Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g relativ luftfuktighet  (läst 7205 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
LÃ¥g relativ luftfuktighet
« skrivet: 26 mars 2006, 18:42:34 »
Hej,

Jag har ett nybyggt hus med en IVT 490 installerad. Jag har börjat mäta den relativa luftfuktigheten, och har märkt att den är låg. Vanligtvis är den mellan 25-30%, men har vid vissa tillfällen krupit ner till 21%.

Vad kan man göra för att öka luftfuktigheten, förutom att använda en luftfuktare?
-Ändra hastigheten på frånluftsfläkten i 490an?
-Skruva in ställdonen för att minska luften som IVTn suger?
-NÃ¥got annat?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2006, 21:12:00 »
Hej, har du kollat fuktigheten ute? Eftersom det är den luften du får in i huset bör fuktigheten inne vara som den + lite som avges från blommor, människor och vattenhantering. Har du lägre kan det ju bero på extra torrt byggmaterial, men det skall du i så fall vara glad för.
Om du vill öka fuktigheten föreslår jag att göra det på ett trevligt sätt som med självvattnande blommkrukor, givetvis med någon växt i, de ökar ju även syrehalten i luften. Andra förslag som akvarium är väl heller inte fel om intresse finns.
Men jag skulle nog vänta till våren och se hur det blir, fast å andra sidan ,växter är väl inte fel.
Är det väldigt torrt ute kan man minska fläkthastigheten, detta beskrivs i manualen, kom i håg att bryta strömmen.
Donen bör vara intrimmade av installatören, så rör helst inte dem om du inte är insatt i hur du skall återställa dem.
Jag har monterat ett spjäll på insuget och kan reglera där, men det var mest för att effektivisera samt att vid braseldning kunna minska undertrycket i huset.
Skall du ändra luftflödet är det viktigt att du fortsätter hålla koll på fuktigheten, helst på flera plattser i huset.
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad SG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2006, 21:42:03 »
Hej,
Ja, luftfuktigheten ute har varit 70-90%, men det verkar inte som att den inkommande uteluften hjälper till att höja den relativa fuktigheten inomhus speciellt mycket.

För övrigt har vi en hel del växter, men det verkar bara påverka marginellt. Vi har dessutom använt en elektrisk luftfuktare, men det hjälper inte heller speciellt mycket. Kapaciteten är ganska låg och dessutom måste man fylla på vatten var 8de timme.

I vilken manual är det beskrivet hur man minskar fläkthastigheten på en IVT490?
-Jag har bara användarmanualen, och där kan jag inte hitta något.

Anledningen till att jag vill få upp luftfuktigheten, är av hälsoskäl men också för att det sägs att parkett golven kan ta skada om man har för torr luft. Jag vet dock inte hur allvarligt det är...

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2006, 22:44:21 »
På vintern är det hög relativ fuktighet utomhus, men eftersom det är kallt innehåller luften lite fukt. Varm luft kan bära mycket mer vatten, men eftersom det faktiska fuktinnehållet är ungefär lika ute som inne kommer den relativa fuktigheten inomhus vara mycket lägre än den relativa fuktigheten utomhus.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2006, 23:02:18 »
Fattar inte det där riktigt, jag kollade med hygrometern ute och den visade 32%, inne visade den 35%. tycker du borde ha något liknande. Men bor du nära vatten och temp ligger över 0 ºC kan det tänkas att luften är mättad, i så fall borde du ju öka luftflödet istället. Jag postar sidan med beskrivningen. Trodde samma manual följde med till alla.
Vad har du för instrument att mäta luftfukten med?
 
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2006, 06:57:50 »
I vilken manual är det beskrivet hur man minskar fläkthastigheten på en IVT490?
-Jag har bara användarmanualen, och där kan jag inte hitta något.

Det är väl enda fördelen med min gamla Electrostandard 380, där kan man ställa fläkthastigheten på fronten, brukar dra ner när det är så här kallt.
Verkar som om alla tillverkare har tagit bort den funktionen, tror Nibe har nån variant där man kan välja mellan 2 förbestämda lägen.
Tror alla har torrt inne nu, på jobbet visar mäteren 22 %, men idag kommer våren och det lär bli fuktigare när allt smälter
 :).
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2006, 08:56:04 »
Hej

Vi har c:a 25% luftfuktighet inne, vilket ju är torrt. Jag provade med att sätta ner fläkthastigheten till lägsta fart på min Nibe 360 (går att göra från panelen, man kan välja på låg, normal, hög hastighet men både låg och hög går tillbaka till normal efter en viss inställbar tid). Luftfuktigheten gick dock ej upp (jag körde iofs bara så under ett dygn så det kanske var för kort tid).

