Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump  (läst 51253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #90 skrivet: 17 januari 2011, 21:56:07 »
Den certifieringen du nämner Purjo, är mest tänkt för BV JV LV.  Man fÃ¥r dimensionera hus och projektera  och sÃ¥nt.  Köldmediekretsen, ja där gäller ju köldmedie förordningen.  Mycket regler är det ::)

 PÃ¥ min kurs sades det att det spelar ingen roll om jag sÃ¥ skulle jobbat bredvid ACE eller PerJ. Har jag inget cert sÃ¥ fÃ¥r jag inte göra ett piss.   

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #91 skrivet: 17 januari 2011, 22:03:34 »
Vore det inte bra om det blev som kylbranschen vill. Att alla LL pumpar och den typen av aggregat, enbart säljs tomma. Sedan så måste en kyltekniker fylla och starta. Då borde antalet läckande maskiner minska, eller hur?

Det är ju trots allt ganska viktigt att det finns köldmedium i maskinen. Samt att den är tät.  Om dem levereras tomma, sÃ¥ mÃ¥ste den som monterar ha lite mer kunskap än som det är nu.  När händige harry kastar upp maskiner pÃ¥ snedden.

Vad tycker ni??   Inte som jag förstÃ¥r jag *vinkar*

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #92 skrivet: 17 januari 2011, 22:15:32 »
Vore det inte bra om det blev som kylbranschen vill. Att alla LL pumpar och den typen av aggregat, enbart säljs tomma. Sedan så måste en kyltekniker fylla och starta. Då borde antalet läckande maskiner minska, eller hur?

Det är ju trots allt ganska viktigt att det finns köldmedium i maskinen. Samt att den är tät.  Om dem levereras tomma, sÃ¥ mÃ¥ste den som monterar ha lite mer kunskap än som det är nu.  När händige harry kastar upp maskiner pÃ¥ snedden.

Vad tycker ni??   Inte som jag förstÃ¥r jag *vinkar*
jo, jag tycker lite som du, det är aldelles åt helvete för många klåpare som inte inser sina begränsningar "måste man vakumera om det är minus ute..." huvuddunk
samtidigt hindras dom som är kreativa och vill lära sig på egen hand utav såna här begränsningar och inskränkningar i rätten till självbestämmande.
svårt det där..

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #93 skrivet: 17 januari 2011, 22:20:08 »
Visst skulle det vara bra om man själv fick välja vilken gas som skulle fyllas. En del som inte vakuumsuger har redan gjort sitt val av gas, luft.
En annan skulle antagligen välja propan...  Thumbsup

Har ni inte förstÃ¥tt att mÃ¥nga av dagens regler är ett sätt att sätta befolkningen i arbete, vad skulle annars rikets innevÃ¥nare göra pÃ¥ dagarna? NÃ¥gra gör reglerna, andra utbildar i dem och visst ja... sÃ¥ är det nÃ¥gra fÃ¥ stackare som ska göra jobbet ocksÃ¥!  :D
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #94 skrivet: 17 januari 2011, 22:25:39 »
Vore det inte bra om det blev som kylbranschen vill. Att alla LL pumpar och den typen av aggregat, enbart säljs tomma. Sedan så måste en kyltekniker fylla och starta. Då borde antalet läckande maskiner minska, eller hur?

Möjligt att det skulle bli marginelt bättre men jag har en stark oro att kylbranchen inte kommer att nöja sig med denna skalp utan man kommer att utöka så alla maskiner kommer tomma.
alltså även enhetsmaskiner Luft/vatten och Vatte/vatten från tex. Thermia,ctc,nibe,ivt,euronom osv.
När även denna skalp är plockad så kommer man försöka att gå samma väg med kylskåp och frysar.

Nä vissa maskiner är bra att de läcksöks och fylls i fabrik under kontrollerade former medans andra kan det vara montagkrav på (Flare).
Att det är montagkrav på ParkerSpanner koppling finner jag väldigt konstigt och lite revirpinkande från kylbranchen men det är vad jag tycker.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #95 skrivet: 17 januari 2011, 22:40:51 »
HÃ¥ller helt med dig Lmf!

Man behöver inte läsa många trådar här på forumet för att hitta bevis för både den ena och andra sidan i debatten. Det är rationellt och säkert att göra fyllningen i en fabrik med både kunnig personal och bra maskinpark, dessutom under tak och i tempererad miljö.

Har ni tänkt pÃ¥ att nÃ¥got sÃ¥ viktigt som att repararera bromsarna pÃ¥ bilen inte kräver en certifierad bromsreparatör? Visst är det väl konstigt? Visserligen sÃ¥ görs en kontroll varje Ã¥r, men en reparation kan lika gärna behövas veckan efter besiktningen även fast den gick igenom. Och när man tankar bilen sÃ¥ fÃ¥r man själv hälla i bensinen!! :o  Det finns mÃ¥nga som skadats allvarligt av bensin, tänk pÃ¥ det nästa gÃ¥ng ni överfyller eller fyller upp reservdunken.

SÃ¥ go vänner, det finns fortfarande frizoner som behöver ett utökat regelverk...  knUp

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #96 skrivet: 17 januari 2011, 22:45:05 »
Känns väl tveksamt om enhetsaggregat kommer att hamna under en sådan bestämmelse.
Det tycker jag vore fel i varje fall.

