Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ljud frÃ¥n Köldbärare, luft?  (läst 4543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ljud från Köldbärare, luft?
« skrivet: 08 juni 2018, 20:27:22 »
Hej, när bergvärmepumpen är igång låter det som att det är luft i köldbäraren. Är det möjligt och går det att avlufta på något sätt själv utan expertis inom området? På bilden ser ni en bild där det står "maintenance" på, går det att göra något med det?

Mvh,

Albin

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2018, 09:32:40 »
Det går att lufta själv. När pumpen går, vrider du igen en av kranarna under ett par sekunder, och öppnar sedan, då brukar det trycka fram luften, sen pyser du ut det via säven i locket på expkärlet, dock ser du ut att ha fullt däri, så det lär spruta kb

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2018, 15:27:16 »
Ok tack för svar. är det värt att göra något åt det?
När pumpen går låter det som att det strömmar vatten i ledningarna mot köldbäraren, kan det vara luft med?

Mvh,

Albin

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2018, 21:47:59 »
Tanken är ju att luften av sig själv ska hamna i det genomskinliga expansionskärlet. Din installation ser dock lite knepigt (kärlet borde varit monterat stående borta till vänster tycker jag) ut så det är inte säkert att luften hamnar där av sig själv och då är alternativet att pumpa runt via en öppen dunk med brinne i. Jag körde med en borrmaskinspump för att få bort det värsta innan jag lät det lufta resten av sig självt men i ditt fall tror jag man behöver en kraftigare pump.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2018, 22:56:40 »
Men är inte bilden felvänd 90grader? Dvs exp.kärlet är väl i verkligheten placerat lorätt med säkerhetsventilen överst??
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2018, 00:24:20 »
Det stämmer, ska vara sÃ¥ här  ;)
Kommer luften att gå borta av sig själv?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #6 skrivet: 10 juni 2018, 06:29:21 »
Sätt en hink just under säkerhetsventilen på kärlets lock, och öppna den sedan, så ser du om det kommer ut någon luft, du har väldigt mycket köldbärarsprit i den tycker jag, räcker med 2/3 av behållaren. Kommer det ut mycket när du öppnar, lär du ha luft, då är det bara köra någon dag och upprepa proceduren.

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #7 skrivet: 10 juni 2018, 07:45:11 »
Ska jag öppna ventilen när vp är igång? Kan det spruta kb eller rinner det neråt längs kärlet/ledningar?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #8 skrivet: 11 juni 2018, 05:36:48 »
Ja det är minst tryck när vp går, det kan spruta en del, men ingen fara om du sätter en hink, så du fpår in den under kanten på säkerhetsventilen, sen öppnar du försiktigt, släpp ut allt som kommer, och upprepa procedur, tills det slutar komma, sen kan du även öppna när pump stannat, men släpp inte ut för mycket.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #9 skrivet: 11 juni 2018, 09:21:11 »
Med bilden på rätt håll ser det mycket bättre ut.
Jag vet dock inte om det gör någon nytta att öppna ventilen om det inte finns någon luft i behållaren? Eller ens om det finns luft i behållaren heller. Luften ska ju samlas där och sedan inte ställa till något mera alls så länge inte hela kärlet är luftfyllt.

Kör cirkulationspumpen för kalla sidan på max i några dagar och se om det kommer någon luft i kärlet och om det slutar låta konstigt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #10 skrivet: 11 juni 2018, 11:57:30 »
Håller med, öppna inte säkerhetsventilen, kärlet skall helst vara typ halvfullt med luft så att du har en liten expansionsvolym att jobba med.
Full fart på cirkpumpen på kalla sidan, och sedan stänger och öppnar du någon av ventilerna på KB-ledningen tvärt så att det blir en tryckstöt i ledningen, det brukar göra så att luft som finns i systemet åker iväg.
Den ventil jag skriver om är inte den vi ser i bild, den sitter inte i cirkulationen, men om du har någon liknande ventil i själva KB-ledningen så kan du prova stänga/öppna på den någon gång då och då, för mig följde det i alla fall med luft som åkte upp i kärlet när jag gjorde så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #11 skrivet: 11 juni 2018, 15:58:55 »
1) kan kärlet vara helt tom ? man kan luras av blåfärgning av plasten .
2) Vad är det för tryck i systemet+ om det gÃ¥r att öka slipper man  kavitationsljud
3)man kan ju sätta på en slang på ventilen om man vill kontrollera var det rinner
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #12 skrivet: 11 juni 2018, 16:35:05 »
Kärlet är inte tom, den e fyllt till toppen, kanske någon mm luft?
Vet inte vad för tryck det är där. Tänkte göra det Rickard beskrev om det känns säkert :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #13 skrivet: 12 juni 2018, 05:45:53 »
En tryckstöt kan ju alltid visa sig genom att det börjar läcka om det finns någon brist i KB-kretsen, det skulle troligen börjat läcka ändå...
Det skall inte vara någon fara att göra enligt min beskrivning alls om allt är som det skall vara, cirkpumpen kan gå mot stängd ventil utan problem i rätt lång tid, och du skall ju bara stänga ventilen i någon enda sekund.

