Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar  (läst 3141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #15 skrivet: 18 maj 2020, 09:05:06 »
Ok en gammal bergvärmepump ska jag hålla utkik efter. Dessa låg ju inte i närheten av Göteborg tyvärr men det är väll bara att hålla ögonen öppna.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #16 skrivet: 18 maj 2020, 17:58:01 »
ja bergvärmepump eller modul

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #17 skrivet: 19 maj 2020, 13:49:41 »
snudd på lite dyr men kikade på CTC EcoPart 400. Står dock att man "måste" ha "CTC EcoLogic Pro/Family" för att styra den om man kopplar in mot befintligt system.

Det är ju just styrningen jag vill sköta själv. FramgÃ¥r ju inte  om den är smart eller om styrenheten bara skickar enkla kommandon som man i sÃ¥ fall kan göra själv.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #18 skrivet: 19 maj 2020, 15:55:07 »
Varför inte ett kylskåp eller luftavfuktare från Jula om du inte har behov av prylar med flera kW uteffekt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #19 skrivet: 20 maj 2020, 08:32:00 »
jag vill inte ha värmeväxlare mot luft. Sedan är det ju lite trist med ett kylskÃ¥p pÃ¥ nÃ¥n/nÃ¥gra 100W... och det är ju inte sÃ¥ att ett kylskÃ¥p  har tvÃ¥ färdiga plattvärmeväxlare att koppla in sig pÃ¥ :)

Det ja vill använda den till är att labba med en stor solpanel/ytvattenbrunn/jordvärme  kopplad till en acctank med lÃ¥g temperatur som växlar till en hög temp acc tank.

Finns många scenarion under året där man skulle kunna utvinna lite mer från panelen genom att jobba med betydligt lägre temperaturer än om man kör in solvärmen direkt i den vanliga acctanken.
Eftersom jag dessutom har spotpris på elen så vill ja kunna köra detta typ på natten när elen ofta är nere på något öre/kWh

Garanterat ingen ny ide men det är sköjj, folk lägger pengar på dyra bilar jag gör det hellre på hobbyprylar som kan generera någon liten nytta även om det inte är helt ekonomiskt försvarbart :)

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #20 skrivet: 20 maj 2020, 09:51:14 »
Denna rapport va ju intressant för den som vill mecka

https://odr.chalmers.se/bitstream/20.500.12380/255462/1/255462.pdf.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #21 skrivet: 20 maj 2020, 10:40:16 »
jag vill inte ha värmeväxlare mot luft. Sedan är det ju lite trist med ett kylskÃ¥p pÃ¥ nÃ¥n/nÃ¥gra 100W... och det är ju inte sÃ¥ att ett kylskÃ¥p  har tvÃ¥ färdiga plattvärmeväxlare att koppla in sig pÃ¥ :)

Ok. Jag fattade det som att du skulle sätta dit dina egna värmeväxlare för att labba. Då är det ju bättre med lite lägre effekt och ett kylmedia som inte kräver certifiering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #22 skrivet: 03 juni 2020, 11:42:04 »
Jo det stämmer att jag vill labba lite själv men jag vill alltså ha en plattvärmeväxlare på varma sidan och en på kalla sidan och inte behöva grejja med själva kompressorslingan.

Jag har nu byggt en solpanel som är igång och funkar finfint. Det hade dock varit betydligt bättre om man kunde plocka ut mer energi ur vattnet och jobba med lägre temperaturer i solpanelen.

Därför skulle jag vilja testa att ladda en separat acctank med solpanelen under dagen. Använda detta vatten till min "lilla" vatten/vatten värmepump  för att flytta energin till den "riktiga" acctanken.  Man kan ju dÃ¥ trycka ner tempen i tank 1 till 0degC under natten när spotpriset pÃ¥ el är nÃ¥gra öre. PÃ… dagen skickar man ut det i solpanelen som inte behöver värma nÃ¥got 30-35 gradigt vatten utan börja pÃ¥ 0 vilket ökar verkningsgraden och nyttjandegraden pÃ¥ panelen. Detta skulle ju förlänga säsongen pÃ¥ solpanelen.

Anledningen till att jag inte skrev detta från början va att jag ville få fokus på hur man får tag i en enkel vatten/vatten värmepump och slippa massa åsikter och kommentarer om syftet. Detta är ingen helhetslösning för husets uppvärmning utan ett roligt hobbyprojekt!


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!