Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips: Hur fÃ¥ värme frÃ¥n VP som är totalt död  (läst 980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Efter ett åskväder så slutade min C7 från 2002 att fungera helt och hållet. Den reagerade inte på någon knapptryckning och det syntes inget i displayen heller. Dvs förutom att kompressorn inte gick så kunde jag inte köra elpatronerna, cirkulationspumparna eller något över huvud taget.

Efter en kall dusch och litet funderande kunde jag få varmvatten genom att göra följande:
1. Jag tog bort motorn till växelventilen och tryckte in "pinnen" med en tving för att få läget "värmning av varmvatten"
2. Jag plockade bort frontplåten och plåten under automatsäkringarna (hakas bort). Där under sitter bla tre kontaktorer. Den näst nedersta styr läget 3 KW på elkassetten och den nedersta 6 KW. (både tillsammans blir då 9 KW)
3. Jag tryckte in den rörliga delen (blå i mitt fall) på mittersta kontaktorn (3KW) och kilade fast den med ett par små skruvmejslar i påslaget läge varpå elpatronen började matas med ström i 3KW-läget
4. Det blev då självcirkulation mellan elkassetten och varmvattenberedaren. Ingen cirkulationspump behövde alltså användas. Från helt kall VV-beredare fick jag på en timme varmvatten som räckte till dusch av 2 personer på kvällen och på morgonen fanns fortfarande gott om varmvatten kvar.

Trots bara självcirkulation blev temperaturen på toppen av elkassetten bara som mest ca 75 grader. Med högre effekt än 3KW inkopplat skulle därför elkassetten troligen börja koka med bara självcirkulation.

Skulle man vilja använda högre uppvärmningseffekt (upp till 9 KW får man om båda kontaktorerna låses i intryckt läge) eller få värme till elementen så kan man enkelt mata cirkulationspumparna (jag har en inre och en yttre) med ström från ett vanligt jordat vägguttag eftersom dom går på bara en fas.
Gissningsvis måste man skruva bort kåpan på vägguttaget för att kolla vart fas och nolla ligger så att cirkulationspumparna blir rätt kopplade.

Man får förstås i båda förslagen själv agera "styrsystem" och manuellt koppla till och från kontaktorerna och styra växelventilen efter värmebehovet och så att inte vattnet börjar koka.

Det är härligt med varmvatten när man skall duscha!

Per L

PS! Eftersom jag har ett externt temperaturloggningssysten på min VP kunde jag genom det se tex temperaturen i VV-beredaren. Efter den timme jag nämner här ovan hade temperaturen ökat i VV-beredaren från 21 till 30 grader. Temperaturgivaren sitter dock mitt på tanken så det varmvatten jag fick ut till duschen var härligt "kokhett". Troligen runt 75 grader eftersom vattnet lämnade elkassetten med den temperaturen.

« Senast ändrad: 28 augusti 2014, 15:50:44 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 604
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!