Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245, larmar om Givarfel BT1  (läst 1902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1245, larmar om Givarfel BT1
« skrivet: 26 maj 2022, 10:25:00 »
Hej,

Som rubriken säger så hittade jag i larmloggen givarfel BT1, alltså utegivaren, som skett för ungefär 1 vecka sedan, 6 larm den 17e och 4 larm den 18e så något har fått den att börja krångla då.
Anledningen till att jag tittade var att Niben igår kväll visade 0 grader som utomhustemperatur och imorse visade den +3 grader medans det i själva verket var närmare 12-13 grader utomhus.

Hade ingen notis om larm på displayen men har också haft strömmen bruten mellan de datumen och dagens datum så förmodligen har notifikationen på displayen rensats genom omstart.

Utgår då ifrån att den givaren helt enkelt sjunger på sista versen och bör bytas.

Är det en RTS40 jag ska ha? Så att jag inte handlar fel? Eller finns det andra lösningar man kan göra som faktiskt medför ett mervärde? En annan bättre givare helt enkelt?

Tack på förhand.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245, larmar om Givarfel BT1
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2022, 10:32:52 »
Det är RTS 40 som gäller för F1245. Kontrollera att det inte finns något spindel-bo eller annat tokigt inne i dosan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245, larmar om Givarfel BT1
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2022, 10:56:26 »
Det är RTS 40 som gäller för F1245. Kontrollera att det inte finns något spindel-bo eller annat tokigt inne i dosan.

Skulle inte förvÃ¥na mig alls, eller om nÃ¥gon mus har gnagt pÃ¥ kabeln 😊.


Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F1245, larmar om Givarfel BT1
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2022, 13:33:24 »
Kolla så regn inte gjort att det oxiderat i terminalen dosan på uteväggen. Putsa upp lite kan vara en gratis lösning. Utegivarna i sig går inte sönder så ofta.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245, larmar om Givarfel BT1
« Svar #4 skrivet: 26 maj 2022, 14:37:20 »
Som HBerggren säger, kolla att det inte är oxid i terminalen. En sådan här givare mäter temperatur genom förändring i resistans, och i princip en anslutning med sockerbit är helt fel. Men rengör genom att skala upp ny kabel i ändan och byt plint! Minsta lilla oxid i skarven kommer att påverka.
Absolut bästa lösningen är att löda en givare direkt till kabeln.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245, larmar om Givarfel BT1
« Svar #5 skrivet: 26 maj 2022, 16:07:12 »
Jag tog isär dosan och den såg rätt tradig ut invändigt, samt kabeln såg också rätt trött ut precis innan anslutning.
Men jag kunde dra fram lite ny kabel så jag kan skala om och montera med lite fräschare.
Dock så dog den helt under tiden jag var där och tittade så nu är det streck på tempen och hjälpdrift tills jag får tag i en ny.


Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245, larmar om Givarfel BT1
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2022, 20:35:59 »
Uppföljning:

Slängde ut ett par trådar i min bekantskapskrets och en kollega satt på en oanvänd utegivare.

Skalade av lite ny kabel och tryckte i, monterade upp, satte på strömmen och startade värmepumpen.

Direkt visade den 13 grader så problemet var helt enkelt en kass givare.

Den satte ju sig själv i hjälpdrift men nu vid omstart verkar den gå som vanligt. Löser pumpen det själv och går tillbaka till driftsläget som var innan givaren gav upp eller behöver man ställa om något efter en omstart? Den har varit igång i 20 minuter nu kanske.

Som ni ser var den allmänt tradig den gamla givaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!