Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 11 april 2020, 08:06:12 »

Någon har väl kopplat in det så för att de inte orkat fixa ett underliggande fel och behövde få snurr på det.

// Magnus
Skrivet av: Vedförfan
« skrivet: 07 april 2020, 21:32:27 »

Godkväll jag har en laddomat 21 med wilo pump men varför har man kopplat den till vanligt uttag och inte till pannan vilket då blir att den går hela tiden och samarbetar ej med pannan rökgas temp finns på pannan detta är en baxi bonus 30 kombipanna jag kör ved...även fläkten stannar själv med startar ej igen så är evigt springande och går åt massa ved 😴😴
Skrivet av: janne46
« skrivet: 06 mars 2015, 19:24:51 »

Är det sämre effekt på pannan nu än förut?  Hur ofta sotar du den? Var 14 e dag ska  turbulatorerna borstas ? Med keramik i pannan ska du bort med all aska för bästa förbränning     Rökgaserna ej över 200 gr justeras med primär o sekundär spjällen  OBS pannan ger inte mer än i bästa fall 18 kw vid torr o bra ved att ladda 1000 liter måste få ta sin tid
Skrivet av: bosabengt
« skrivet: 02 mars 2015, 20:47:57 »

Hej igen!

Nu verkar det som om laddomaten fått fläpp.

Verkar både ladda och ladda ur men när den laddar ur till pannan laddar den kanske tre sek. O börjar blinka som den gör när man startar den.

Så nu när jag eldar står tankarna på 70 grader och panntemp på 40 grader (i början av eldningen)
Nu har den lyckats ladda ut till pannan så tankarna står på 62 grader.

Är det fel på laddomaten?
Skrivet av: bosabengt
« skrivet: 23 januari 2015, 06:48:19 »

Okej va bra! =)

Jag har bilder på min anläggning lite tidigare i tråden, men ja jag har ett rökrör in i murstocken.

Men svets har jag inte så...men det går kanske lösa ändå.

Hur reglerar jag tempen då? Det enda är väl egentligen turbulatorerna. Tänker mig att det blir den temp som blir. Någon som kan förklara lite =)
Skrivet av: Janne63
« skrivet: 22 januari 2015, 21:07:15 »

Du har väl ett rökrör som går ut i skorstenen. Är det av järn borra ett hål som tempgivaren stoppas in i klart.
Skrivet av: Fuzz
« skrivet: 22 januari 2015, 20:19:04 »

Här har jag satt min rgt. Mycket lättare att elda  :)
Skrivet av: bosabengt
« skrivet: 22 januari 2015, 09:24:25 »

Nej jag har ingen rökgastermometer. Men skulle nog införskaffa mig en sådan.

Vart monterar man en sådan? Jag har en "grej" som är en spiralvirad ståltråd som gömmer sig över rökgasturulatorerna som jag tror styr fläkten i pannan.

Första gången jag sotade ur tuberna var det väl kanske max 2 mm tjockt lager i den så det kan ju inte varit nåt farligt eller? Kollade i tuberna förra veckan.

Jag har inga problem vid tändning. Men JAG brukar tända och hålla "dragluckan" öppen tills det tagit sig ordentligt, sen lägger jag in mer ved och stänger allt och sätter igång fläkten.

Är jag hemma kan jag ju stänga av cirkpump så kommer den upp i temp fort.
Skrivet av: Janne63
« skrivet: 21 januari 2015, 12:58:00 »

Har du Bengt någon rökgastermometer så att du vet att du håller gaserna  200 -250 gr  kostar en hundring på klas ohlson annars  Har inte läst alla inlägg vad du skrivit Hur ofta sotar du tuberna bör väl sotas var 14 dag . Vid inläggning brukar jag börja med att doppa ner en tidning i en dieselburk behövs bara  diesel längst ner på tidningen då får du fart på elden direkt om du lägger pappret längst ner Jag har en biltermostat 70 gr som inte öppnar utgående vatten från pannan förän termostaten öppnar därför kommer pannan snabbt upp i temp kanske något sådant du skulle montera
Skrivet av: bosabengt
« skrivet: 08 januari 2015, 09:38:54 »

Någon som kunde svara lite på å berätta hur just ni eldar och vad som man ska göra å inte göra?
Skrivet av: bosabengt
« skrivet: 17 december 2014, 22:49:08 »

Gick.ner till pannan för 10 min sen. Panntemp och tankar på.ca 65 grader.

