Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behöver jag för tidrelä för att styra en extra shunt?  (läst 18754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Men hitta en fas i vp som bara har ström när shunten behöver röra sig är lite jobbigare.

Antingen ett relä med dubbla spolar, eller två relän parallellt som drivs av utgångarna för öppna- och stängsignalen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Off topic kan jag berätta att min shunt styrning liksom hakar upp sig och glömmer av att röra sig vilket resulterar att det blir lite för kallt inne och sen när den vaknade så öppnade shunten och då blev det för varmt. Som det tekniska geni man är så löste jag problemet med en timer som bryter strömmen en kort tid 1 gång i timmen och då vaknar den till och kollar av tempen och jag får jämn och fin värme även vid vedeldning. Alternativet hade varit att köpa ny styrning men eldar så sällan så det kändes onödigt och vill inte koppla shunten till vp för vill kunna elda vid strömlöst och har endast 1 fas elverk.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
A1 och A2 ska du undvika och slå till och från spänningen på ofta/via någon automatik eftersom elektrisk livslängd enbart är specificerad till ca 10000 ggr, då är det bättre och låta reläet stå och klicka i stället.

A1 och A2 är till för att spänningssätta elektroniken i reläet, B1 är till för att starta funktionen.

Första bilden styr endast aktiveringen av funktionen i reläet, reläkontakten har spänning hela tiden.
Andra bilden styr både aktiveringen av funktionen samt spänningssättning av reläkontakten.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Nu har jag installerat relä och bytt shunt. Den shunten jag hade liggande var en 240 sek. Jag kör relät slutet i 10 sek. Öppet i 50 sek. Neutral zon pÃ¥ ivt sprÃ¥k är nu inställt pÃ¥ tvÃ¥. Det innebär att framledningen fÃ¥r avvika en grad under börvärde och en grad över innan den ändrar shunten. Än sÃ¥ länge fungerar det skitbra. Har öppnat upp alla termostater och satt rumsgivar faktorn pÃ¥ noll. Visserligen vet jag exakt vilken framledningstemp jag behöver i normalfallet. Men vill ändÃ¥ kolla. Min rumsgivare visar dock ganska exakt 1 grad för mycket. Verkar inte som man kan korrigera tempgivarna i min gamla rego 603?  Ska testa elda än kväll ocksÃ¥ för att kolla sÃ¥ det sköter sig. Men ser inte att det skulle vara nÃ¥gra problem. Stort tack för alla tips jag fÃ¥tt i trÃ¥den.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det är ju bra att ha två grader extra i framledningen mot gällande kurva så får termostaterna jobba och skyffla värmen dit den behov. Beroende på varifrån det blåser och varifrån solen kommer in eller maten lagas eller folk sover.

Du kan inte se det som att du gör förlust på 2 grader för termostaterna jobbar ju aktivt.

då får du grymt bra komfort och god ekonomi tillsammans med din nya shuntlösning!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
men precis som du säger måste du först hitta rätt kurva. med öppna termostater. sen kanske parallellförskjuta en grad och aktivera termosater

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Vad mena du nu David. Att köra ca 2 grader högre än vad jag behöver och ändå aktivera termostaterna? Det är helt ok om termostaterna hade fungerat. Hatar danfoss som jag har i större delen av huset. Dom reglerar ju sämre än jag vet inte vad. Däremot mma gillar jag skarpt. Allra helst hade jag ju velat köra med termostater och rumsgivare. Då hade jag velat att termostaterna bromsade i rätt rum vid övertemp. Och rumsgivaren hade ökat framlednimgen vid blåst när ändå termostaterna står öppna. Det hade varit nice. Tänkte testa att köpa en digital danfoss termostat enbart för att se om den reglerar bättre. Känns som mina nuvarande alltid står halvöppna om man mäter fram och retur.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Köra onödigt hög kurva är jag egentligen inte rädd för. Jag prioriterar komforten mycket mer än att spara några hundralappar per år i elräkning. Det jag är lite allergisk mot med en rumsgivare är ju att jag har källare. Och vissa rum mot norr givetvis. Till våren finns ju risk att rumsgivaren sänker framledningen så mycket att det känns i rum där solen inte kommer åt. Visst kommer det kanske spara mer pengar med innegivare men komforten blir ju inte så bra som med termostater om dom reglerat bra. Samtidigt kan man resonera att det man sparar på att rumsgivaren sänker värmen vid solsken förlorar jag en del av att den höjer framledningen även i källaren när det blåser vilket förmodligen inte behövs.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
vet man vilken ens kurva är menade jag att det kanske inte krävs en inomhusgivare om man har tank och termostater.

