Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 december 2022, 09:55:07 »

Jag tycker det är för högt flöde i radiatorvattenkretsen i förhållande till pumpens interna flöde. Det gör att flödet genom bypassen blir högt och man blandar svalt returvatten med utgående vatten från värmepumpen. Det gör att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur vilket kräver mer el till kompressorn.

Antingen kan man minska externa flödet vilket gör att radiatorerna får vatten med högre temperatur. Det ska då gå att sänka värmekurvan med bibehållen temperatur inne. Alternativ kan man höja hastigheten på interna pumpen. Det krävs nog en del experimenterande innan det blir som det ska. Man ska undvika att det blir flöde åt fel håll i bypassen så att varmt vatten från pumpen går tillbaka till returledningen.
Skrivet av: tonytiger
« skrivet: 16 december 2022, 15:18:55 »

Det finns en golvvärmecentral/shunt installerad. Den har som sagt var varit felinstallerad tidigare, felvänd med primär/sekundärsida bakofram samt pump installerad upp och ner. "Fördelaren" är ett hemmabygge med T-Rör, kulventiler och ser ut lite som "Hej-kom-och-hjälp-mig". Shunten är temporärt åtgärdad men ska bytas ut till en ny med bättre pump och inställningsmöjligheter. Det finns ett styrdon och en rumstermostat där golvvärmen sitter, men dom är inte installerade nu då vi fortfarande testar hur väl/dåligt golvvärmen blir nu efter att vi kopplade om shunten.

Så för att svara på din fråga om det är samma framledningstemperatur: Om jag förstått det rätt så blandar shunten in lite av returvattnet i sitt framledningsvatten på sekundärsidan, så framledningen blir lite kallare. Har inte fått tillfälle att testa med varmare framledning än ~32 grader sen den åtgärdades, men mätningarna visar någon grads skillnad på framledning för primärkretsen (radiator) och framledning sekundärkrets (golvvärmen). Kan tilläggas också att pumpen för golvvärmen inte låter helt frisk så det är nog inget vidare flöde i slingorna, plus att det finns risk att dom behöver avluftas.

Skickar med en bil på bypassen också. Den är markant mindre än huvudstammen, men kanske inte liten nog?




Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2022, 14:41:33 »

Bypassen syns på bilden om man ser efter ordentligt. För att få bäst verkningsgrad ska flödet genom den vara nära noll när pumpen går men i och med att det är golvvärme blir det lite mer komplicerat. Man vill inte ha hög temperaturdifferens över slingorna då det ger ojämn temperatur på golvet.

Är det samma framledningstemperatur till golvvärmeslingorna som till radiatorerna, dvs det finns ingen shunt för golvvärmeslingorna?
Skrivet av: tonytiger
« skrivet: 16 december 2022, 13:17:05 »

Citera
Pumpen stängs av när returtemperaturen når 48 grader. Framledningstemperaturen kan nå 55 grader utan problem.
Jo, det har jag förstått. Jag märkte dock att elpatron många gånger fick kicka in för att komma upp i önskad temperatur vid varmvattenberedning innan jag ställde ner den.

Citera
Jag fattar inte bilden. Pumpen värmer huset men utgående värmebärare från pumpen är 40 grader men in till radiatorerna verkar det bara vara 32 grader. Stämmer det?

Precis. Det sitter en extern cirk.pump för enbart radiatorslingan, med bypass, vilket gör att det blir cirkulation även när pumpen gör varmvatten. Så jag antar att det varma, 40 gradiga, vattnet blandas ut med returvattnet så att framledningen inte blir 40 grader. Framledningstermometern är en termometer jag satt dit själv, och är av annan typ och fabrikat  (ds1820b)  som retursensorn (vars värde hämtas från pumpens reglerdator) så visst mätfel kan uppstå i skillnaden mellan tur och retur på radiatorslingan. Även termometrarna till och från varmvattenberedaren, samt golvvärmeslingorna mäts av ds1820b termometrar fasttejpade på rören.

Själva ventilikonen i bilden är avaktiverad och står i värmeläge. Inte så tydligt men den ska vara den ljusa blåa när den är aktiverad, och när den är aktiverad står den i varmvattenläge. Homeassistant bytte i sin decemberversion vilka färger som representerar av/på för ikoner.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2022, 13:06:54 »

Köldmediefilter och expansionsventil byts samtidigt när man ändå måste öppna köldmediekretsen, det är proffsjobb.

90 grader hetgastemperatur vid varmvattenberedning är ok.

Pumpen stängs av när returtemperaturen når 48 grader. Framledningstemperaturen kan nå 55 grader utan problem.

Jag fattar inte bilden. Pumpen värmer huset men utgående värmebärare från pumpen är 40 grader men in till radiatorerna verkar det bara vara 32 grader. Stämmer det?

