Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT, Nibe eller CTC?  (läst 35352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #45 skrivet: 22 december 2011, 15:14:53 »
Var sitter tankgivarna placerade?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #46 skrivet: 22 december 2011, 15:22:46 »
Danfoss Tube Thumbsup

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #47 skrivet: 22 december 2011, 18:24:41 »
här kommer en logg

Tack för loggen Nisse!

Den visar vad jag förstår en varmvattenladdning 16:23-16:28 där man ser att kompressorn tar vatten från botten av tanken (radiatorreturen) och släpper det i toppen av tanken. Den når 65 grader med ett delta på 30 grader. Jag antar att du har ställt in att du vill ha mer/varmare vatten än normalläget.

Nisse, tycker inte du att mina bilder som jag färglade och förklarade igår stämmer? Vad tycker du inte stämmer?

Jag tycker det ser ut som att man tar det kalla vattnet längst ner i tanken, värmer det med kompressorn och sedan skickar tillbaka det i toppen. Det gör ju att man skjuter ner det vatten som var i varmvattenvolymen vid start, ner mot radiatorvolymen.

Det tycker jag syns tydligt i loggarna. Samtidigt som man laddar på i toppen och toppgivaren stiger så stiger även de andra givarna (mitt och nedre).

Du verkar vilja ha 31 graders framledning. Det får du efter en varmvattenladdning genom att shunta ner den 45 gradiga radiatorvolymen. Titta på mätvärdena 16:30-16:32. Jämför framledning med tankgivare nedre.

Jag antar att toppgivaren sitter i toppen. Mittgivaren i elpatronen (nedre delen av varmvattenvolymen). Nedre givaren sitter någonstans i radiatorvolymdelen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #48 skrivet: 22 december 2011, 18:27:05 »
LÃ¥ter som nya Ctc inte nÃ¥r hela vägen fram  huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #49 skrivet: 22 december 2011, 20:31:36 »
Mycket bättre än gamla CTC.
Nu har Nisse-Gurra rätt hög temp på varmvattnet, vilket gör att tempskillnaden blir rätt stor.
Om man dessutom tänker sig att VV-laddningen sker samtidigt som VV-tappas så kommer hela tanken kylas av inkommande kallvatten från botten och upp.
Tycker faktiskt idén är rätt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #50 skrivet: 22 december 2011, 20:34:13 »
Besviken på deras EEV. Tube har betydligt bättre värden fast den är en TEV

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #51 skrivet: 22 december 2011, 20:41:19 »
för det första är inte pumpen min...utan en kunds detta är en 12 kw...
Börvärde för framledning är vid detta tillfälle 37 ºC.....vid dom sista minutrarna kommer vi upp till ca 45 ºC in vilket den gör för att hålla varmvattnet på den högsta nivån "comfort"...att framledning i slutet av körningen är på 31 ºC har att göra med att shunten är stängd...det jag tycker ni skall titta på är förångning och kondensering och sen säga att inte pumpen leverar......
Nu en fråga till er: vilket tror ni får bäst cop att värma 200l till 60 ºC utan skiktning eller 200l till 65 ºC i toppen och 45 ºC i botten?

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #52 skrivet: 22 december 2011, 21:17:12 »
för det första är inte pumpen min...utan en kunds detta är en 12 kw...
Börvärde för framledning är vid detta tillfälle 37 ºC.....vid dom sista minutrarna kommer vi upp till ca 45 ºC in vilket den gör för att hålla varmvattnet på den högsta nivån "comfort"...att framledning i slutet av körningen är på 31 ºC har att göra med att shunten är stängd...det jag tycker ni skall titta på är förångning och kondensering och sen säga att inte pumpen leverar......
Nu en fråga till er: vilket tror ni får bäst cop att värma 200l till 60 ºC utan skiktning eller 200l till 65 ºC i toppen och 45 ºC i botten?

Nisse, du säger att "vid dom sista minutrarna kommer vi upp till ca 45 ºC in vilket den gör för att hålla varmvattnet på den högsta nivån "comfort"...". Är det inte så att den kommer upp i 45 grader i nedre delen bara för att vattnet som låg i varmvattendelen nu har flyttats nedåt pga att man suger ut i botten av tanken och skickar in i toppen igen.

