Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: "Högtemperatursystem"  (läst 8153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
"Högtemperatursystem"
« skrivet: 23 mars 2013, 08:17:54 »
Nu när bergvärmegubbarna snart är här så kom jag på en sak angående det här med att man eventuellt har ett "högtemperatursystem", hur vet man det?
Jag har ju pellets nu och radiatorerna är stora 50-talselement med nya termostater och mitt system jobbar utmärkt i låga temperaturer MEN när det kommer rejäla köldknäppar+blåst så börjar elementen väsa som ormar när de inte riktigt hänger med temperatursjunkningen i huset. När de har hämtat igen så tystnar de. Vad händer då nu när jag ska ställa alla termostater på full gas (då de säkert egentligen vill ha apvarmt vatten) men bara får 35-40 gradigt från pumpen, kommer jag ha väsande element året runt pga detta eller? Har jag ett sk. högtemperatursystem? Varför väser elementen?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2013, 08:33:53 »
Vad för temperatur krävde dina element med pelletspannan för att hålla varmt och gott i huset då det var som kallast ute?
För att få bästa ekonomi i ett värmepumpssystem så vill man ha en så låg temperatur som möjligt, i alla fall så låg att man klarar värmebehovet mestadels utan hjälp av elpatronen.
Värmpepumparna klarar normalt av att hålla en temperatur hög nog för varmvattenproduktion, runt 55 grader, så om man klarar sig under det i framledningstemperatur och att värmepumpen är tillräckligt kraftig för effektbehovet så har man väl en bra start.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2013, 08:38:21 »
Har ingen förklaring till det väsande ljudet brukar kunna bli så när termostaterna stänger men så borde inte vara fallet om rumstempen sjunker. En modern vp fixar ca 60-65 grader på framledningen men det är inte optimalt men klarar du dig runt 50 graders framledning så är det helt ok 35-40 grader är det nästan bara dom med golvvärme som klarar sig med. Prova att öppna alla termostater fullt och reglera värmen med shunten och notera vilken framledning samt utetemp då kan man uppskatta vilken max framledning du behöver så slipper du fundera på saken. Men jag tror du har ett utmärkt system för vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2013, 09:02:43 »
Det kan ju vara så att om det blir riktigt kallt och vattentemperaturen blir hög så behövs inte hela flödet för att hålla varmt. Då börjar termostaterna att stänga och man kan få ett väsande ljud i elementen om pumpen ger ett "högt" tryck.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2013, 09:11:46 »
Men dom bör ju inte stänga om det blir en temperatur sänkning i huset men det kan ju eventuellt vara så att dom reagerar på värmen från radiatorn och stänger fast huset är kallt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2013, 11:06:10 »
Vid 40 graders uttemp klarar elementen på läge 5 (termostaterna alltså) att hålla 20-20,5 grader i huset ner till cirka -15. Blir det kallare än så så sjunker tempen till kanske 19-19,5 alternativt att jag höjer termostaterna, men jag brukar elda i kaminen istället. Vi vill inte ha högre innetemp än så, jag är själv ett element så vid 22 graders innetemp dör jag...
Alltså om jag höjer termostaten, på vilket element som helst, minsta lilla (låt oss säga från läge 5 till 6) så börjar det väsa som attans i elementen. Elementet går från ljummet till stekhett på 5-10 sekunder så det är nog inget fel på cirkpumpen...
Det vanligaste scenariot är att det varit en varm period, varpå jag ställt ner shunten så att det inte går ut 80 gradigt vatten hela tiden och alla elementen är avslagna (så fort det är plusgrader är i stort sett aldrig några element i huset på). Sjunker då utetempen ner till -5 eller -10 och jag glömt att ställa upp shunten så vaknar man oftast på natten av att alla element i huset väser. Då brukar uttempen visa 30-35 grader, varpå jag höjer shunten och efter några timmar visar uttempen 65-70 grader igen och alla element är tysta.
