Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad  (läst 1335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« skrivet: 28 augusti 2023, 08:06:23 »
Testar detta forumet för mina ventilationsfunderingar!

Vi har klassisk mekanisk frånluft i vårt hus. Dvs friskluftsdon i blandannat sovrum och sedan frånluft i kök, badrum och tvättstuga/pannrum. Det finns ett undertryck i huset.

Vi har även en liten utbyggnad pÃ¥ ca 15 kvadrat som tidigare ägare använt som förrÃ¥d som sitter i anslutning till tvättstuga. Nu vill vi använda detta som gästrum/lekrum/kontor istället. Problemet är dock att denna tillbyggnad saknar ventilation helt. Efter man sovit där sÃ¥ blir det kondens pÃ¥ rutorna och lite unket. Ej heller optimalt att jobba där. Jag har bifogat en bild pÃ¥ planlösningen. Röd markering är alltsÃ¥ rummet,lila  markering är närmsta frÃ¥nluftsdon. Det är ingen dörr till hallen bredvid. Men till tvättstugan sitter en rejäl ytterdörr.

SÃ¥ nu kommer alltsÃ¥ frÃ¥gan, vad är en lämplig ventilationslösning här?  Räcker en friskliftsventil i rummet? Eller bör man ha en friskluftsventil med fläkt? Mini FTX som Mitsubishi VL 50? Tyvärr blir det svÃ¥rt att sätta nÃ¥gon ventil mellan själva tvättstugan och hall/rum. Har plockat bort listerna pÃ¥ dörren men det är ingen stor spalt direkt. SÃ¥klart man kan ha dörren öppen ocksÃ¥ men kommer en del ljud frÃ¥n pannrum som jag gärna sluppit.

Rummet kommer främst användas som hemmakontor 8h om dagen några dagar i veckan. Någon enstaka gång per år kan någon sova där.
« Senast ändrad: 28 augusti 2023, 08:11:12 av Kritan »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2023, 08:13:09 »
VL 50 pÃ¥ lÃ¥gfart 24-7  fixar problemet
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2023, 08:10:34 »
VL 50 pÃ¥ lÃ¥gfart 24-7  fixar problemet

Blir inget problem med resten av husets ventilation då om dörren är öppen t ex?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2023, 10:23:54 »
VL 50 blåser ut samma mängd luft som den suger in......

...så jag tvivlar på att det påverkar husets övriga ventilation
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2023, 16:41:12 »
VL 50 blåser ut samma mängd luft som den suger in......

...så jag tvivlar på att det påverkar husets övriga ventilation

DÃ¥ borde det ju funka bra.  :) Synd bara att de är sÃ¥ fula. 🤣

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2023, 17:37:22 »
jag monterade en vl 50 i fredags.....i en liten lgh....eftersom man måste få ned radonhalten....pga blåbetong i väggarna.

Den boende i grannlgh fick se maskinen och sade " en sådan ful låda vill jag inte ha i köket...jag har fönstren på glänt istället"
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2023, 18:59:40 »
jag monterade en vl 50 i fredags.....i en liten lgh....eftersom man måste få ned radonhalten....pga blåbetong i väggarna.

Den boende i grannlgh fick se maskinen och sade " en sådan ful låda vill jag inte ha i köket...jag har fönstren på glänt istället"

Ja de är ju inte vidare vackra.Ingår värmen i hyreslägenhet kan man ju ha öppet.
Även osäker på placering av enheten. Jag har egentligen bara plats att sätta den ovanför radiatorn i rummet. Då ventilerar den ju ut värmen direkt?

Jag har ju som sagt också övervägt en eller två ventiler men vet inte riktigt vad jag ska köra på.
« Senast ändrad: 29 augusti 2023, 19:14:18 av Kritan »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2023, 19:05:17 »
det är ju en värmeväxlare...så värmen som blåses ut, värmer den inkommande luften

...så placeringen spelar nog inte så stor roll...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2023, 20:29:39 »
Vad har övriga huset för ventilation och värmepump?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2023, 07:14:55 »
Vad har övriga huset för ventilation och värmepump?

Mekanisk frånluft. Luftvattenvärmpepump.

Egentligen vill man väl inte ha balans i rummet utan undertryck?  :o

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #10 skrivet: 30 augusti 2023, 08:31:08 »
Mekanisk frånluft. Luftvattenvärmpepump.

