Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo 123 vibrerar för mycket  (läst 4185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sanyo 123 vibrerar för mycket
« skrivet: 23 december 2008, 19:39:41 »
Skall en ny pump som förvisso är monterad på vägg verkligen låta som en traktor som står på tomgång utanför fönstret. Mina föräldrar har köpt en 123:a till fritidshuset och nu när vi samlas vid julen så förvånas vi över hur mycket den vibrerar. Man kan känna vibrationerna i väggen när kompressorn jobbar och jag förstår att det bästa är att montera det i marken men är det något fel på pumpen. Den värmer som den skall så det är det inget problem med. Utedelen skramlar som bara den och det har jag sett en lösning om här på forumet så det kommer vi åtgärda men det kännes mer oroande med vibrationerna. Jag har själv en 124 och den har ett helt annat ljud när den jobbar den är också monterad på vägg och ger inte alls dessa vibrationer. Skall det vara så här.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sanyo 123 vibrerar för mycket
« Svar #1 skrivet: 23 december 2008, 20:23:45 »
De vibrationsdämpare jag säljer i webshopen gör rätt ofta stor skillnad http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=72 , dessutom är det viktigt att se till att rören mellan utedel och innedel inte ligger an mot väggen så att eventuella vibrationer i rör direkt överförs till husets stomme.

Om värmepumpen lutar "mot kompressorn till" så kan dessutom is bildas mellan kompressor och chassie vilket kan leda till rätt kraftiga vibrationer/missljud.

Sen kan det naturligvis vara nåt fel på värmepumpen också, men det är ovanligare.

Att sätta en värmepump mitt på en vägg som består av stående reglar och gullfiber eller rockwool som isolering är inte heller att rekommendera...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 vibrerar för mycket
« Svar #2 skrivet: 23 december 2008, 21:06:12 »
"Fritidshus" har mycket tunnare stomme än Ã¥retrunthus. Det är möjligt att vp hänger i 70-95   mm vertikala reglar.

Jag fick ta bort en ny-monterad pump i ett fritidshus och ställa den på lecablock. Då försvann vibrationerna i huset.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 vibrerar för mycket
« Svar #3 skrivet: 24 december 2008, 00:56:57 »
"Fritidshus" har mycket tunnare stomme än Ã¥retrunthus. Det är möjligt att vp hänger i 70-95   mm vertikala reglar.

Jag fick ta bort en ny-monterad pump i ett fritidshus och ställa den på lecablock. Då försvann vibrationerna i huset.

Vi har våra två 123:or monterade på murad vägg, men de brummar rätt friskt ändå. I vart fall om man har dem monterade med de gummifötter som följer med. Däremot om man byter ut mot mjuka gummibussningar ( jag köpte på rubber, Richard säljer ngt liknande här på forumet ) så blir det mycket bättre. MEN de måste vara rejält mjuka, det skall i princip gå att gunga på utedelen..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad voluptas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 vibrerar för mycket
« Svar #4 skrivet: 24 december 2008, 15:52:23 »
Tror ikke det er noe feil på denne pumpen!
Sanyo 93 og 123 vibrerer altfor mye til å henges på tre vegg.
Har selv gjort 4 misslykkede forsøk, med alle typer gummidempere!

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 vibrerar för mycket
« Svar #5 skrivet: 26 december 2008, 19:20:43 »
Tack för svaren. Har kollat och gummifötterna är stenhårda vilket förvånar mig. Borde det inte vara mjukare gummifötter med vägghållaren från början. Det kommer troligtvis bli så att det byggs ett stativ på marken istället för att slippa vibrationerna.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 vibrerar för mycket
« Svar #6 skrivet: 27 december 2008, 11:08:51 »
Hej

Har en bekant med en Sanyo 93:a, den är vägghängd och ger vibrationer in i huset. Han ska fixa markstativ. I o f s sa jag åt honom att montera den på markstativ, men kylteknikern kom ett par dagar för tidigt så det blev det vanliga väggstativet.

Sanyo är inte lämpliga för väggmontering alls. Annars en kraftfull pump med relativt tysta innerdelar.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!