Innetemperaturen påverkas minimalt av detta för även i dessa låga temperaturer så hålls innetempen på 20 grader så värmesystemet funegrar utmärkt men det här väsandet är lite irriterande...
« Senast ändrad: 23 mars 2013, 11:13:02 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2013, 13:39:41 »
Det är inte så att du har för hög fart på cirkulationspumpen eftersom det går snabbt från ljummet till stekhett i elementet?
Jag har också hört lite väsande om jag har ökat pumphastigheten vid vissa temperaturer särskilt då jag kört med höga temperaturer genom elementen. Om du skaffar VP så bortfaller väl termostatproblemen eftersom de flesta kör utan och VP har en ställbar hastighet på cirkpumpen.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2013, 13:45:51 »
Vid 40 graders uttemp klarar elementen på läge 5 (termostaterna alltså) att hålla 20-20,5 grader i huset ner till cirka -15. Blir det kallare än så så sjunker tempen till kanske 19-19,5 alternativt att jag höjer termostaterna, men jag brukar elda i kaminen istället. Vi vill inte ha högre innetemp än så, jag är själv ett element så vid 22 graders innetemp dör jag...
Alltså om jag höjer termostaten, på vilket element som helst, minsta lilla (låt oss säga från läge 5 till 6) så börjar det väsa som attans i elementen. Elementet går från ljummet till stekhett på 5-10 sekunder så det är nog inget fel på cirkpumpen...
Det vanligaste scenariot är att det varit en varm period, varpå jag ställt ner shunten så att det inte går ut 80 gradigt vatten hela tiden och alla elementen är avslagna (så fort det är plusgrader är i stort sett aldrig några element i huset på). Sjunker då utetempen ner till -5 eller -10 och jag glömt att ställa upp shunten så vaknar man oftast på natten av att alla element i huset väser. Då brukar uttempen visa 30-35 grader, varpå jag höjer shunten och efter några timmar visar uttempen 65-70 grader igen och alla element är tysta.
Innetemperaturen påverkas minimalt av detta för även i dessa låga temperaturer så hålls innetempen på 20 grader så värmesystemet funegrar utmärkt men det här väsandet är lite irriterande...
Men om du har 40 grader ut temp från pannan kan inte radiatorn bli varmare än 40 grader även om du ökar termostaten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2013, 15:03:40 »
Hjopek: Ah, då ska jag testa att ställa ner cirkpumpen när jag kommer hem från jobbet och se ifall det gör skillnad.
Smurfen: AlltsÃ¥ 40 gradigt utvatten har vi bara när vi varit borta minst 1 dygn frÃ¥n huset. DÃ¥ gÃ¥r alla radiatorer igÃ¥ng och dÃ¥ brukar det droppa ner till den tempen och hÃ¥ller huset pÃ¥ 20-20,5 grader. SÃ¥ fort vi kommer hem  och eldar i kamin, tänder ljus, solinstrÃ¥lning, det blir plusgrader ute m.m. sÃ¥ flyger uttempen upp i 70 grader igen och innetempen stiger. Min shunt är inte av modernaste slag utan fungerar ungefär som on/off, har man tur hittar man ett mellanläge, men det är inte ofta.
Pga. detta är jag lite skrajj för vad som kommer hända när vi sätter in bergvärmen, då kommer ju radiatorerna ha värme på sig hela tiden, vi lär ju dö av värmeslag, får sätta ner värmekurvan i botten så den bara går när det är minusgrader :)
« Senast ändrad: 23 mars 2013, 15:06:07 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2013, 15:25:07 »
Neej, med bergvärmepump  sÃ¥ kommer värmevattentemperaruren att pendla runt ett medelvärde som beror pÃ¥ det aktuella husvärmebehovet. Värmepumpen gÃ¥r nämligen "on/off" för att uppnÃ¥ detta medelvärde och nÃ¥gon shunt har man inte i normalfallet.
Om du ska ha kvar pelletspannan så blir det inte riktigt så men det vet flera experter här mer om.
