Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump som inte nÃ¥r upp till börvärde pÃ¥ returen?  (läst 7176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min IVT HT Plus C9, 9kW, (bergvärme) når aldrig upp till börvärdet på returen oavsett om tillskott går eller inte.

Idag är det t.ex. -3,5C ute vilket ger ett börvärde på 43,2C men senaste timmarna kommer den bara upp till 39,5C men kopplar ändå inte in tillskott?
Häromdan var det neråt -9C och då var börvärdet +47-48C och då kom den bara upp till +43C. Efter ett tag kopplade den in tillägg vilket gjorde lite men inte mycket skillnad.

Huset är från 60-talet, platta på mark, med original golvvärme på bottenplan och element på övre plan, ca 199m2 uppvärmd yta.
Inte särskilt välisolerat och en hel del förlust ner i marken på golvvärmen gör att det behövs hög framledningstemp.
I installationspappren är det räknat på att det behövs +53C i framledningstemp vid -16C utetemp (Göteborg så det händer inte så ofta...)

Övriga parametrar ser normala ut
- Brine delta ligger på 3-3,2C
- framledning - retur ca 8C (4-5C på golvslingan och 14C på elementslingan, den senare har dåligt flöde då ett antal element är bortkopplade för tillfället)
- Sen start har tillskott gått 8% av den totala drifttiden
- Beredaren och alla element är luftade
- Elementen har inga termostater

Funderade på om det var växelventilen men den verkar röra sig som den ska, se bifogad bild.
När den värmer värmevatten står den i läge orange eller grön. I läge blå är det varmvatten.

Några idéer om varför den inte når sitt börvärde eller är detta ett normalt beteende?

/Dea

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
GÃ¥r kompressorn hela tiden?  Förmodligen är det helt enkelt sÃ¥ att du ligger pÃ¥ gränsen till när VP'n orkar värma huset själv. Tillskottet kopplas inte in om kompressorn klarar av att värma till börvärdet minus halva kopplingsdifferensen. Det är för att inte tillskottet skall gÃ¥ in och värma sÃ¥ att kompressorn stoppas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
får ni för kallt i huset?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, kompressorn går hela tiden.
Hur är kopplingsdifferensen definierad?

Känns som dimensioneringen är taskigt gjort om den går hela tiden redan från ca -2C, upplever dessutom att det har blivit sämre senaste månaden jämfört med den köldknäpp vi hade i November (har inte järnkoll på systemet ännu, köpte huset i April)

Ska korrigera att max framledningstemp är definierad till +55C vid -16C utetemp.

Det är kallt i vissa rum men det beror främst på att det är dåligt flöde i två av de stora golvvärmeslingorna i vardagsrummet (har totalt sju slingor alla med manuella ventiler) och att en tredjedel av elementen på ovanvåningen inte funkar .... Ventilinsatserna på både tilledning och retur på dessa slingor ska bytas så snart det blir lite varmare och felsökning på elementen pågår.
Å andra sidan är det bra värme i de rum där allt funkar som det ska, i två rum har jag fått dra ner elementventilerna något för att hålla det till 21C.

Det jag reagerade på var främst att värmepumpen aldrig når upp till börvärdet och att kompressorn går hela tiden.

Är den procentuella fördelningen för tillskott normal?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
att kompressorn går hela tiden och inte når bör, betyder i normalfallet att värmepumpen är lågt (eller normalt beroende på hur man ser det) dimensionerad.

Ju högre elpriset blivit desto mer av energibehovet har man försökt täcka med sina installationer. Det är inte ovanligt med äldre installationer som är väldigt underdimensionerade.

Ser man till temperaturen pÃ¥ orten sÃ¥ kanske det handlar om en mÃ¥nad per Ã¥r som tillskottet behöver gÃ¥ in. Övrigt tid klarar kompressorn det pÃ¥ egen  hand. (som ett exempel) en fördel med sÃ¥dan installation är att den kostar lite att genomföra och inte kräver en massa kringutrustning etc etc.

Nackdelen är så klart att den blir dyrare i drift, jämförelsevis.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Kopplingsdifferensen är skillnaden mellan start- och stopptemperatur. Fabriksinställningen är 5 grader.

Med tanke på att huset ligger i Göteborg och pumpen klarar -2 utan tillsats är den lite klen. Men det är ingen katastrof. Elräkningen blir ungefär 500 kr per år högre än om pumpen hade varit perfekt dimensionerad. Tillsatstimmarna för min pump är 6,4 % av kompressortiden men jag har normalt tillsatselen urkopplad. Ofta, i synnerhet på senvintern när solen börjar värma, är det varmare på dagen så dygnsmedeltemperaturen blir vad pumpen orkar med men man slipper att tillsatsen går in på natten. Det blir lite svalare en del morgnar men det kan man leva med.

