Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED  (läst 3833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BAMSE-KUL

  • Maskinist
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« skrivet: 10 januari 2016, 16:51:13 »
Hej vet ej om jag gör rätt för att skriva i forum

jag har en komplett calmarpannan + 3 st acctankar har elda sen 2005 Ã¥ är nöjd med den anläggningen. Men satsa pÃ¥ luftvattenvärmepump i februari. De är en Mitsubishi 112 med plattvärmeväxlare monterat som laddar mot en tank.     

När jag ved eldar sÃ¥ fÃ¥r jag massa felkoder i display till VP Ã¥ mÃ¥ste Ã¥terstarta VP när acctank gÃ¥tt ner i temp efter ved eldning.   De innebär att de blir ingen automatik i ved -mot värmepump.   Fel koder som kommer upp

L3
L4
L5

Varmt returvatten står de oftast.

Är riktigt tacksam för svar.. 


Mvh BAMSE-KUL

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2016, 20:12:53 »
Om värmepumpen är en split (värmeväxlaren sitter inomhus) så måste det till en ventil som stänger flödet genom värmeväxlaren då värmepumpen står.
Hur ser det ut i övrigt, är det en styrd cirkpumpen som sköter cirkulationen av vatten genom växlaren, och hur styrs denna i så fall?
Det kanske då räcker med en backventil (dessa brukar kunna hålla tätt om ingen cirkpump trycker vatten genom den).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2016, 20:14:42 »
Men om ingen cirk sker genom vp så är det väl risk att den fryser.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2016, 09:22:51 »
Var sitter värmeväxlaren, ute eller inne?
Sitter den inne så håller jag med Carl.

Men rent allmänt så är det bätrre du säljer veden än eldar upp den, du tjänar mer på det.
Bara när det är så kallt ute att du inte kan värma huset med bara värmepumpen tjänar du på att elda upp veden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BAMSE-KUL

  • Maskinist
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2016, 01:27:20 »
Hej tusen tack för svar.... Värmeväxlare sitter inne satt pÃ¥ en skena pÃ¥ ena gavel av en acc tank!   De sitter en CP som snurrar mellan värmeväxlare Ã¥ acc tank. Den snurrar jämt? Ska den de? Den borde enligt mig vila inte VP jobbar? Har jag fel?      Allt detta borde ju Mitsubishi kunna förklara för sina Ã¥terförsäljare ????    Jag tycker de värkar som supporten. Inget kan om just detta?        Tacksam för alla svar 👍

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2016, 06:11:07 »
Ja, den borde stå still när värmepumpen står still.
Det kan ändå hända att du behöver sätta in en backventil för att självcirkulation inte skall värma gasen i värmeväxlaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BAMSE-KUL

  • Maskinist
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-V
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2016, 10:27:46 »
Tusen tack grabbar ! tummenupp ni vet vad ni snackar om , mycket glad att fÃ¥ vara medlem här ! 

Helt rätt gasen blir varm när man ved eldar  ska de lösas genom en backventil?   Hur löser man de här med med L3 felkod . De sitter nÃ¥gon givare i ena acc tank pÃ¥ tappvatten Ã¥ den löser ut felkod L3 när man eldar.

Är de farligt att gasen blir varm i plattvärmeväxlaren?   Hur mycket ska denna pump dra per dygn vid 0g ute

Huset är byggt 1937 övergången är sen 2003 å rikligt isolerad 3 glasfönster
Entré  plan 80kv källare 80kv övervÃ¥ning ca 65kv

Åter igen tusen tack för ert svar å kunnande ! Tack

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2016, 07:42:34 »
Vad står L3 för?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BAMSE-KUL

  • Maskinist
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2016, 14:12:14 »
För hög tanktemp står L3 för å den kommer när jag eldar.

Rikard om jag fattar detta rätt så är de så här...

Vi värmer bara med VP SÄGER VI då laddar den mot plattvärmeväxlare inne. Som i sin tur har en CP som värmer mot acctank med beredare i när VP vilar så snurrar CP mellan acctank å plattvärmeväxlare å då försvinner ju värme på gasidan i plattvärmeväxlaren.

Om jag slår av VP å värmer med elpatron i acctank då sjuker ju inte värmen lika fort . När jag slår av VP så stannar även pump mellan acctank å plattvärmeväxlare


SÃ¥ lägger man i en brasa i pannan Ã¥ eldar  mot alla tankar.  DÃ¥ fÃ¥r vi felkoder i display till VP Ã… MÃ…STE Ã…TERSTARTA DEN!   

Är  de -17 är de rätt mysigt att ladda pÃ¥ med en panna Ã¥ ladda upp tankarna till fullt!      DÃ¥ spar jag mycket KW    FörstÃ¥r du hur jag menar?


 tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2016, 14:29:22 »
Det bör gå att montera/flytta en givare i tanken som känner tempen där och som startar/stoppar cp samtidigt som vp startar. Antar att den givaren sitter i vp i dag och därför måste cp snurra hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2016, 15:21:18 »
Det borde gå att koppla cirkpumpen rent elektriskt via ett relä från utgången som styr kompressorn i värmepumpen.
Det kanske till och med finns nån sån utgång på värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BAMSE-KUL

  • Maskinist
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2016, 15:35:33 »
Carl n Ã¥ smurfen.  Ska jag försöka kolla upp.

Men visst spar man mycket värme från acctank om denna CP stannar. När VP STÅR STILLA.

Vart tar annars värmen vägen.  ?   



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2016, 17:57:49 »
Det bör gå att montera/flytta en givare i tanken som känner tempen där och som startar/stoppar cp samtidigt som vp startar. Antar att den givaren sitter i vp i dag och därför måste cp snurra hela tiden.

Är inte det där en maskin som har gas mellan utedel och innedel (i detta fall en värmeväxlare)?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2016, 18:00:06 »
Är  de -17 är de rätt mysigt att ladda pÃ¥ med en panna Ã¥ ladda upp tankarna till fullt!      DÃ¥ spar jag mycket KW    FörstÃ¥r du hur jag menar?


 tummenupp

Du sparar inget om du eldar så långe värmepumpen själv kan värma huset, du skulle få bättre ekonomi om du sålde den ved du eldar upp för att låta värmepumpen stå.
Men när det är så kallt att värmepumpen själv inte kan värma huset är det perfekt att elda, helst skall du då bara elda precis så mycket att ved + värmepump håller önskad framledningstemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: HJÄLP ÖNSKAS VP-VED
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2016, 12:24:30 »
Är inte det där en maskin som har gas mellan utedel och innedel (i detta fall en värmeväxlare)?
Jo så är det nog men antar att det sitter en givaren nånstans som känner tank tempen (kanske i värme växlaren) och stoppar cp så känner den inte tempen. Men varför larmar vp om hög temp den höga tempen borde inte nå själva vp om inte köldmediet själv cirkulerar eller så kanske inte vp blir varm men givaren blir varm och orsakar larmet Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!