 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2013, 15:39:42 »
Ok, jag trodde det var så enkelt att vid exempelvis +5 ute så shuntas det ut 35 gradigt vatten i systemet. Vid -10 så shuntas det ut 45 gradigt osv. beroende på hur du ställt värmekurvan. Så det finns ingen sorts shunt i värmepumpen som laddar ut vatten? Så det är full gas/stop beroende på vilken medeltemp som ska ut i elementen? Så vid 35 gradigt utvatten kort gas, vid 45 längre gas. Märker man detta på elementen att de är varma/kalla om vartannat?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2013, 18:04:04 »
Om man inte har ställt in VP så att den ska gå extremt sällan så märks det inte direkt att elementen blir varma/kalla åtminstone på vintern trots att det skiljer 10 °C utan mer varma/mindre varma.. :)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2013, 19:39:22 »
Ok, jag trodde det var så enkelt att vid exempelvis +5 ute så shuntas det ut 35 gradigt vatten i systemet. Vid -10 så shuntas det ut 45 gradigt osv. beroende på hur du ställt värmekurvan. Så det finns ingen sorts shunt i värmepumpen som laddar ut vatten? Så det är full gas/stop beroende på vilken medeltemp som ska ut i elementen? Så vid 35 gradigt utvatten kort gas, vid 45 längre gas. Märker man detta på elementen att de är varma/kalla om vartannat?
Nä, det är tom enklare än så. Systemet tar in utetemp och du lär det vilken framledningstemp som behövs. Sen körs det fram den temp som VP orkar med en stund och så vilar den sig ett tag. Medelvärdet är det som huset behöver.
Ja det känns på elementen att VP går eller inte, men inte på rumstemperaturen, den håller sig hyfsat konstant.
Termostaterna på radiatorerna ska helst alla vara helt äppna eller hellre borttagna för att värmepumpen ska kunna jobba optimalt.
Funkar förvånansvärt bra trots stenåldersreglerteknik (on/off)

Vill du veta mer fråga på, det finns massor med experter på forumet.
Jag själv är intresserad amatör med bra erfarenhet av att få ett högtemperatursystem omvandlat till ett lågtemp-dito.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2013, 20:19:46 »
Ja, alla kommer stå på full gas, utom i garaget. Där tänkte jag ha det på "frostläget". Finns ingen anledning att ha mer än utetemp/plusgrader därute.
Jo när väl pumpen står på plats lär jag lusläsa varenda tråd här och eventuellt ställa några kompletterande frågor :)
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Inloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2013, 08:39:26 »
Hej!
En annan fundering.
Vad har du för shuntautomatik, eller shuntar du manuellt?
Om du gör det manuellt är det väldigt svårt att få jämn temp fram till radiatorerna, näst intill omöjligt.
Gissar att du har någon reglercentral med värmekurva och då kan det vara där felet sitter.
Fel kurva, tjärvande shunt, glapp eller dålig kontakt i reglercentralen kan också förekomma. Motionera rattarna, ställ in rätt kurva.

Om du ändå har bestämt dig för att byta till värmepump tycker jag att du ska släppa det här problemet.
Det försvinner när du får dit pumpen!
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #15 skrivet: 28 mars 2013, 10:03:10 »
Manuell, 60 Ã¥r gammal 3-vägsshunt  ::) Det är on/off som gäller. Antingen är det 70 grader ut eller 0 beroende pÃ¥ om termostaterna vill ha värme eller inte  8)
Ja det blir väldigt ojämn värme till elementen, men det trodde jag mest hade med rumstemperaturen att göra? Två element i huset går endast igång när det är snorkallt och vi inte varit i huset på några dagar.
Ja bergvärmegöbbarna kommer om 5 veckor så det är redan bestämt. Jag var bara rädd att detta väsande eventuellt skulle finnas kvar men så verkar inte fallet vara.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Inloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #16 skrivet: 28 mars 2013, 11:06:30 »
Väsandet är ju knepigt!
