmt? Sänk kurvan ett eller 2 steg till 7 eller 8
pumpen går ju billligare om den inte behöver ha så hög framledning
« Senast ändrad: 13 januari 2018, 23:04:41 av DonPablo »

Utloggad Jimmy.G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2018, 23:09:49 »
Jag tyckte också att det verkade konstigt. Men han som var hör och justerade frånluften sa att han inte fick ut rätt mängd luft om inte fläkten va på 75%. Jag skulle vilja ha hjälp med att någon kolla på mina värden och berätta om det är något som inte står rätt till. Men om jag sänker fläkten så måste jag väl justera om frånluftspjällen?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2018, 23:13:08 »
Prova du sänk fläkten till 55% först, och kör så och se om det fungerar som vanligt, vill du inte ha 25 grader varmt, sänker du kurvan. Allt ser annars bra ut på bilderna.

Utloggad Jimmy.G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2018, 23:20:46 »
Ok ska prova det. Men ska jag lÃ¥ta framlednings temperaturen ligga kvar pÃ¥ 45 grader eller ska jag sänka den ocksÃ¥? Jag skulle gärna vilja ha lite svalare inne 😊. Jag har ställt inomhus tempen pÃ¥ 21 grader men har ändÃ¥ 25.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2018, 23:25:24 »
Jag tyckte också att det verkade konstigt. Men han som var hör och justerade frånluften sa att han inte fick ut rätt mängd luft om inte fläkten va på 75%. Jag skulle vilja ha hjälp med att någon kolla på mina värden och berätta om det är något som inte står rätt till. Men om jag sänker fläkten så måste jag väl justera om frånluftspjällen?

Jag missade nog också vad problemet\felet var? Eller menar du att få hjälp med allmänna inställningar?
Som Don Pablo sa, (och det jag själv kan utläsa är) 'För varmt inne', 'kalldrag vid ventilerna'.
Utöver detta ser värmekurvan på 9(-2) helt bäng ut ;D

120 m2 * 0,35 l/s/m2 = 42 l/s/m2 => 151,2 m3/h borde det vara enligt BBR.
Ni har nästan 300 m3/h enligt BS1-givaren! Låter det inte som en smärre dammsugare i takventilerna\donen?



Något du bör ändra är min.framledning i meny 1.9.3; kan inte tänka mig att det ska vara 45°C på radiatorer mitt i högsommaren?

Din värmebärarpump är på 1% vilket kan tyda på att den ej är flödesoptimal.
Vad har du för läge på cirkulationspumpen (I,II,III, Volym1,2,3,4) nere t.h bakom luckan på frontpanelen?
« Senast ändrad: 13 januari 2018, 23:52:32 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2018, 23:30:34 »
Framledningstempen är hög ja, men ändra värmekurvan från nuvarande till 7, och vänta en dag eller 2 och se hur temperaturen står då.
kollar man på bild 1, så har du en avluft på 21,5 och 25 grader varmt i huset, är ventilationskanalen oisolerad någonstans, eller drar den tjuvluft någonstans? 4 graders diff
« Senast ändrad: 13 januari 2018, 23:32:53 av DonPablo »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2018, 23:37:13 »
Framledningstempen är hög ja, men ändra värmekurvan från nuvarande till 7, och vänta en dag eller 2 och se hur temperaturen står då.
kollar man på bild 1, så har du en avluft på 21,5 och 25 grader varmt i huset, är ventilationskanalen oisolerad någonstans, eller drar den tjuvluft någonstans? 4 graders diff


Good catch Pablo, det skulle även förklara varför ventilationsnissen får fel värden..



TS, var i landet bor ni och har ni någon golvvärme i huset?
« Senast ändrad: 14 januari 2018, 00:04:38 av kWhalp »

Utloggad Jimmy.G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2018, 07:40:58 »
Jag missade nog också vad problemet\felet var? Eller menar du att få hjälp med allmänna inställningar?
Som Don Pablo sa, (och det jag själv kan utläsa är) 'För varmt inne', 'kalldrag vid ventilerna'.
Utöver detta ser värmekurvan på 9(-2) helt bäng ut ;D

120 m2 * 0,35 l/s/m2 = 42 l/s/m2 => 151,2 m3/h borde det vara enligt BBR.
Ni har nästan 300 m3/h enligt BS1-givaren! Låter det inte som en smärre dammsugare i takventilerna\donen?



