Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme  (läst 2024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« skrivet: 10 december 2022, 00:17:30 »
God kväll,

Blev tipsad om forumet då jag har ett beklagligt problem i dessa tider, mitt värmesystem fungerar inte (kanske inte alls men styrningen fungerar definitivt inte).

Jag vill först säga att jag är super tacksam för supporten jag får på Byggahus men tänkte att det inte skadar att även kolla här för råd och vägledning. Beklagar för långt meddelande på förhand.

///

Köpte hus i somras och har ett äldre (89-90) vattenburet golvvärme system från Wirsbo (numera Uponor). Det är de gamla styrdonen, ventilspindlarna och lekande muttrarna samt de gamla mekaniska rumstermostaterna. En fördelare på nedervåningen och en på ovanvåningen kopplade till separata kopplingsplintar dit rumstermostaterna och styrdonen är kopplade. Transformatorn finns på nedervåningen. Styrdonen på fördelarna sitter (vad jag förstår konstigt nog) på returslingan som är på den övre raden (vilket också ska vara konstigt/fel) medan framledningen till fördelaren finns på den nedre raden med muttrarna på. De gamla ägarna verkar ha haft begränsad koll på systemet och hur man underhåller det då jag noterar ärgning på kopplingar, fastsättande/tröga stift (har dock fått de att flexa rätt ok nu), samt att ngn enstaka har tidigare läckt ut vätska. De har också haft vad jag uppfattar som felaktiga inställningar på huskurvan och konstiga kopplingar för bland annat ackumulatortank till solfångare etc som har gjort att de som två pensionärer förbrukat lite drygt 2,000kwh i en mild Novembermånad. Med det sagt kan alltså systemet varit kasst länge, eller gått sidleds under de senaste 6 månaderna.

Nu till mitt problem:
Jag hade helt kallt i golven och tillhörande ’till’ och ’från’-ledningar för tre rum (1 på nedervåningen och 2 på ovanvåningen). De andra rummen hade värme men jag upplevde den som varierande i rum till rum.

Tog hit en rörkrökare som svängde förbi för en snabb titt och han tog av styrdonen och tryckte till stiften som satt helt fast tills de flexade up och ner. Värmen började flöda direkt för alla ledningar och mina termometrar på till- och returledning visade på ökad värme. Alla rumstermostater var satta till 25 grader (men det spelar mindre roll här då systemet vad jag antar tryckte ut värme enligt huskurvans inställning).

Jag lät styrdonen vara av på alla ledningar ett dygn vilket så klart ledde till bra ökad förbrukning då temperaturen på ’till-ledningen’ på nedervåningen var 21 grader innan detta gjordes (oklart vad temperaturen vad i golvslingorna) och elpannan jobbade på att trycka ut 33 grader enligt huskurvan.

Efter två dagar med 60kwh får jag panik över kostnaden och det faktum att det blev väldigt varmt så istället för att göra en justering i elpannan eller mixtra med huskurvan och se resultatet så skruvade jag naturligtvis tillbaka styrdonen för att få individuell styrning på de olika rummen.

Konsekvensen blev naturligtvis att det inom kort blev svinkallt (15-16 grader), att ändra på temperaturen via rumsgivarna gör ingen skillnad och jag har nu varit tvungen att skruva loss 4/7 styrdon på ovanvåningen för att få upp värmen ngt, medan 3/7+7/7 på nedervåningen fortfarande sitter på. Det är heller inte så att vi har nattsänkning på vare sig i termostaterna eller elpannan. Jag är övertygad att det inte flödar ngt alls genom dessa utan att piggen trycks ner fullt ut och stryper flödet. Det är 15-16 grader på nedervåningen och kallt i de rum med styrdon på på ovanvåningen.

Var jag är nu
Jag håller just nu på att med hjälp från personer från Byggahus kolla så att jag har strömförsörjning till mina styrdon. Jag förstår att de styrdon jag har är trådade Normally Closed, så när det inte finns ström så ska de stänga till ventilen. Ni kan se resultatet av mina tester (med min begränsade kunskap) i bilderna som är bifogade.

Min teori
Strömförsörjningen har ballat ur någon gång. Det kan ha hänt innan vi kom, eller när jag skruvade loss alla rumstermostater (sladd fortf isatt) då vi målade om vid inflytt. Då vi de facto haft värme i alla rum utom 3 så är min teori att stiften suttit så jävlas hårt att när strömförsörjningen lade av så kunde inte NC funktionen stänga ledningen förutom till 3 av rummen som då fick stillasittande vatten och sjunkande temperatur som konsekvens. Det kan också vara så att styrdonen helt enkelt är sönder men med 14 styrdon så känns det kanske lite mindre sannolikt.

Support
Skulle någon vänlig själv vilka kolla på de bilder jag lagt upp, kommentera mina frågor nedan, och lägga till vad jag bör göra, kolla på, ta mig till som nästa steg? Rörkrökaren ville naturligtvis byta ut alla styrdon, alla spindelventiler, lekande muttrar och rumsgivare. Och när tillochmed han säger att det blir dyrt, ja då vet man att det är fara å färde för inte fan har de varnat innan för någonting som behöver åtgärdas. Han nämnde också att han ville gå mot trådlösa termostater á 1,300kr styck vilket jag tycker är konstigt då jag har stenhus med nästan inga bredbandsuttag och således är wi-fi ok men med varierande kvalitet. När en vänlig själ på Byggahus också visar på trådande LK-termostater för 550kr blir man tveksam.

