Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderingar inför övergången från pellets till VP, ink vedpanna  (läst 3207 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
Hej!

Det börjar närma sig VP  installation av i mitt hus (en vecka bort), som tidigare värmdes med pellets i en gammal Diom vedpanna från 1990 talet, med en EcoTec brännare, med årsföråd med hel automatik!
Huset är ett äldre timmerhus, från slutet på 1800-talet, delvis klätt med träpanel, vinkelbyggt (tidigare ladugård, numera sovrum & allrum) 1,5 plan exklusive källare under halva huset! Beläget i vackra Hälsingland!

Nuvarande förbrukning är 9 ton pellets dvs ca 45´000KWt…

Vattenburen golvvärme i bostadsdelen, 150kvm, och blivande gamla gjutjärns radiotorer i källare, ca 70kvm som jag räknar med bara klarar av grundvärme dvs 10-15 grader, därav hoppas jag att det räcker med samma framledningstemp som för golvvärmen i övriga huset, TROR  jag,
Synpunkter på det?

Fram tills nu har acktanken på 500 liter & pannan varit den enda värmekälla i källaren & då hållit 10-15grader!

Nu har vi grävt ned 2x400m kollektor slang, som ska kopplas mot en NIBE F1155-16, sen kommer anläggningen dockas mot en nyare Atmos vedpanna 35kW med en tekniktank BORÖ TIV-500 med tre slingor, á 10m dom delvvis förvärmning av VV osv. samt två  extra ”slavtankar” på vadra 500L (endast tänkt att användas då jag eldar i Vedpannan, ev måste de stängas av/på manuellt med en kulventil!
Finns det någon automatik på de?

VP kommer jobba med fast kondensering mot övre delen av tekniktanken och flytande kondensering mot nedre delen!

De gånger jag känner för att elda i vedpannan, ska jag, utan att behöva vrida på div. avstängnings ventiler o.l, mot VP, elda i vedpannan, dock öppna upp mot slavtankarna!
Nibe har några färdiga dockningsförlag, men inget är komplett! Installatören säger att det inte blir några problem att få systemen att fungerar tillsammans,, men ej heller fått sett något klart dockningsschema…. 


Det vi har att jobba med är (SOM  INSTALLATÖREN  REKOMENDERAR) är
 
Vedpanna Atmos
NIBE VP 1155-16
Tekniktank 500L med 3 slingor, á 10m
Två slavtankar a 500L
ECS 41 EXTRA SHUNTGRUPP, NIBE FÖR F1145/1245/370/470/750
VARMVATTENSTYRN, FIGHTER 1115

Att ha kvar vedpannan är inte för att spara pengar eller så, vet att många tror och tycker att jag ska ta bort hela vedpannan, men jag bor ute på landet, där vi ”ofta” har elavbrott, samt att tillgång finns till egen ved, där av vill jag ha kvar vedpannan!

Vad tror ni??
« Senast ändrad: 20 februari 2015, 08:54:58 av Trollet_ »
Timmer hus i Hälsingland från 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Verkningsgraden på pelletspannan borde ligga kring 80% så energibehovet ligger på ca 36 MWh/år.
Det ska nog funka att hålla 10-15 °C med samma framledningstemp som till golven.
Jag skulle skippa slavtankarna helt, vedpannan ska ju bara vara som backup och spets, det blir en enklare och snyggare installation.
Annars så är avstängning med kulventil helt OK, du kommer bli lat med en värempump. :)

Här är en principskiss, byt ut VPAS mot din tekniktank.
http://www.nibe.se/nibedocuments/12955/M10989-2.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Blir det inte en onödigt dyr anläggning, räcker inte en Nibe 1255 som dockas mot befintlig panna, den duger ju som reserv.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
jag är inne på att göra som dig, men dock har jag redan en vedanläggning.
Jag skrev en tråd om det(kolla mina inlägg) hur kopplingen görs med en Nibe värmepump. Det ska funka helt automatiskt.
Du behöver en extra växelventil och en backventil(helst av klaff-typ) för att inte varmvatten ska självcirkulera från tanken under eldning.

Det jag kan säga är att Atmos(har en DC50GSX själv)pannor inte är de bästa om man vill ha nästintill rökfri eldning(primärluften tillförs högt i vedkammaren) som lätt kan ge Lützen dimma om allt tar fyr samtidigt.
Sedan tror jag att värmeväxlaren är gjuten och ej helt kyld av vatten vilket ger lite sämre verkningsgrad.

Om du inte är lika petig som mig så gör den ju säkert sitt jobb hyfsat iaf! Men det finns ju bättre, men då kostar det ju lite mer om man ska köpa en ny.
Sök på byggahus lite om Atmos om du har tid.

