Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Provisorisk poolvärme  (läst 10393 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Provisorisk poolvärme
« skrivet: 14 juli 2014, 13:16:53 »
Jag har planerat för pool vad det lider genom en Pool-40 och har dimensionerat både pump och borra för detta.

Byggnation kan tänkas bli nästa år, men för att prova på poollivet lite granna har vi köpt en 6m³ rampool och nu funderar jag lite kring värmning av denna. Rätt lösning, och kanske blir det så jag gör, vore väl att köpa Pool-40-modulen direkt, det är ju inga stora pengar och då är jag förberedd inför kommande storpool. Men en annan fundering snurrade i huvudet lite granna.

Jag har nämligen ett stick på både stigare och retur, där jag avsåg att installera en fläktkonvektor i källaren, men denna konvektor står kvar i lådan och har inte blivit installerad. Vidare har jag möjlighet att stänga flödet på hela kretsen uppe i huset och därmed tvinga cirkulationen till dessa specifika stick. Jag har oxå en rostfri plattvärmeväxlare "ligger och skräpar", en SWEP R15x020 som enl. SWEP's support skall vara mer än överdimensionerad för min lilla pool vilket innebär att jag i princip redan har flera av de kritiska komponenterna som behöver för att kunna värma med värmepumpen.

Jag funderar nu pÃ¥ att prova att koppa min värmeväxlare pÃ¥ sticket som är avsett för fläktkonvektorn, och antingen köpa ytterligare en  BT50 som jag sätter pÃ¥ poolslangen, eller sÃ¥ sätter jag en potentiometer i rätt resistans-intervall för att kunna simulera  BT50 med denna.

Jag har en UKV200 som ligger med i denna slinga, så volymen skall inte vara ett problem.

Självklart får jag inte samma fina reglering och möjlighet att styra som med Pool40, men finns det annars några väsentliga funktionella effekter som jag förbisett med detta koncept?
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2014, 13:29:55 »
Du bör kunna ställa min framledning på tex 30-40 grader så kommer poolen värmas och sen får du stoppa när du är nöjd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2014, 13:53:23 »
Ja det låter ju enkelt och smart. tummenupp

Avaktivera BT50 och så köra manuellt "on/off" på tillsatsvärmen genom att justera min framledning som du skriver.

Jag borde klara mig på under 500kr i material (ett par kopplingar och lite PEM-slang) för att kunna få bergvärme i poolen och det känns rätt så värt under en övningskörningsperiod med pool.

Ang. driftsekonomi för detta provisoriska system, tror ni det är lämpligast att sätta en "förhållandevis hög" minsta framledningstemp och köra intermittent, eller skall jag sträva efter att hitta en så låg framledningstemp som möjligt som ger behaglig pooltemp och låta den vara så sedan? Det senare låter ju bättre?
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #3 skrivet: 14 juli 2014, 15:16:51 »
Sikta alltid på så låg temp som möjligt som värmepumpen får arbeta med.
Det som kan bli ett problem är flödet av poolvatten genom din plattvärmeväxlare, det är nog inte säkert att den kan hantera hela det flöde som poolcirkulationspumpen ger utan att du tappar flöde.
Ett för lågt flöde försämrar filtreringen/reningen av poolen.
En bypass kan eventuellt behövas.

I övrigt ser jag inga större problem.
Det som eventuellt skulle kunna ses som ett problem är om det blir väldigt många start och stopp på värmepumpen, OM värmeväxlarens kapacitet eller flödet blir för litet, då är 200 liters acktanksvolym inte så mycket att spela på, men jag tror inte att det skall behöva bli ett problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #4 skrivet: 14 juli 2014, 17:18:08 »
Ja, jag har ju läst pÃ¥ poolforum om det där med tubväxlare kontra plattväxlar just med avseende pÃ¥  tryckfallet och risk för lÃ¥g cirkulation.

Så första jag gjorde innan jag bedömde om denna växlare gick att använda alls var att ringa till SWEP's kundsupport för att få lite data på den. Det tillgängliga databladet sade tyvärr inget om vare sig tryckfall eller effekt. Istället fick jag följande siffror ur deras beräkningsprogram.

Vid 2000l/h är tryckfallet 0,4bar
Vid värmebärare på 40° och en poolkrets på 15° in och 25° ut (kallstart) överförde den 23kW
Vid värmebärare på 40° och en poolkrets på 25° in och 27° ut (kontinuerlig drift) överförde den 4kW.

Hans uppfattning var, efter att jag berättat hur stor min pool var, att jag inte behövde fundera så mycket på detta för att den var överdimensionerad till tusen för ändamålet, så får väl tro på det :)

Den pump jag har till min lilla pool (pappfilterpump Intex 638R) ger fritt 3785L/h och 2839L/h i system enl. datablad, men jag spekulerar i att denna närmast kommer stanna om jag trycker den mot 0,4bar. Det står Hmax 1m på den, så bara tryckfallet över växlaren ger ju 4x för högt. Så antingen får jag sätta ett parallellflöde över växlaren eller så sätter jag en vanlig Grundfos-pump (som jag har) som stödcirkulation i serie.

Vad tror ni är lämpligast här, alt.1 eller alt.2? (eller "alt.3"?)

En annan bifråga är hur min grundfospump kommer må av att pumpa klorvatten. Håller den ett par månader? Eller kommer den ge utfällningar som förstör vattnet?
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #5 skrivet: 14 juli 2014, 17:42:53 »
När jag tänker efter misstänker jag att du menar att jag kan bygga ett passivt by-pass-system med 3-vägsventiler, det kanske är så man normalt gör.