///////

Frågor:
1. Är det farligt för slingorna, grunden eller för golven att ha stillasittande vatten som inte kan ha hög temperatur? Har tyvärr inte läst så mkt om lägsta temperatur någonstans men tyr mig minnas att jag läste ngt om att fukt från betongfundamentet kan leta sig upp i konstruktionen om värmen är av på nedervåningen.
2. Är min teori ens möjlig, troligt eller helt käpprätt åt skogen?
3. Är vi på rätt spår när vi kollar elförsörjningen till styrdonen? Och tyder mina resultat i bilderna på att inget av styrdonen får den krävda volten som behövs för att driva styrdonen via termostaterna?
4. Hur kollar man vad strömförsörjnings-problematiken kan bero på? Dvs är nästa steg att göra ngt i transformatorn eller är det i termostaterna?
5. Rätta mig om jag har fel men i teorin behöver jag väl inte styrdonen, utan dessa är enbart för att få individuell styrning på rummen? Dvs skulle jag inte kunna koppla bort alla styrdon, låta huskurvan göra sitt och blir det lite för varmt så gör jag en nedåtjustering några enheter (man kan göra det i elpannan utan att sänka kurvan) eller så ändrar jag kurvan? Och just nu har jag satt en Max framledningsvärme på 35 grader i elpannan men jag skulle väl även kunna sänka denna lite vid behov? Vill helst inte göra detta då jag inte då kan ha det lite kallare på nedervåningen som vi vill ha då vi inte spenderar ngn tid där och det kostar som fan just nu.

Tacksam för alla som lyckats ta sig igenom så här långt. Jag försöker lära mig och om tummen suttit mitt i handen tidigare så börjar den migrera åt rätt håll med alla utmaningar man ställts inför de senaste 6 månaderna.



















Med vänlig hälsning,
Svare

Utloggad Vingafyr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #1 skrivet: 10 december 2022, 17:22:21 »
Hmm,,,lite "eltips",,,Vill minnas att det sitter en liten glassäkring i Tuvasons transformator. Lossa skruvarna o kolla denna
 . När du har lossat ett styrdon,,för tex: vardagsrum. Vrid pÃ¥ termostaten i vardagsrummet till "fullt" värme/pÃ¥drag. Efter nÃ¥gra minuter bör den "röda lilla kolven" i styrdonet "gÃ¥ in". När du drar ner termostaten, ja,,dÃ¥ ska "kolven" tryckas ut. Gör den det verkar det inte vara nÃ¥got "elfel" pÃ¥ den kretsen. Men Du kanske redan har provat ovanstÃ¥ende,,,,Lycka till med allt

Utloggad Svare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #2 skrivet: 10 december 2022, 22:12:07 »
Hej

Tack så mkt för tipset. Jag insåg att jag kollade fel på transformatorn och om jag nu tolkar det ett så har jag 0.004V till styrdonen och anledningen är att medan det går in 230V in i transformatorn så ger den ut 0.004V till kopplingsplinten.

Nu ska vi se, antar det är denna säkring du menar?
Den ser onekligen suspekt ut, kan det kanske vara så enkelt…

Vet du hur fasen jag ska få ut det? Metallfästena flexar lite men är ändå rätt hårda.


Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #3 skrivet: 10 december 2022, 22:46:06 »
Stäng av strömmen och dra bara ut glassäkringen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #4 skrivet: 10 december 2022, 22:47:02 »
Bara att ta i och dra ur. Bryt med mejsel. Kan ju koppla bort elen till transformatorn först. Har du multimeter kolla sedan om den är hel, troligen sönder.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Svare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #5 skrivet: 10 december 2022, 23:09:44 »

Ja denna säkring kan ju omöjligt fungera.
Får köpa ny i morgon och sätta i och hoppas att alla styrdon då fungerar.

vad är rätt tillvägagångssätt? Koppla loss alla styrdon, sätta termostaterna på Max, sätta tillbaka styrdonen och sedan reglera ned till kanske 25 grader och se huruvida temperaturen i framledningen till fördelaren droppar rimligt mkt eller om den faller ner till nuvarande nivå som motsvarar då ledningarna är strypta?



