Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: thermia duo 12 lÃ¥gtryck löst mm  (läst 1196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rico12345

  • Gäst
rico12345
thermia duo 12 lågtryck löst mm
« skrivet: 16 oktober 2020, 18:43:28 »
Min thermia duo 12 larmar lågtryck löst. när jag försökt stänga av den dvs sätta i drift=avstängd symbol biter det inte. Jag stängde av den med strömbrytaren och slog på då larmade den både lågtryck och motorskydd. försökte igen på läge auto och då funkar den, hämtar hem integralen men när den gjort det larmar den lågtryck löst, jag sätter den i driftläge=av men den lyder inte, utan kompressorn, med ett vassare ljud och dess pump med ett brusljud, kör på, trots att den anger inget behov av värme. kompressorn är då täckt med ett frostlager. Integralen går upp i 100+. Enda sätet att stoppa den är att ställa in drift tillsats och starta om med strömbrytaren, efter några upprepningar funkar det och den kör vidare på enbart tillsats, men varannan minut mullrar/skakar kompressorn (tror jag) i 4-5 sek, som om den försöker starta. Detsamma gör den i läge av. Det är som om kontrollenheten inte har kontroll över kompressorn. Fick display och därmed hela kontrollenheten bytt av service nyligen. Är det kanske den som är orsaken? aldrig sett detta beteendet på den tidigare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: thermia duo 12 lågtryck löst mm
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2020, 23:41:34 »
Jag gissar att mjukstarten är paj.
Då bryter den inte spänningen som den ska utan kör på, utan att brinepumpen går vilket orsakar LP.
Låter som du måste öppna grejerna och ta loss kablarna från mjukstarten för att kunna köra den på tillsats.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Rico12345

  • Gäst
Rico12345
SV: thermia duo 12 lågtryck löst mm
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2020, 12:58:29 »
Jag gissar att mjukstarten är paj.
Då bryter den inte spänningen som den ska utan kör på, utan att brinepumpen går vilket orsakar LP.
Låter som du måste öppna grejerna och ta loss kablarna från mjukstarten för att kunna köra den på tillsats.

Aha - fast jag är ganska säker att även pumpen nere t.v. kör liksom kompressorn men det kanske inte är brinepumpen?
Är det mjukstarten som sas mullrar då och då för att den försöker starta kompressorn?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: thermia duo 12 lågtryck löst mm
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2020, 17:21:27 »
Värmebärarpumpen går hela tiden.
KB-pumpen går bara när kompressorn normalt ska gå.
Att den mullrar till tyder på att den får spänning på 2 faser, då låter den bluddrigt.
Det du enkelt annars kan göra (kom jag på) är att trycka på testknappen på motorskyddet, så bryts all spänning till kompressorn.
Dock kan denna återställas automatiskt om du stänger av/på värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: thermia duo 12 lågtryck löst mm
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2020, 17:39:01 »
Brinepumpen är "inbäddad" i isolering,värmebärarpumpen är "naken".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Rico12345

  • Gäst
Rico12345
SV: thermia duo 12 lågtryck löst mm
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2020, 18:33:53 »
Värmebärarpumpen går hela tiden.
KB-pumpen går bara när kompressorn normalt ska gå.
Att den mullrar till tyder på att den får spänning på 2 faser, då låter den bluddrigt.
Det du enkelt annars kan göra (kom jag på) är att trycka på testknappen på motorskyddet, så bryts all spänning till kompressorn.
Dock kan denna återställas automatiskt om du stänger av/på värmepumpen?

Du menar att kompressorn får spänning på 2 faser men borde få på 3? vad beror detta i så fall på? Jag har kollat säkringar i matarskåp, elskåp inomhus, och F1, F2, F3 i BVP tycks ok.
Jag vet inte var jag hittar motorskyddet/testknappen, men skulle det göra att all spänning är fortsatt bruten till kompressorn, eller att den brytas vid trycket och sedan är på igen. Om det senare så lär väl kompressorn fortsätta med sid mullrande?
Jag har stängt av dels med panelen dels med strömvredet men problemen återkommer ändå.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: thermia duo 12 lågtryck löst mm
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2020, 18:57:24 »
Prova och mät ingående spänning in till pumpen med, så att alla faser har full spämning. Jag hade liknande på min villa classic, och då hade det blivit varmgång i brytaren som sitter på väggen, så ena fasen hade bara ca 200v istället för 400. Jag mätte på plinten där Strömvallen går in i pumpen.
Det lät riktigt illa om kompressorn så jag trodde den var körd, men det löste sig ju bra efter brytarbyte.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: thermia duo 12 lågtryck löst mm
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2020, 20:53:27 »
Du menar att kompressorn får spänning på 2 faser men borde få på 3? vad beror detta i så fall på?

Mjukstarten bryter på 2 faser.
När den startar kompressorn (och är frisk) så ökas spänningen på dessa 2 faser under en kort tid så att kompressorn inte ska starta med ett ryck utan lite mer mjukt.
Om den pajar så kan den typ släppa genom spänning på ena fasen fast den inte ska.
Detta har inget med ingående spänning till värmepumpen att göra utan är helt och hållet ett internt fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Rico12345

  • Gäst
Rico12345
SV: thermia duo 12 lågtryck löst mm
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2020, 10:48:30 »
Mjukstarten bryter på 2 faser.
När den startar kompressorn (och är frisk) så ökas spänningen på dessa 2 faser under en kort tid så att kompressorn inte ska starta med ett ryck utan lite mer mjukt.
Om den pajar så kan den typ släppa genom spänning på ena fasen fast den inte ska.
Detta har inget med ingående spänning till värmepumpen att göra utan är helt och hållet ett internt fel.

Detta låter som en rimlig förklaring - nu tycks den ha slutat med att då och då mullra 4-5 s, så den kör lugnt på tillsats tills jag får ut en tekniker att kolla och ev byta mjukstarten.

Rico12345

  • Gäst
Rico12345
SV: thermia duo 12 lågtryck löst mm
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2020, 10:51:26 »
Prova och mät ingående spänning in till pumpen med, så att alla faser har full spämning. Jag hade liknande på min villa classic, och då hade det blivit varmgång i brytaren som sitter på väggen, så ena fasen hade bara ca 200v istället för 400. Jag mätte på plinten där Strömvallen går in i pumpen.
Det lät riktigt illa om kompressorn så jag trodde den var körd, men det löste sig ju bra efter brytarbyte.

Jag har dessvärre inget instrument att mäta spänningen med - men det är sant, fasstrul kan göra att kompressorn låter fel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 610
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!