Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa begagnad Nibe F370 frÃ¥n 2011?  (läst 996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpa begagnad Nibe F370 från 2011?
« skrivet: 05 april 2022, 22:03:43 »
Hej,

Jag är i behov av att snabbt byta ut min luftvärme i huset då min ACJ har gett upp.
Ett bra alternativ som verkar vara det bästa för elförbrukningen och installationsplånboken skulle vara att installera en Nibe F370 sat en Alig VB250 (luftvärmare)

Hade offert på detta från Alig ventilation. Dock är leveranstiden på en ny F370 så pass lång att de inte kan leverera den förens nästa vår.

Jag har dock sett en som säljer en begagnad F370 från 2011 då personen installerat bergvärme. Så den ska fungera som dn bör.

Hur lång är den tekniska livslängden på en F370? Är risken stor att den sjunger på sista refrängen redan?

Tror ni en installation av denna typ kommer vara svår? Att bygga om FTXn till en frånluftsvetilation?

Sedan, vad är skillnaden på en F370 och en F730?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpa begagnad Nibe F370 från 2011?
« Svar #1 skrivet: 05 april 2022, 22:26:42 »
En F370 bör klara sig i 20 år men man får räkna med att byta t.ex. kompressor, fläkt och cirkulationspump under tiden. Denna modell har det miljövänliga köldmediet R290 propan som när det infördes dock kraftigt minskade kompressorernas livslängd jämfört de äldre freonhaltiga köldmedierna. Räkna med att kompressorn är slut efter 10 år. Kostar runt 20 tkr att byta. Ombyggnaden beror mycket på vad det är för FTX-system, hur det är placerat i huset i förhållande till tvättstugan där F370 brukar hamna.

F370 har en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. Den kan spara runt 8000-9000 kWh/år el i ett vanligt hus. F730 har en kraftigare kompressor, kyler avluften mer och kan ge 4-6 kW värme beroende på husstorlek och luftflöde. Kan spara runt 12000 - 16000 kWh/år på elräkningen. F730 är inte gjord för att kopplas till luftvärmeaggregat.
« Senast ändrad: 05 april 2022, 22:28:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!