Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hälp med kyla till kylrum  (läst 10117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lejon11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hälp med kyla till kylrum
« skrivet: 07 september 2013, 22:09:00 »
Har ett kylagreggregat som har suttit till ett kylrum nu har jag funderingar på att sätta det i ett nytt kylrum men vet inte hur man räknar ut om det räcker. Jag vet inte hur stort rummet var som det satt i tidigare och jag hittar ingen lapp om effeket på det.

Jag har lite bilder på det om någon kan hjälpa mig med detta, det nya rummet skulle bli ca 18 m3

http://db.tt/RlcU03jQ
http://db.tt/y7uv7UnM
http://db.tt/3rK3fRe9
http://db.tt/nmsLShnb

/Lejon

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #1 skrivet: 07 september 2013, 22:30:17 »
Kompressorn har ca 2500W i kyleffekt.

Vad jag har fått fram snabbt behöver du för att kyla ca 20m³ nog ca 2000W kyleffekt så du borde klara det med den kompressorn.
Men det beror naturligtvis även på hur rummet är byggt/isolerat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #2 skrivet: 07 september 2013, 23:15:06 »
Japp, många ? måste rätas ut. Hur kallt vill du ha? Hur ofta kommer du att lägga in / ta ut varor? vilken temp kommer de att ha? Ska du lagra frukt & grönt finns det något som kallas mogningsvärme, den måste också bort. Kan du ha en fläkt på konvektorn i kylen?, kanske idé, men den genererar också lite värme.
Spontant tycker jag du skulle konsultera någon som är asbra på att dimisionera det till dig. Lmf har redan visat intresse.
« Senast ändrad: 07 september 2013, 23:19:05 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad lejon11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #3 skrivet: 08 september 2013, 19:25:06 »
Här kommer lite mer info.

Kylrummet kommer att byggas nytt och vara bra isolerat.
Det kommer att användas för att hänga in älg, vildsvin och rådjur i.

När man hänger in ett djur ska det kylas långsamt, inte under 10 grader fösta dygnet sedan kan man om det finns kapacitet sänka det till ca 5 men det är inte nödvändigt.

Tänkte bara ha fallande kyla om det är möjligt så torkar man inte ut djurkroppen så fort.

(tror det kallas fallande kyla)

Vildsvin jagar vi Ã¥ret runt och även under sommaren kommer det att användas. Rummet kommer att byggas inne i en maskinhall sÃ¥ det kommer inte att komma nÃ¥gon sol  pÃ¥ väggarna.

Kanonforum när man fÃ¥r sÃ¥ snabb respons pÃ¥ sitt inlägg  :)

/Lejon
« Senast ändrad: 08 september 2013, 22:45:14 av lejon11 »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #4 skrivet: 10 september 2013, 23:05:08 »
Jaha, ja då blir det inget spring in å ut. Och välisolerat, då tycker jag också det kan vara värt att prova. Problemet lär väl bli när du slänger in en älg att temp stiger otillåtet högt för de andra kropparna, samtidigt ska det kylas sakta. Kunde kanske gå att dela av det med en skiljevägg så det inte blir någon direkt påverkan från den varmare mot det kalla. Kan ju räcka med en lös skärm.
Skulle inte kylan räcka kan man hjälpa agregatet genom att strila vatten på kondensorn. Akta det elektriska bara.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #5 skrivet: 11 september 2013, 07:16:49 »
Kompressorn har ca 2500W i kyleffekt.

Vad jag har fått fram snabbt behöver du för att kyla ca 20m³ nog ca 2000W kyleffekt så du borde klara det med den kompressorn.
Men det beror naturligtvis även på hur rummet är byggt/isolerat
Njaaa.. den ger 2,5KW vid +5 förångningstempertur, en egenkonvektionsförångare går på ca -10 och där ger den ca 1,5 KW så det gäller att rummet är väldigt bra isolerat och att dörrarna är täta för att det ska bli kallt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #6 skrivet: 11 september 2013, 08:37:48 »
Njaaa.. den ger 2,5KW vid +5 förångningstempertur, en egenkonvektionsförångare går på ca -10 och där ger den ca 1,5 KW så det gäller att rummet är väldigt bra isolerat och att dörrarna är täta för att det ska bli kallt.
Jag var inne på att hjälpa till med fläkt. Men vet inte om det rådet var så bra då han vill ha en lite varmare del och en kallare, vad tänker du om det?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #7 skrivet: 11 september 2013, 16:45:30 »
Jag var inne på att hjälpa till med fläkt. Men vet inte om det rådet var så bra då han vill ha en lite varmare del och en kallare, vad tänker du om det?
Om du ska ha rÃ¥tt kött i kylrummet sÃ¥ brukar det inte vara jättepopulärt med fläkt,  det torkar ut luften väldigt mycket.
Bättre då att köra med egenkonvektionsbatteriet som du länkade till.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #8 skrivet: 12 september 2013, 07:25:03 »
räknade med att man behövde ca 2000W för att hålla 18m³ på ca 5°C

