Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT, Nibe eller CTC?  (läst 35352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #60 skrivet: 23 december 2011, 13:51:30 »
är nog så att ska man spara maximalt ska man antagligen välja en VP med flytande kondensering.
ecoheat har kanske andra fördelar.
och då får man ställa för och nackdelar mot varandra, och fatta ett beslut om vilken VP man vill ha.
COP är inte allt.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #61 skrivet: 23 december 2011, 14:45:21 »
CTC gör bra grejer. Det är det inget snack om. Bygger ofta varianter som påminner om deras lösningar i fastighetsvärlden.
Liksom alla andra fabrikat oavsett om de heter Thermia,Nibe,IVT,Viessmann osv så har de styrkor och svagheter. Allt är kompromisser eftersom kunderna inte vill betala för en riktigt bra produkt då denna blir dyrare i inköp.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #62 skrivet: 23 december 2011, 15:30:58 »
Jag har inte skärskådat någon maskin i drift....men antog att Cirkpumpen gick så pass sakta att man bibehöll skiktningen i tanken.....och bara laddade tills övre tanken var "full" Sc:,h

Ace, det är i min mening en stor skillnad. Ju lägre framledning du vill ha, ju sämre blir det.

CTC däremot laddar i den övre volymen tills någon givare en bit ner i tanken når en viss temp. Då skjuter man ner den "övre delens vatten" mot "den undre". Blir det då 45 grader i radiatorvolymen och du kanske vill ha ut 30 på elementen eller golvvärmen så får man shunta ner det. Här pratar vi kanske om 100 liter radiatorvatten. Det blir någon kwh varenda gång. Laddar man då varmvatten kanske 5-10 gånger om dagen så får det en negativ effekt på coop.

Varmvatten laddar man antingen för att man har förbrukat varmvatten eller för att tanken har kylts av mot rummet.
Menar du att växelventilen stÃ¥r kvar i TVV-laddningsläge och tvingar ned hett vatten till den undre tanken efter färdig tappvattenladdning  Sc:,h
är det även omblandande eftersom du får 100l volym övertempererad?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #63 skrivet: 23 december 2011, 15:59:46 »
CTC gör bra grejer. Det är det inget snack om. Bygger ofta varianter som påminner om deras lösningar i fastighetsvärlden.
Liksom alla andra fabrikat oavsett om de heter Thermia,Nibe,IVT,Viessmann osv så har de styrkor och svagheter. Allt är kompromisser eftersom kunderna inte vill betala för en riktigt bra produkt då denna blir dyrare i inköp.

Självklart har alla märken sina styrkor och svagheter. Den här pumpen passar också säkert för en del kunder, ingen tvekan om det.

Jag tycker att en bra tumregel i denna tradeoff är att fast kondensering är robust. Flytande kondensering är optimal ur COP sunpunkt, men kräver att man har bra koll på elementen eller golvvärmen.

CTC är mer mot det fastkondenserande hållet om man jämför med konkurentern. Deras lösning i den nya pannan funkar säkert i avseende att man får värme till huset och varmvatten. Dock kanske inte till optimalt COP.

Det jag reagerar på är väl egentligen deras markanadsföring som jag tycker är lite vilseledande (efter att ha studerat hur deras princip fungerar).
« Senast ändrad: 23 december 2011, 16:08:34 av GöranA »

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #64 skrivet: 23 december 2011, 16:05:57 »
Jag har inte skärskådat någon maskin i drift....men antog att Cirkpumpen gick så pass sakta att man bibehöll skiktningen i tanken.....och bara laddade tills övre tanken var "full" Sc:,h
Menar du att växelventilen stÃ¥r kvar i TVV-laddningsläge och tvingar ned hett vatten till den undre tanken efter färdig tappvattenladdning  Sc:,h
är det även omblandande eftersom du får 100l volym övertempererad?

Jo, precis som Nisse visade i loggen tidigare så går cirkpumpen långsammare vid varmvattenladdning.

