Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: inställningar för VV pÃ¥ 16kw diplomat  (läst 27446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #15 skrivet: 01 augusti 2011, 00:12:08 »
El-vvb-n kan förstås vara ännu mindre. Ju mindre vvb desto mindre volym vatten som ska toppas från 52-53 grader (uttemp från vp-vvb) upp till 60 grader eller vad du nu vill ha i vvc-slingan. Tror Nibe har en 15-liters, men det finns säkert ännu mindre.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #16 skrivet: 01 augusti 2011, 00:18:50 »
Smurf. Vad startar du på för värde? Samt avser det värdet topp eller botten eller någon blandning?

Jag gissar att jag kommer upp lite till i gångtid och topp temp när effekten går ner i vinter. Gissningsvis är slingan anpassad för 16kw och just nu avger nog maskinen lite för mycket.

Tror det är start 41 grader stopp 48 grader tempen avser botten i vintras hade jag start 42 stopp 47. Jag provade i början med start på 40 grader men det hände nån gång att när jag skulle bada kändes vattnet inte riktigt hett då hade vp varit nära att starta för vv så jag ökade till 42 och då blir det aldrig kallt. Det blir en viss skillnad på temp om vv kallnar av sig själv eller om man spolar vv när man spolar ligger topptempen kvar men när den kallnar själv sjunker även topptempen och det var nog då vv kändes lite för svalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #17 skrivet: 01 augusti 2011, 00:23:40 »
El-vvb-n kan förstås vara ännu mindre. Ju mindre vvb desto mindre volym vatten som ska toppas från 52-53 grader (uttemp från vp-vvb) upp till 60 grader eller vad du nu vill ha i vvc-slingan. Tror Nibe har en 15-liters, men det finns säkert ännu mindre.
Men om man monterar en el vvb så ska väl inte vvc behövas eller tänkte du att man ska ha båda. Jag skulle satsa på en el vvb om man tycker det är jobbigt att vänta på vv en 30 liters borde ju räcka om den står på 60 grader eller hur många liter rymmer 8 meter rör om den nu ska stå på samma ställe som förr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #18 skrivet: 01 augusti 2011, 00:29:42 »
El-vvb-n kan förstås vara ännu mindre. Ju mindre vvb desto mindre volym vatten som ska toppas från 52-53 grader (uttemp från vp-vvb) upp till 60 grader eller vad du nu vill ha i vvc-slingan. Tror Nibe har en 15-liters, men det finns säkert ännu mindre.
Men om man monterar en el vvb så ska väl inte vvc behövas eller tänkte du att man ska ha båda. Jag skulle satsa på en el vvb om man tycker det är jobbigt att vänta på vv en 30 liters borde ju räcka om den står på 60 grader eller hur många liter rymmer 8 meter rör om den nu ska stå på samma ställe som förr.

Det normala vid vvc är ju att el-vvbn sitter nära värmepumpen. Kan man sätta el-vvbn närmare tappställena så kanske det inte behövs någon cirkulation, det har du rätt i. Vet inte hur Davids vv-nät ser ut, men om han hade bra vv-komfort med 300Lvvb på gamla stället, kanske han kan sätta in en liten el-vvb som inte tar så stor plats på den gamlas plats i serie med vp-vvb och slippa vvc.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #19 skrivet: 01 augusti 2011, 00:36:46 »
Smurfen. I thermias styr kan man sätta i procent hur mycket av botten- och topp-givare som skall ligga till grund för start-temp. Jag gissar att det är för att komma till bukt med problemet du beskrev; att temperturminskningen sker på olika sätt om det sker över tid eller genom spolning.

Nu har jag så att den går igång på 40 men då är ju bottengivaren nere i 37 och toppen kring 45.

Min har VV stop på 20 minuter eller 60 grader men pressostaten bryter ju innan pga hög retur



Vidare... om man har en VVC slinga med 50 grader på returen måste man då ändå köra legionellakörningar var 7e dag?


Jag tror jag börjar med att testa VVC direkt mot pumpen. Avvaktar försäljning av befintlig 300l 3 Ã¥r gammal nibe compact EL VVB tills att jag hunnit testa att fylla badkar osv. Kommer inte ihÃ¥g men jag tror att jag har en termostatblandare även pÃ¥ badkaret och dÃ¥ spelar väl det inte stor roll om det är lite lägre temp pÃ¥ VV.  
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #20 skrivet: 01 augusti 2011, 00:41:06 »
El-vvb-n kan förstås vara ännu mindre. Ju mindre vvb desto mindre volym vatten som ska toppas från 52-53 grader (uttemp från vp-vvb) upp till 60 grader eller vad du nu vill ha i vvc-slingan. Tror Nibe har en 15-liters, men det finns säkert ännu mindre.
Men om man monterar en el vvb så ska väl inte vvc behövas eller tänkte du att man ska ha båda. Jag skulle satsa på en el vvb om man tycker det är jobbigt att vänta på vv en 30 liters borde ju räcka om den står på 60 grader eller hur många liter rymmer 8 meter rör om den nu ska stå på samma ställe som förr.