Men!!!!.....Det knäpper i anläggning och slutar att knäppa när jag stängt av fläkten. Själva fläkten är ok men verkar som att det knäppte från skorstenen.

Öppnar nedre luckan och ser att.keramiken är röd av hetta.
Är rökgastempen för hög? Är det risk för fara nu? Läste i instruktionen att.temp runt 1000 grader är optimalt för en bra förbränning.
Skrivet av: bosabengt
« skrivet: 17 december 2014, 22:26:45 »

Har läst era inlägg och fattar en del ,men en del är överkurs.

Nu skulle jag vilja utav er få s teg för steg hur ni eldar.
Och kanske tips på grejer man absolut inte får göra under tiden man eldar.

Jag brukar slänga in papper, in med späntad ved och tänd. Fyller på med kanske 6 lagom vedklampar och stänger luckan. Har bypassarmen öppen och nedre lucka öppen för att få riktig fyr på det.
Sen när det är en riktig glödbädd lägger jag in mycket ved.
Stänger alla luckor och bypassarm och sätter igång tryckande fläkten.

Låter det brinna så det blir en redig glöd och slänger in fullt igen. Gjorde så idag och då var det bara på 60 grader.
Ska ta bort en rökgasturbulator så det blir mera drag. Då sitter det sen 2/3 i.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 december 2014, 18:45:48 »

Detsamma karlmb   , jag kör ladd. in i första med vv slinga  före vvb , vid  ca 80 retur startar  cp för cirk i vvb och laddar till 90 i topp , aldrig utan riktig vv .
vid 85 stannar cp och en gammal shuntmotor stänger mot 1: an , 2 går in ( kan sätta en gryta kl 11 på kvällen utan att var rädd för kok  , sova gott .
Uttag till huset tas direkt på topp av 1 :n  till shunt ,retur till 2:an  vid fullt utslag på shunt ( tomt på värme i båda 25 eller 40 grad spelar ingen roll , det är tomt )
Då startar min VP och laddar 1: an  och inte båda och går till max retur till VP . stoppar står still tills nästa cykel tomt . Har aldrig klickat i funk. Det funkar för mig
men andra kanske vill ha det på annat sätt , det är upp till var och en.
Har inte vp funktion för flytande kondensering eller behöver du hög temp i tanken för att få vv ?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 december 2014, 14:11:52 »

Detsamma karlmb   , jag kör ladd. in i första med vv slinga  före vvb , vid  ca 80 retur startar  cp för cirk i vvb och laddar till 90 i topp , aldrig utan riktig vv .
vid 85 stannar cp och en gammal shuntmotor stänger mot 1: an , 2 går in ( kan sätta en gryta kl 11 på kvällen utan att var rädd för kok  , sova gott .
Uttag till huset tas direkt på topp av 1 :n  till shunt ,retur till 2:an  vid fullt utslag på shunt ( tomt på värme i båda 25 eller 40 grad spelar ingen roll , det är tomt )
Då startar min VP och laddar 1: an  och inte båda och går till max retur till VP . stoppar står still tills nästa cykel tomt . Har aldrig klickat i funk. Det funkar för mig
men andra kanske vill ha det på annat sätt , det är upp till var och en.

