Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch 8001i. Inställningar? (Även tillverkaroberoende inställingar)  (läst 1221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaostronaut

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Jag hr precis fått en Bosch 8001i installerad men har aldrig haft en LLVP innan.

Det finns ju massor med inställningar via fjärren, och en app via mobilen. Men vilka grundinställningar är att rekommendera? Någon inställning som är riktigt dålig för att den förstör ekonomin etc?

1) Ska man köra på AUTO, eller är det bättre att ställa in fläkt och värme separat?
2) Drar den där plasmareningen av rumsluften bara lite,  dvs man kan lika gärna ha den pÃ¥, eller mycket energi sÃ¥ man bör undvika det?
3) Tidsstyrningen känns meckig att ställa in, men bör man rent principiellt ha en inställning på t.ex 18grader och Auto på som hela vintern, eller finns det något att tjäna/förlora på att låta pumpen vila om nätterna/mitt på dagen när man sover/inte är hemma och dra igång på schema?
4) Fick en felkod, 24-1. Hittar ingen lista, ens på nätet. Någon som har lista eller vet vad 24-1 betyder?

/K

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Vad gjorde installatören för inställningar och vad gav den personen för råd?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Kaostronaut

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Han visade nog mest hur fjärren och appen och maskinen fungerar och hur mn ska sköta om den. Men inlägget handlar ju mer om det finns några erfarenheter folk villdela med sig av.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Man ska inte köra på auto utan värme (eller kyla) , kör du på auto kan det bli så att när man tex eldar eller solen lyser in så går maskinen in i kylläge och det brukar man inte vilja ha.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!