Något du bör ändra är min.framledning i meny 1.9.3; kan inte tänka mig att det ska vara 45°C på radiatorer mitt i högsommaren?

Din värmebärarpump är på 1% vilket kan tyda på att den ej är flödesoptimal.
Vad har du för läge på cirkulationspumpen (I,II,III, Volym1,2,3,4) nere t.h bakom luckan på frontpanelen?

jag har läge 2 på cirkulationspumpen.
jag hade 20 grader inställt pÃ¥ min.framledning i meny 1.9.3. Men dÃ¥ var frÃ¥nluftstemperaturen 16 grader när det var minus 6 ute och jag fick en larm med felkod 64. SÃ¥ den suport jag fick var att höja den till 50 grader och stop av tillsats till 15 grader.  jag fick aldrig det förra vintern och dÃ¥ var det betydlig kallare än sÃ¥. det ända som är ändrat och fläkthastigheten. Men han som var här och justerade frÃ¥nluftdonen sa,för att fÃ¥ ut sätt mängd luft vid varje don sÃ¥ behövde fläkten stÃ¥ pÃ¥ 75 %. 
Så jag skulle behöva vilja få hjälp med att få till en bra kurva och veta vad jag ska ha för värden på tex min.framledning mm

Utloggad Jimmy.G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2018, 07:45:40 »
Framledningstempen är hög ja, men ändra värmekurvan från nuvarande till 7, och vänta en dag eller 2 och se hur temperaturen står då.
kollar man på bild 1, så har du en avluft på 21,5 och 25 grader varmt i huset, är ventilationskanalen oisolerad någonstans, eller drar den tjuvluft någonstans? 4 graders diff

jag kan inte svära på att den inte drar tjuvluft någonstans.Det borde vara isolerat hela vägen.
När temperaturen kryper ner mot 6 minus så fick jag låg frånluftstemperatur ( felkod 64).
Det fick jag aldrig innan dom höjde fläkten till 75%. Förra vinterns var betydligt kallare än så.

Utloggad Jimmy.G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2018, 07:47:49 »

Good catch Pablo, det skulle även förklara varför ventilationsnissen får fel värden..



TS, var i landet bor ni och har ni någon golvvärme i huset?

jag bor ett par mil utanför Uppsala och jag har ingen golvvärme bara radiatorer

Utloggad Jimmy.G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2018, 08:14:30 »
Nu går jag ändrar inställningarna på pumpen.
Fläkthastighet 60%
Min.Framlednings 30 grader
bifogar en bild på kurvan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2018, 08:32:12 »
Varför vill du ha minsta framledning på 30 grader ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jimmy.G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2018, 08:43:10 »
Varför vill du ha minsta framledning på 30 grader ?