Men under varmvattenladdning så jobbar man bara mot tanken. Detta gör att om du laddar på en liter varmt pannvatten i toppen så har du också tagit en liter pannvatten i botten. Hela pannvattenvolymen sjunker neråt i tanken när man tar ut i botten och laddar tillbaka i toppen.

Om man nu gör en varmvattenladdning pga att tanken har kylts av mot rummet så är ju varmvattendelen på tanken fortfarande nästan "varmvattenvarm". Då kommer den delen av volymen tanken skjutas neråt i tanken och när varmvattnet är "färdigladdat" så är radiatorvolymen nästan "varmvattenvarm". Ska du då bara ha ut 30 grader på elementen så får man shunt ner en hel del.

Kolla mina färgglada bilder lite tidigare i tråden. Det är svårt att förklara sånt här i text tycker jag.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #65 skrivet: 23 december 2011, 16:10:25 »
det som är med ecoheat är att om du ska fÃ¥ bra med VV sÃ¥ räcker det inte att bara värma övre delen av tanken. utan du mÃ¥ste höja temperaturen i hela tanken... och det är effektivare med nya ecoheat. som värmer uppifrÃ¥n och ner. och inte bara värmer nedredelen  och sen fÃ¥r värmen stiga till den övre.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #66 skrivet: 23 december 2011, 18:47:13 »
Jo, precis som Nisse visade i loggen tidigare så går cirkpumpen långsammare vid varmvattenladdning.

Men under varmvattenladdning så jobbar man bara mot tanken. Detta gör att om du laddar på en liter varmt pannvatten i toppen så har du också tagit en liter pannvatten i botten. Hela pannvattenvolymen sjunker neråt i tanken när man tar ut i botten och laddar tillbaka i toppen.

Om man nu gör en varmvattenladdning pga att tanken har kylts av mot rummet så är ju varmvattendelen på tanken fortfarande nästan "varmvattenvarm". Då kommer den delen av volymen tanken skjutas neråt i tanken och när varmvattnet är "färdigladdat" så är radiatorvolymen nästan "varmvattenvarm". Ska du då bara ha ut 30 grader på elementen så får man shunt ner en hel del.

Kolla mina färgglada bilder lite tidigare i tråden. Det är svårt att förklara sånt här i text tycker jag.
hela ditt resonemang bygger på på att övre tanken är en "jämnvarm klump" helt utan termisk skiktning, som ska värmas ytterligare genom att hetvatten sjkuts in i toppen ...du verkar även se undre tanken som en likvärdig "klump" som penetreras av den övre klumpen.
Du bortser helt från termisk verkan, samt att kallt vatten matas in i botten på övre tanken vid tappvattenförbrukning...vilket rimligen sjunker och tempsänker den undre tanken
I ditt exempel ovan bör väl isolationsförlusterna i en statiskt stillastående tank via termiska krafter se till att det avkylda vattnet ut mot tankytorna sjunker mot botten ??

Sen kan det vara så att enbart CTC:s övre tank är för liten för att kunna förse hushållet med betydande varmvattenmängder...men det har ju inget med ladd-principen att göra.

Men...jag vill noga påpeka att jag inte har någon erfarenhet av mätningar på denna modell...så mina betvivlanden grundar sig på fysikaliska antaganden, och erfarenheter från andra skiktade tankar.
SÃ¥ helt utan spydiga undertoner undrar jag:  Propagerar du utifrÃ¥n egna erfarenheter av just denna pump? ... eller utifrÃ¥n antaganden?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #67 skrivet: 24 december 2011, 14:01:41 »
hela ditt resonemang bygger på på att övre tanken är en "jämnvarm klump" helt utan termisk skiktning, som ska värmas ytterligare genom att hetvatten sjkuts in i toppen ...du verkar även se undre tanken som en likvärdig "klump" som penetreras av den övre klumpen.
Du bortser helt från termisk verkan, samt att kallt vatten matas in i botten på övre tanken vid tappvattenförbrukning...vilket rimligen sjunker och tempsänker den undre tanken
I ditt exempel ovan bör väl isolationsförlusterna i en statiskt stillastående tank via termiska krafter se till att det avkylda vattnet ut mot tankytorna sjunker mot botten ??