Det normala vid vvc är ju att el-vvbn sitter nära värmepumpen. Kan man sätta el-vvbn närmare tappställena så kanske det inte behövs någon cirkulation, det har du rätt i. Vet inte hur Davids vv-nät ser ut, men om han hade bra vv-komfort med 300Lvvb på gamla stället, kanske han kan sätta in en liten el-vvb som inte tar så stor plats på den gamlas plats i serie med vp-vvb och slippa vvc.

Så är det ju. I första läget tänkte jag bara dra VVC fram till det ställe där förra VVB stod. Därtill skulle jag egentligen vilja dra VVC vidare till övervåningen där vi har ett nytt badrum som fortsättningsvis blir primärt badrum för familjen, men det återstår att se hur vi gör.

Jag tror inte jag kommer satsa på en underhållsberedare för VVC. Snarare då att använda den gamla VVBn i kombination med värmepumpens inbyggda som spetsvärmare och underhåll för VVC. Men det känns som det kommer kosta mer än det smakar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #21 skrivet: 01 augusti 2011, 09:17:30 »
Smurfen. I thermias styr kan man sätta i procent hur mycket av botten- och topp-givare som skall ligga till grund för start-temp. Jag gissar att det är för att komma till bukt med problemet du beskrev; att temperturminskningen sker på olika sätt om det sker över tid eller genom spolning.

Nu har jag så att den går igång på 40 men då är ju bottengivaren nere i 37 och toppen kring 45.

Min har VV stop på 20 minuter eller 60 grader men pressostaten bryter ju innan pga hög retur



Vidare... om man har en VVC slinga med 50 grader på returen måste man då ändå köra legionellakörningar var 7e dag?


Jag tror jag börjar med att testa VVC direkt mot pumpen. Avvaktar försäljning av befintlig 300l 3 Ã¥r gammal nibe compact EL VVB tills att jag hunnit testa att fylla badkar osv. Kommer inte ihÃ¥g men jag tror att jag har en termostatblandare även pÃ¥ badkaret och dÃ¥ spelar väl det inte stor roll om det är lite lägre temp pÃ¥ VV.  

Smart styrning av vv verkar som nån tänkt till Thumbsup Men visst går Thermia till 65 grader numera eller ? Jag skulle fortsatt med legionella körning kostar inte många kronor men det kanske räcker med var 14 dag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #22 skrivet: 01 augusti 2011, 11:42:39 »
jag har inställt toppkörning (legionella?) var 7e dag och då till 65grader. Gissar att den då behöver använda elpatronen?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #23 skrivet: 01 augusti 2011, 12:50:10 »
I dag duschade 2st samtidigt. Fungerade fint.

Lite svårt att vänja sig med att varmvattnet inte är lika varmt. Men det tar väl några dagar så har man vant sig.

Efter denna dusch så gick VP för VV och då landade toppen på 54 och botten på 49. 4 timmar senare var toppen kvar på 51 grader men botten låg på typ 41. Det viktade värdet var då ca 46 om jag mins rätt så det är då många timmar kvar innan nästa körning som sker vid viktat värde 40.


Nu försöker jag få till den inbyggda loggen. Tycker att hur jag än gör så visar den ju bara 5 timmar i grafen? Jag har ställt den på att logga var 3e minut?? någon som vet? Jag vill kunna se ett dygn i grafen för framledning eller retur så jag kan räkna antalet starter.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #24 skrivet: 01 augusti 2011, 13:10:50 »
Sätt den på 16 minuter. Vänta sen 24 timmar så har du ett dygn på skärmen. Den kan inte ändras till att visa retroaktivt, skärmen visar de senaste loggpunkterna oavsett hur ofta de tagits, så det är först efter 24 timmar som allt uppdaterats och tidslinjen stämmer igen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #25 skrivet: 01 augusti 2011, 14:04:14 »
aha läste på forumet att det var 3 minuter som gällde men det är alltså 16!

Tackar!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #26 skrivet: 01 augusti 2011, 15:28:25 »
Jag förstod det som att det är 60 mättillfällen där man man ställa in antal minuter mellan varje mättillfälle från 1 till 60 minuter.
dvs. från 1 timma till 60 timmar.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #27 skrivet: 01 augusti 2011, 16:35:55 »
Smurfen  Thermia har gÃ¥tt till 65 grader i typ 10 Ã¥r.  Bara de senaste modellerna som saknar den lägre av de 2 pressostater som fanns pÃ¥ de tidigare modellerna.

Numera går dem ju enbart till runt 65 grader

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #28 skrivet: 01 augusti 2011, 16:39:03 »
Smurfen  Thermia har gÃ¥tt till 65 grader i typ 10 Ã¥r.  Bara de senaste modellerna som saknar den lägre av de 2 pressostater som fanns pÃ¥ de tidigare modellerna.

Numera går dem ju enbart till runt 65 grader

Det va det ja tänkte på när det stog att den stannade på 60 grader. Välkommen tillbaka förresten *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #29 skrivet: 01 augusti 2011, 16:41:04 »
när min stannar är framledning på typ 61-62 och retur 55-56. Normalt?


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!