Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För varmt inne  (läst 14285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #45 skrivet: 25 maj 2015, 05:45:30 »
Hej alla hjälpare

Nu har HP skyddet löst ut x antal ggr. Har ställt tebax alla värdena som det stod innan. Någon ide hur jag går vidare?
Ha en go vecka

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #46 skrivet: 25 maj 2015, 06:05:16 »
Hej alla hjälpare

Nu har HP skyddet löst ut x antal ggr. Har ställt tebax alla värdena som det stod innan. Någon ide hur jag går vidare?
Ha en go vecka
Hej!Har du termostaterna fullt öppna nu eller?Hur är det med värmen fortfarande för varmt?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #47 skrivet: 25 maj 2015, 18:21:14 »
Hej!Har du termostaterna fullt öppna nu eller?Hur är det med värmen fortfarande för varmt?

Yes alla termostater på Max. Dock inte på golvvärmen. Känns inte som det är lika varmt nu som innan när väl pumpen går

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #48 skrivet: 25 maj 2015, 18:52:33 »
Yes alla termostater på Max. Dock inte på golvvärmen. Känns inte som det är lika varmt nu som innan när väl pumpen går
Hej! Vet om du får HP-larmet under natten eller är det vilken tid som helst och har du kollat om HP-larmet dyker upp när någon duschar?Får väl börja att kolla om det beror på dåligt flöde eller om det orsakas av något annat för nu är ju smutsfiltret rengjort.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #49 skrivet: 25 maj 2015, 21:36:26 »
Hej! Vet om du får HP-larmet under natten eller är det vilken tid som helst och har du kollat om HP-larmet dyker upp när någon duschar?Får väl börja att kolla om det beror på dåligt flöde eller om det orsakas av något annat för nu är ju smutsfiltret rengjort.
Kommer när som på dygnet. Ingen skillnad om man duschar. Nu gick pannan 1 timma och sen slockna den.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #50 skrivet: 26 maj 2015, 05:08:50 »
Kommer när som på dygnet. Ingen skillnad om man duschar. Nu gick pannan 1 timma och sen slockna den.
Hej! Okej men vad händer om du nu skulle ställa på golvvärmen,Skulle du fortfarande få HP-larm?då vet vi om larmet beror på flödet.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #51 skrivet: 26 maj 2015, 05:37:20 »
Hej! Okej men vad händer om du nu skulle ställa på golvvärmen,Skulle du fortfarande få HP-larm?då vet vi om larmet beror på flödet.
Godmorgon . Återkommer när jag provat. Har hu 2 cirkulationspumpar oxå. Skulle man höjt dom oxå?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #52 skrivet: 26 maj 2015, 05:56:59 »
Godmorgon . Återkommer när jag provat. Har hu 2 cirkulationspumpar oxå. Skulle man höjt dom oxå?
Morrgon! Nej låt pumparna vara och testa nu att ändra på värmekurvan på"f" det är den du ändrar värmekurvan från 1.8 till 1.4 för nu borde du få kallare och har du ingen annan reglercentral så är det förutom termostaterna du kan ändra värmekomforten.Mao ska du öppna upp termostaterna på golvvärmen(bättre flöde) och samtidigt sänka kurvan(för att få ner värmen lite) och skulle du få HP-larm nu så beror det inte på flödet och du kan gå vidare därifrån.

PS:Kolla så cirkulationspumparna snurrar nu när du ändrar.Rätt vanligt att man får HP-larm om exempel cirkulationspump står still på värmekretsen.
« Senast ändrad: 26 maj 2015, 06:00:37 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #53 skrivet: 26 maj 2015, 20:14:05 »
Morrgon! Nej låt pumparna vara och testa nu att ändra på värmekurvan på"f" det är den du ändrar värmekurvan från 1.8 till 1.4 för nu borde du få kallare och har du ingen annan reglercentral så är det förutom termostaterna du kan ändra värmekomforten.Mao ska du öppna upp termostaterna på golvvärmen(bättre flöde) och samtidigt sänka kurvan(för att få ner värmen lite) och skulle du få HP-larm nu så beror det inte på flödet och du kan gå vidare därifrån.

PS:Kolla så cirkulationspumparna snurrar nu när du ändrar.Rätt vanligt att man får HP-larm om exempel cirkulationspump står still på värmekretsen.
Godkväll
Har nu provat ovanstående och löser fortfarande ut. Cirkulationspumparna snurrar. 2 st utanför samt 1 liten i pannan går. Dock kan jag inte klargöra om den stora som är till köldbäraren går. Ser oxå att det rinner lite vatten ur avloppet om det kan vara till någon hjälp

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #54 skrivet: 27 maj 2015, 05:28:08 »
Godkväll
Har nu provat ovanstående och löser fortfarande ut. Cirkulationspumparna snurrar. 2 st utanför samt 1 liten i pannan går. Dock kan jag inte klargöra om den stora som är till köldbäraren går. Ser oxå att det rinner lite vatten ur avloppet om det kan vara till någon hjälp
Morgon!Okej att det står och små rinner lite är din inkommande säkerhetsventil på kallvattnet som läcker i samband när den gör varmvatten och bara det inte rinner ifrån den så är det ingen fara.Du kan byta den om du vill och kostar ca 170 kr(9bar) och är inte svårt och det är den ventilen med blå hatt.Kolla om du har fått luft i radiatorerna och det är nog sista åtgärden att spola golvvärmen så att det inte är det felet och att shunten fungerar som den ska(inte kärvat fast igen) för det skulle vara tråkigt om det visar sig att det är ett skitfel.Hjälper inte det så måste du nog ringa och den börjar bli lite till åren så i värsta fall kanske det är dags för en ny maskin.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #55 skrivet: 27 maj 2015, 05:52:48 »
Hej

Har en gammal ivt energi fokus 11 från 94. Har nu problem med att det är för varmt på nedervåningen där jag har radiatorer. Sänker jag dom löser HP ut. På övervåningen med golvvärme är detmbra temp. Några idéer var som kan vara galet. Något med reglaget till shunten?
Som du beskriver det här så måste det ha att göra med flödet och det är därför du får HP-larm
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #56 skrivet: 27 maj 2015, 18:19:48 »
Ska prova att lufta golvvärmen imorgon. Har en liten fundering. Frugan påpekade att det blivit varmt på Övervåningen på nätterna. Pumpen stannar ju på natten. Kan det vara något med de två systemen. Typ att shunten får fnatt och stänger shunten och sen löser HP ut. Kan det vara inomhushermostaten som sitter på röret efter Shunt och cirkulation till radiatorerna. En idiots tankar bara

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #57 skrivet: 27 maj 2015, 18:25:48 »
Ska prova att lufta golvvärmen imorgon. Har en liten fundering. Frugan påpekade att det blivit varmt på Övervåningen på nätterna. Pumpen stannar ju på natten. Kan det vara något med de två systemen. Typ att shunten får fnatt och stänger shunten och sen löser HP ut. Kan det vara inomhushermostaten som sitter på röret efter Shunt och cirkulation till radiatorerna. En idiots tankar bara

Visst kan det vara så men vilket program kör du nu?tidur eller.Prova ställ den på sparprogrammet (halvmånen)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #58 skrivet: 27 maj 2015, 18:46:49 »
Visst kan det vara så men vilket program kör du nu?tidur eller.Prova ställ den på sparprogrammet (halvmånen)
Kör på tidur men alla piggar står utåt då klockan går förfort och dygnet blir rubbat

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #59 skrivet: 27 maj 2015, 19:01:39 »
Hej läs igenom den här hur du kontrollerar fuktionskontrollen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!