Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 tillsatts gÃ¥r till för lÃ¥g frÃ¥nluftstemperatur.  (läst 1743 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tomaso

  • Gäst
Tomaso
SV: Nibe F370 tillsatts går till för låg frånluftstemperatur.
« Svar #15 skrivet: 09 december 2022, 07:43:43 »
Jag har ett liknande problem men i mitt fall har jag en 1,5 plans villa där tyvärr övervåningen är eluppvärmd medan nibe F370 värmer nedervåningen. Jag försöker spara el genom att dra ned på värmen på övervåningen men det går som resultat att frånluftstempen blir för låg. Är det bättre att höja värmen på övervåningen än att sänka tröskeln för frånluftstempen på värmepumpen? Eller finns det andra idéer? Ventilationen på övervåningen sitter i ett badrum med golvvärme som jag dragit ned rejält.
/Tomas

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Istället llvp på övervåningen.

Utloggad Savina10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Istället llvp på övervåningen.

Det verkar vara en bättre lösning enligt vad jag sett på senaste från andra som kompletterat FLVP med LLVP. Sannolikt är LLVP effektivare än elelement, och FLVP gillar den direkta frånluften. LLVP är ett snabbt sätt att sätta in varmare frånluft. Jag vet inte exakt vad LLVP drar men alternativet är tillsats.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant case, berätta gärna vidare haär hur dom ser på detta, att något egentligen är felaktigt utfört vilket gör att avsikten med energiåtervinningen inte sker fullt ut (eller åtminstone med försämrad prestanda). För ingen kan väl ändå påstå att det är vettigt att kyla ner den varma frånluften när den behövs som mest!?
Håller med. Ska se hur de ser på det. Är anmält men inte fått någon återkoppling ännu. Hade det inte varit ett så stort jobb att åtgärda hade jag fixat det själv men nu behöver jag riva upp golv på övervåningen alternativt öppna upp väggen för att komma åt mellanbjälklaget men det tror jag blir bökigare. Oavsett mycket jobb och en del pengar att åtgärda.
Kan tillägga att jag tror de dessutom underdimensionerat frånluftrören på det när jag kollat på det.
« Senast ändrad: 10 december 2022, 10:23:00 av ic00tope »
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Tomaso

  • Gäst
Tomaso
SV: Nibe F370 tillsatts går till för låg frånluftstemperatur.
« Svar #19 skrivet: 12 december 2022, 12:06:10 »
Det verkar vara en bättre lösning enligt vad jag sett på senaste från andra som kompletterat FLVP med LLVP. Sannolikt är LLVP effektivare än elelement, och FLVP gillar den direkta frånluften. LLVP är ett snabbt sätt att sätta in varmare frånluft. Jag vet inte exakt vad LLVP drar men alternativet är tillsats.

Tyvärr är det inte så lätt att få en llvp installerad nu. Upptäckte igår att golvvärmen verkar vara trasig.. :-(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!