Om det nu är 37 grader som är börvärde på framledning, varför shuntar inte pumpen ut 37 grader åtminstone 16:32 om det nu är så att shunten av någon anledning stänger under varmvattenladdning? Varmvattenladdningen slutade ju 16:28.

Varför stänger shunten? Då får man ju ojämn temp ut på radiatorn... Det var ju det bästa med CTC tidigare, deras pumpar shuntar alltid ut så man håller jämn och önskad temp.

Sitter den nedre givaren i botten? I så fall så är det ju snarare 50 grader där shunten hämtar vatten till radiatorn.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #53 skrivet: 22 december 2011, 21:26:38 »
Besviken på deras EEV. Tube har betydligt bättre värden fast den är en TEV
vidareutveckla :-)
Ventilen eller styrningen som du är missnöjd med ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #54 skrivet: 22 december 2011, 21:32:01 »
16:39 shuntar den 38  ºC och 16,34 börjar den öppna shunten.....det är minuter du räknar nu göran....ett värmesystem är ganska mycket trögare....givarna sitter pÃ¥ insug och utblÃ¥s....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #55 skrivet: 22 december 2011, 21:34:34 »
Nisse-G
Att det skulle ta värmepumpstillverkarna flera decennium att stoppa in kirunametoden i en värmepump.... hjulet var ju uppfunnet  ;D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #56 skrivet: 22 december 2011, 21:40:06 »
Ace  det kan jag inte svara pÃ¥.  Men att suggasöverhettningen ligger pÃ¥ en högre nivÃ¥ än Danfoss TEV är ju inte direkt imponerande.  Trodde definitivt att de skulle ligga pÃ¥ 2-3K. Inte 5   

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #57 skrivet: 22 december 2011, 21:45:21 »
16:39 shuntar den 38  ºC och 16,34 börjar den öppna shunten.....det är minuter du räknar nu göran....ett värmesystem är ganska mycket trögare....givarna sitter pÃ¥ insug och utblÃ¥s....

Självklart så är ju värmesystemet väldigt trögt, undrade lite varför shunten stängde?

Men det är ju klart, stänger shunten så funkar det som jag beskrev innan. Man får ner det fortfarande ganska varma vattnet som var i övre delen av tanken till den nedre delen av tanken när man laddar varmvatten.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #58 skrivet: 23 december 2011, 05:45:10 »
har jag missat nÃ¥got?  om tempen stiger till 45 ºC i toppen av den undre tanken är väl inte det hela världen....det är väl bara primärt fram till shunten....eller?   
verkar vara ett stort problem även för de med växelventil och betydligt varmare (dyrt producerad) värmepuck som ska med runt i systemet efter var tvv-laddning  Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #59 skrivet: 23 december 2011, 12:38:03 »
har jag missat nÃ¥got?  om tempen stiger till 45 ºC i toppen av den undre tanken är väl inte det hela världen....det är väl bara primärt fram till shunten....eller?   
verkar vara ett stort problem även för de med växelventil och betydligt varmare (dyrt producerad) värmepuck som ska med runt i systemet efter var tvv-laddning  Sc:,h

Ace, det är i min mening en stor skillnad. Ju lägre framledning du vill ha, ju sämre blir det.

De värmepumpar som gör varmvatten och värme som ivt, nibe och thermia gör kommer att skicka ut en liten volym på elementen som har gjorts med lågt varmvatten cop. De laddar varmvatten i en separat tank eller gör värme genom att skicka ner elementvattnet till värmepumpens värmeväxlare. Denna lilla volym är bara det som ligger i värmeväxlaren och det sol ligger i rören fram till flödesriktaren (någon liter max).

CTC däremot laddar i den övre volymen tills någon givare en bit ner i tanken når en viss temp. Då skjuter man ner den "övre delens vatten" mot "den undre". Blir det då 45 grader i radiatorvolymen och du kanske vill ha ut 30 på elementen eller golvvärmen så får man shunta ner det. Här pratar vi kanske om 100 liter radiatorvatten. Det blir någon kwh varenda gång. Laddar man då varmvatten kanske 5-10 gånger om dagen så får det en negativ effekt på coop.

Varmvatten laddar man antingen för att man har förbrukat varmvatten eller för att tanken har kylts av mot rummet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!