nÃ¥gon annan hade räknat att man fick ut ca 2000W med 0°C förÃ¥ngning och med 32°C omgivningstemperatur men man kanske mÃ¥ste ha sÃ¥ lÃ¥g förÃ¥ngningstemp som -10°C om man använder egenkonvektion/fallandekyla  dontknow

Jag byggde ett 18m³ stort rum i coolpack med 5°C temp och i det kan man kyla ner 500kg kött på 10timmar med ca1900W som mest
Fast en älg skall om jag inte minns fel kylas i flera dagar (var det 7°C per dag?) så kyllasten kommer sannolikt att bli lite lägre.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lejon11

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #9 skrivet: 21 september 2013, 16:10:14 »
räknade med att man behövde ca 2000W för att hålla 18m³ på ca 5°C

nÃ¥gon annan hade räknat att man fick ut ca 2000W med 0°C förÃ¥ngning och med 32°C omgivningstemperatur men man kanske mÃ¥ste ha sÃ¥ lÃ¥g förÃ¥ngningstemp som -10°C om man använder egenkonvektion/fallandekyla  dontknow

Jag byggde ett 18m³ stort rum i coolpack med 5°C temp och i det kan man kyla ner 500kg kött på 10timmar med ca1900W som mest
Fast en älg skall om jag inte minns fel kylas i flera dagar (var det 7°C per dag?) så kyllasten kommer sannolikt att bli lite lägre.

Det viktiga är egentligen att man inte kyler slaktkroppen för fort, inte under 10 grader första dygnet sedan om man kan sÃ¥ kan man sänka temperaturen eller hÃ¥lla den runt 10 gÃ¥r oxÃ¥. Man brukar räkna men nÃ¥got som kallas 40 dygns/grader  har man 10 grader sÃ¥ ska slaktkroppen hänga 4 dygn har man 5 grader sÃ¥ blir det 8 dygn.

/Lejon

Utloggad Rummes

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #10 skrivet: 02 december 2013, 21:38:04 »
Vet inte om allt löst sig men har det inte det så hör av dig till mig så kan jag hjälpa dig med dimensioneringen.

Mvh

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #11 skrivet: 25 december 2013, 16:46:13 »
Fallförångare utan fläkt torkar ur luften mer än förångare med fläkt, andledningen är att yttemperaturen är lägre på fallförångare. Stora fläktförångare som får nästan samma yttemperatur som rummet ger i princip 100% luftfuktighet. Fallförångarnas fördel är att det är betydligt bekvämare att arbeta i en lokal med låga lufthastigheter.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Rummes

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #12 skrivet: 30 december 2013, 19:42:21 »
Fallförångare utan fläkt torkar ur luften mer än förångare med fläkt, andledningen är att yttemperaturen är lägre på fallförångare. Stora fläktförångare som får nästan samma yttemperatur som rummet ger i princip 100% luftfuktighet. Fallförångarnas fördel är att det är betydligt bekvämare att arbeta i en lokal med låga lufthastigheter.

Precis som Plutus skriver så är det egenkonvektionsförångning du skall använda när du kyler köttet, förångare med fläkt kommer torka ut köttet mycket snabbare och dessutom kommer det inte gå att arbeta i rummet någon längre tid.

din mamma

  • Gäst
din mamma
SV: Hälp med kyla till kylrum
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2014, 01:15:39 »
Mej vetligt så beror det på om man ska kyla ner eller hålla kyla av vilthängt. En viss luftrörelse över vilthängt ger en torrare, skinnigare yta över köttet som räddar köttet från uttorkning. Inte förvaring.

Har man fläktförångare så brukar man sätta dit en brytare som stänger av fläktarna under en viss period.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!