Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felmonterade "strömtransformatorer"  (läst 5146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Felmonterade "strömtransformatorer"
« skrivet: 17 februari 2015, 10:51:11 »
Hej alla kunniga!
Vi har ju haft en VVS-kille hem och titta på vår Fighter 360P och han lade märke till att de sk. "strömtransformatorerna" var felmonterade, de satt direkt på pumpen (se bilden) men skulle egentligen sitta ute i skåpet med huvudsäkringarna...:



Dessa agerar tydligen som någon form av belastningsvakter och drar ned effekten på elpatronerna i Nibe'n om det skulle uppstå hög totalbelastning på en viss elkrets och förhindra att en huvudsäkring "går".

Jag har faktiskt varit med om något som skulle kunna relateras till detta, hade inkopplat två bilars motorvärmare en kall vinterdag och då rök en av de tre huvudsäkringarna - kanske att det hade undvikits då om dessa transformatorer satt på rätt ställe...

Nåväl, en gång är ingen gång brukar jag säga... Vad tycker ni, bör jag se till att dessa flyttas till sin korrekta placering, lär ju kosta en slant att ta hem en elektriker för att fixa detta. Eller kan vi leva med att ha dom där dom sitter nu tycker ni? Har som sagt bara "gått" en enda huvudsäkring på drygt sju år...

Eller finns det någon risk med att ha dessa där dom sitter nu? Att något kan gå sönder/"hända"?

Thanks!
/Rikard

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felmonterade "strömtransformatorer"
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2015, 11:03:15 »
Som du skriver har de bara en visande funktion där de är nu.
Enda risken med att ha dom kvar på samma plats är just att du kan skjuta huvudsäkringarna.
Ring och fråga några elektriker vad de ska ha för jobbet att flytta strömkännarna till elskåpet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Felmonterade "strömtransformatorer"
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2015, 11:39:53 »
En viktig sak med strömtransformatorer är att ALDRIG lämna sekundärsidan (den tunna "lampsladden") oansluten då den är uppträdd på en ledare som det kan gå ström genom. Om man är tvungen att lämna installationen halvfärdig så bör man kortsluta sekundärsidan på alla strömtransformatorer.
Var ytterst noga med att göra installationerna pÃ¥ sekundärsidan sÃ¥ det är uteslutet att det kan uppstÃ¥ avbrott där. Skarva i skruvplintar av god kvalitet  (sÃ¥dana som har ett extra bleck som hindrar skruvänden frÃ¥n att skära av kardeler i ledaren) eller med lödning eller kontaktpressning, det duger INTE med t ex toppklämmor eller fjädrande snabbkontakter som elektriker gärna använder. Det är lämpligt att dra en t ex 0,5 eller 0,75 mm2 signalkabel frÃ¥n strömtransformatorerna till värmepumpen, alltsÃ¥ INTE t ex telekabel eller nätverkskabel som man ser ibland.
Om du låter en elektriker göra jobbet, så se till att hen är medveten om ovanstående, det är inte alls självklart.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Felmonterade "strömtransformatorer"
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2015, 11:57:45 »
Skulle inte Wago 222 duga att koppla med??? Dom är helt överlägsna allt vad skruvplintar heter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Felmonterade "strömtransformatorer"
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2015, 15:08:43 »
Kanske, men fungerar de verkligen för så tunn ledning som 0,5 eller 0,75 mm2?
Många fjäderplintar lider också av problemet att de skär av de tunna kardelerna i en mångtrådig RK, även om de fungerar bra med FK eller EK.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Felmonterade "strömtransformatorer"
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2015, 15:13:12 »
Wagon fungerar utmärkt även på svagströmskablar och är det bästa jag provat på ledningar typ RK.
Jag kan väl tillägga, för dom som inte vet, att arean på en svagströmskabel som har beteckningen 0,5 är ca 0,12 mm2. På svagströmskablar anges inte arean utan diametern på ledaren.
« Senast ändrad: 17 februari 2015, 15:18:51 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!