bra fråga. Jag vill ha hjälp med vad jag ska ha för inställningar på min pump för att få ett bra inomhusklimat.
Vad skulle du rekommendera att min min.framlednig ska vara mm
viken kurva ska jag ha ? Bor ett par mil utanför Uppsala.
Har bara radiatorer hemma.
Om du kollar på bilderna i början av inlägget.Hur tycker du att dom inställningarna ser ut? Tacksam för all hjälp.
« Senast ändrad: 14 januari 2018, 08:50:09 av Jimmy.G »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2018, 08:58:50 »
Min framledning använder man om man vill ha sommarvärme i tex en källare eller liknande så ställ det värdet på 15 grader eller liknande så det inte reglerar. Du ska använda en kurva som ger lagom värme inne med alla ev termostater på max och rumsgivarfaktorn på 0 vilken kurva det är beror på isoleringen i huset och hur radiatorerna är dimensionerade så det måste provas fram.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2018, 09:00:01 »
Minsta framledning används om man t.ex. har källare där det behövs lite värme även på sommaren. Då får man samtidigt stänga av värmen till entrévåningen på något sätt så att det inte blir för varmt där. I ditt fall borde minsta framledning stå på 20 grader eller liknande, vet inte vilket minsta värdet är? Prova också med olika värmekurvor och förskjutning för att få lagom innetemperatur oavsett om det är milt eller kallt ute. Själv kör jag kurva 7 med förskjutning 0 i ett hus med radiatorer, NIBE-kartan sa kurva 10 förskjutning -2 så det kan bli helt olika i verkligheten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jimmy.G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2018, 09:25:26 »
Min framledning använder man om man vill ha sommarvärme i tex en källare eller liknande så ställ det värdet på 15 grader eller liknande så det inte reglerar. Du ska använda en kurva som ger lagom värme inne med alla ev termostater på max och rumsgivarfaktorn på 0 vilken kurva det är beror på isoleringen i huset och hur radiatorerna är dimensionerade så det måste provas fram.


Ok. Vart ställer man in rumsgivarfaktorn?
Vart kan man se den där kartan. Har sett att flera har skrivit om den?


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #17 skrivet: 14 januari 2018, 09:33:01 »
gå till hussymbolen, välj avancerat, välj rumsgivarinställningar, välj faktor 0
under avancerat på husmenyn finns även kurva, klicka där och sänk den till 7 tryck ok, vänt 1-2 dygn.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2018, 09:44:22 »
Precis, meny 1.9.4 Rumsgivarinställningar. Går att klicka bort styrning med rumsgivare.
NIBE-kartan finns på sidan 31 i (den senaste versionen av) installationsmanualen: https://www.nibe.se/nibedocuments/23352/431406-1.pdf
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #19 skrivet: 14 januari 2018, 12:38:00 »
Jag missade nog också vad problemet\felet var? Eller menar du att få hjälp med allmänna inställningar?
Som Don Pablo sa, (och det jag själv kan utläsa är) 'För varmt inne', 'kalldrag vid ventilerna'.
Utöver detta ser värmekurvan på 9(-2) helt bäng ut ;D

120 m2 * 0,35 l/s/m2 = 42 l/s/m2 => 151,2 m3/h borde det vara enligt BBR.
Ni har nästan 300 m3/h enligt BS1-givaren! Låter det inte som en smärre dammsugare i takventilerna\donen?



Något du bör ändra är min.framledning i meny 1.9.3; kan inte tänka mig att det ska vara 45°C på radiatorer mitt i högsommaren?

Din värmebärarpump är på 1% vilket kan tyda på att den ej är flödesoptimal.
Vad har du för läge på cirkulationspumpen (I,II,III, Volym1,2,3,4) nere t.h bakom luckan på frontpanelen?

Hej

Vi har en IVT Vent 202 installerad oktober 2017 (tidigare en IVT 490). Fläktvarvtalet ställt pÃ¥ 60% av installationsfirman. Enligt tekniska data sÃ¥ är maximalt flöde pÃ¥ pumpen 70 l/s. VÃ¥rt hus är ca 170 m2. Om jag tolkar din beräkning korrekt sÃ¥ kommer jag fram till att beräknat värde borde vara 59,5 l/s, dvs 85% av max?      dontknow
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #20 skrivet: 14 januari 2018, 13:14:21 »
Hej

Vi har en IVT Vent 202 installerad oktober 2017 (tidigare en IVT 490). Fläktvarvtalet ställt pÃ¥ 60% av installationsfirman. Enligt tekniska data sÃ¥ är maximalt flöde pÃ¥ pumpen 70 l/s. VÃ¥rt hus är ca 170 m2. Om jag tolkar din beräkning korrekt sÃ¥ kommer jag fram till att beräknat värde borde vara 59,5 l/s, dvs 85% av max?      dontknow

I teorin borde det ju vara nåt sånt förutsatt att 70 l/s är 100% (max 200 m2 hus enligt BBR)

I praktiken spelar tryckfall och flödeshinder i kanalarna en stor roll, sen kan det vara så att fläkten maximalt mäktar med hela 100 l/s = 100% (baserat på ett linjärt förhållande mellan dina 60%=59,5l/s) och att 70% är vad de rekommenderar att man maximalt kör med för att inte maxxa fläkten/pumpen?