Utloggad Svare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #6 skrivet: 10 december 2022, 23:14:19 »
Hmm,,,lite "eltips",,,Vill minnas att det sitter en liten glassäkring i Tuvasons transformator. Lossa skruvarna o kolla denna
 . När du har lossat ett styrdon,,för tex: vardagsrum. Vrid pÃ¥ termostaten i vardagsrummet till "fullt" värme/pÃ¥drag. Efter nÃ¥gra minuter bör den "röda lilla kolven" i styrdonet "gÃ¥ in". När du drar ner termostaten, ja,,dÃ¥ ska "kolven" tryckas ut. Gör den det verkar det inte vara nÃ¥got "elfel" pÃ¥ den kretsen. Men Du kanske redan har provat ovanstÃ¥ende,,,,Lycka till med allt

Tack så hemskt mkt för tipset, säkringen var bränd. Köper ny i morgon. Just nu är alla ledningar med styrdon på helt stängda. Ska jag sätta i den nya säkringen och sedan ta loss ett styrdon, maxa termostaten och sedan hålla den i handen och fysiskt kolla att den röda kolven går in, och sedan testa att minska och se samma effekt? Och då göra det en och en för varje styrdon?

Och om ngn inte funkar så är det då antingen fel på en specifik krets, alternativt att termostaten är kass, eller styrdonet i fråga?

Uppskattar verkligen detta

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #7 skrivet: 10 december 2022, 23:25:44 »
LÃ¥ter som en bra plan.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Vingafyr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #8 skrivet: 11 december 2022, 06:18:00 »
Själv hade jag lossat samtliga styrdon samtidigt. ( märkt upp varje innan så de inte senare hamnar på fel slinga). I med säkringen, på med spänningen. Kontrollerat varje styrdon separat med termostaten. Dvs, dra ner termostaten till minimum. Resp: max. Tar ett tag/en stund innan "kolven" reagerar.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #9 skrivet: 11 december 2022, 12:37:56 »
Håller med att testa en och en, inte minst för att ett av ställdonen kanske är kortslutning i, gör du det stegvis så vet du lättare vilket som är sönder.
Stäng av de som inte testas.
Ställdonen borde ta upp till 10 minuter innan de är fullt öppna.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Svare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #10 skrivet: 11 december 2022, 20:52:03 »
Nu har jag hunnit testa under dagen och här är resultaten:

- Efter byte av säkringen så ger Transformatorn nu ut 27V.

- BÃ¥da kopplingsplintarna
Svart kabel till blecket på nedre sockerbiten 27V.
Blå kabel till blecket på nedre sockerbiten 0.004V.

- Nedre kopplingsplinten
Gula sladdar till blå sladdar 0.004V

- Övre kopplingsplinten
Alla gula sladdar till blå sladdar 0.004V NU, men när jag började mäta så hade den första kopplingen 26.89V med termostaten satt på minsta värme (de andra hade 0.004V). Innan Styrdonet fick ström började den med kolven utdragen (dvs som att den ska trycka ner piggen helt och strypa vattnet), när den fick el så drog kolven sig tillbaka (som den ska vara när man har termostaten på max). Detta är ju felaktig då termostaten var satt på minsta värme men kanske ett resultat av att den fick el och att den sen hade tänkt trycka ut kolven. Dock så kände jag att styrdonet blev väldigt varmt och några minuter senare så var kolven helt utdragen, styrdonet började svalna och volten hade gått från 26.89V till 0.004V.
Jag kollade säkringen i transformatorn och denna är fortsatt hel och fungerande


Har jag fel eller kan det vara så att

1. Transformatorn ger ut för hög Volt vilket potentiellt fått alla styrdon att sluta fungera?

2. Styrdonen måste ta emot 24V, varken mer (för då går de sönder) eller mindre (för då går de inte tillräckligt med ström för att fungera)?

3. När ett styrdon inte längre fungerar, betyder det att Volt i kopplingsplinten till det styrdonet då kommer vara 0.004? Eller behöver det inte betyda ngt för styrdonen i sig (de kan alltså fortfarande fungera eller inte fungera) men det betyder att själva kopplingen/ledningen mellan kopplingsplinten och styrdonet inte fungerar? Eller kan det vara antingen eller, eller både och?

Tack för all hjälp!


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #11 skrivet: 12 december 2022, 00:18:10 »
Antingen smäller säkringen direkt och det finns ingen nämnvärd spänning någonstans. Eller så mäter du samma spänning som från transformatorn till sladdarna till ställdonet, men det händer ingenting, då är det sönder.
Allt under 30V bör vara inga bekymmer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Svare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #12 skrivet: 12 december 2022, 08:19:18 »
Jag har mätt på båda och transformatorn ger ut spänning till kopplingsplinten men kopplingsplinten anger 0 spänning till styrdonen. Innebär det då att styrdonen eller kablarna är sönder?

Tycker det är konstigt varför styrdonet blev så varmt så fort jag fick spänning (27V) för en av rummen när termostaten var satt på min. Kan det då luta åt att styrdonen är så gamla att de inte klarar det spänningspåslag de borde göra? Eller har det ngt med termostaterna att göra?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #13 skrivet: 12 december 2022, 13:46:08 »
Är det inte styrdon med vax som hettas upp, utvidhas och därmed reglerar ventilen?  Det är nog meningen de skall bli varma i sÃ¥ fall.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Svare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo/Uponor 1989 ingen värme
« Svar #14 skrivet: 12 december 2022, 16:19:28 »
Det vet jag inte. Inuti styrdonet sitter en röd liten gummibricka/kolv som skjuts in och ut beroende på vilken temperatur jag sätter på termostaten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!