Klart det är bra att maskiner fylls pÃ¥ fabriken,  men varje dag är det ju 8 trÃ¥dar här med läckande maskiner huvuddunk

Det skulle fortfarande läcka,men kanske lite mindre om det blev på det sätt kylbranschen vill.

Personligen så skiter jag i det, löjligt att vi ska ha sådana krav när resten av EU håller på med R22 utfasning.

London spyr väl ut 10ggr vad vi gör.  Bara en stad. huvuddunk

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #97 skrivet: 17 januari 2011, 22:55:41 »
Många av de läckande maskinerna du läser om är faktiskt igångkörda av proffs.
Men med några år på nacken så vill inte värmepumparna behålla gasen utan går sönder på olika sätt...
Finns det någon statistik på hur många av värmepumparna som skrotas som har kvar gas eller om det i flertalet helt enkelt är tomma på gas och det blir anledningen till att byta ut dem?

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #98 skrivet: 17 januari 2011, 23:08:23 »
Nja, dem är installerade av idioter.  Som i en trÃ¥d härom dagen, där installatören inte visste vad kvävgas var  och etc   du läste nog det.  Dem var INTE kylmontörer.  dem var idioter som tyvärr blev anlitade av ett seriöst?
bolag.  Jag skriver sÃ¥ för dem borde kolla upp vem som monterar deras grejer.  det är ju dem som fÃ¥r problem sedan.

Man kan inte säga att man är godkänd och att en pÃ¥ firman har behörigheten.  SÃ¥ funkar det inte, vet dem inte det sÃ¥ är dem idioter.

Samma sak om dem vacuumsuger i 10 minuter eller i 50 minuter.  Det stÃ¥r pÃ¥ absolut vacuummetern när du har sugit klart.  Det lär du dig pÃ¥ din kurs när du gÃ¥r den.  Vet du inte det har du inte gÃ¥tt den, eller sÃ¥ är du en fuskande idiot, helt enkelt.

Sedan sÃ¥ gör man som oskar säger och evakuerar inte i minusgrader om det inte är nödvändigt.  Och är det det, sÃ¥ gäller detta.
Trycket man ska nÃ¥ ned till vid vakuumsugningen ska minst ligga  5ºC under den kallaste anläggningsdelens temperatur vid tillfället.  inte mina ord, men dem är bra. Thumbsup
« Senast ändrad: 17 januari 2011, 23:29:27 av VP ORAKLET »

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #99 skrivet: 20 januari 2011, 16:24:52 »
...Utnyttja rotavdraget, betala 2500 kronor, fÃ¥ en perfekt installation och glöm resten  ...
Hehe, finns ett antal sidor om s.k. "perfekta" installationer här på forumet.
En lejd budgetinstallation från dom billiga skuttarna slutar inte alltid bra.
Tid är pengar, pengarna är begränsad så känslan för yrket lägger många nog åt sidan för att kunna dubblera antalet installationer per dag.

Vad skall man säga: 10 minuter vac-sugning utan vacuumeter fast det är flera minus, på me gasen sen "Hej dåå!!!"
Tror SAMTLIGA egeninstallationer som folk lärt sig via detta forum är bättre utförda än det.

Säger SÅKLART att långt ifrån alla budgetskuttar är så inkompetenta, turen avgör.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #100 skrivet: 20 januari 2011, 18:30:09 »
jag kan hålla med om att en hempulad installation där man har fattat i vilken ordning man ska koppla ifrån vacuumpumpen samt övat på att göra konor och då med ett seriöst koningsverktyg för minst 1000kr kan bli bättre än en hel del yrkesinstallerade maskiner.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #101 skrivet: 20 januari 2011, 20:01:02 »
jag kan hålla med om att en hempulad installation där man har fattat i vilken ordning man ska koppla ifrån vacuumpumpen samt övat på att göra konor och då med ett seriöst koningsverktyg för minst 1000kr kan bli bättre än en hel del yrkesinstallerade maskiner.

Ja du Oskar,jag vill nog påstå att i dom fall där hemmapularen förstått hur det ska gå till så blir nog installationen troligtvis minst lika bra som om den riktiga seriösa installatören gjort jobbet,Varför det,kan man då fråga sig..
Ja om man skall göra en sak till sig själv och har all tid i världen så kan man överdriva vaccumsugningen,man kan kan stå där med vattenpasset en halv dag,ja allt blir extremt noga helt enkelt..=)
Sen tror jag det är vanligare med installatörer som gör slarvjobb och som knappt förstår vad dom sysslar med än seriösa installatörer.
av en händelse så hamnade jag i en diskution med en installatör(han gjorde en installation hoss en bekant) och den installatören visste i stort sett bara en sak,och det var momenten han lärt sig vid montering av pumpar.all övrig kylteknik hade han väldigt lite kännedom om.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #102 skrivet: 21 januari 2011, 15:10:38 »
ja, vacuumsugningen ja, sen har ju en proffsinstallatör möjlighet att trycka i kvävgas och kolla så det är tätt, och en absolutvacuummeter är det inte många hempulare som sitter med heller, så även om man har sugit 2 timmar och det är en liten läcka på en packning i gula serviceslangen mellan vacuumpump och manometerställ så är det inget man upptäcker med vanliga manometerklockor, men man kanske inte nått ner till 2000microns i vacuum ens...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!