Jag ser att du i en annan tråd anger 208 m3/h = 57.8 l/s från ventilationsprotokollet så det ska ju stämma isåfall.

Är det något du upplever som avvikande med din anläggning?


On-topic:

Problem som TS kan ha (och vissa av punkterna bör ev. diskuteras med de som byggde huset:

-Läckage på frånluftsledningarna.
-Extremt dåligt isolerade frånluftsledningar.
-Inget eller trasigt luftfilter i filterhållaren.
-För varmt placerad innetempgivare.
(-Fel på tilluft till ev. kamin eller felaktigt inkopplat imkanalen till F750???)


Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #21 skrivet: 14 januari 2018, 14:43:30 »
I teorin borde det ju vara nåt sånt förutsatt att 70 l/s är 100% (max 200 m2 hus enligt BBR)

I praktiken spelar tryckfall och flödeshinder i kanalarna en stor roll, sen kan det vara så att fläkten maximalt mäktar med hela 100 l/s = 100% (baserat på ett linjärt förhållande mellan dina 60%=59,5l/s) och att 70% är vad de rekommenderar att man maximalt kör med för att inte maxxa fläkten/pumpen?

Jag ser att du i en annan tråd anger 208 m3/h = 57.8 l/s från ventilationsprotokollet så det ska ju stämma isåfall.

Är det något du upplever som avvikande med din anläggning?


On-topic:

Problem som TS kan ha (och vissa av punkterna bör ev. diskuteras med de som byggde huset:

-Läckage på frånluftsledningarna.
-Extremt dåligt isolerade frånluftsledningar.
-Inget eller trasigt luftfilter i filterhållaren.
-För varmt placerad innetempgivare.
(-Fel på tilluft till ev. kamin eller felaktigt inkopplat imkanalen till F750???)


Jo jag har det ursprungliga luftflödesprotokollet från 2003 där det summerar till 208 M3/l. Nu använde jag BBR som du refererade till. Det är en del olämpliga inställningar som jag har rättat till och jag känner osäkerhet om kvalitén på installationen i största allmänhet. Fortfarande problem med larm i samband med legionellakörning.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Jimmy.G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2018, 19:57:25 »
Tusen tack för hjälpen allihopa. Nu ska jag prova alla era tips så hoppas jag att jag får till det.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #23 skrivet: 20 januari 2018, 22:11:17 »
Något är skumt med luftflödesgivaren. Jag och 3 (tre) andra vänner kör på 65%, något högre än ursprunglig justering. Alla ligger på 180-200 på luftflödesmätaren. Kan du testa att uppdatera mjukvaran till senaste mha USB.

För övrigt håller jag med om att cirkpumpen bör sänkas ett snäpp (så att den interna pumpen kan finjustera hastigheten i steg om 1%). Testa även att sänka kurvan ett hack om dagen tills det blir för kallt.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #24 skrivet: 21 januari 2018, 08:47:42 »
PÃ¥verkas den interna cp om den till rad gÃ¥r pÃ¥ lite för hög hastighet F750 har väl en liten arbetstank har jag för mig  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #25 skrivet: 21 januari 2018, 10:27:04 »
PÃ¥verkas den interna cp om den till rad gÃ¥r pÃ¥ lite för hög hastighet F750 har väl en liten arbetstank har jag för mig  Sc:,h

Förstår inte vad du menar. Men om den interna ligger på 1% hastighet större delen av tiden så kan man nog få beräknad och aktuell värdet att komma närmare varandra genom att sänka pumpen under luckan med ett steg. Resultatet av detta syns inom 2 min om man bara tittar i desplayen på pannan.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #26 skrivet: 21 januari 2018, 13:34:49 »
Smurfen var sitter den arbetstanken? Har aldrig sett någon på 750

