Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?  (läst 42572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2014, 19:34:40 »
Det kan vara Normalt. beroende på husstorlek och ute temp,
men du har på 12 timmar tagit 30° ur tankarna och dess volym 1000 l .
Det är ca 35kwh fördelat på 12 timmar, Det ger en förbrukning på 2,91 Kwh när man delar det i 12 .
Hur stort är huset?
Vad har du för ungefärlig ute temp när du mätt tidsaxeln?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #16 skrivet: 27 oktober 2014, 23:11:35 »
Är dålig på det här med Kwh men iaf, det var mellan 5-10 grader när jag mätte.

Idag körde jag oljebrännaren och nu efter ca 5 h är pannan uppe i ca 97-98 grader och tankarna nästan lika mycket, ca 90-92 grader så nu får vi se imorgon vad det står på.

Huset är på 116kvm och ca 100 i källaren. Men källaren har just nu inga påsatta element.

Frågan är också vad jag ska ha laddomaten ställd på för temp, för jag känner att jag eldat för kråkorna då tankarna inte blev varma i botten efter ens 12 h eldande. Men nu med oljebrännaren blev det över 80 grader i botten på tankarna efter 5h.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #17 skrivet: 28 oktober 2014, 07:14:14 »
Har du laddomat 21 sÃ¥ mÃ¥ste man byta insats om du vill ändra laddtemp. Men jag tror inte det spelar sÃ¥ stor roll har du 70 grader i dag sÃ¥ kör med det men nÃ¥tt är fel om inte botten tempen stiger efter 12 timmars eldning med ved fast den stiger om du kör med olja med samma inkoppling  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #18 skrivet: 28 oktober 2014, 09:43:23 »
DÃ¥lig ved och "sureldning"?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #19 skrivet: 28 oktober 2014, 16:21:24 »
Jag tror att det är din rökgastermostat som bråkar
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #20 skrivet: 30 oktober 2014, 16:49:36 »
Ja vad kan vara fel?  Sc:,h

Jag ska testa med att elda å ha samma inställning på laddomaten.
Modellen på laddomaten heter Termomat 1.
Verkar som att laddningen till tankarna inte har gått igång som det ska då jag haft laddomaten på 85 grader. Vilket har gjort att jag eldat å eldat utan att det laddat till tankarna.

Veden har varit bra blandved som är torr. Och har mätt med mätare som jag sticker in i ändträt.

Vad är en rökgastermostat och hur vet jag kom jag har en sådan och isf var sitter den?

mvh  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #21 skrivet: 30 oktober 2014, 17:00:23 »
Om du eldar max och laddningen inte funkar som tänkt kommer pannan koka effekten måste ta vägen nånstans.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #22 skrivet: 30 oktober 2014, 17:39:08 »
Men ett problem som kvarstår är att jag eldar upp tankarna till minst 80 grader och eldar till kl 12 på natten men sen efter 12 h kan pannan vara nere på ca 50 grader. Normalt lr inte?

Gogglade din laddomat och i manualen stÃ¥r det att laddomaten öppnar vid 72 °C sÃ¥ ställ pumpen pÃ¥ 65  °C kanske. Att pannan stÃ¥r pÃ¥ 50  °C är inget konstigt dÃ¥ du själv ställer in tempen laddomaten ska ladda tillbaka frÃ¥n acktanken. Jag pÃ¥minner om att stänga spjället efter avslutad eldning för att inte släppa ut onödig värme i skorstenen. Automatisk shunt (fick för mig att du inte hade det) kostar nÃ¥gra tusen och är enkelt och lagligt att installera själv.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #23 skrivet: 31 oktober 2014, 14:16:31 »
Om du eldar max och laddningen inte funkar som tänkt kommer pannan koka effekten måste ta vägen nånstans.

Laddningen fungerar men det var nog det att jag ställt laddomaten på max. Nu när jag ställt ner tempen på laddomaten verkar det ladda så att även botten blir varm. Just nu har jag inte ved kvar men ska testa sen mer när jag får hem mer ved.
Panntempen har inte gått över 100 grader.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #24 skrivet: 31 oktober 2014, 14:19:58 »
Gogglade din laddomat och i manualen stÃ¥r det att laddomaten öppnar vid 72 °C sÃ¥ ställ pumpen pÃ¥ 65  °C kanske. Att pannan stÃ¥r pÃ¥ 50  °C är inget konstigt dÃ¥ du själv ställer in tempen laddomaten ska ladda tillbaka frÃ¥n acktanken. Jag pÃ¥minner om att stänga spjället efter avslutad eldning för att inte släppa ut onödig värme i skorstenen. Automatisk shunt (fick för mig att du inte hade det) kostar nÃ¥gra tusen och är enkelt och lagligt att installera själv.

Hänger inte riktigt med, för jag trodde att laddomaten öppnar vid den tempen jag ställer laddomaten på.

Vilket spjäll menar du? Det enda spjäll jag vet om är den arm jag öppnar och stänger då jag fyller på med ved.
Den armen är nu stängd när jag eldar med olja.

Jag har en automatisk shunt.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #25 skrivet: 31 oktober 2014, 14:40:12 »
Laddomatens pump startar vid den temp du ställer in men den "öppnar" sig först vid 72 °C
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #26 skrivet: 04 november 2014, 22:47:35 »
Håller på å eldar med ved nu igen men den ved jag fick verkar vara ca 2-4 cm för lång så de flesta bitar går inte in i pannan.
Inte optimalt att lägga in huller om buller eller? För det ska väl ligga tätt inne i pannan?

Har noterat nu att det är glansiga svarta väggar i vedutrymmet i pannan där man eldar. Tyder på tjärbildning va?
Veden är helt kruttorr.

Öppnar jag nedre luckan när jag eldar ser jag en fin låga som är orange vit rosa typ. Beror lite hur jag ställer sekundärluften.

"Eldade" med olja igår och körde upp pannan till 99-100 grader, nu efter ca ett dygn var det ca 50 grader.

NÃ¥t känns inte ok.  >:( :-\ :'(

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #27 skrivet: 04 november 2014, 22:54:55 »
"Eldade" med olja igår och körde upp pannan till 99-100 grader, nu efter ca ett dygn var det ca 50 grader.
NÃ¥t känns inte ok.  >:( :-\ :'(

Menar du pannan eller acktanken som är 50  °C efter ett dygn? En teori är att pumpen inte stannar efter att pannan slocknat (inte bra för det ska den göra) och fortsätter att kyla ner hela acktanken.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #28 skrivet: 05 november 2014, 09:54:56 »
Menar du pannan eller acktanken som är 50  °C efter ett dygn? En teori är att pumpen inte stannar efter att pannan slocknat (inte bra för det ska den göra) och fortsätter att kyla ner hela acktanken.

Panntemp och acktemp brukar ligga lika. Troligen pga att laddomaten hela tiden verkar fördela varmvattnet så att alla tankar håller samma temp.

Men det är fel eller? Blir lite jobbigt att låta pannan värma upp två tankar för att sen bevaka när jag ska stänga av laddomaten, då oftast på natten.

En fråga till: Har ett vred (elektriskt) Som sitter bakom inställningspanelen (för panntemp knappar mm), det vredet står just nu på 70 och man kan ställa upp det till 400. Men vad styr/kontrollerar det?

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #29 skrivet: 05 november 2014, 10:56:03 »
Laddomaten skall bara gå när pannan brinner.

Du behöver styrning av laddomaten.
Kan det vara vredet du ser på panelen?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 617
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!