Du verkar hittat en bra metod för att samköra eldning o vp! Hade liknande tankar själv när jag monterade upp mitt acksystem med en gammal vedpanna för 15 år sen!
Men det blir mest vp-körning nu av någon anledning... ::)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 07 december 2014, 20:28:37 »

Detsamma karlmb   , jag kör ladd. in i första med vv slinga  före vvb , vid  ca 80 retur startar  cp för cirk i vvb och laddar till 90 i topp , aldrig utan riktig vv .
vid 85 stannar cp och en gammal shuntmotor stänger mot 1: an , 2 går in ( kan sätta en gryta kl 11 på kvällen utan att var rädd för kok  , sova gott .
Uttag till huset tas direkt på topp av 1 :n  till shunt ,retur till 2:an  vid fullt utslag på shunt ( tomt på värme i båda 25 eller 40 grad spelar ingen roll , det är tomt )
Då startar min VP och laddar 1: an  och inte båda och går till max retur till VP . stoppar står still tills nästa cykel tomt . Har aldrig klickat i funk. Det funkar för mig
men andra kanske vill ha det på annat sätt , det är upp till var och en.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 december 2014, 13:33:01 »

Du har alltså ett system som inte kan nyttja hela volymen sommartid. Öppen expansion är att föredra vid vedeldning så man slipper tex syr ventil.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 december 2014, 12:32:47 »

Någon skrev att man måste lufta mellan tankarna(?) om man har öppet system.
Sant, och ytterligare en anledning att inte ha öppet system tycker jag...
Om man nu ändå vill ha öppet system så är det väl bara att dra en mindre luftningsledning av plast eller nåt upp på vinden till den öppna tanken, från stället där en luftningsventil skulle suttit som man öppnat en gång efter tanktömning, om man haft slutet system.
Förstår inte din fråga Smurfen om sommaren? Man eldar som vanligt, om man vill ha vv, och jag har byggt så att jag kan elda enbart mot tanken närmast varma sidan på pannan om jag vill, och i den sitter vv-slingorna.
Eftersom vv görs i den delen av acksystemet som tar slut sist, så får man maximalt med vv innan man måste elda igen.
Seriekoppling ger som sagt också fördelen att det snabbt (direkt) går maximalt varmt vatten ut till shunten, om huset är utkylt t,ex vid strömavbrott.
Argumentet att det kan bli viss självcirkulation om strömmen går köper jag inte, isåfall får man ha bra självcirkulation även i huset och de blir det väl sällan om man har gv iaf.
Idag löser man ju istället strömavbrott enklast med en inverter för cp(ar) och shuntautomatik, så kan man elda för fullt som vanligt.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 07 december 2014, 10:15:39 »

Fick en tanke vurpa när jag skrev det :-(
Har ändrat det nu
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 december 2014, 10:11:34 »

Och hur mycket flöde har man genom tanken på sommaren ?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 december 2014, 10:05:05 »

En extra cp för att ladda?  Nej men en  ladd-cp med termostat krävs förstås ist f laddomat med e
1-2 cp...
Hur värmen kommer från tank 1 till 2? Med flödet från husets retur.. Eller vad menar du Smurfen?
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 07 december 2014, 08:16:31 »

Serie koppla gör man bara när man har för liten tank volym så dom inte räcker mellan eldningarna för det går snabbare att få upp värmen på elementen i ett serie kopplat system för man laddar 1 tank i taget.
Skrota serie koppling och ha nog med tank volym istället.
Kör själv parallell kopplat med laddomat som börjar ladda tankarna vi 60 grader.
Den ena tanken är en teknik tank med vvb som är kopplad i serie med en vvb på 100 liter som kan värma vattnet på sommaren eller när den får för kallt vatten från tankarna men det händer aldrig för vi passar på att duscha tex när tankarna är varma eller när man eldar så vattnet håller alltid tillräckligt hög temperatur.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 december 2014, 07:30:22 »

Hur får du fram varmt vatten från tank nr 2 till tank nr 1 med vv slingan i på sommaren om du inte parallell kopplar dom ? Det är inte helt ovanligt att det släpper lite luft från vattnet senare när tempen höjs mera och med öppet system måste man fylla på lite vatten ibland och då kommer det in syre i systemet som naturligtvis går att lufta bort manuellt om man vill. Visst finns det fördelar med seriekopplat men det finns nackdelar också.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 06 december 2014, 21:54:44 »

Klart man eldar mot hela volymen.
Varför måste man lufta mer än en gång?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 december 2014, 21:33:34 »

