Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 tillsatts gÃ¥r till för lÃ¥g frÃ¥nluftstemperatur.  (läst 1808 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
är utomlands sedan en månad tillbaka och vid resa sänkte jag inomhustemperaturen till 17 grader. Det gick bra till en början men sen kom larm om låg frånlutstemperatur och tillsatsen gick till då den är under 16 grader. Jag justerade innetemperaturen och satte den till 19 grader och allt var lugnt till en början men igår larmade den igen. Har just nu 18,3 grader på innegivaren men frånluften visar 15,8 grader och tillsatsen går återigen för fullt. Jäkligt olyckligt nu när priserna stuckit iväg igen. Någon som vet vad som kan vara fel? Jag har justerat kurvan två steg och det tar väll lite tid innan det slår igenom. Funderar även på att lägga en punktförskjutning kring 0:an med två grader upp.

Tankar ideer?
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Är frånluftskanalerna så välisolerade som de ska vara? Går det oisolerade kanaler på kallvind tappar man snabbt temperaturen i frånluften.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
När man sänker inomhus temperaturen (Börvärdet) momentant flera grader resulterar detta i att kompressorn inte går på många timmar så dess temperatur kommer att sjunka som resulterar i att vid nästa start är dess olja kall och lyckas kanske inte starta. Som då resulterar i att den löser på överströmsskyddet.
Har själv råkat ut för detta som du beskrev, då jag åkt på semester. Men min är en IVT490
« Senast ändrad: 07 december 2022, 08:57:42 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
F370 har elektrisk kompressorvärmare som kopplas in när kompressorn inte går.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du stängt av elpatron?
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Då är det kanske kompressorvärmeren som bråkar.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du stängt av elpatron?

Jag har testat tidigare att koppla bort tillsatsen men i detta läge går den in ändå? Är detta normalt?
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är frånluftskanalerna så välisolerade som de ska vara? Går det oisolerade kanaler på kallvind tappar man snabbt temperaturen i frånluften.
Kan vara problemet, men är osäker. Huset är byggt  slutet av 2017 och är pÃ¥ ca 100m2 med öppen planlösning upp till nock med en typ balkong över halva övervÃ¥ningen. Kanalerna gÃ¥r frÃ¥n badrummet pÃ¥ nedervÃ¥ningen samt frÃ¥n kök/vardagsrum samt tvättstuga där pumpen sitter. Inga lÃ¥nga kanaler. Däremot sÃ¥ är det en kallvind pÃ¥ vÃ¥ningen ovanför tvättstugan där alla kanaler gÃ¥r in mot pumpen, vet inte om det kan pÃ¥verka i denna omfattning? FrÃ¥nluften är ju ca 2 grader kallare än rumsgivaren...
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja det verkar ju tyvärr påverka frånluftstemperaturen en del. Frånluftstemperaturen ska normalt vara aningen högre än rumstemperaturen eftersom frånluften tas in uppe vid innertaket där värmen samlas och det blir lite varmare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det verkar ju tyvärr påverka frånluftstemperaturen en del. Frånluftstemperaturen ska normalt vara aningen högre än rumstemperaturen eftersom frånluften tas in uppe vid innertaket där värmen samlas och det blir lite varmare.
Japp, har funderat kring detta då mitt hus är öppet till nock. Däremot sitter alla frånluftskanaler mitt i huset och inte uppe vid taket så värmen går ju upp i hela huset innan den når frånluftskanalerna.
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Jo men siffrorna talar sitt tydliga språk, tappar du grader så har du förluster på vägen, i detta fall troligen i kallvinden, det kyler snabbt nu när temperaturen sjunkit så pass. Du bör åtgärda detta när du är hemma igen, förbättra isoleringen rejält där uppe. Jag fattar inte byggare som inte begriper bättre, lägga frånluftskanaler i kalla utrymmen, hur tänker dom eller inte alls!?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo men siffrorna talar sitt tydliga språk, tappar du grader så har du förluster på vägen, i detta fall troligen i kallvinden, det kyler snabbt nu när temperaturen sjunkit så pass. Du bör åtgärda detta när du är hemma igen, förbättra isoleringen rejält där uppe. Jag fattar inte byggare som inte begriper bättre, lägga frånluftskanaler i kalla utrymmen, hur tänker dom eller inte alls!?
Går det att hävda att detta är ett dolt fel måntro? Gissar att jag behöver ta upp hål i väggen eller taket för att komma åt allt.

Kan tillägga att jag slagit från varmvattnet nu när jag inte är hemma. Kan det påverka på något vis? Varmvattnet ligger på 43,7 grader just nu.
« Senast ändrad: 07 december 2022, 20:02:34 av ic00tope »
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Går det att hävda att detta är ett dolt fel måntro?

Ingen tröst men du är tyvärr inte ensam om detta, finns flera användare här på forumet som råkat ut för samma. Huruvida det skulle vara hållbart att hävda dolt fel vet jag inte. Finns byggföretaget och vvs firman som gjort jobbet kvar så kan man ju alltid kontakta dom och förklara problemet.

Inte heller vet jag har det gått för andra i motsvarande situation förutom några fall där dom isolerat på extra mycket och på det sättet förbättrat läget något. Nån upptäckte nyligen att en renslucka var lämnad öppen på kallvinden så pumpen fick mest kall uteluft ;)

Frånluftskanaler ska enligt min uppfattning alltid förläggas genom uppvärmda utrymmen för att undvika just dessa förluster
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen tröst men du är tyvärr inte ensam om detta, finns flera användare här på forumet som råkat ut för samma. Huruvida det skulle vara hållbart att hävda dolt fel vet jag inte. Finns byggföretaget och vvs firman som gjort jobbet kvar så kan man ju alltid kontakta dom och förklara problemet.

Inte heller vet jag har det gått för andra i motsvarande situation förutom några fall där dom isolerat på extra mycket och på det sättet förbättrat läget något. Nån upptäckte nyligen att en renslucka var lämnad öppen på kallvinden så pumpen fick mest kall uteluft ;)

Frånluftskanaler ska enligt min uppfattning alltid förläggas genom uppvärmda utrymmen för att undvika just dessa förluster

Jag förstår och tack för svaret. Jag har ju köpt huset 2021 så dolda felet får jag rikta till säljaren. Ska ta det med mitt försäkringsbolag för att se hur jag går vidare.
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Intressant case, berätta gärna vidare haär hur dom ser på detta, att något egentligen är felaktigt utfört vilket gör att avsikten med energiåtervinningen inte sker fullt ut (eller åtminstone med försämrad prestanda). För ingen kan väl ändå påstå att det är vettigt att kyla ner den varma frånluften när den behövs som mest!?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!