Det man kan gissa på är att det händer nåt när vattnet blir för varmt för dina gamla element och termostaten håller på att stänga.
Går pelletsen hela dagarna eller eldar du bara när du är hemma?
Vedeldning och pellets utan atomatik kräver en shuntautomatik då pannan är olika varm vid eldning eller uppehåll samt behovet beroende på utetemp.
Försök att sätta shunten på ett mellanläge, kolla framledningstempen så den inte blir för varm, justera shunten bara nån millimeter åt gången, elda länge med lagom brasa osv.
Det går nog att få till det skapligt men himla svårt att få en jämn temp på framledningen.
De element som inte blir lika varma har antagligen felaktiga termostater.
Eller också är det dom andra som aldrig stryper när det blir varmt inne!!
Du får nog uslas fem veckor till, sen får du vila!
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #17 skrivet: 28 mars 2013, 12:51:38 »
Hehe, härligt att du är intresserad och engagerad.  tummenupp
Alltså problemet är att det även väser när utvattnet bara har en temp på 30 grader också, men inte lika mycket för då är flödet spritt på nästan alla radiatorer.
Pelletsen går hela dagarna ja, den har en pannhysteres mellan 75-90 och acktanken på 700 liter håller 80 grader konstant. Så pannan och utvattnet är alltid varmt, det går aldrig under 75 grader något av det.
Problemet med shuntinställningen är ju att när elementen inte behöver värme så kan man ju nästan ställa ner shunten i 0 och utvattnet är ändå 70 grader, men så fort elementen behöver värme så droppar den ner i botten, under 30 grader. Så shunten måste stå högt och konstant häva ut 70 gradigt vatten, annars blir det skräp när elementen behöver värme.
Termostaterna är nya (2006) i hela stöggah så jag tvivlar på att det är fel på termostaten. Det är nog snarare så att de sitter sådant till att det är där temperaturen sjunker sist och de andra elementen hinner värma på innan de aktiveras.
Ja tror att det har med cirkulationspumpen att göra. När jag sänker den så sjunker ljudet något i rören. Alltså på vissa element låter det även om de inte behöver värme. Men även när jag sänker cirkulationspumpen så är det fortfarande ett visst väsande ljud kvar och det är DET ljudet jag är skraj för att det är kvar även när värmepumpen är på plats. Precis som om det är någon sorts resonans i rören...
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #18 skrivet: 28 mars 2013, 16:25:07 »
Det är nästan oundvikligt att en strypande ventil hörs en aning. Hur mycket den hörs
beror bland annat på flödet. Det beror också på ventilens konstruktion. En fjäderbelastad
ventil kan komma i resonanssvängning med pumpens frekvens och då låter det hela som
en slagborrmaskin i miniatyr  a:gl

Att ha termostater som normalt står och stänger är förstås aldrig bra, värmepump eller ej...
I ett väljusterat system står alla termostater normalt fullt öppna och ett grundflöde har ställts in
med radiatorernas trimventiler, så att varje rum får sin bestämda andel av den effekt som
huset drar i varje ögonblick. Termostaternas jobb är att ta hand om tillfälliga övertemperaturer
beroende på yttre faktorer, som t.ex. solinstrålning, matlagning, gäster o.s.v.

Att det blir 70 grader på framledningen även om alla termostater har stängt OCH shunten är stängd
kan ju verka som en paradox, men du förväxlar temperatur med energi. Med alla termostater
stängda har du i (teorin) inget flöde alls trots att cirk.pumpen går. Den temperatur du mäter
på röret leds dit från den varma pannan/tanken. När termostaterna så kallar på värme så visar ju
detta helt klart att det nästan inte finns nÃ¥gon energi alls att hämta (det finns bara temperatur)  tummenupp

När huset inte behöver någon värme, så skall heller inte cirk.pumpen gå. Fattigmans shuntstyrning
styr faktiskt inte shunten, utan istället cirk.pumpen. Välj ut det rum som är minst gynnat efter att
korrekt grundinställning gjorts med trimventilerna. Det rummet skall helst inte ha externt värmetillskott
av något slag (utom möjligen morgonsol). Plocka bort termostaten på radiatorn i det rummet och placera
där en termostat inställd på rummets börvärde. Styr så cirk.pumpen av och på med denna termostat.