Men självklart kräver det att man har hyfsade termostater. Jag har elektroniska danfosstermostater. dom är bra.

När jag sa 2 grader menade jag på framledningen, inte i rumstemp. Jag skulle sikta på ungefär 1 grad högre i rumstemp.

Dvs om jag siktar på 21 grader så förskjuter jag kurvan så att jag får 22 grader. Sedan aktiverar jag termostaterna i ett läge som ger 21.

Då finns det en viss övertemp att jobba med. Man kan öka temperaturen i ett rum om man önskar. och det finns viss kapacitet att hantera blåst.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Mängden energi som går åt i huset är mindre än utan termostaterna. Däremot är ju denna energi producerad till 2-3 grader högre snittframledning vilket innebär ett lite sämre COP. Man får gärna räkna på detta. Det blir inga stora pengar vill jag lova.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Det bör gå åt samma mängd energi för att värma huset oavsett termostater eller inte om systemet klarar av att hålla rätt temp inne däremot blir ju cop lite sämre men knappast nått att ligga sömnlös för.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
David. I princip har jag kört så nu hela hösten. Haft ca 2 grader högre framledning än jag borde och sen strypt termostaterna. Det jag stör mig på med termostaterna är om vi säger den är inställd så att radiatorn har fullt flöde vid 22 grader inne så gör den inte så mycket åt det om tempen stiger till 23 grader. Stiger den däremot till 24 ( vid tex eldning i kaminen) då börjar dom stänga ju. Men sen när tempen sjunker tillbaka till 22 så är det om inte fullt öppna. Då ska tempen helst sjunka ner mot 21 grader för att termostaten ska öppna fullt igen. Har dom elektroniska danfoss samma karakteristik och gasbälg som dom traditonella?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
gasbälg. Nej det är en stegad motor med typ 100+ steg om jag inte missminner mig. Det kan vara 30 eller 300 också, jag vet inte exakt, och har inte 100% med saken att göra kanske.

tror den mäter av två temperaturer och i kombination med en algoritm kan den utifrån detta avgöra vad det är för temperatur i rummet. Jag kan också ställa in hur snabb regleringen ska vara i 3 nivåer. Alltså hur stor/liten eller normal radiatorn är.

Jag tycker dom gör ett riktigt bra jobb.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Det bör gå åt samma mängd energi för att värma huset oavsett termostater eller inte om systemet klarar av att hålla rätt temp inne däremot blir ju cop lite sämre men knappast nått att ligga sömnlös för.

Mitt exempel handlar inte om framledningstemp. Tar vi bort den ut ekvationen så är en termostat effektivare utifrån att säkerställa att inte för mycket värme skickas ut i ett rum samt att eventuell övertemperatur hanteras. Det är det enda sättet som tillgänglig energi kan distribueras i huset utifrån behov, såsom dessa förändras.

Om inte termostater var effektiva på att säkerställa att minsta möjliga energi används skulle termostaterna inte vara så populära.

När vi sedan kommer till värmepumpar så finns det ju en annan sida av myntet. Framledningen. Som ju högre den är har ger sämre COP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Anledningen till att termostater varit så populära tror jag snarare varit att med endast utegivare till shunten om det nu ens har funnits shunt så har det varit ett effektivt sätt att få en bra inne temp utan nackdelarna man kan få med termostater i dag med vp. Däremot kan det i vissa fall vara bra med termostater även till vp om man använder dom med förstånd och tror och hoppas att nyare termostater är bättre på att reglera för mina TA är ungefär lika usla som danfoss beskrivits vara tidigare i tråden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!