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
Hej!
Verkningsgraden på pelletspannan borde ligga kring 80% så energibehovet ligger på ca 36 MWh/år.
Det ska nog funka att hålla 10-15 °C med samma framledningstemp som till golven.
Jag skulle skippa slavtankarna helt, vedpannan ska ju bara vara som backup och spets, det blir en enklare och snyggare installation.
Annars så är avstängning med kulventil helt OK, du kommer bli lat med en värempump. :)

Här är en principskiss, byt ut VPAS mot din tekniktank.
http://www.nibe.se/nibedocuments/12955/M10989-2.pdf

Tror tyvärr att jag har mer värmeförluster än 20%, kanske så mycket som 30-35% På grund av att "kulverten" mellan vedpanna & acktank  (10 meter) är ingjuten i golvet som är helt o-isolerat mot mark :'(

Men nu ska vi göra om, vedpanna, tankar & värmepump blir i samma rum i källaren  :)

Anledningen varför jag vill ha två slavtankar med i systemet, är att jag ska kunna lasta på med flera inlägg i vedpannan, så det förhoppningsvis håller sig <16timmar!

Precis den principskissen har jag också tittat på Carl :-) fattas bara två slavtankar....
Men ska slavtankarna kopplas i serie eller parallellt ?? Kommer framför allt elda mest på Vinterhalvåret, då värmebehovet är som mest!
Läste denna tråd--> http://www.byggahus.se/forum/biobransle/59590-seriekoppling-eller-parallellkoppling.html
Timmer hus i Hälsingland från 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
jag är inne på att göra som dig, men dock har jag redan en vedanläggning.
Jag skrev en tråd om det(kolla mina inlägg) hur kopplingen görs med en Nibe värmepump. Det ska funka helt automatiskt.
Du behöver en extra växelventil och en backventil(helst av klaff-typ) för att inte varmvatten ska självcirkulera från tanken under eldning.

Det jag kan säga är att Atmos(har en DC50GSX själv)pannor inte är de bästa om man vill ha nästintill rökfri eldning(primärluften tillförs högt i vedkammaren) som lätt kan ge Lützen dimma om allt tar fyr samtidigt.
Sedan tror jag att värmeväxlaren är gjuten och ej helt kyld av vatten vilket ger lite sämre verkningsgrad.

Om du inte är lika petig som mig så gör den ju säkert sitt jobb hyfsat iaf! Men det finns ju bättre, men då kostar det ju lite mer om man ska köpa en ny.
Sök på byggahus lite om Atmos om du har tid.

Intressant att du också är inne på samma sak  tummenupp
Flera verkar missa är att jag redan har vedpanna samt acktankarna, som jag fått gratis! Så inga dyra extra investeringar behövs, förutom att koppla in den ”nya” Atmos pannan!

GordonE du har en 1000l tekniktank & en 3000l slavtank (imponerande volym,, håller huset varmt någon dag eller??!)
Från slavtanken, matar du in det varma vattnet i botten på tekniktanken?? Eller hur har du löst det?
Laddar du bara tekniktanken med VP drift? sen när du eldar med ved, laddas slavtanken?
 
Lützen dimma låter inge vidare  >:( Enligt förra ägaren på vedpannan, fungerade den klockrent,,,, har ej haft tid att läsa något på Byggahus, ska försöka sätta mig in i Atmos mer senare…
« Senast ändrad: 23 februari 2015, 09:08:36 av Trollet_ »
Timmer hus i Hälsingland från 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Funderingar inför övergången från pellets till VP, ink vedpanna
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2015, 16:13:13 »
Tror att förlusterna var ännu högre i din gamla diompanna. 50 % effekt. Din vp kommer räcka till och du kommer inte elda en enda pinne :-)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
Hej!
Vi istallerade jordvärme i september och behöll pannan för eventuell spets och att få värme även vid längre strömavbrott samt kunna värmaupp skorstensstocken ibland för att förhindra fuktskador i den.
Pannan är dockad till min CTC Zenith tank med en Laddomat 21
http://www.rinkabyror.se/artikel/laddomat-21-60-cu-28-anslutning/
Jag har proveldat tre gånger sen dess och laddningen av tanken funkar hur bra som helst med "automatik".

Läser jag istallationsanvisningarna till min tank så säger CTC att har man fler än en bufferttank så skall dom kopplas i serie.
Jag vet att TS tänker skaffa Nibe och Borö grejer men funktionen verkar vara likvärdiga så jag skulle koppla dom i serie.

Edit: mindre skrivfel
« Senast ändrad: 20 februari 2015, 17:38:15 av Karl-Evert »
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant att du också är inne på samma sak  tummenupp
Flera verkar missa är att jag redan har vedpanna samt acktankarna, som jag fått gratis! Så inga dyra extra investeringar behövs, förutom att koppla in den ”nya” Atmos pannan!

GordonE du har en 1000l tekniktank & en 3000l slavtank (imponerande volym,, håller huset vart någon dag eller??!)
Från slavtanken, matar du in det varma vattnet i botten på tekniktanken?? Eller hur har du löst det?
Laddar du bara tekniktanken med VP drift? sen när du eldar med ved, laddas slavtanken?
 
Lützen dimma låter inge vidare  >:( Enligt förra ägaren på vedpannan, fungerade den klockrent,,,, har ej haft tid att läsa något på Byggahus, ska försöka sätta mig in i Atmos mer senare…

Hej,
Jag har inte installerat min värmepump ännu.

Har du fått pannan gratis så är det ju perfekt. Har man bara lite grövre ved funkar det nog fint. Det verkar som att många ändå är nöjda med 35kw pannorna.

Runt nollan räcker det att elda var annan till var tredje dag, det är ändå rätt ok. Tankarna är parallellkopplade men har kulventiler för avstängning.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!