Justeringen av radiatorernas grundflöde är lika bra att sätta igång med så fort som möjligt innan
det blir för varmt ute. Om du är snabb kan du fortfarande få ett grepp på vilken framledning huset
verkligen behöver. Det påverkar nämligen ditt val av värmepump. Vissa viker sig under 50 grader,
andra kan man få att tuffa på i alla fall en bra bit upp över 60. Ställ shunten en aning öppen och justera
med minimala förändringar upp eller ner så kommer du att hitta ett läge som duger. Blir huset för
varmt en solig dag, så stäng då cirk.pumpen och låt shunten vara.

Tanken har du troligen stor nytta av även med värmepump. Har du funderat något kring det?
Värmepump utan tank förutsätter helt enkelt att huset skall buffra energi mellan VP:s körningar.
Hur mycket det påverkar svängningarna i innetempen beror på hur lätt/tung konstruktion husets
stomme har. Ett tungt hus påverkas lite, ett lätt hus påverkas mycket....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #19 skrivet: 28 mars 2013, 18:04:03 »
Ja och alla återförsäljare har förkastat mina synpunkter om att ha en arbetstank. Jag har 15 stora radiatorer och gamla tjocka rör så det är tydligen tillräcklig vattenvolym så en arbetstank skulle inte göra någon skillnad i mitt fall. Jag är totalt lost på detta området så jag litar helt enkelt på dem där.
Vad gäller temperaturer så stabiliseras den utshuntade temperaturen endast då vi inte är hemma och då brukar den gå ner och lägga sig på 40 grader och håller huset utan problem runt 20 grader ner till när det är -15 som dagstemperatur. Så jag tror mitt system kommer trivas aldeles utmärkt i låga temperaturer. Dessutom vill vi inte ha 22 grader i stöggah utan nöjer oss med 20 så jag hoppas på ett ekonomiskt system.
Vad gäller radiatorerna i huset så är de i stort sett bara på då det är minusgrader ute med mitt nuvarande pelletssystem. Om det är pannan som ger ifrån sig så mycket värme eller låg värmeförlust i huset vet jag inte. I skrivande stund är det +0,7 ute och endast det stora elementet i källarens tvättstuga har lite ljummen värme på sig. Alla andra 14 radiatorer är kalla. Det är därför jag undrar hur varmt det kommer bli när radiatorerna i stort sett jämt kommer ha värme på sig med bergvärmen, det lär bli varmt här. Men det är väl bara att trycka ner värmekurvan antar jag och spara många sköna kilowattimmar.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #20 skrivet: 28 mars 2013, 18:13:10 »
Det är bara att sänka kurvan om det blir för varmt ju. Ingen risk att det blir för varmt. Det känns/låter som du haft ett väldigt risigt system. I alla fall shunten kan jag inte förstå att du har orkat med. Men men det behöver du inte bekymra dig om sen. Jag kan väl också till viss del hålla med om att du kan slänga ut tanken. Att köra med tank krävs shunt styrning. Och är det då inte shunt anpassad för vp så blir det jobbigare att ställa in allt. Det krävs intresse och tid.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #21 skrivet: 28 mars 2013, 18:19:38 »
Det krävs ingen shunt för att ha en arbetstank till en vp den tillför mera vatten till systemet samt gör så att man separerar flödena mellan vp och rad system vilket ibland är ett måste.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #22 skrivet: 28 mars 2013, 19:53:38 »
Ja, det är sant. Jag tänkte på min egen arbetstank. Men det är ju för att jag har kamin och eldar i också. Och då behöver han ju inte köra över temp heller som jag gör.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #23 skrivet: 28 mars 2013, 20:06:29 »
Kör du över temp även med vp  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #24 skrivet: 28 mars 2013, 22:44:03 »
