Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Luft med R32 även till varmvattenberedare?  (läst 4269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Luft/Luft med R32 även till varmvattenberedare?
« Svar #15 skrivet: 05 september 2020, 14:23:07 »
Är det något fel på min maskin som ger 80° hetgas vid ±0° utomhus?

Genom att luft/luftaren går med den temperaturen 24/7, så lär det flyttas en del energi mellan gasrören och varmvattnet.

Det spelar ingen roll om varmvattnet når 80° på morgonen, för då passerar gasen orört förbi tanken och kondenserar med normal effekt i kondensorn.

Om tanken skulle bli kall typ 40° under en större tappning och gasen kondenserar i röret, så får kondensorn endast uppgiften att vara underkylare den stund som den inte får köldmediet i gasform.

Vad är problemet? (kyldrift är inget giltigt svar på frågan)
« Senast ändrad: 05 september 2020, 14:25:13 av Lexus »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/Luft med R32 även till varmvattenberedare?
« Svar #16 skrivet: 05 september 2020, 22:06:07 »
Största problemet är nog att man inte kan plocka ut särskilt hög effekt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/Luft med R32 även till varmvattenberedare?
« Svar #17 skrivet: 05 september 2020, 23:51:09 »
Mmm, de där 80 graderna behövs tydligen för att det skall bli några nyttiga grader i kondensorn som bara skall värma lite, lite, - när det är noll grader ute.
Som om köldmedieflödet är så lågt att temperaturen hinner falla redan i röret till innerdelen, eller i vart fall tidigt i kondensorn.
Om jag får gissa så blir tempdiffen mindre ju högre effekt du behöver.
Jag skulle kunna logga min värmepump också, men jag kör den tyvärr bara sporadiskt, och mest för kyla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Luft/Luft med R32 även till varmvattenberedare?
« Svar #18 skrivet: 06 september 2020, 11:24:48 »
Största problemet är nog att man inte kan plocka ut särskilt hög effekt.

Vi måste bestämma vad som är "låg effekt", dessutom tror jag inte att låg effekt skapar ett problem.

Har någon lovat att tre varv gasledning runt en beredare som fixar allt varmvatten utan el-patron....ja då finns det ett problem.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Luft/Luft med R32 även till varmvattenberedare?
« Svar #19 skrivet: 06 september 2020, 11:38:13 »

Tyvärr har jag inte sparat ner så många loggbilder på luft/luftaren.

Här är i alla fall en som går i -15°.
« Senast ändrad: 06 september 2020, 11:40:01 av Lexus »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/Luft med R32 även till varmvattenberedare?
« Svar #20 skrivet: 06 september 2020, 11:44:01 »
Intressant att se att hetgasen är så pass varm, och att min teori om minskad diff vid ökad effekt stämmer.
Med tanke på att hetgasen är så pass hög så kanske hetgasväxling mot en tank skulle fungera skapligt, i praktiken borde mycket av värmen växlas över mot tanken, och värmepumpen skulle tvingas gasa på för att kunna hålla rummet varmt.
Kvarstår problem med vad som sker under avfrostning och vid kyldrift dock.
Känns som att det skulle behövas ytterligare en växelventil i systemet för att det skulle kunna fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Luft/Luft med R32 även till varmvattenberedare?
« Svar #21 skrivet: 06 september 2020, 12:14:52 »

Jag ser det inte som ett alternativ att kombinera varmvatten och komfortkyla.

För avfrostningarna är det knappast något problem, även om gas/vätsketempen går ner mot -30° vid tuffa förhållanden, så är det så kort tid som det sker att mängden energi troligtvis inte blir lika hög som den mängd som tillförts.

Exempel: Om/när den tillför beredaren 300 W vid deltaT 40° beredare/gasrör, som i sin tur ger en förlust på 35 Wh vid deltaT 70° vid avfrostning om 4 minuter.

Det betyder att det blir en nettovinst på 245 Wh/h om/när den avfrostar en gång i timmen.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/Luft med R32 även till varmvattenberedare?
« Svar #22 skrivet: 07 september 2020, 08:05:03 »
Mmm, avfrostningen borde dessutom gÃ¥ fort med all effekt frÃ¥n VVB.  tummenupp
Så teoretiskt, om man är OK med att inte köra maskinen i kyldrift så skulle det kunna fungera skapligt för att få upp tempen i beredaren till 60-80 grader under perioder med värmebehov i huset?
Sen finns det ju förstås en liten risk att värmepumpens styrning får fnatt då driftsförutsättningarna och temperaturerna knappast kommer att vara helt normala.
« Senast ändrad: 07 september 2020, 08:07:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/Luft med R32 även till varmvattenberedare?
« Svar #23 skrivet: 07 september 2020, 10:59:54 »
Vi måste bestämma vad som är "låg effekt", dessutom tror jag inte att låg effekt skapar ett problem.

Har någon lovat att tre varv gasledning runt en beredare som fixar allt varmvatten utan el-patron....ja då finns det ett problem.



Med låg effekt menar jag att energitillskottet blir så lågt att det inte lönar sig att hålla på. Får man ut 250W och värmepumpen går i snitt 10 timmar om dan blir det ungefär 1000 kWh per år, men en del av den tiden har man inget behov av att värma varmvattnet mer, så i praktiken sparar man kanske bara några hundra kWh per år?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Luft/Luft med R32 även till varmvattenberedare?
« Svar #24 skrivet: 07 september 2020, 13:27:30 »
Payoff-tiden blir inte särskilt lång på att plocka isoleringen på 6 meter gasrör, så lönsamheten tycker jag du kan bortse ifrån??

Nu är det väl mer troligt att pumpen går 5 650 timmar istället för 3 650 timmar, varför besparingen blir lite högre än den du redovisade.

Jag förespråkar absolut inte den här lösningen, men jag har heller ännu inte hört något vettigt argument till att avstå.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!