Nej visst det går ju lufta manuellt också men den fina funktionen att det luftar sig själv som det gör vid parallell kopplat får man inte. Om jag skulle koppla med serie koppling skulle jag sätta kranar så man kan elda mot hela volymen även på sommaren eller bereda vv med tva.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 06 december 2014, 19:36:17 »

Autoluftare? Behövs väl inte för att man har seriekopplat.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 december 2014, 13:21:59 »

Kan finnas flera anledningar elda mot hela volymen även på sommaren är väl den främsta men man slipper ju även auto luftare vilka brukar kunna krångla.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 december 2014, 12:47:39 »

Varför ha tankar parallellkopplade?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 december 2014, 06:23:13 »

Laddomat 21 har inte en fast temp varmare ut kallare in. Hade du haft en laddomat hade du kunnat ha tankarna parallelkopplade utan dom problem du beskrev tidigare.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 04 december 2014, 00:16:20 »

Med separat shunt  ( OBS för bra funktion måste det vara 4 vägs ) går det  att ställa in den temp som vill ha , det går att få det optimala flödet genom pannan
Laddomat i all ära ( enkelt att skruva in inga tankar på det optimala ) men den är fast förankrad  i temperatur genom termostaten , det är en likadan funktion som i en bil ,
tvärfast går inte att reglera .
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 december 2014, 21:10:34 »

Laddomat 21 = 1 pump
Laddomat 4030 = 2 pumpar
Jo vet att det skiljer en hel del mellan dom bland annat styr till 4030 men antar att det var en laddomat 21 Karlmb menade att bygga själv.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 december 2014, 21:08:20 »

Den enda kran som jag måsye stänga om jag till äventyrs skulle börja elda, är en enda till botten av pannan. Borde gå att styra med ngt enkelt servo som styrs av en rökgasgivare.
Med vad är fördelarna om du måste köpa cp termisk ventil en del kopplingar samt nån auto ventil istället för att köpa en komplett laddomat priset lär ju ligga rätt nära varann.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 03 december 2014, 20:39:02 »

Har lite långt mellan tankar och panna  , ca 14 met  28 rör , därav häftig pump som behövs för att dra lasset runt.
Fanns det plats för en större panna ca 40kw hade det blivit det
Jag har även en inverter som startar vid strömavbrott och klarar 1,5 tim på laddningspumpen , ingen kokning för min del
Angående självcirk  så snurrar det bra i internledningen tills pannan är 80 och pumpen startar , ibland blir det lite för grov ved ,tempen går ned i pannan
då stannar den och väntar på högre temp . Har även en backventil på heta  röret från pannan , självcirk kan inte gå baklänges .
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 december 2014, 18:39:35 »

Den enda kran som jag måsye stänga om jag till äventyrs skulle börja elda, är en enda till botten av pannan. Borde gå att styra med ngt enkelt servo som styrs av en rökgasgivare.
Skrivet av: Fuzz
« skrivet: 03 december 2014, 15:21:37 »

Laddomat 21 = 1 pump
Laddomat 4030 = 2 pumpar
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 december 2014, 06:29:54 »

Har aldrig fattat varför man ska ha en dyr laddomat med två pumpar och konstiga termiska ventiler etc när det räcker att seriekoppla två tankar och sätta en cp mellan botten på tank 1 och in i botten på pannan + en termostat på pannans överdel? Sedan stängde jag alltid av flödet genom pannan (shunten ska sitta på stigarledningen så vatten kan komma från toppen på tank 2 utan att gå via pannan) när elden brunnit ut,  blir ju enorma skorstensförluster dygnet om annars!
Du slipper att stänga kranar och får även viss självcirk vid strömavbrott hävdar dom med laddomat och en laddomat 21 var inte så dyr tror dom heter nått annat nu.
Skrivet av: Fuzz
« skrivet: 02 december 2014, 23:13:03 »

Varmvattenberedare i pannan fungerar utmärkt  tummenupp bara vid oljeeldning.  Jag har nyss bytt till riktig vedanläggning och njuter var enda dag. Tyvärr har kråkorna flyttat från taket  a:gl
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 december 2014, 23:05:20 »