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #27 skrivet: 21 januari 2018, 13:42:07 »
Utjämningskärlet sitter i botten på vp tror det var på vänster sida men det är inte stort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #28 skrivet: 21 januari 2018, 13:46:02 »
Förstår inte vad du menar. Men om den interna ligger på 1% hastighet större delen av tiden så kan man nog få beräknad och aktuell värdet att komma närmare varandra genom att sänka pumpen under luckan med ett steg. Resultatet av detta syns inom 2 min om man bara tittar i desplayen på pannan.
Om jag inte missat nÃ¥tt helt har F750 en % styrd cp som sköter cirk mellan vp och utjämningskärlet och sen har det en vanlig 3 stegs cp som sköter cirk genom radiatorerna och är det sÃ¥ bör inte hastigheten pÃ¥ 3 stegaren pÃ¥verka hastigheten pÃ¥ den % styrda men eftersom utjämningskärlet är väldigt litet kanske det pÃ¥verkas ändÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #29 skrivet: 21 januari 2018, 15:56:10 »
Om jag inte missat nÃ¥tt helt har F750 en % styrd cp som sköter cirk mellan vp och utjämningskärlet och sen har det en vanlig 3 stegs cp som sköter cirk genom radiatorerna och är det sÃ¥ bör inte hastigheten pÃ¥ 3 stegaren pÃ¥verka hastigheten pÃ¥ den % styrda men eftersom utjämningskärlet är väldigt litet kanske det pÃ¥verkas ändÃ¥  Sc:,h

När man ändrar mellan läge I,II,III på nedre CP så justerar %-CP interna flödet precis som d98josu skriver.

Man ska enligt manualen ha så lågt läge (I,II,III) man kan, utan att få flödesproblem i golvvärme/raddar. För högt flöde kan ge kavitering och/eller onödigt slitage/(elförbrukning) på pumpen.

Att interna %-pumpen vid värmekörning ofta ligger pÃ¥ 1% eller 100%, är som jag förstÃ¥r det en indikation pÃ¥ att man har fel läge och bör prova att ändra ett steg. Pumpen tillÃ¥ts inte jobba mot eftersträvat deltaT. (Stor skillnad mellan Värme dT bör- och Värme  dT ärvärde).

Bilden nedan är 3.8 vs 4.0 ärvärde, interna %-CP jobbar vid 35%.

« Senast ändrad: 21 januari 2018, 15:59:04 av kWhalp »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #30 skrivet: 21 januari 2018, 16:20:53 »
Märkligt om de olika cp hastigheterna påverkar varandra men kanske blir så med så pass liten arbetstank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #31 skrivet: 21 januari 2018, 16:42:40 »
Det är ingen arbetstank utan ett litet utjämningskärl. Cirkulationspumparna ligger i serie vid värmekörning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #32 skrivet: 21 januari 2018, 17:20:03 »
Ahh där ser man, en liten grå rackare, har alltid trott det var ett expkärl =) man lär sig något varje dag =)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #33 skrivet: 21 januari 2018, 21:08:38 »
Det är ingen arbetstank utan ett litet utjämningskärl. Cirkulationspumparna ligger i serie vid värmekörning.
Vad är skillnaden mellan de 2 typerna av tank ? Hur kan dom ligga i serie tyckte det såg ut som dom har separata anslutningar mot tanken med separata returer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #34 skrivet: 22 januari 2018, 08:43:07 »
Utjämningskärlet kan man se som en liten volymtank eller knäpptank. En cirkulationspump före och en efter tanken i serie, därav det stora reglerområdet flöde/tryck. Växelventiler styr om flödet när den producerar värme jämfört när den gör varmvatten. Under tiden den gör varmvatten kan man möjligen säga att den utnyttjar utjämningskärlet som en mycket liten ackumulatortank.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Blir inte klok på min f750
« Svar #35 skrivet: 22 januari 2018, 08:51:33 »
Antar att tanken är tänkt att hjälpa till hålla tempen uppe vid avfrostning dom har ju tagit bort den på F730 som har nån typ av el avfrostning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!