Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska vi välja för vÃ¥r förening? Kör nu med fjärrvärme "Uppsala"  (läst 14829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kukilon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hej

Efter förhöjda fjärrvärmepriser så har jag blivit tilldelad uppgiften att undersöka vad det finns för alternativ för vår bostadsrättsförening. Till en början så var vi helt inställda på att bergvärme skulle vara det bästa alternativet men jag är inte själv så säker på det längre. Vi är öppna för alla förslag. Jag gissar på att föreningen i sin begynnelse körde med koleldningen för det finns ett rum i anknytning till fjärrvärmedoningar som verkar vara ett gammalt lager för kol. Vi har haft hit ett företag som lämnat offert för bergvärme tidigare så det borde ju inte vara något problem med placeringar av hål etc.

Vi är en relativt liten förening i Uppsala med 20st lägenheter och fastigheten är byggd 1932. Årsförbrukningen är på 180 000 kWh och idag använder vi fjärrvärme. Årskostnaden för fjärrvärmen ligger på 195 000kr. Jag skulle gissa på att det bor totalt 35 personer i föreningen.

Vi är helt öppna för alla förslag.
« Senast ändrad: 18 maj 2011, 15:24:50 av kukilon »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Årsförbrukningen är på 18000 kWh och idag använder vi fjärrvärme.

Vad är det som förbrukar 18000kWh? Är det per lägenhet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kukilon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Årsförbrukningen är på 18000 kWh och idag använder vi fjärrvärme.

Vad är det som förbrukar 18000kWh? Är det per lägenhet?

Förlåt det blev lite väl energisnålt. 180 000kWh för hela föreningens värmeförbrukning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är alltså köpt fjärrvärmeenergi? Täcker det allt energibehov, eller sitter det nån form av tillskottvärme nånstans och/eller elektriska varmvattenberedare?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Hur många kvm ca? Skulle då ändå köra fjv, för investera i bergvärme är ganska dyr investering, och relativt kort livslängd, fjv bara funkar, inför separat mätning/lgh så lär förbrukningen sjunka drastiskt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Besparingen med bergvärme är i storleksordningen 120 MWh/år, och med er hutlöst dyra fjärrvärme så kommer det löna sig med bergvärme.
Min gissning är att en bergvärmeanläggning på ca 40-50 kW kostar ca 400 kkr, payoff är då drygt 3 år.
Jag påstår att livslängden är minst 10 år på en sån anläggning och sen kan borrhålen återanvändas vid en nyinvestering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kukilon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Det är alltså köpt fjärrvärmeenergi? Täcker det allt energibehov, eller sitter det nån form av tillskottvärme nånstans och/eller elektriska varmvattenberedare?

Det täcker allt.

Utloggad kukilon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hur många kvm ca? Skulle då ändå köra fjv, för investera i bergvärme är ganska dyr investering, och relativt kort livslängd, fjv bara funkar, inför separat mätning/lgh så lär förbrukningen sjunka drastiskt..

1100kvm. Hade tydligen fel på byggåret om det nu spelar någon roll. Fastigheten är uppförd 1932.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
Sjalvklart bergvarme, som Carl skriver har den betalat sig efter 3 ar och livslangden for varmepumpen/arna ar minst 10 ar, troligen langt mer. Borrhalen funkar sa lange huset star kvar. Det kanns nog battre att betala VPns drift pa ca 60-70000/ar an fjarrvarme for 195000.
Det ar lage for en fastighetspump eller tva som ar betydligt kraftigare dimensionerade an villa-VP och stort energibehov ger stor lonsamhet, storre besparing an for villa.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Betalar ni över 1 kr/kWh för fjärrvärme?
195 000 kr för 180 000 kwh. Stämmer det verkligen?

Första samtalet är väl då att prisförhandla fjärrvärmeavtalet.

Från http://www.vattenfall.se/sv/fjarrvarme-kalkylator.htm för Uppsala:

"Med en förbrukning på 180 MWh om året blir den totala årskostnaden 126800 kronor
Varav under året fast del 3500 kronor
Varav under året rörlig del 123300 kronor
Alla priser inkluderar moms "
Det gäller iofs villa men i all fall.
Är det 20 fasta kostnader med i  ert pris mÃ¥ste det gÃ¥ att ordna pÃ¥ ett eller annat sätt.

Edit: 682 kr/MWh + moms från http://www.vattenfall.se/sv/file/Prislista_Uppsala_1_jan_2011_16618564.pdf
rörligt avtal.
« Senast ändrad: 18 maj 2011, 16:54:17 av Sfinx »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Här är prislistan för företag som jag tror att ni klassas som
http://www.vattenfall.se/sv/file/Prislista_Uppsala_1_jan_2011_16618564.pdf

om jag räknat rätt så har ni en rörlig avgift på 122700:- plus troligtvis en del fasta avgifter samt service av anläggningen från Vattenfall.
Därutöver kan ni ha drabbats av en flödesavgift på 3:-/m³ om ni har ett högre flöde än normalförbrukaren i Uppsala och om huset är från 1932 är nog detta en troligt senario
Denna flödesavgift kan nog belasta ert fjärrvärmepris en del.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Är nog betydligt dyrare servis avgift med större abb..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
2: på länken med 3 sek :)

Utloggad kukilon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Vi har bett om en specifikation från Vattenfall för våra kostnader. Just nu kan jag som sagt endast se vad vi betalat för 2010 och inget mer. Uppgiften om kWh kom från en på Vattenfall via telefon. Knappar man in 180 000kWh i deras kalkylator så har vi ju betalat på tok för mycket. Det klarnar säkert imorgon då de skulle återkomma med mer information.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
CarlN  vad brukar ett borrhÃ¥l kosta per m?  vad blir det ggr 1000 som vi ska ha till en 40-50 kw maskin? Lägg pÃ¥ en kopplingsbrunn och andra godsaker.  Sedan ska en VP installeras ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!