Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?  (läst 42543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« skrivet: 28 september 2014, 19:14:59 »
Jag brukar elda varannan dag ungefär. Då jag eldar brukar jag elda så att tankarna är över 90 grader.

Efter två dar ungefär är det nere på 30-40 grader.
Men då jag hörde från en att han eldade var 5-6 dag utan problem blir man ju fundersam. Dock vet jag inte om det var sant eller vad det var för anläggning.

Jag har en HS perifal med 2st 500 L  tankar. Shunt automatik och laddomat till tankarna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2014, 19:19:40 »
Det är normalt att elda varje dag när det börjar bli lite kyligt ska man klara sig 5 dagar ska man ha grymt bra isolerat hus eller riktigt stor acktank 1000 liter lagrar ca 58 kwh vilket inte blir så mycket per timme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2014, 19:34:44 »
Ok så jag behöver inte oroa mig att det är nåt fel då? För det trodde han att de var nåt vajsing.

Nu har det ju varit lite blåsigt och lite kallare väder. Å man blir ju lite sådär när veden minskar. Men det är ju bara att
klyva mera.

Jag undrar sen, varför bolmar det ut rök ur luckan när jag slänger in mera ved. Är jag inte tillräckligt snabb blir rummet rökfyllt typ.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2014, 19:42:11 »
Vilken panna har du ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2014, 19:51:37 »
Grannen eldar en gång i veckan på vintern. Men då har han ju 5000l tank och nybyggt hus

Farsan eldar alla dagar på vintern ca 0,3m3
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2014, 20:26:42 »
Eldning 1 gång i veckan ger ca 2,1 kw per timme inkl vv om man laddar till 90 grader och nöjer sig med 30 grader när man eldar gäller att det är bra isolerat om det ska funka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #6 skrivet: 28 september 2014, 20:40:23 »
Jag har en HS Tarm Perifal Duo plus compact.

Verkningsgrad 78 %

18 kw

Huset är på 116 kvm.




Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #7 skrivet: 28 september 2014, 20:56:04 »
Baxi brukar vara bra att elda i se till att dra ur direkt spjället och öppna luckan lite försiktigt och räcker inte det fÃ¥r du vänta till det bara är glöd kvar och lägga i dÃ¥ men tycker det verkar konstigt pÃ¥ en Baxi  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #8 skrivet: 28 september 2014, 21:06:53 »
Vet inte vad verkningsgraden är på nya eller rena vedpannor, dock är ju denna panna en veddel (solo plus) och en oljedel. Så det är ju bra. Men troligtvis ligger kanske verkningsgraden högre på nya pannor.

Verkar inte spela någon roll om jag lägger in ny ved när det bara är glöd kvar eller några klabbar kvar. Är jag inte tillräckligt snabb med att slänga in (å stänga direkt) så börjar det ryka ut gråsvart rök. Detta uppstår några sek efter att ved lagts in på glödbädden/elden.

Vad menar du med "dra ur direktspjället?  Den arm som sitter vid luckan kallar jag "bypassarm" och öppnar väl bara en lucka för röken ut till skorstenen direkt.
Kanske är draget dåligt ibland därav röken ut.
Jag packar veden ganska bra så syretillföseln blir ju dålig.Kanske därför det bolmar rök?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #9 skrivet: 28 september 2014, 21:25:31 »
Det är bypass armen du ska dra ut så att röken får en lättare väg ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #10 skrivet: 28 september 2014, 21:27:06 »
Ja okej då menar vi samma sak. =)

Den drar jag alltid ut när jag lägger in ny ved.
Sen stäng lucka, på med fläkten och stäng bypassarmen.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2014, 19:21:06 »
En fråga från en ovetande: Är det inte bättre att ha fläkten på så att röken dras ut den vägen?
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2014, 20:40:18 »
Om man har en sugande fläkt är det så men inte med en tryckande fläkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2014, 11:21:55 »
Just nu så har vi sovrummet i en utbyggnad på huset som inte verkar vara så bra isolerad. Plus att det är ganska stora fönster som inte är isolerade.

Elementen i den rummet är avlånga och smala, känner att dem blir varma dock.

Hur gör jag för att få dem elementen riktigt varma utan att resterande hus blir för varmt?
Kan jag höja shunten rätt mycket, dra ner alla övriga element och höja max på de elementen i sovrummet??

Som det är nu så är det ca 18 grader i sovrummet och ca 21-23 grader i övriga huset.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2014, 18:07:02 »
Hej igen.

Vad ungefär ska laddomaten stå på? Jag trodde att den skulle stå på max för att få så hög värme i tankarna som möjligt men läste mig till att laddomaten går igång när Tp är några grader högre än Ta.

Och då gick den igång när jag sänkte laddomaten till 70 grader.

För innan har jag eldat HELA dagen utan att tankarna har blivit varma nedtill. Så jag misstänker att jag eldat för kråkorna ungefär.

Men ett problem som kvarstår är att jag eldar upp tankarna till minst 80 grader och eldar till kl 12 på natten men sen efter 12 h kan pannan vara nere på ca 50 grader. Normalt lr inte?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!