Nja, systemet är nytt och fint. Effecta panna frÃ¥n 2009 och brännare frÃ¥n 2006. Shunten är däremot original men alla pelletsdignitärer pÃ¥stÃ¥r att det spelar ingen roll om det körs ut 70 grader i rören för sÃ¥ länge de ligger inne i huset sÃ¥ kommer ju spillvärmen huset till godo ändÃ¥. Därför har jag inte brytt mig. Jag har tvÃ¥ lägen, lÃ¥gt och högt typ :) Högt när det är minus dygnet runt, lÃ¥gt när det är plus. Enkelt men kanske inte sÃ¥ himla ekonomiskt  dontknow
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #25 skrivet: 28 mars 2013, 23:33:49 »
Kör du över temp även med vp  Sc:,h
Ja, det blir tyvärr så. Eftersom shunten har en värmekurva(esbe 90c) och min vp en. Vp laddar ca 4-5 grader över bör värdet för framledningen. Sen stannar den. Efter att tank tempen sjunkit igen och shunten står Max öppen startar vp igen. Det innebär i princip att jag parallell förskjutit kurvan på ivt för att ha energi tanken. Annars fungerar det inte när jag eldar i kaminen. Jag försöker själv klura ut något sätt slippa det. Men kommer inte på något om jag ska slippa ändra kurvan när jag eldar. En grej man kan göra eftersom jag kör med termostater är att justera kurvan på både shunten och ivt så shunten står fullt öppen alltid när jag inte eldar. Sen när jag eldar tillåter jag då halva kopplingsdifferensen högre framledning. Alltså,ca 2.5 grader. Termostaterna stänger ju ändå om jag skulle elda länge. Med tanke på hur sällan jag eldar hade det kanske varit klokare ::)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #26 skrivet: 29 mars 2013, 07:57:58 »
Min shuntstyrning är så pass trögfattad att den inte reagerar när framledningen ligger 4-5 grader över bör ett tag det är en dannfos nånting med både ute samt inne givare fast den håller faktiskt hyffsat jämn temp inne numera sen jag kopplat strömmen via en brytare som bryter strömmen till styrningen några minuter varje timme så den vaknar till annars vill den gärna stå lika hela tiden tills det blir för kallt inne och sen öka för mycket så det blir varmt men nu funkar det bra tummenupp Men du borde kunna byta din styrning till en som går mot endast inne temp så bör shunten stå helt öppen så länge tempen är rätt inne och om du eldar och tempen stiger så stänger shunten om min styrning pajar ihop helt så blir det en som går endast mot inne temp även om dom har en del nackdelar är dom bra i kombination med vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #27 skrivet: 29 mars 2013, 10:35:11 »
Jag har också tänkt på att ha en shunt som bara styr efter innetemp. Jag ångrar mig att jag köpte 90c shunten. Esbe har en med en display inne som styr enbart på inne temp. Det hade varit bättre. Allra bäst hade varit om jag fått shunt styrningen i ivt att fungera. Jag har testat ett flertal gånger men den är så korkad i sin funktion. Får regon signal om för låg framledning tex så öppnar den shunten ända tills framledningen stiger. Och mina temp givare är så tröga att shunten (120 sekunders) hinner öppna för mycket. Allt kommer i själv svängning. Lösningen är något tid relä så shunten bara får ström i tex 2-3 sekunder sen väntar den 30-60 sekunder. Då hinner temp givaren med. Det hade blivit bäst för då kan jag använda innegivaren till ivt som sänker den kurvan också när solen skiner. Nu har jag innegivare på shunten. Så det blir lite så där. Så en styrning hade varit optimalt. Speciellt vid blåst då kurvan kan öka. I dags läget går inte det. Får kanske på det igen. Man blir liksom aldrig nöjd :)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!