Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Hansson
« skrivet: 06 juni 2020, 21:09:45 »

Har du läst om Domen som fälldes i Tyskland?

Det blir körförbud för diesl-bilar från och med januari 2018 i Stuttgart - om inte regeringen överklagar domen.

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/abgasskandal-fahrverbote-fuer-dieselautos-statt-umruestung-endspiel-fuer-die-luftverpester-a-1160126.html

Hälsan går före ...
För alla bilar eller för vilken Euro klass?
Du länkar till en tysk betalsida på en svenskt forum..
Skrivet av: Hastings
« skrivet: 31 maj 2020, 23:04:58 »

Ang. advokaten så hade tyska Volkswagenägarna en konsumentförening (som hade advokater). Så det var den som drog Volkswagen inför rätta och föreningen företräder kanske 100 000 drabbade Volkswagen ägare.

Det är ju ju sen inte Volkswagens advokat som avgör om det blir någon ersättning eller inte utan domstolen (se Tyskland).

JO men i Sverige svarade Arn att bilägarna inte lidit ekonomisk skada - sen var det kört - Vad det gäller advokater så menar  jag bara att man ville driva upp rättegångskostnaderna så att enskilda inte skulle våga. De hotade med ekonomisk ruin .
 Grupptalan verkar svårt i sverige- VW - nekade till o med att det skulle vara något fel då Teknikens värld som kört ett antal VW i provbänk före/efter  visade att majoriteten av de testade bilarna tappat kraft.
Skrivet av: perra83
« skrivet: 31 maj 2020, 20:09:18 »

Va man tvungen att åka in med sin VW och uppdatera mjukvaran?

I alla fall va de jävligt smart att trimma upp dom igen hos BSR  tummenupp
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 31 maj 2020, 18:12:21 »

jag ägde en Passat R-Line. Efter en motoruppdatering  där jag fick ett snyggt certifikat på tjockt papper av VW att min bil inte påverkades i vrid , hästkrafter och förbrukning så försvann kanske 20% av hästkrafterna och 30 procent av vridet.Det är riktigt att bränsleförbrukningen inte ökade- det var som ingen idee att sparka på en redan död häst.

Jag fick ut 37500 i vid försäljning när bilen stod i ca 90000 vid en totalskada. Min lokala VW rabatterade en beg Tiguan som kompensation. men inte i närheten av förlusten. För att få ett bättre deal måste VW centralt vara inblandade- De har tom nekat bilar som testas i provbänk efter uppdateringen  och då inte hållit  original Specarna. Attityden tycks vara -Hur är din ekonomi ? Vi har råd med en dyrare Advokat än vad du har !

Jag vet ifrån BSR att de fått in ca 30 bilar ifrån VW för att kunna trimma dem tillbaka till ursprungliga prestanda - lokala initiativ ifrån schysta handlare.

Ang. advokaten så hade tyska Volkswagenägarna en konsumentförening (som hade advokater). Så det var den som drog Volkswagen inför rätta och föreningen företräder kanske 100 000 drabbade Volkswagen ägare.

Det är ju ju sen inte Volkswagens advokat som avgör om det blir någon ersättning eller inte utan domstolen (se Tyskland).
Skrivet av: Hastings
« skrivet: 31 maj 2020, 14:43:16 »

jag ägde en Passat R-Line. Efter en motoruppdatering  där jag fick ett snyggt certifikat på tjockt papper av VW att min bil inte påverkades i vrid , hästkrafter och förbrukning så försvann kanske 20% av hästkrafterna och 30 procent av vridet.Det är riktigt att bränsleförbrukningen inte ökade- det var som ingen idee att sparka på en redan död häst.

Jag fick ut 37500 i vid försäljning när bilen stod i ca 90000 vid en totalskada. Min lokala VW rabatterade en beg Tiguan som kompensation. men inte i närheten av förlusten. För att få ett bättre deal måste VW centralt vara inblandade- De har tom nekat bilar som testas i provbänk efter uppdateringen  och då inte hållit  original Specarna. Attityden tycks vara -Hur är din ekonomi ? Vi har råd med en dyrare Advokat än vad du har !