Men dels är ju 3-vägsventiler väldigt dyra i proportion till vad jag tänkt mig här, och dels tänker jag mig om jag gör enl. alt 2 (som jag själv tror är bäst) så kan jag ju bryta hela värmekretsen bara genom att stänga av grundfospumpen. Visst, ett litet läckflöde lär det väl bli, men väldigt begränsat i sammanhanget.

Knäckfrågan kanske ligger i hur det funkar att köra klor över den, det kanske är helt uteslutet.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #6 skrivet: 14 juli 2014, 17:58:20 »
Men behöver du ha så högt flöde som 2000 l/h om du halverar flödet lär tryckfallet sjunka en hel del och det kanske räcker med din ordinarie cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #7 skrivet: 14 juli 2014, 18:13:03 »
Ja kanske lämpligast att testa det först.

Har väl läst någonstans att 4ggr/dygn är en lämplig omsättningshastighet på vattnet, och då räcker 1000l/h för mig.

Och tryckfall är ju i regel väldigt olinjärt emot flödet, så är det 0,4bar vid 2000l kanske det bara är 0,1bar vid 1000l.

Det enda är väl att jag isf får se till att sätta värmeväxlaren så nära pumpen/poolen så möjligt för att slippa slangförluster uppepå värmeväxlaren, vilket ökar behovet för isolering. Men en liten cellplastisolerad låda kanske är ett enkelt pris att betala för att minska komplexiteten och bara behöva köra en pump i serie.

Att testa det faktiska flödet är ju ganska lätt sen.
« Senast ändrad: 14 juli 2014, 18:16:33 av David Berglund »
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #8 skrivet: 15 juli 2014, 08:34:26 »
Om du kopplar enligt alt 2 (rent fysiskt) men utan din extra cirkpump så borde flödet från poolcirkpumpen FÖRSÖKA åka rakt fram och genom värmeväxlaren, när mottrycket blir typ 0.1 bar kommer resten av flödet att åka genom bypassen.
Om det lilla flöde som åker genom växlaren räcker till för att värma vattnet så är det den enklaste koppling du kan göra.
Skulle du sätta in en vanlig avstängningsventil i bypasslednigen kan du tvinga lite större flöde genom växlaren, du behöver inga trevägsventiler.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #9 skrivet: 15 juli 2014, 10:41:14 »
Är helt med på hur du menar. tummenupp

Så hur ligger det till med materialen då?
Har läst att man skall undvika kopplarlegerade kopplingar såsom vanliga mässingskopplingar med risk att få grönt hår, men funkar det med en vanlig gjutjärns danfoss-pump, om jag skulle uppleva att jag behöver den?
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #10 skrivet: 15 juli 2014, 11:28:43 »
Ny fråga.

Vågar jag köra PEM-slang på värmebärarsidan som kommer bli uppåt 50° eller kommer det ofrånkomligen bli läckage?

Skall åter tilläggas att det är en provisorisk experiment-lösning så är ju mer lockande att lägga 200kr på PEM jämfört med 2000 på Prisol eller liknande, i min strävan att ha växlaren så nära pumpen som möjligt.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #11 skrivet: 15 juli 2014, 13:05:10 »
Jag tror en pem slang funkar bra 50 grader blir det ju om en slang ligger i solen också och det håller dom för och nu är det ju en provisorisk lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #12 skrivet: 15 juli 2014, 13:19:44 »
Har beställt alla komponenter nu, med utgångspunkten att sätta växlaren i serie utan bypass, men i direkt anslutning till poolen för minsta möjliga slanglängd/tryckfall.

Kommer att köra 20mm PEM på värmebärarsidan, initiala försöken kommer gå över källargolv och genom ventilationsglugg, så skulle det läcka så är det ingen katastrof.

Får se om denna 650kr inkl. frakt-lösning kommer att ge en varm och god pool :D

Ã…terkommer med rapport.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #13 skrivet: 17 juli 2014, 17:01:26 »
Då är det i drift.

Satte allt i serie med kortast möjliga slangdragning, och har mätt upp flödet till 1200l/h på min pump med nominella flöden enl. tidigare i tråden. Med 6m³ borde detta vara precis lagom, så tryckfallet var alltså hanterbart för min pump.

Har satt min framledning till 50° nu bara för att kickstarta lite. Det är väl kanske lite onödigt hett för slangarna, och definitivt för hett för kontinuerlig drift, men det händer grejer.

Har 22° i poolen över lag nu, och vattnet som kommer ut tilloppsventilen håller just nu 30°. Om jag inte räknar fel innebär detta att jag har 11kW aktiv effekt i min pool och detta är gissningsvis mer än tillräckligt för 6m³. Vore roligt om någon har en gissning på vilken aktiv effekt jag behöver för att hålla säg 30° i en helt oisolerad ovamarkpool på 6m³ så har ja något att optimera mot.

Jag har ännu ingen isolering på mina 2x25m PEM eller på växlaren i sig. Enda jag gjort är att lyfta upp slangarna så de slipper ligga på det kalla källargolvet. Så finns utrymme för ytterligare optimering. Har satt igång loggning på pumpen så får vi se hur det ser ut imorgon :)
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Provisorisk poolvärme
« Svar #14 skrivet: 18 juli 2014, 06:59:27 »
Vild gissning, ca 3 kW om du har den täckt med en torr tät pooltäckning när den inte används.
Har du den utan täckning så går det nog runt 10 kW om du vill hålla den 28 grader varm.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!