Sen kan det vara så att enbart CTC:s övre tank är för liten för att kunna förse hushållet med betydande varmvattenmängder...men det har ju inget med ladd-principen att göra.

Men...jag vill noga påpeka att jag inte har någon erfarenhet av mätningar på denna modell...så mina betvivlanden grundar sig på fysikaliska antaganden, och erfarenheter från andra skiktade tankar.
SÃ¥ helt utan spydiga undertoner undrar jag:  Propagerar du utifrÃ¥n egna erfarenheter av just denna pump? ... eller utifrÃ¥n antaganden?

Jo, det stämmer att jag ser det som två klumpar som är ganska jämnvarma.

Vill du ha ut kanske 30 grader på elementen så bör den nedre klumpen kanske vara 35 i överst och 30 nederst.

För att få ut lite varmvatten så bör den övre klumpen vara runt 60 grader. Kanske 63 överst och 55 nederst.

Om vi säger att övre delen och undre delen är lika stora och du behöver ladda varmvatten så kommer vi när vi har laddat varmvatten färdigt ha flyttat ner den del pannvatten som var i övre tanken till undre delen av tanken. Hur varm den övre delen var blir ju lite olika från gång till gång.

Jag förstår inte vad du menar med termisk verkan?

Angående avkylning mot rummet så kyls ju hela tanken. Om den blir kallar i toppen så blir den kallare i botten också. Jag menar inte att vattnet börjar cirkulera spontant.

Däremot om man gör varmvatten med slingan så kyler man ju av pannvattnet runt slingan. Om det då är varmare under slingan så kommer värme stiga uppåt. Men det här är inget jag direkt har skrivit om.

Jag är väl mest en klok gubbe och har inte kört den här pumpen. Jag har lite erfarenhet av värmepumpar och vedanläggningar. Jag har ett intresse, har haft olika hus med olika system och jag har hjälpt några kompisar genom åren. Jag jobbar inte inom rörbranchen tillskillnad mot andra här som är rörkrökare och till o med säljer och har avtal med de märken av diskuterar.....

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #68 skrivet: 13 januari 2012, 00:03:32 »
Göran A, tycker du genomlyst CTCns funktionsprincip bra.  Thumbsup
Tack för bra frågeställningar och den förklaring du ger. Jag är inte heller i branchen utan precis som du har ett intresse för tekniken och systemlösningarna.
Kollar också efter det "enkla och perfekta" systemet för mitt hus under tiden som jag hjälper släkt, vänner och bekanta med sina funderingar.

Började följa den här tråden när den var ny och har inte läst i den förrän idag igen.
Fortsättningen på CTC diskussionen finns i tråden
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41651.0
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #69 skrivet: 13 januari 2012, 08:12:00 »
Först tar vi bort dem med kolv(Nibe alltså) sen har vi en som har R401A som har högre GWP än R407c( bort med IVT alltså) kvar blir CTC som mig veterligen har Copeland scrollar ( osäker på deras senaste dock)

Bosch har R407c, så det verkar lite märkligt att inte IVT skulle ha detsamma. Annars får man helt enkelt välja Bosch som är samma maskin som IVT men billigare............... ;)

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #70 skrivet: 13 januari 2012, 09:24:14 »
Finns en IVT som har 410A nämligen PremiumLine EQ

Greenline HE 407C (Svanenmärkt)
Greenline HT Plus 407C (Svanenmärkt)
PremiumLine X   407C

Alla fastighetspumpar har 407C utom Greenline G som har 134A

Jag antar att 401A var en felskrivning eller hur VPO
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #71 skrivet: 13 januari 2012, 09:29:56 »
 ;D  Du antar rätt LMF :D

 *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!