Jag vet ifrån BSR att de fått in ca 30 bilar ifrån VW för att kunna trimma dem tillbaka till ursprungliga prestanda - lokala initiativ ifrån schysta handlare.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 31 maj 2020, 13:07:16 »

Intressant

https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-tyska-vw-agare-far-hundratusentals-kronor-svenskar-far-inget/

Svenskarna har troligtvis inte gått till domstolen. Det är därför de inte får någonting.  Volkswagen betalar såklart bara det de måste ...

Det är det DN skriver om:

https://www.welt.de/regionales/niedersachsen/article208253569/BGH-gibt-Diesel-Klaeger-recht-VW-muss-Schadenersatz-zahlen.html

Det är så att konsumentskyddsförbundet har dragit Volkswagen inför rätta och fick rätt där. BGH (Bundesgerichtshof) bestämde att Volkswagen är skyldig att betala skadetillstånd till köparna.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 juli 2017, 13:15:16 »

Tror knappast det blir nått körförbud men hoppar nog över diesel bil kör för lite och dom verkar vara för dyra att laga och nu är det riktigt osäkert kort vart skatten hamnar.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 29 juli 2017, 22:41:53 »

Snart kanske diesel bilar blir så billiga så det är värt att köpa en.

Kanske det. Det blir i alla fall ett möte mellan bilindustrin och tyska regeringen nästa vecka vad jag vet.

Men även EU funderar på ett körförbud för manipulerade dieselbilar ....
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 juli 2017, 15:19:18 »

Snart kanske diesel bilar blir så billiga så det är värt att köpa en.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 29 juli 2017, 13:40:09 »

Har du läst om Domen som fälldes i Tyskland?

Det blir körförbud för diesl-bilar från och med januari 2018 i Stuttgart - om inte regeringen överklagar domen.

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/abgasskandal-fahrverbote-fuer-dieselautos-statt-umruestung-endspiel-fuer-die-luftverpester-a-1160126.html

Hälsan går före ...
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 29 juli 2017, 09:49:01 »

Ja det är en bra fråga  dontknow
Det här blivit en helt annan bil på alla vis.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 29 juli 2017, 09:37:57 »

Så varför i hela friden levererades inte bilen så från fabrik.  Sc:,h
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 29 juli 2017, 00:00:21 »

Jag lämnade in min bil på service och i samband med det gjorde de den där optimeringen.
Efter det gjordes har jag säkert fått 10-20 extra hästkrafter, bättre vrid och ork på samtliga växlar och körningen i farter mellan 90-140 km/h är bra mycket roligare.
Samt att bilen går billigare i farter runt 90-110km/h och även vid blandad körning.
I 80-90km/h ligger den fortfarande på 0.4-0.45lit/mil.
En helt annan bil till det bättre.
Är en 1,6 liters miljödiesel på 105hk (från fabrik)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 maj 2017, 11:11:21 »

Finns massor med motorer som finns i olika effekt utföranden där endast mjukvaran skiljer både inom bil och båt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 maj 2017, 06:55:59 »

Som jag fattat det hela så har VW fått göra sin motor sämre, det kommer rapporter om ett stort antal EGR-ventiler som slutar fungera p.g.a. slitage och/eller igensättning för att de ökat "aktiviteten" på EGR-ventilen.
Det i sin tur gör att mer avgaser återförs, med dem mer partiklar som sliter på både EGR-system och motorn i stort.
Jag tror inte vi sett det sista rörande dieselgate och VW:s motorer på långa vägar.

Jag håller i sak med dig när det gäller chipptrimmarna, men samtidigt så tror jag att man kan optimera motorerna så det faktiskt går både bättre, snålare och får längre livslängd om man verkligen vet vad man pysslar med och struntar i miljökraven som tillverkarna måste följa (en del i alla fall).
Så att rakt av säga att en chipptrimmad bil riskerar förkorta livslängden det vågar jag inte göra i alla fall.

Ta motorn i mina KIA Sportage t.ex., samma motor (115 HK) finns även i KIA optima, då med 140 HK.
Finns säkert inget som hindrar dem att chippa våra 115 HK till 140 HK utan att riskera livslängden.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 maj 2017, 19:08:04 »

De hade väl programvara för maximal körbarhet och effekt, men ej optimal miljöhänsyn.
Skulle tro att det är vad chipptrimmarna har att leka med också, bland annat (läs att de även höjer turbotrycket).

