Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 750 Larm 52 tempbegränsarlarm + Maxtemp (333) + Högtryckslarm 50  (läst 3410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Ooi

  • Gäst
Hej!
Har en Nibe F750 från 2010 och har igår uppdaterat till senaste mjukvaran.
Filter nytt och tryck ligger runt 1 bar.
Villa 166 kvm 2 plan + garage 45kvm.
Allting har fungerat felfritt innan och ingen inställning eller justering har gjort på väldigt länge.

Vattnet ligger på ca 28 grader bara och varje gång kompressorn börjar gå igång så slår den sedan ifrån. Sedan går tillsatsen igång och efter ett tag slår den ifrån också. Då för jag trycka in reset knappen på elpatronen.

Har även luftat värmepumpen enligt den 4 ventilerna som skall öppnas.

Fått larm flertal gånger nu under veckan:

Maxtemperatur ut överskriden (333)
Max temperaturen ut från värmepumpen är överskriven, värme blockeras.

Högtryckslarm 50
Maxtemperaturen ut från värmepumpen är överskriden. Värme blockeras.

Larm 52 tempbrgränsarlarm
Temperatur har blivit för hög vid elpatronen.

Har ni någon aning om vad det kan vara, jag är väldigt rookie på detta och har försökt söka och google utan någon större framsteg. Tacksam för alla förslag och idéer.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kan det vara fel på den interna cirkulationspumpen GP1 så den inte blir av med värmen till rätt ställe?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Peter Ooi

  • Gäst
Peter Ooi
SV: Nibe 750 Larm 52 tempbegränsarlarm + Maxtemp (333) + Högtryckslarm 50
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2020, 19:25:57 »
Kan det vara fel på den interna cirkulationspumpen GP1 så den inte blir av med värmen till rätt ställe?

GP1 tolkar jag att det är Grundford Alpha2L pumpen och den lyser och är inställd på III samt lägger jag handen på den så känner jag att den jobbar.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
GP1 tolkar jag att det är Grundford Alpha2L pumpen och den lyser och är inställd på III samt lägger jag handen på den så känner jag att den jobbar.
Säker pÃ¥ det , kolla med en mejsel mellan pump och öra ( fattigmans stetoskop )  och ändra farten mellan max - min sÃ¥ ska det susa mer eller mindre

Peter Ooi

  • Gäst
Peter Ooi
SV: Nibe 750 Larm 52 tempbegränsarlarm + Maxtemp (333) + Högtryckslarm 50
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2020, 19:34:40 »
Säker pÃ¥ det , kolla med en mejsel mellan pump och öra ( fattigmans stetoskop )  och ändra farten mellan max - min sÃ¥ ska det susa mer eller mindre
Vilken expert tips, ja den susar mindre när jag ändrar till nivå II och nivå I. Men är nu inställd på III och har alltid varit så.

Peter Ooi

  • Gäst
Peter Ooi
SV: Nibe 750 Larm 52 tempbegränsarlarm + Maxtemp (333) + Högtryckslarm 50
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2020, 21:45:28 »
Problemet är fortfarande inte löst, samma felkoder kommer konstant trots att jag har flera gånger startat om systemet och brutit strömmen. Har ni fler bra förslag?

Peter Ooi

  • Gäst
Peter Ooi
SV: Nibe 750 Larm 52 tempbegränsarlarm + Maxtemp (333) + Högtryckslarm 50
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2020, 23:57:29 »
Har försökt att felsöka mer, GP6 verkar snurra på som vanligt och sänks och högs beroende på hastigshetsval. Dock verkar GP1 inte gå alls. Har öppnat och försökt snurra igång, men den verkar inte alls snurra.

Kan det vara GP1 som är trasig och vad uppfyller den för funktion?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är inte jag med riktigt, hittade manualen, det med GP1 ( i mina ögon givare presstostat ) men pump ,inte snurrar ( värmebärare ) snurrar inte den sÃ¥ kan nog inte VP kompressor bli av med värmen, du fÃ¥r försöka kolla om den snurrar, vet inte hur den ser ut men kanske i ändan pÃ¥ den sitter en skruv som en gammal 50 öring, öppna den,sprutar inget vatten, sätt in en mejsel ( kan skramla lite i näven sÃ¥ hÃ¥ll inte helt fast )  i axeln sitter ett spÃ¥r, stÃ¥r den still kan den ha kärvat och dÃ¥ gÃ¥r det att vrida runt och i bland fÃ¥ fart pÃ¥ den

