Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning rumsgivare inomhus  (läst 746 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cgyllenwaldt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställning rumsgivare inomhus
« skrivet: 28 januari 2023, 08:00:57 »
Hej, jag har en Nibe S1255 och köpt en inomhusgivare. Anledningen var för att kunna styra värmen via Tibber men det gick dock inte bra för var en del buggar i integrationen. Det är ett hus som på vintern står tomma i veckor/månader så därför har jag nere temperaturen på ca 12 grader när jag ej är där. Innan inomhusgivaren så ändrade jag bara kurvan och tog minus 8 på den så blev det ca 12 grader.

Nu när jag har två reglage ska jag ändra både börvärde på inomhusgivaren samt förskjutningen av kurvan på bilden? Eller hur ska jag tänka?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning rumsgivare inomhus
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2023, 09:18:51 »
Din S1255 verkar jobba annorlunda i jämförelse med föregångare, i alla fall i interfacet mot användaren.
Så länge ingen annan har en annorlunda mer kvalificerad åsikt hade jag gjort så här:
Precis som innan hade jag minskat värmeförskjutningen med -8.
Eftersom rumsgivaren är lite "finlirare" som marginellt påverkar resultatet från värmekurvan, hade jag ställt den på önskvärda 12C.
Annars finns en risk att dina -8 på värmeförskjutningen kommer att starkt motverkas av rumsgivaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning rumsgivare inomhus
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2023, 12:26:35 »
Din S1255 verkar jobba annorlunda i jämförelse med föregångare, i alla fall i interfacet mot användaren.
Så länge ingen annan har en annorlunda mer kvalificerad åsikt hade jag gjort så här:
Precis som innan hade jag minskat värmeförskjutningen med -8.
Eftersom rumsgivaren är lite "finlirare" som marginellt påverkar resultatet från värmekurvan, hade jag ställt den på önskvärda 12C.
Annars finns en risk att dina -8 på värmeförskjutningen kommer att starkt motverkas av rumsgivaren.

Jag gör exakt på detta viset och det funkar bra med min 1245-8.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!