En sak som är mycket möjlig då du har helt fullt i kärlet är att det läcker ut luft i toppen av kärlet.
Om vi leker med tanken att din installatör har fyllt kärlet till 50% och sedan trycksatt det, och luften läcker ut i toppen (kan mycket väl täta när vätskenivån når toppen) så indikerar det att det finns luft i systemet.
För att bli av med luften måste du i så fall antingen kalla till dig installatören en gång till så att han får rundpumpa med en en cirkpump som kan forcera flödet så mycket att all luft följer med runt och avluftas i det för ändamålet medhavda avluftningskärlet.
Eller så provar du göra som jag beskrivit.
OM du får luft fram till kärlet men nivån av vätska sedan stiger igen så indikerar det absolut att det läcker ut luft i toppen av kärlet.

Själv fick jag fila av plastgjutskägg på tätningsytan på toppen av kärlet (exponeras när man skruvar bort säkerhetsventilen) för att gummipackningen skulle sluta tätt, jag satte även gängtejp på gängorna även om det troligen inte har någon effekt, fick det tätt i alla fall.

Kan du försöka beskriva om du har jordvärme eller sjövärme, och i så fall om det kan finnas stora höjdpunkter på slingan där luft kan ansamlas och vara svår att "förtränga" fram till kärlet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #14 skrivet: 12 juni 2018, 09:30:47 »
Det är jordvärme med 1x 500m slang, den går typ 250m tur o 250m retur (stor tomt). Det går faktiskt uppåt i slutet, men inte jättemycket, kanske någon meter totalt. Kan detta vara problemet eller att kärlet läcker luft? Vad för problem kan uppstå efter ett tag? Systemet har gått i snart 4 år nu.
Tack för bra svar, känns som vi kommer närmare att hitta problemet iallafall :)

Tänkte också fråga, vad kan man göra åt det, lägga om slingan blir väl lite... sådär :P
« Senast ändrad: 12 juni 2018, 09:37:55 av Albineriksson7 »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #15 skrivet: 12 juni 2018, 10:22:19 »
Vad menar du med slutet? Där slangen vänder efter 250m eller där den slutar efter 500m?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #16 skrivet: 12 juni 2018, 10:33:03 »
Där slangen vänder efter ca 250m, vp står i källaren så antagligen är marken högre där än kärlet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #17 skrivet: 12 juni 2018, 13:50:22 »
HAr du en luftkompressor?

I så fall kan du köra den och blåsa bakvägen in genom säerhetsventilen och se om nivån sjunker i kärlet när du gör det.
Var försiktig så du inte spränger kärlet.
Blås korta stötar (vrid på "ratten" på säken så öppnar den och släpper in luft) och kontrollera om nivån sjunker när du trycksätter, OM nivån sjunker så har du luft på någon höjdpunkt.
Luften kan gå fördriva till kärlet genom att göra som jag beskrivit med stäng/öppna ventilen för att skapa tryckstötar, men i värsta fall behöver du ta dit någon med rätt grejer för att lösa det där.

OM kärlet är sprängfyllt med vätska nu är det stor chans att den luft som en gång borde funnits där har läckt ut via packningen mellan kärl och säken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #18 skrivet: 12 juni 2018, 15:00:39 »
Okej det blir troligen att ta hit någon om det med stänga/öppna inte gör något. Som det är nu, vad för problem kan det ge? Är det ett återkommande problem när det är fixad?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #19 skrivet: 12 juni 2018, 18:53:32 »
om kärlet är lägre än högsta punkten på slangen, bör du kanske ha ett slutet tryckkärl.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljud från Köldbärare, luft?
« Svar #20 skrivet: 13 juni 2018, 06:52:12 »
Mmm, eller en kombination, jag anser det vara mycket värdefullt att kunna se nivån i kärlet så man snabbt ser om det läcker någonstans.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!