Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mike
« skrivet: 20 mars 2006, 21:54:43 »

Jo men tänk att du kör värmepump så fort det är varmare än -2 så kan du ha årsmedelcop på 3 dvs om elpriset är 90öre kostar det 30öre att jämföra med fjärrvärmens 65öre...
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 20 mars 2006, 19:46:29 »

Problemet med fjärrvämen är ju den förhållandevis höga fasta kostnaden som gör att husen med liten energianvändning får betala ändå i de fall man förbrukar mindre genom att installera en värmepump.

Det var ett av huvudargumenten för mig när jag valde att inte "hoppa på fjärrvärmetåget" nu.

Men ligger man högt i förbrukning borde det vara oerhört lönande, tex Uppsala som har ett fjärrvärmepris på över 80 öre.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 20 mars 2006, 18:37:31 »

Vi i villa hade en artikel om luft-luftvärmepumpar.

Artikelförfattaren hade glömt bort två viktiga saker.

1. Att L/L-värmepumpar kan användas som komplement till fjärrvärme.
Många får betala 65 öre eller mer per kWh fjärrvärme.
Här finns pengar att tjäna med en LL-värmepump som användes på högt COP värde. Alltså vid utetemperatur över noll grader.
2. Artikelförfattaren hade också glömt bort att det finns L/L-värmepumpar för kanalsystem.

På en gata nära mig installerade de fjärrvärme i somras och på ett av de husen sitter nu en luftvärmepump  ;D
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 mars 2006, 14:17:00 »

 Thumbsup Thumbsup Thumbsup

Vi i Villa är verkligen en bra tidning! ;)
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 17 mars 2006, 13:17:15 »

Men dom fick med det viktigaste:

www.varmepumpforum.com är med som en källa till bra information

/Johan
Skrivet av: asdf
« skrivet: 17 mars 2006, 11:39:47 »

Vi i villa hade en artikel om luft-luftvärmepumpar.

Artikelförfattaren hade glömt bort två viktiga saker.

1. Att L/L-värmepumpar kan användas som komplement till fjärrvärme.
Många får betala 65 öre eller mer per kWh fjärrvärme.
Här finns pengar att tjäna med en LL-värmepump som användes på högt COP värde. Alltså vid utetemperatur över noll grader.
2. Artikelförfattaren hade också glömt bort att det finns L/L-värmepumpar för kanalsystem.

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 2600
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!