En skillnad mellan en biltillverkare med rymligt samvete och en chiptrimmare är dock att chiptrimmaren inte behöver ta hänsyn till motorns livslängd, driftsäkerhet och risk för haverier. Det måste däremot en biltillverkare göra, för att hålla ner garantikostnaderna och inte riskera att bli ökänd för att maskinskadeförsäkringpremierna blir dyra.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 08 maj 2017, 17:46:15 »

Jo men om de kunde få bättre utsläppsvärden OCH bättre prestanda borde även en tysk ingenjör förstått att det var en bra kombo.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 maj 2017, 14:30:30 »

De hade väl programvara för maximal körbarhet och effekt, men ej optimal miljöhänsyn.
Skulle tro att det är vad chipptrimmarna har att leka med också, bland annat (läs att de även höjer turbotrycket).
Skrivet av: jehu
« skrivet: 08 maj 2017, 14:13:48 »

Totalt mysko programvara de körde med innan då.
Har inte VW koll?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 maj 2017, 10:54:57 »

En liten uppdatering.
Det VAR faktiskt en av VW:s bilmodeller som blev bättre (Mer effekt och högre vrid)  av uppdateringen, stod i Vi bilägare (eller teknikens värld) förra numret.
Tror det var någon av de mindre motorerna.
Men över lag fick de sämre vrid, lägre toppeffekt, och vridmomentet flyttades rätt mycket uppåt, så de blev kännbart orkeslösa på låga varv.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 07 maj 2017, 09:47:16 »

Jag kommer inte serva på märkesverkstad och då lär den väl inte uppdateras?
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 07 maj 2017, 07:51:31 »

Fast det blir nog bara en lösning på problemet för stunden.

Vad jag vet är det inte ovanligt att bilverkstäder gör uppdateringar av mjukvaror i bilar när biltillverkare gjort någon ändring som löser något problem som kunderna klagat på. Och det gör dom utan att fråga när man tex lämnat in bilen för vanlig service.

Och i så fall får du också den nya icke önskvärda avgasrelaterade mjukvaran vare sig du vill eller inte. Men det är klart att du kan ju varje gång du lämnar in bilen be dom skriva in på arbetsordern "F-n ta er om ni uppdaterar bilen motorelektronik" och hoppas på att det fungerar
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 maj 2017, 23:46:06 »

Jag personligen skulle be att få intyg på att jag gjort "uppdateringen", men utan att faktiskt få den.
Bilen blir med 100% säkerhet sämre efter eventuell uppdatering.

Däremot kan andrahandsvärdet bli högre "om du gjort" uppdateringen.
I realiteten/praktiken är det ingen som bryr sig, och ingen som dör av din bil.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 06 maj 2017, 18:32:10 »

Tänkte fråga om jag ska göra uppdateringen eller inte. Det verkar mest vara nackdelar?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 30 mars 2017, 17:12:17 »

Vet hur många som lämnar tillbaka sina bilar, knappast så många. Dom flesta sitter nog och gnuggar sina händer och tar emot ersättningen och är nöjda med sina bilar.
Dom som köpte bilarna för nått år sedan kan ju knappast vara så missnöjda om dom fortfarande har dom kvar  Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 mars 2017, 17:06:29 »

http://jalopnik.com/volkswagen-must-offer-to-buy-back-any-diesel-four-cylin-1782730728
http://jalopnik.com/heres-exactly-how-much-volkswagen-will-pay-you-for-your-1782745097
"Volkswagen has been ordered to buy back any of the affected diesel 2.0-liter four-cylinder cars in the United States as part of its unprecedented $14.7 billion settlement with federal regulators, U.S. Justice Department officials said this morning.
The buyback order will include some 482,000 diesel Volkswagen and Audi cars sold between 2009 and 2015, officials said.
Owners will have the choice between selling their car back to VW, or getting the cars fixed at no cost. Owners with leases can choose to have their leases terminated at no cost. That fix has not been announced yet.
No matter what owners decide to do, they will also receive cash compensation from VW. Most owners will get between $5,100 and up to $10,000, officials said."

