Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om en Dalkin pump  (läst 916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan70

  • Gäst
Stefan70
Fråga om en Dalkin pump
« skrivet: 16 maj 2022, 13:19:19 »
Fått erbjudade om att ta ner en Dalkin Luftpump från mitt gamla kontor som skall rivas.
Tror dock att den är mer en A/C än en värmepump för det var huvudsyftet den skulle användas till.
Innerdelen är märkt FTXM42N2V1B och den är från 2019.

Är det nÃ¥gon ide att sätta upp den i mitt 125kvm hus och använda som värmekälla? 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om en Dalkin pump
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2022, 13:33:39 »
Vad jag kan förstå behöver du kolla upp vilken utomhusenhet det är till den, vilken exakt modellbeteckning den har? Det ser ut som det skulle kunna fungera med värme ner till i vart fall -15°.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Frolle70

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om en Dalkin pump
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2022, 21:57:15 »
Vad jag kan förstå behöver du kolla upp vilken utomhusenhet det är till den, vilken exakt modellbeteckning den har? Det ser ut som det skulle kunna fungera med värme ner till i vart fall -15°.

Såg att jag lyckats posta i fel grupp då det ju är en Luft/Luft . Utedelen heter RXM42N2V1B9 och om jag jämför med min gamla Panasonic jag har på garaget så är den betydligt större till formatet. Säkert 20 cm högre och 20cm bredare så det är en stadig pjäs . Kan det vara värt att montera ? Noterade även att den vill ha en 13amp säkring .

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om en Dalkin pump
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2022, 10:12:21 »
Ja det är en hyfsat stor pjäs på 50 kg vilket är rejält för en luftluftvärmepump. Det verkar vara en modell för Mellaneuropa och som i Sverige och övriga Norden då främst används för kyla. Hittade att undre temperaturgräns för värme är -20°. Vid -10° ska den klara att ge upp till 3,67 kW värme så det är bra. Den bör absolut vara värd att ta vara på om du får den för en symbolisk summa men nedmontering och ny uppmontering av kyltekniker kostar en del.
« Senast ändrad: 18 maj 2022, 10:16:19 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!