Det behöver inte vara fel att pumpen inte orkar dra upp returtemperaturen till mer än 32 grader. Kan radiatorerna avge den värme pumpen producerar när radiatorvattnet är 40 in och 32 ut så är det bara så. När pumpen installerades var det vanligt med en effekttäckning på 60-65%. I mellersta Sverige betyder det att pumpen klarar några minusgrader utan att behöva hjälp av elpatronerna. 
Skrivet av: tonytiger
« skrivet: 16 december 2022, 11:24:23 »

Bilden visar värmeproduktion.

Flyttade in i huset i Mars, så har ingen tidigare vetskap om hur det varit tidigare. Huset har dock gått från familj på 4 personer till 2. Framförallt varmvattenberedaren på 200L var ganska högt ställd med börvärde på 52 grader, vilket resulterade i att för att komma upp i det så behövde eltillskottet toppa upp i nästan varje laddning då pumpen själv slutar producera värme vid 48 grader.

Troligen så håller inte växelventilen (LK525) tätt heller vilket resulterar i att vatten "läcker" över till radiatorsystemet (beredaren tappar värme väldigt fort trots att inget uttag görs, samt framledningsröret blir varmt om externa cirk.pumpen eller VB-pumpen går. Röret blir kallt när pumparna stängs av och varmvattnet håller då längre. Iaktogs i somaras när sommarurkopplingen gick igång. Har ett utbyte av växelfentilen på gång). Detta gör dock att jag har varmvattenproduktionen schemalagd som styrs med EXT-ingången.

Hetgastempen går upp till ca 90 grader vid varmvattenproduktion (varmvattenberedaren är satt att gå upp till 45 grader.).

Rensning/byte av köldmediefilter är inte ett enkelt ingrepp antar jag? Man behöver tömma kretsen helt och fylla på nytt igen efteråt antar jag? Jag har börjat fundera på en utbytespump istället för att slänga allt för mycket pengar på denna om det visar sig vara problem med den.

Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2022, 11:02:58 »

Det händer att det blir köldmedieläckage så det kan man inte utesluta. En annan orsak till bubblor i synglaset är igensatt köldmediefilter men det verkar vara sällsynt att det är problem med det. Hetgastemperaturen är lite hög, bör vara ca 75 grader med tanke på värmebärartemperaturen. Visar hetgasgivaren rätt kan det betyda sliten kompressor.

Är det skillnad på pumpens effekt jämfört med tidigare år?

Visar bilden en varmvattenkörning?
Skrivet av: tonytiger
« skrivet: 16 december 2022, 10:32:26 »

Halloj.

Har en IVT Greenline E7 från 2003 och 170m borrhål, ca 140m2 villa i Östergötland och radiatorer (har golvvärme i en del av huset som varit felinkopplad och tidigare ej fungerat, men som är omkopplad och fungerar på en av tre slingor för tillfället). Jag har märkt att pumpen inte riktigt verkar hänga med när det blir kallt ute (redan vid minusgrader) då returtempen planar ut på ca 32 grader, så elpatronen vill hoppa in för att stötta upp när vi inte eldar i våra kaminer.  Jag har en datalogger installerad så jag kan hålla detaljerad koll på sensorvärden och liknande. Det jag läst mig till så ser värdena rimliga ut bortsett från att KB aldrig blir mer än 0-gradig (har aldrig sett minusgrader på KB-Ut). Men i övrigt bra deltan över både KB, VB och Hetgas/VB-ut.



Det jag märkt dock är att bubblorna i synglaset inte försvinner även efter långa gångtider (timmar) (https://photos.google.com/share/AF1QipNhuKCeARZme0YPm_vzvJKdash4cveaMeKg3_E7dx3yVSTXS1nb2Qgqe_QLWUVeJg/photo/AF1QipNbOOSntvwjtgDNS7uubu2_-Tv2W3D5QxBR58cf?key=cno1UEktNjNnTjFLb3BvdnFLZUo0bUN5R2ljUW1n). Jag har kontaktat en IVT servicefirma som ska komma och göra service på pumpen, men dom kommer först i början av Januari då det var den första tiden dom kunde. När jag beskrev symptomen så trodde den jag pratade med inte att det var brist på köldmedel då det ska vara ett slutet system och det ska inte läcka ut något utan trodde istället att det var antingen kompressorn eller expansionsventilen som var orsakerna, ingrepp som är

Finns det något jag kan göra innan dess för att få upp effekten på pumpen? Jag rengjorde renssilarna i somras och då var framförallt VB-silen väldigt igenkorkad, och märkte stor skillnad på effektivitet då, men har inte kollat över dom igen sedan dess.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!