Jag noterade igår när barnen hade badat i 3 timmar (!) att luftfuktigheten var 50% i badrummet (den är 25% där också annars), så det finns sätt att få upp fuktigheten, ;)

/Klein

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2006, 10:34:07 »
Här är dagens relativa luftfuktighet enligt smhi

 Luftfuktighet i Sverige
2006-03-27 kl 09:00  Plats Luftfukt % Plats Luftfukt %
KatterjÃ¥kk 81     Karesuando 94*
Kiruna 80           Gällivare 88
Jokkmokk 95      Haparanda 87*
LuleÃ¥ 89             Vilhelmina ---
UmeÃ¥ 80            Storlien 78*
Östersund 95    Sundsvall 82
Sveg 88*           Mora 94
Gävle 75            Borlänge 87
Uppsala 81        Karlstad 96
Stockholm 91     Ã–rebro 94
Norrköping 94    Linköping 100
SÃ¥tenäs 97        Jönköping 98
Visby 97            Göteborg 98
Kalmar 100        Ronneby 100
Helsingborg 100 Malmö 100

*=Observationen är en timme gammal 
--- = Värde saknas.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2006, 18:43:00 »
Här är dagens relativa luftfuktighet enligt smhi

 Luftfuktighet i Sverige
2006-03-27 kl 09:00  Plats Luftfukt % Plats Luftfukt %
KatterjÃ¥kk 81     Karesuando 94*
Kiruna 80           Gällivare 88
Jokkmokk 95      Haparanda 87*
LuleÃ¥ 89             Vilhelmina ---
UmeÃ¥ 80            Storlien 78*
Östersund 95    Sundsvall 82
Sveg 88*           Mora 94
Gävle 75            Borlänge 87
Uppsala 81        Karlstad 96
Stockholm 91     Ã–rebro 94
Norrköping 94    Linköping 100
SÃ¥tenäs 97        Jönköping 98
Visby 97            Göteborg 98
Kalmar 100        Ronneby 100
Helsingborg 100 Malmö 100

*=Observationen är en timme gammal 
--- = Värde saknas.

Jo, jag var ute och kollade med termometrar och kunde konstatera två saker.
1. Jag måste kalibrera min hygrometer, den visade lite fel, den har väl torkat ut.
2. Fukten har kommit, 55% inne och 95% ute, och det känns faktiskt bra.
Bifogar diagrammet för den som är intresserad, man kan även avläsa hur stor mängd vatten luften innehåller. Kan kanske klassas som värdelöst vetande, men ändå.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad SG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2006, 21:21:55 »
Hej,
Det verkar som att det är fler än jag med lÃ¥g luftfuktighet inne. Jag kanske inte ska vara sÃ¥ orolig för att parkettgolvet tar skada.  :-\

Idag har det varit extremt fuktigt utomhus (98%, +2 grader) inomhus har det gått upp till 33%, så det är rätt ok. Det är främst när solen kommer fram som jag får stora problem med låg luftfuktighet.

Jag använder en väderstation från Oregon Scientific för att mäta temperatur och luftfuktighet. Det är en konsumentprodukt, men den verkar vara rätt noggran.

/SG

Utloggad erikassar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Outskirts of Norrköping
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2006, 02:43:07 »
Tjena.
Ahhh... en snubbe som är intresserad av fukt, det är jag med!
Kan man inte styra sin vp på luftfuktigheten?
Reläa in olika volt till fläkten, en omordern variant av varvtalsregulering. Det skulle ju endast räcka med två lägen, kanske till och med koppla in utetempen om det råkade skulle bli alltförlåg så akulle man kunna sänka fläkthastigheten och därmed minska ventilationsförlusterna...
Vad tror du...?

/erikassar
185m2, 1 1/2 plan 2006. Nibe 310P, Antonia Aqua vattenmantlad täljstenkamin . 8400kWh/år inkl allt. Eldar en del... :)

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #11 skrivet: 29 oktober 2006, 06:54:09 »
Och jag har ett annat problem, jag har en hygrometer inne som visar mellan 33-38% RH, ute är det nu på morgonen -6 och inne är det 21.
Det borde väl inte vara kondens på fönstren då men jag har som en 5krona nedtill i hörnet på vissa fönster.
Jag fattar inte det.


Kan det bero på att jag har fönsterbrädor som är ca 20cm så luften har svårt att nå fram till fönstret?

NÃ¥gon som har en annan funderingar.
« Senast ändrad: 29 oktober 2006, 06:57:50 av köldmedie »
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: LÃ¥g relativ luftfuktighet
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2006, 09:01:08 »
Och jag har ett annat problem, jag har en hygrometer inne som visar mellan 33-38% RH, ute är det nu på morgonen -6 och inne är det 21.
Det borde väl inte vara kondens på fönstren då men jag har som en 5krona nedtill i hörnet på vissa fönster.
Jag fattar inte det.


Kan det bero på att jag har fönsterbrädor som är ca 20cm så luften har svårt att nå fram till fönstret?

NÃ¥gon som har en annan funderingar.



Borra hål i fönsterbrädan kanske, så att luften styrs mot fönstret.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!