OCH inte ha varmvattenberedaren inbyggd i pannan.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 december 2014, 21:48:36 »

Har aldrig fattat varför man ska ha en dyr laddomat med två pumpar och konstiga termiska ventiler etc när det räcker att seriekoppla två tankar och sätta en cp mellan botten på tank 1 och in i botten på pannan + en termostat på pannans överdel? Sedan stängde jag alltid av flödet genom pannan (shunten ska sitta på stigarledningen så vatten kan komma från toppen på tank 2 utan att gå via pannan) när elden brunnit ut,  blir ju enorma skorstensförluster dygnet om annars!
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 02 december 2014, 21:09:15 »

hej smurfen
Jag har ungefär samma koppling som dig , HPD tankar med förvärmningsslinga för vvb , men jag har en termostat som startar en laddningspump
vid 70 tankretur och laddar upp min VVB 200lit till ca 80 ( rundgång på vv ) därefter stannar den , vvb  håller i ca  3- 4 dygn innan frugan morrar om kallt diskvatten , vi är bara 2 st .
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 december 2014, 20:46:35 »

Tempen in ska laddamaten hålla rätt hög temp ut ur pannan då går det in kallare vatten till pannan. Funkar laddomaten dåligt blir det säkert som du skriver.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 02 december 2014, 20:43:52 »

Jag har inga problem att ladda tankarna nu sen jag kopplade om till laddning av en tank i taget , men före blev flödet genom pannan så litet ( låg temp in ) att laddningen
tog väldigt lång tid , eldade många timmar men det hände inte mycket  . Nu kommer tanken upp i temp snabbare genom att pannan får varmare vatten i en stigande skala , med påföljd att shunten öppnar mer och mer ,flödet ökar ( vid 70 på returen har jag  1800 liter genom pannan ,  är 30 liter/min , pumpen orkar inte mer  ) vid 35 grader är flödet 325 liter = 5,5 liter/min , tänk då att den går mot 1000 eller 1500 liter med avsvalning i tankarna  , det är tufft att koka vatten , att ladda båda tar mig  ca 4,5  tim från 30 till 85 .
Det kostar ca 100- 125 kw att ladda upp  , tillsammans med uttag av värme till huset .  24 tim med uttag på 4 kw /tim , det är inte mycket när det blir kallt , håller det ett dygn .
Räkneex. 1 liter ( litergrad ) vatten värms 1 grad på  1 tim är lika med 1,16 W  så ekvationen blir  1500lit X 50 grad ( tempdif )=75000 litergrader X 1,16 W = 87 kw + drift av huset
 
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 02 december 2014, 05:23:07 »

20-25% fukthalt räknas som torr ved.
25% och neråt ska alla pannor klara.
Ofta när man får "torr" ved från vedhandlare ligger den runt 25% för det tar långtid att komma under det.
Dock är inte asp och al någon höjdar ved för den har riktigt dåligt energi innehåll.
Kan vara underkott på primär och sekundär luft som gör att den brinner dåligt för al och asp kräver mycket luft iom den är så porös.
Mängden turbolatorer ska du anpassa efter rökgas temperaturen så rökgaserna håller lagom temperatur.
Normalt är 180-220 grader ungefär.
Ligger själv på 200-250 fast jag kan ligga lägre men väljer ligga lite högre för jag eldar med allt möjligt i ved väg och aldrig samma trädslag hela tiden.
Ett hål i en skortens huv kan definitivt påverka draget negativt om blåsten trycker in luft i det.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 01 december 2014, 21:05:10 »

Ta bort turbulatorer tills du får fart på elden, förlusten genom skorstenen blir lite högre men du får bättre fart på elden. Hellre lite förluster och värme än inga förluster men utan värme.
Klyv veden och lägg inte in den för packat, i alla fall inte förrän du har fått ordentlig fart på brasan
Skrivet av: bosabengt
« skrivet: 01 december 2014, 19:23:31 »

Ja mina tankar är pararellkopplade, och i manualen för pannan står det att duopluscompact måste anslutas till minst 1000 L acctank. När jag nu fortfarande kör med olja funkar allt perfekt, typ.