Egentligen vill man väl inte ha balans i rummet utan undertryck?  :o
Lite undertryck vill du ha. Du kanske kan tänka dig sätta en friskluftsväggventil ovanför radiatorn, i fönstret eller på väggen i rummet och sen göra ett avstick på ventilationen och sätta ett frånluftsdon i kontosrummet. Kan varmt rekommendera att köpa en ljuddämpare om du skulle dra nytt rör.

Återvinning kan du få via frånluftsmodul, inte så vanligt man har det via luft/vatten. Men det går.

VL-50 är lättare att få återvinning. Men mycket pengar bara för ett rum.
« Senast ändrad: 30 augusti 2023, 08:32:41 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #11 skrivet: 30 augusti 2023, 16:01:14 »
Lite undertryck vill du ha. Du kanske kan tänka dig sätta en friskluftsväggventil ovanför radiatorn, i fönstret eller på väggen i rummet och sen göra ett avstick på ventilationen och sätta ett frånluftsdon i kontosrummet. Kan varmt rekommendera att köpa en ljuddämpare om du skulle dra nytt rör.

Återvinning kan du få via frånluftsmodul, inte så vanligt man har det via luft/vatten. Men det går.

VL-50 är lättare att få återvinning. Men mycket pengar bara för ett rum.

Ja, det är ju också en tanke att dra in ett frånluftsdon i rummet/hallen. Men det är nog inget jag känner mig bekväm att göra själv och ska jag då ta in hjälp för det så blir det nog dyrt ganska fort? Dessutom så behöver man väl öka fläkthastigheten lite för att få tillräckligt flöde.

Jag vet inte om det är lönt med någon återvinning, använder drygt 6000kwh för värme idag. Så en sådan modul skulle nog ta lång tid att betala sig. Har hittat en snubbe som säljer en oavnänd VL-50 för ca 3000kr så det kan det ju vara värt. Dessutom något jag kan sätta upp själv. Även med VL 50 så kommer väl ett visst undertryck ske i rummet, men förhoppningsvis tas luften från vl-50 och inte från otätheter? Eller?
« Senast ändrad: 30 augusti 2023, 16:03:07 av Kritan »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2023, 17:22:24 »
Många installerade fläktar har ställbar hastighet.

Ja VL50 bör ge lagom undertryck och inte till någon överdrift så luften går fel. Tror det är en jättebra lösning. Ställer du dörren öppen när du inte är där vädrar du en större yta på köpet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #13 skrivet: 30 augusti 2023, 18:54:56 »
Många installerade fläktar har ställbar hastighet.

Ja VL50 bör ge lagom undertryck och inte till någon överdrift så luften går fel. Tror det är en jättebra lösning. Ställer du dörren öppen när du inte är där vädrar du en större yta på köpet.

Javisst, men blir mer ljud. Sen behöver väl donen justeras ocksÃ¥.  Sc:,h

Ja det känns som en vettig lösning för mig i detta fallet. 🙂  Ja har faktiskt dörren öppen för det mesta när vi inte är där. Har renoverat rummet under sommaren. När jag tog ner taklisterna var det hÃ¥l rakt upp till kallvinden i en hörna där rummet möter resten av huset. Säkert gÃ¥tt massor tjuvluft men det har ju funkat i 20 Ã¥r.. 🤣  :o Har tätat det nu dock. SÃ¥. Förhoppningsvis drar den bara tjuvluft frÃ¥n dörrar och fönster.


Jag hade också tänkt ta och sitta och jobba där en dag och ha fönstret lite på glänt för att simulera en ventil. Kanske det är tillräckligt ändå? Eller då blir det inget undertryck?
« Senast ändrad: 30 augusti 2023, 19:18:56 av Kritan »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: RÃ¥d kring ventilation i tillbyggnad
« Svar #14 skrivet: 30 augusti 2023, 19:48:16 »
Ja fönster på glänt funkar bra som test. Kör halva dan med stängd och öppen dörr för att jämföra hur mycket fel det är på resten. Starta köksfläkten om du vill testa mer sug.

Sällan är alla luftdon optimalt ställda. Men oavsett fläkthastighet så bör donen vara så öppna som möjligt för att avlasta fläkten så mycket det går. Är de redan så, så behöver inte donen justeras. Den kan det bli lite obalans i luftfördelningen när man varvar upp mer om man har otur. Även buller är vanligt i ventilationssystem, speciellt mer mer flöde. Missbruka ljuddämpare gör väldigt gott, så brukar inte projektetade ventilationssystem se ut. Gissar du har en ljuddämpare bara.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!