Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver man verkligen inga termostater och helt öppna returnventiler med bergvär  (läst 1222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mohammad Ayham Kadi

  • Gäst
Mohammad Ayham Kadi
Behöver man verkligen inga termostater och helt öppna returnventiler med bergvär
« skrivet: 05 december 2022, 22:00:43 »
Hej

Vi bytte nyligen en elpanna mot bergvärme. Vi hade problem med att få värme till alla element och därför förslog vår Rörmockare att byta ut alla ventiler vilket vi gick med på det. Det visar sig att våra thermostater inte passar på de nya ventilerna och enligt honom är det bra för att "bergvärme behöver att värme cirkulerar runt snabbt". Detta hjälpte inte mycket så han försökte öppna alla returnventiler fullt för samma anledning. Till slut visar det sig att han kopplade fel på return och stig när han installerade pumpen.

Nu sitter vi med 26 grader på övervåningen och knappt 22 grader på undervåningen så frågan är behöver man verkligen inga termostater för bergvärme? och ska man verkligen ha helt öppna returventiler på alla element?

Vad är bästa sätt att eliminera temperaturskillnaden isf?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Termostaterna behövs inte och ska helst inte användas, vattenvolymen behövs. Däremot var det väldigt fel av röris att öppna alla returventiler. vattnet tar nu lättaste vägen.
Är inkopplingen rätt nu?
Jag justerade in mina element enligt följande, om det är rätt eller fel, det får vara osagt, men jag har jämn värme i hela huset.
Sätt cirkulationspumpen på ett fast värde, typ 70% justera in returventilerna så att du har ca 7 grader mellan tillopp och retur på elementet. Du kommer säkert få gå några varv, för när man justerat några, då kommer flödet ändras, tar lite tid, men blir bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om man ska justera efter temp bör det vara riktigt kallt ute dvs hög framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och i dom rum där det blir för varmt stryper man returen, lite i taget, tills man får rätt temperatur. Det tar flera dagar innan allt är stabilt så man får skruva lite och avvakta för att se om det behövs skruvas mer.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Och man *behöver* inga termostater men det finns ändÃ¥ vissa fördelar: Mina är uppskruvade pÃ¥ max förutom i ett förrÃ¥d där jag bara vill ha frostfritt (men teoretiskt skulle kunna värma upp genom att vrida pÃ¥ termostaten). Annars kan de ocksÃ¥ vara lite bra att ha om man har en kamin och eldar i ett visst rum som annars blir för varmt.  Eller om man tillfälligt vill sänka temperaturen i ett tomt gästrum med stängd dört eller sÃ¥.

Så känner du att du skulle vilja ha termostater kan du ju köpa ett par stycken om du har ett behov. Men annars kör utan! (Men gnäll på rörmokaren kanske!)

Och prova gör som de tipsar om: surfa reda på manual till dina radiatorkoppel/ventiler så du ser hur man ställer in dem. Och läs lite fler gamla postningar.

Här kommer en halv killgissning apropå strypning: Känns som att man vill att de flesta radiatorerna ska vara helt öppna, och så få som möjligt strypta så lite så möjligt. Dvs så vattnet flödar lätt genom systemet, men ändå rummen har lagom temp.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Din killgissning är fel. Du måste strypa in elementen efter hur lång på slingan de är från pumpen, ett element som är närmare pumpen, behöver mer strypning, för att värmen ska nå till elementett längst bort/högst upp för att det skall få samma värme.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Din killgissning är fel. Du måste strypa in elementen efter hur lång på slingan de är från pumpen, ett element som är närmare pumpen, behöver mer strypning, för att värmen ska nå till elementett längst bort/högst upp för att det skall få samma värme.
Tack, jo, jag menade inte att BARA min tips skulle användas, utan även det om delta 7 grader som du skrev osv. Det jag ville ha sagt var att man inte ska strypa onödigt hårt överallt så att cirkulationspumpen får slita i onödan.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
... och enligt honom är det bra för att "bergvärme behöver att värme cirkulerar runt snabbt".

Byt rörmokare!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!