Men jag tror jag kanske har luskat ut den största anledningen till allt elände.
Jag har ju haft stora bekymmer med min ved"leverantör".

Förra lasten jag fick hem så var det asp och al som VAR FÖR LÅNG OCH FUKTIG!!   :::_) fiR: knUp

Han sa det att veden legat under taken länge och var snustorr. Så godtrogen som man är trodde ju på det. Men FAN vad det var dålig fyr på det och som sagt så rök det bara och blev aldrig varmt.

Nu har jag tagit in ytterligare en kubik av just den veden och har kapat bort 2-3 cm på alla bitar samt klyvit den. Mätte 20-25% fukt vilket kanske är anledningen? Så ska torka den och hoppas på att han snart kommer å hämtar veden och samtidigt kommer med korrekt ved.

Kan en dålig skorstenshuv med stort hål i påverka negativt?
Ska alla rökgasturbulatorer vara i för att behålla värmen eller ska en eller flera bort så det blir drag i pannan?
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 30 november 2014, 09:33:52 »

Ok.
En tryckande fläkt på den pannan med andra ord.
Då är det väl för dåligt drag i skorstenen då.
Ibland kan man minska problemen med att sätta 30 cm rör på toppen av skorstenen så man slipper turbulensen det blir precis i toppen på skorstenen eller så kan kanske en sån här https://www.soliduct.se/skorsten/skorstenshuvvindflojel/c-210_261.htm?gclid=Cj0KEQiAneujBRDcvL6f5uybhdABEiQA_ojMghxOhCNbgWmxfq0yx8zulrxjaCp04VBIlGivfMvYZO8aAtQr8P8HAQ minska problemen men prova med en bit rör först för det vet jag hjälpt många med inrycknings problem.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 november 2014, 08:22:17 »

Nej fläkten ska inte vara på då kommer det att ryka in massor.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 29 november 2014, 23:26:23 »

Med en panna på 18 kw tar det lååång tid att lada tankarna om man samtidigt tar ut värme.
Hade innan en panna med en medel effekt på 15 kw och då tog det 5 timmar att ladda 1000 liter när jag tog ut värme samtidigt.
Det svarta tjärliknade inne i ved utrymmet är helt normalt och inget som behöver tas bort och har inget med dålig förbränning att göra.
Något är fel kopplat i din panna om det blir kallt i huset om man inte laddar pannan med värme från tankarna eller så har den inbyggt vv beredare och då måste det vara så men det ger ofta ordentliga förluster.
In ryckningen kan bero på att du stänger av fläkten.
Det normala är att den ska vara på och att man öppnar bypass spjället.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 november 2014, 21:18:24 »

Den funktionen får du in du kopplar tankarna i serie men en panna på 25 kw ska inte ha några problem att ladda 2*750 liter via en vanlig laddomat 21.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 november 2014, 21:32:50 »

Kommer lite sent in
Men är dina tankar parralellkopplade ?  Kanske din panna inte klarar att värme dom tillsammans .
Den är för klen , jag har en Focus  25 , 2 st  750L tankar ( det behövs inte större på mina bredgrader ) och den klarade inte att värma   upp tankarna paralellt , det kommer så   mycket kallt vatten för pannan att värma så flödet genom pannan och laddomaten  blir så litet , ( du sänkte tempen på laddaren och det laddade lite fortare ) klart mera vatten lägre temp.
Nu kör jag en tank i taget , när den första är 80 i botten bryter en termostat , kopplar om till den andra , ( använder en gammal shuntmotor på en shuntventil ) Samt att jag inte behöver vara rädd för överkokning om jag eldar sent , den slår ju om vid hög temp i första tanken , till kallvatten i den andra. Tar ut värmen i serie .
För min egen del gillar jag inte laddomater  , går inte att ställa som man vill , och de reglerar som dom vill , jag har en 4 vägsshunt med styrning .
Ävensom en termostat på toppen av pannan inställd på 75 grader som startar pumpen. fungerar utmärkt .
Skrivet av: bosabengt
« skrivet: 20 november 2014, 07:52:56 »

Mer bilder.  :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!