Det tycks som att konsumentskyddet är några magnituder starkare i USA än i Sverige.
Undrar vad VW gör med 482000 begagnade bilar.
Det verkar inte som dom betalar ut ersättning för att bilen går sämre eller drar mera bränsle.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 mars 2017, 07:43:13 »

Mmm, det är därför många företag inte vill/vågar lansera sina produkter i USA, en stämning för något kan göra att företaget är utraderat från kartan över en natt.
Sjukt är vad det är.

Däremot borde bilägarna kompenseras, självklart, men USA:s system är sjukt.
Det riktiga vore egentligen att VW fick betala värdeminskningen till bilägarna, och böterna till de olika nationer/stater vars miljö de gjort sämre p.g.a. sitt fusk.
Bilägarna skall inte få betalt för att VW skitar ned mer än de påstår.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 30 mars 2017, 07:31:33 »

http://jalopnik.com/volkswagen-must-offer-to-buy-back-any-diesel-four-cylin-1782730728
http://jalopnik.com/heres-exactly-how-much-volkswagen-will-pay-you-for-your-1782745097
"Volkswagen has been ordered to buy back any of the affected diesel 2.0-liter four-cylinder cars in the United States as part of its unprecedented $14.7 billion settlement with federal regulators, U.S. Justice Department officials said this morning.
The buyback order will include some 482,000 diesel Volkswagen and Audi cars sold between 2009 and 2015, officials said.
Owners will have the choice between selling their car back to VW, or getting the cars fixed at no cost. Owners with leases can choose to have their leases terminated at no cost. That fix has not been announced yet.
No matter what owners decide to do, they will also receive cash compensation from VW. Most owners will get between $5,100 and up to $10,000, officials said."

Det tycks som att konsumentskyddet är några magnituder starkare i USA än i Sverige.
Undrar vad VW gör med 482000 begagnade bilar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 mars 2017, 20:39:12 »

Du vet alltså inte vad dom betalar ersättning för ?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 29 mars 2017, 20:28:11 »

Där gav du tre bra anledningar att betala ut ersättning.
Värdeminskningen torde vara den viktigaste.
När det gäller förbrukning och prestanda är vi väl vana med att det inte stämmer alla gånger.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 mars 2017, 18:59:02 »

Vad betalar dom ut ersättning för att bilen blir svagare och drar mera bränsle eller för att den är inblandad i en skandal som ev kan sänka värdet på den ?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 29 mars 2017, 15:17:09 »

Så oerhört typiskt att man ska ha ekonomisk ersättning och det ordentligt för att man blivit "lurad", har man däremot blivit "lurad"  så att bilen presterar bättre än lovat så får "dom" naturligtvis skylla sig själva att man har betalt "för lite" för den högre kapacitet som bilen har.
Om man sedan betalat "rätt" pris för det man köpt har ju ingen betydelse.
Om det inte var helt tvärtom att man tidigare haft en starkare och snålare bil än den man betalat för  Sc:,h
Det är därför VW tvingas betala ut ersättning i USA men inte i Sverige  ::)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 29 mars 2017, 15:11:22 »

Så oerhört typiskt att man ska ha ekonomisk ersättning och det ordentligt för att man blivit "lurad", har man däremot blivit "lurad"  så att bilen presterar bättre än lovat så får "dom" naturligtvis skylla sig själva att man har betalt "för lite" för den högre kapacitet som bilen har.
Om man sedan betalat "rätt" pris för det man köpt har ju ingen betydelse.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 mars 2017, 14:55:23 »

Om det inte var helt tvärtom att man tidigare haft en starkare och snålare bil än den man betalat för  Sc:,h
Skrivet av: jehu
« skrivet: 29 mars 2017, 12:41:09 »

Vilket dravel, att bilarna kan bli farligare att köra. Klarar man inte av att hantera att bilen blir lite slöare ska man gå och lämna tillbaka sitt körkort  >:(
Problemet är väl snarare att man har betalat för en annan bil än den man fick, efter "servicen". Lägre prestanda, högre förbrukning. Alltså borde VAG köpa tillbaka eländet, eller ge en rejäl återbetalning. Gör de inte det, blir det fritt fram att fuska igen.
Som i USA, där de erbjöd lurade ägare marknadsvärde + 5-10000 USD i kompensation.
Sånt kan fogliga svenskar bara drömma om.
Sen hände detta http://jalopnik.com/volkswagen-hoarders-say-theyre-making-huge-profits-off-1791341120
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 mars 2017, 08:11:24 »