Peter Ooi

  • Gäst
Peter Ooi
SV: Nibe 750 Larm 52 tempbegränsarlarm + Maxtemp (333) + Högtryckslarm 50
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2020, 00:23:14 »
Nu är inte jag med riktigt, hittade manualen, det med GP1 ( i mina ögon givare presstostat ) men pump ,inte snurrar ( värmebärare ) snurrar inte den sÃ¥ kan nog inte VP kompressor bli av med värmen, du fÃ¥r försöka kolla om den snurrar, vet inte hur den ser ut men kanske i ändan pÃ¥ den sitter en skruv som en gammal 50 öring, öppna den,sprutar inget vatten, sätt in en mejsel ( kan skramla lite i näven sÃ¥ hÃ¥ll inte helt fast )  i axeln sitter ett spÃ¥r, stÃ¥r den still kan den ha kärvat och dÃ¥ gÃ¥r det att vrida runt och i bland fÃ¥ fart pÃ¥ den
Precis som du säger så öppnade jag den som försökte vrida igång den. Den fjädrar lite och går att snurra på. Men inget mer händer. När jag har snurrat ett par snabba varv så är den fortfarande helt stilla när jag tar ut mejseln. Skall den jobba och snurra hela tiden eller är jobbar den allt eftersom? Kan det vara den som gör att VP inte kan bli av med värmen?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den ska ska snurra hela tiden, hur mycket kan du om EL ?  Har du ett universalinstrument ? Nästa steg är att kolla om pumpen fÃ¥r spänning, finns tvÃ¥ sätt, ett är att öppna locket pÃ¥ pumpen och mäta mellan brun och blÃ¥ , ett sätt är att mäta mellan plint 13 och 16 pÃ¥ reläkortet ,det är efter relät  finns det inget där sÃ¥ mäts mellan 13 - 14 som är före relät, allt placerat pÃ¥ kort AA2 som sitter under lucka till höger i VP

Peter Ooi

  • Gäst
Peter Ooi
SV: Nibe 750 Larm 52 tempbegränsarlarm + Maxtemp (333) + Högtryckslarm 50
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2020, 09:58:58 »
Den ska ska snurra hela tiden, hur mycket kan du om EL ?  Har du ett universalinstrument ? Nästa steg är att kolla om pumpen fÃ¥r spänning, finns tvÃ¥ sätt, ett är att öppna locket pÃ¥ pumpen och mäta mellan brun och blÃ¥ , ett sätt är att mäta mellan plint 13 och 16 pÃ¥ reläkortet ,det är efter relät  finns det inget där sÃ¥ mäts mellan 13 - 14 som är före relät, allt placerat pÃ¥ kort AA2 som sitter under lucka till höger i VP
Bra tips, skall testa att mäta spänningen, hur mycket skall den visa för att vara normal?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ser ut som den matas med dels 230 V~ med jord och dels en styrspänning för hastigheten. Styrspänningen kan vara 0-10 V DC men är mycket osäker på det. Ny pump GP1 finns i alla fall att beställa hos t.ex.: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f750-cu-3x400v-066036/016-cirkulationspump.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Peter Ooi

  • Gäst
Peter Ooi
SV: Nibe 750 Larm 52 tempbegränsarlarm + Maxtemp (333) + Högtryckslarm 50
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2020, 11:04:56 »
Den ska ska snurra hela tiden, hur mycket kan du om EL ?  Har du ett universalinstrument ? Nästa steg är att kolla om pumpen fÃ¥r spänning, finns tvÃ¥ sätt, ett är att öppna locket pÃ¥ pumpen och mäta mellan brun och blÃ¥ , ett sätt är att mäta mellan plint 13 och 16 pÃ¥ reläkortet ,det är efter relät  finns det inget där sÃ¥ mäts mellan 13 - 14 som är före relät, allt placerat pÃ¥ kort AA2 som sitter under lucka till höger i VP

Mätte nu mellan 13 och 16 och mycket riktigt finns det ingen spänning på GP1, mätte GP6 för att jämföra och den hade spänning och funkar såklart.
Jag kopplade sladden till GP1 direkt till 230v och den snurrar på fint, så troligen fel på kretskortet eftersom den inte skickar ut någon spänning. Går det enkelt att lösa eller måste man byta hela kretskortet? Hur får man tag i en ny kretskort?

Låter maskinen gå lite och se ifall HP larmet kommer igen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur många ledningar går det in i pumpen, tänker på det med 0 - 10 V styrning av farten om det gör eller bara inställning fart på pumpen
Edit vad har du mellan 13 och 14 bara för att kolla om relät har gått sin väg
« Senast ändrad: 30 mars 2020, 12:49:50 av 25fOCUS »

Peter Ooi

  • Gäst
Peter Ooi
SV: Nibe 750 Larm 52 tempbegränsarlarm + Maxtemp (333) + Högtryckslarm 50
« Svar #14 skrivet: 30 mars 2020, 13:16:28 »
Hur många ledningar går det in i pumpen, tänker på det med 0 - 10 V styrning av farten om det gör eller bara inställning fart på pumpen
Edit vad har du mellan 13 och 14 bara för att kolla om relät har gått sin väg

Mellan 13 / 14 har jag 220 i spänning, Dock är 14 bryggad med 15 så dem är ihopkopplade. Kan man koppla om och ta spänning från 14 eller 15 istället för 16?

Pumpen är jord nollan och fas. Sen har pumpen en regulator med många sladdar vid sidan om som också går till kretskortet. Så länge kompressorn inte går så är GP1 pumpen relativ tyst, så fort kompressorn går så börjar GP1 att snurra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!