Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kör VP för hÃ¥rt?  (läst 1279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon123

  • Gäst
Simon123
Kör VP för hårt?
« skrivet: 22 mars 2020, 19:52:11 »
Hej,

Installerade en Thermia Diplomat Optimum 8 Ã¥r 2019 för att ersätta den gamla. BorrhÃ¥let är 20 Ã¥r gammalt och bara 100 m. Har ett stort äldre hus med tvÃ¥rörssystem. Värmepumpen gÃ¥r fantastiskt bra, nästan för bra är jag rädd. Min gamla Värmepump lyste lampan för "tillsats" nästan hela vintern. Nu är det knappt aldrig tillsats. Sänkte Integralen (Integral A2 i servicemenyn) frÃ¥n -600 till - 300 men ändÃ¥ ingen tillsats som gÃ¥r in. Det jag är rädd för är att "brine ut" ofta ligger pÃ¥ -5 eller -6 grader och att mitt borrhÃ¥l skulle frysa sönder. I köldbärarkretsen lÃ¥ter det som att det Ã¥ker runt iskristaller samt att det har runnit ut ca 3 dl köldbärarvätska i en hink jag har under expansionskärlet dÃ¥ det är fullt nu. Borde jag sänka integralen mer sÃ¥ att temperaturen pÃ¥ "brine ut" sjunker? Eller är det helt ok att ha det sÃ¥ här? Tänker mest pÃ¥ om det skulle varit en vanlig vinter med -10 grader ute, hade "brine ut" blivit ännu kallare dÃ¥ eller hade tillsatsen gÃ¥tt in dÃ¥ istället? 
Lite fakta;
- Värmepumpen har gått 3200 h sedan sommaren 2019. Tillsats 1 har gått 68 h och tillsats 2 har gått 28 h. En del av tillsatsen är väl även legionellakörningen. Varmvatten 254 h.
- Värmekurvan är inställd på standardvärde.
- Vid en utetemp på 2 grader så var framledningen 40 (39), returledningen 33 (50), Integral -70 just då när jag kollade, brine in -2 och brine ut -5.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kör VP för hårt?
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2020, 15:06:16 »
Det viktigaste att ha koll på är diffen mellan brine in/ut.
3 C i diff är OK, men börjar detta öka så indikerar det att slangen börjar klämmas ihop.
Du har nog is i borran, det viktiga är nu att borran tinar och återhämtar sig i sommar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kör VP för hårt?
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2020, 15:38:27 »
I köldbärarkretsen låter det som att det åker runt iskristaller samt att det har runnit ut ca 3 dl köldbärarvätska i en hink jag har under expansionskärlet då det är fullt nu.

Köldbärarvätskan börjar frysa vid ungefär -15 grader så iskristaller kan det inte vara under förutsättning att det är rätt sammansättning på köldbärarvätskan. Det är troligare att det är luft i köldbärarsystemet.

Expansionskärlet ska inte vara fullt, det kan inte fungera som expansionskärl då. Då säkerhetsventilen inte släpper in luft när trycket i köldbärarsystemet sjunker kan det bli undertryck i det. Det kan medföra att det sugs in luft i kopplingar.

Var det fullt i expansionskärlet även före vintern?

En sänkning av integralen kommer inte att påverka temperaturen på utgående köldbärare. Det är inte ok med ett fullt expansionskärl och vätska som kommer ut genom säkerhetsventilen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Simon123

  • Gäst
Simon123
SV: Kör VP för hårt?
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2020, 15:12:19 »
Hej!

Innan vintern var det ca 1 dm "luft" i expansionskärlet. Så som jag tänker att det borde vara hela tiden ungefär.

Hur menar du att en sänkning av integralen inte kommer att påverka temperaturen på utgående köldbärare? Jag trodde att om elpatronen går in snabbare så minskar belastningen på köldbäraren och den ökar i temperatur?

Integralen (A2) är nu inställd på -200. Men även när värdet på integralen går förbi -200 så börjar inte symbolen "blixten" för tillsats att lysa. Däremot kan det står i displayen "Värmepump + tillsats". Men när jag kollar i menyn under "drifttid" så ökar inte "tillsats" när det står "Värmepump + tillsats" utan bara när blixten lyser.
http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Total_User_VUGFD207_se.pdf
Det jag inte fattar är sidan 12 i manualen.
- Driftinformationen som visas är "Värmepump + tillsats" vilket betyder "visar att värmeproduktionen med både kompressor och elpatron är aktiv".
Men om den är aktiv så ska väl blixten lysa som det står om högst upp på sidan 12. Jag blir inte klok på varför blixten inte lyser när det står "Värmepump + tillsats".

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kör VP för hårt?
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2020, 15:34:57 »
Är  sÃ¥ att vid indikering värmepump + tillsats sÃ¥ är det tillÃ¥tet för tillsatsen att gÃ¥ in vid behov, bara värmepump sÃ¥ är tillsatsen spärrad

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kör VP för hårt?
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2020, 16:46:48 »
Hur menar du att en sänkning av integralen inte kommer att påverka temperaturen på utgående köldbärare? Jag trodde att om elpatronen går in snabbare så minskar belastningen på köldbäraren och den ökar i temperatur?

Antag att det är så kallt att värmepumpen går hela tiden. Husets värmebehov ändras inte om integralen ändras, det är bara elpatronen som kopplas in tidigare. Det betyder att antalet kWh värme som värmepumpen tar från berget är oförändrat. Det enda som händer att elpatronen kopplas in tidigare och kopplas ur tidigare. Enda möjligheten för elpatronen att minska belastningen på borrhålet är den tillför så mycket värme att kompressorn stannar. Det är en dödssynd om det sker. Kompressorn ska aldrig stanna om tillsatsvärme behövs.

Det kan bli en minskning av värmeuttaget om elpatronen t.ex. gÃ¥r in tidigt pÃ¥ morgonen. Hade integralen haft ett högre värde hade  kanske stigande dagstemperatur gjort att värmepumpen hade klarat av att beta av integralen sÃ¥ att elpatronen aldrig hade kopplats in.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!