Skrivet av: Mike
« skrivet: 20 mars 2006, 21:54:43 »Jo men tänk att du kör värmepump så fort det är varmare än -2 så kan du ha årsmedelcop på 3 dvs om elpriset är 90öre kostar det 30öre att jämföra med fjärrvärmens 65öre...
Skrivet av: Mike« skrivet: 20 mars 2006, 21:54:43 »Jo men tänk att du kör värmepump så fort det är varmare än -2 så kan du ha årsmedelcop på 3 dvs om elpriset är 90öre kostar det 30öre att jämföra med fjärrvärmens 65öre...
Skrivet av: Gonzo« skrivet: 20 mars 2006, 19:46:29 »Problemet med fjärrvämen är ju den förhållandevis höga fasta kostnaden som gör att husen med liten energianvändning får betala ändå i de fall man förbrukar mindre genom att installera en värmepump.
Det var ett av huvudargumenten för mig när jag valde att inte "hoppa på fjärrvärmetåget" nu. Men ligger man högt i förbrukning borde det vara oerhört lönande, tex Uppsala som har ett fjärrvärmepris på över 80 öre. Skrivet av: Mike« skrivet: 20 mars 2006, 18:37:31 »Vi i villa hade en artikel om luft-luftvärmepumpar. På en gata nära mig installerade de fjärrvärme i somras och på ett av de husen sitter nu en luftvärmepump ![]() Skrivet av: Rickard« skrivet: 17 mars 2006, 14:17:00 » Thumbsup Thumbsup Thumbsup
Vi i Villa är verkligen en bra tidning! ![]() Skrivet av: utopiazz« skrivet: 17 mars 2006, 13:17:15 »Men dom fick med det viktigaste:
www.varmepumpforum.com är med som en källa till bra information /Johan Skrivet av: asdf« skrivet: 17 mars 2006, 11:39:47 »Vi i villa hade en artikel om luft-luftvärmepumpar.
Artikelförfattaren hade glömt bort två viktiga saker. 1. Att L/L-värmepumpar kan användas som komplement till fjärrvärme. Många får betala 65 öre eller mer per kWh fjärrvärme. Här finns pengar att tjäna med en LL-värmepump som användes på högt COP värde. Alltså vid utetemperatur över noll grader. 2. Artikelförfattaren hade också glömt bort att det finns L/L-värmepumpar för kanalsystem. |
There aren't any users online.
|