I november var borrhålet lite varmare. Jag märker samma sak. Pumpen klarar tidiga köldknäppar bättre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Din växelventil verkar vara felet.
Den skall stå i A eller B. Nu verkar den stå mittimellan och blandar ut returen från huset med vattnet över manteln som är kallt i botten.

Ta loss motorn från ventilen och kolla så att den kommer rätt.

D

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Växelventilen är ok, den står i läge "B" (värme) på bilden.
Kontrollera hur mycket tillsats som är inkopplad (meny 5.2). 1/3 är 3kW, 2/3 är 6kW och 3/3 är 9kW.
Kontrollera meny 8.1 (Tillskottsfördröjning). Standard är 60 minuter.
Kontrollera sedan meny 8.3.4 (Ramptid öppna). Standard är 20 minuter och en längre tid ökar tillslagstiden för effektstegen.

Om endast 1/3 tillskott tillåts och det inte räcker så måste meny 5.2 ändras till 2/3. Då minskas också tiden för tillslag av 1/3 till hälften.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Växelventilen är ok, den står i läge "B" (värme) på bilden.
Kontrollera hur mycket tillsats som är inkopplad (meny 5.2). 1/3 är 3kW, 2/3 är 6kW och 3/3 är 9kW.
Kontrollera meny 8.1 (Tillskottsfördröjning). Standard är 60 minuter.
Kontrollera sedan meny 8.3.4 (Ramptid öppna). Standard är 20 minuter och en längre tid ökar tillslagstiden för effektstegen.

Om endast 1/3 tillskott tillåts och det inte räcker så måste meny 5.2 ändras till 2/3. Då minskas också tiden för tillslag av 1/3 till hälften.
TS beskrivning av lägena (3 olika) överensstämmer inte med ventilens konstruktion.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Det finns bara 2 lägen, A och B, men det är tre pilar på lägesvisaren. Någon av dem pekar på A eller B.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump som inte når upp till börvärde på returen?
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2014, 21:54:55 »
Just denna växelventil verkar lite svårtolkad och motsägelsefull, tills man har sett den växla live.
Det är öppet mellan de två portar som har ett streck (pil) mitt för, här är det alltså port AB och port B.
När den gör varmvatten är det port AB och Port A som har det.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var så jag tolkade den lilla info jag hittade på nätet om ventilen och drog slutsatsen att den funkade som den skulle.
Däremot verkar den ha två B-lägen, både orange och grönt, kanske nån funktion för att den inte ska sätta sig efter lång användning?

Svart i blått läge = A = varmvatten
Svart i grönt läge = B = värmevatten
Svart i orange läge = B = värmevatten

Jag är inte så bekymmrad över förbrukningen, hade räknat på ca 22000 kWh/år inkl. hushålls el men kommer hamna lägre, nånstans 18000-19000 kWh/år (måste fixa separat mätare till värmepumpen...).
En del av det förklaras nog med att vi bytte alla vitvaror till riktigt energisnåla varianter (diskmaskin med varmvattenanslutning, torktumlare med värmepump) och bara kör LED-belysning.

Det jag var bekymmrad  över var om pumpen och ventilen funkade som dom skulle.
Ska kolla inställningarna imorgon för att se om nått ytterliggare behöver justeras

/Dea
« Senast ändrad: 26 januari 2014, 22:01:00 av Dea_944t »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jodå, jag förstår.
Har monterat ett hundratal Bosch med samma ventil. Jag tolkar TS info om att det är det svarta strecket på röda ratten som har 3 olika lägen. Men det kan vara feltolkat från min sida.

D

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jodå, jag förstår.
Har monterat ett hundratal Bosch med samma ventil. Jag tolkar TS info om att det är det svarta strecket på röda ratten som har 3 olika lägen. Men det kan vara feltolkat från min sida.

D

Det svarta strecket kan stÃ¥ i alla de tre lägena, orange, blÃ¥tt och grönt (har tom bilder pÃ¥ det...  :) )
Det står 8s/60grader uppe i texten på ventilen och det tolkade jag som att det var 60 grader mellan lägena vilket de är mellan de tre strecken

/Dea

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Menyerna kollade och allt stod på default-värden

1.4 Kopplingsdifferens: 5 grader
5.2 Tillskottseffekt: 2/3 = 6kW har 20A säkringar till VPn så det går enligt manual inte att köra 9kW
8.1 Tillskottsfördröjning: 60min
8.3.4 Ramptid öppna: 20min

Det är nog bara att konstatera att allt är som det ska och att det bara är dimensionering som ligger i den lägre änden av skalan.

Tack för alla svar!

/Dea
« Senast ändrad: 27 januari 2014, 20:16:06 av Dea_944t »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!