Jag skulle absolut aldrig ha uppdaterat, det borde bara äkta miljövänner göra.
Självklart har VW gjort sina bilar så effektiva och högpresterande som möjligt med sitt fusk, miljön har fått ta skada, men det är för mig uppenbart att förändringarna riskerar försämrar motorns prestanda och förbrukning.
Att dessutom EGR-ventiler och annat får en högre belastning kommer som lök på laxen och gör bilägandet ännu dyrare, troligen.
Är det inte dags att förbjuda dieselbilarna redan nu, sätt ett slutdatum då de inte får säljas längre, men skatta inte ihjäl de som kör med skapligt moderna dieselbilar - det är mitt förslag.
Fast man kunde höja skatten lite på alla dieselbilar, och suventionera plugin-hybrider mer, då skulle vi snart alla köra det allra mesta på el.  tummenupp
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 29 mars 2017, 08:08:56 »

Vilket dravel, att bilarna kan bli farligare att köra. Klarar man inte av att hantera att bilen blir lite slöare ska man gå och lämna tillbaka sitt körkort  >:(
Skrivet av: jehu
« skrivet: 29 mars 2017, 07:56:25 »

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 10 oktober 2016, 09:58:54 »

Svågerns jobb-Caddy har uppdaterats och han märker ingen skillnad, och ingen av hans kollegor med uppdaterade bilar märker nåt heller. Hans privata Tiguan skall uppdateras när den skall in på service.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 09 oktober 2016, 21:49:35 »

Risk att bränsleförbrukningen ökar? Det var nämligen den avgörande faktorn att jag köpte just denna bil.
Ja, men det beror på körstil. Kör du mkt lungt så kanske inte så mycket händer, brukar du däremot utnyttja motorn så borde moment på lägre varvtal kunna bli lägre och den upplevs som slöare. Vid sådan körning stiger även förbrukningen.
En parallell som stödjer detta resonemang är att chiptrimmning av moderna dieslar ofta ger både starkare motor och lägre förbrukning (och skyhögt mer emissioner men vem bryr sig om det..).
Nu måste VW gå åt motsatt håll för att klara testerna, svagare motor och högre förbrukning.
Å andra sidan är det ju som sagt under väldigt lugn körning som testerna görs (resten av mappen kan de ligga kvar med..), så den upplevda skillnaden kanske inte blir så stor.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 oktober 2016, 20:58:58 »

Delar av eller hela mappningen!
Bränslemängd,laddtryck, luftöverskott vid olika varvtal.
Jag skulle gissa att när programmet triggades så lade man till något fetare blandning för att inte få så mycket nox.
Vilket borde ge att blandningen i övrigt är för mager.
Det stämmer dock inte iheller till fullo eftersom man använder bränslet för att kyla och på så sätt skydda motorn vid vissa varvtal/tryck.
De tester jag har sett när man testat vw's dieslar under verkliga förhållanden så har de inte släppt ut mer nox än konkurrenterna.
I vissa fall tvärt om och varit bättre eller betydligt mycket bättre.
Vad det kommer att innebära får vi nog se.

Tänk på att en dieselmotor ALLTID går med mager blandning, dvs stort luftöverskott. Om man tillför mer bränsle (dvs, på "ottomotorspråk", ger fetare blandning) så ökar effekten helt enkelt. Allt bränsle som tillförs till motorn bränns upp, och en dieselmotor får, till skillnad från en ottomotor, inte i sig mindre luft per arbetstakt för att föraren minskar gaspådraget. Dieseln suger alltid i sig så mycket luft den kan, och det är just det som är en av de viktiga orsakerna till en dieselmotors bättre verkningsgrad på dellast - man slipper de pumpförluster som uppstår när en ottomotor ska suga i sig luft via ett nästan stängt gasspjäll.
Man kan i sammanhanget notera att äldre Mercedes-dieslar (framför allt från 70- och 80-talet) hade ett luftspjäll i insugningsröret som var hopkopplat med gasreglaget, troligen var främsta syftet med det att minska luftflödet genom motorn vid tomgång så att den inte kyldes ut av all kalluft som passerade (på så sätt blev ju motorn snabbare varm efter kallstart och man fick bättre värme i kupén och mindre frätskador i cylinderloppen), men det medförde också att de där motorerna har mycket sämre bränsleekonomi än andra dieslar, även av motsvarande generation och tekniknivå.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 08 oktober 2016, 12:01:57 »

Risk att bränsleförbrukningen ökar? Det var nämligen den avgörande faktorn att jag köpte just denna bil.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 oktober 2016, 22:07:43 »

Fetare blandning gör ju att motorn ökar i effekt, det troligaste är att man sänkt laddtryck, justerat insprutningstider och/eller aktiverat mer EGR när det varit testläge. Detta har medfört högre bränsleförbrukning men det mäts ju inte samtidigt med emissionerna.
VW var tydligen bäst i klassen om man ser till utsläpp under verkliga förhållanden...Släpper ut dubbelt mot lagkraven, medan andra ligger på 3-15 ggr så mkt...
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 07 oktober 2016, 20:35:02 »

Delar av eller hela mappningen!
Bränslemängd,laddtryck, luftöverskott vid olika varvtal.
Jag skulle gissa att när programmet triggades så lade man till något fetare blandning för att inte få så mycket nox.
Vilket borde ge att blandningen i övrigt är för mager.
Det stämmer dock inte iheller till fullo eftersom man använder bränslet för att kyla och på så sätt skydda motorn vid vissa varvtal/tryck.
De tester jag har sett när man testat vw's dieslar under verkliga förhållanden så har de inte släppt ut mer nox än konkurrenterna.
I vissa fall tvärt om och varit bättre eller betydligt mycket bättre.
Vad det kommer att innebära får vi nog se.

Skrivet av: putte82
« skrivet: 07 oktober 2016, 20:04:27 »

Har inte hängt med i debatten men har en dsg177 som är drabbad. De påstår i sina papper att åtgärden kommer inte påverka bilens prestanda. Då frågar jag mig, vad är det som skall åtgärdas?
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 05 oktober 2016, 17:16:15 »

Toyota har inte hängt med i utvecklingen när det gäller dieslar, och för den delen inte med bensinmotorer iheller.
Diesel utan turbo med 90 hk blir inte speciellt populär när samtliga konkurrenter erbjuder väldigt mycket mer effekt och vridmoment.
Motorerna är förmodligen mycket bättre på alla andra sätt, men det säljer inte.
Miljön hade förmodligen mått bättre om fler köpte toyota.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 oktober 2016, 09:14:00 »

Gällande Toyotas beslut så är det väl rimligt att anta att det är just en bedömning om att det inte till rimliga kostnader kommer att gå att utveckla och tillverka dieselmotorer som klarar mer realistisk emissionslagstiftning med de nivåer som kommer att bli aktuella.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 01 oktober 2016, 00:01:09 »

jaadu. Som jag ser det så skall den som ljuger, undanhåller sanningen, för någon bakom ljuset osv..få kännbara .... sedan så är det politik, och mitt politikerförakt ligger på en väldigt hög nivå.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 30 september 2016, 23:52:50 »

Många intressanta aspekter här.
-Toyota, som tillverkat några av de bästa dieselmotorer som suttit i personbilar, slutar tillverka dieselmotorer (i Landcruiser kommer det dieslar från BMW istället). Varför? Vad är det de har förstått?

- 6 januari 2016. VW får efter förhandlingar 15 miljarder dollar i böter av amerikanska justitiedepartementet och betalar utan att klaga, istället för att försvara sig. T ex genom att hävda det alla misstänker, att alla tillverkare fuskar. Underleverantörer som Bosch sitter på en del av svaren. Det visar sig att VW i själva verket är bland de bättre när det gäller utsläpp.

- 30 augusti 2016. Apple beordras av EU att betala 14,5 miljarder dollar till Irland för skattefusk.

- 15 september 2016. Deutsche Bank beordras av amerikanska justitiedepartementet att betala 14 miljarder dollar i böter för bedrägerier på den amerikanska fastighetsmarknaden.

Vad är det som händer? En dragkamp mellan USA och EU? Varför skrivs det inte om vad det egentligen handlar om?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!