Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det som konsumerar on/off?  (läst 6019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #15 skrivet: 14 juni 2021, 13:06:41 »
Se där, 6,12 kW totalt, cirkpumpar mm drar lite ström och sen är säkert borran varm vilket gör att kompressorn drar lite mer (den ger mer uteffekt också).
DÃ¥ kan vi utesluta denna.
Elpatron kan dra 2, 4 eller 6 kW beroende på hur många elsteg som är inkopplade, men jag tror inte på denna heller.
Funderar på om din modell har en kompressorvärmare, en sån borde inte dra mycket effekt, de ligger mellan 50-150 W så då är det nått fel på din?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #16 skrivet: 14 juni 2021, 13:32:35 »
Om den mäter rätt så går det åt energi. Energi är oförstörbar.
Ingenting ändrar höjd? (lägesenergi)
Ingenting ändrar fart? (rörelseenergi)
Alltså bör det bli varmt någonstans! (Värmeenergi) Vardå?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #17 skrivet: 15 juni 2021, 12:52:03 »
Nu har jag observerat en stund och har mer information att dela.

Det verkar att kompressorn startar en gÃ¥ng om timma för att värma upp vatten,  kontinuerligt och i onödan.
Temperaturen i varmvattenberedaren (VV) sjunker gradvis och då startar kompressorn för att nå inställt börvärde (40 inom parentes). Trots att jag inte har duschat eller konsumerat varmvatten överhuvudtaget. Jag inte har något externt läckage heller för vattenmätarens lilla hjul snurrar inte när alla kranar är stängda.

Det som är märkligt dessutom är hur snabbt ökar temperaturen på 200liter vatten. Bilderna togs med 3 minuters mellanrum och tempen har ökat från 37 till 45...
 Sc:,h

Frågan kvarstår dock? Varför händer detta såpass regelbundet om det handlar om något läckage genom någon ventil?
Reglerdatorfel? Mjukvara-bug? Trasig tempgivare?
« Senast ändrad: 15 juni 2021, 12:55:45 av Dimitris76 »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #18 skrivet: 15 juni 2021, 13:14:21 »
Varmvattnet laddas uppifrån i de flesta fall, tempgivaren som visar tillgänglig temperatur sitter också i ovankant. Då blir det liten volym som behöver byta temperatur för att få den skillnaden du observerat.
Men hur länge ska den då fylla på varmvatten? Hela undre delen av tanken är kall och fylls på uppifrån och ner tills nedre givaren eller gemensam returgivare identifierar att det först värmda vattnet har kommit hela vägen ner. Då ska den sluta värma varmvatten.

Krantappningen sker i omvändordning, tömmer i ovankant och fyller på kallvatten i botten. Allt blir sorterat av naturlagarna.
(Luftballongen flyger om man värmer luften, vatten funkar på samma vis - när man badar är ytan varm och botten kall).


Så du behöver kontrollera om returgivare eller tankgivare beroende vad den arbetar med. Så vad har fler för givarvärden att visa upp? Bara för att veta om den får signal om att varmvattnet är "fullt" när den knappt ens börjat.

Om varmvattnet faktiskt går åt så är det som tidigare nämnt växelventilen som läcker ut varmvatten till radiatorerna. Men det gäller bara om kompressorn arbetar längre tid än 3 minuter ibland, annars går ju inte den kalkylen ihop, angående hög energiförbrukning per dygn.
« Senast ändrad: 15 juni 2021, 13:16:52 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #19 skrivet: 15 juni 2021, 22:30:34 »
Har för mig äldre Thermia brukar bryta på pressostaten dvs det finns ingen givare som avgör när vv laddning är klar men vet inte om det är så på den här modellen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #20 skrivet: 15 juni 2021, 23:13:20 »
Det där fenomenet tyder pÃ¥ att antingen är växelventilen knas eller sÃ¥ är interna cirkpumpen trasig.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #21 skrivet: 16 juni 2021, 00:04:59 »
Har för mig äldre Thermia brukar bryta på pressostaten dvs det finns ingen givare som avgör när vv laddning är klar men vet inte om det är så på den här modellen.
Juste, det låter superbekant just nu. Då är vad pressostaten gör mer intressant än det jag svamlade om.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #22 skrivet: 16 juni 2021, 19:03:20 »
Jag tror att problemet är löst...

Den lokala VVS installatören var på hembesök för en liten stund sedan. Han har läst denna tråd innan, öppnade upp värmepumpskåpet och började titta runt.

Trevägsventilen var originaldel - en känd problematisk Honeywell-modell som slutade tillverkas 2004, men konstigt nog funkar fortfarande hos mig 21 år senare.

Sedan letade efter VV-tempgivare och då insåg han att den ligger löst bland väldigt fluffig stenulliisoleringsmaterial under ett hål i varmvattenberedarens ytre plastpåse. Den hängde med andra helt lös mitt i luften och inte i kontakt med kärlets metallvägg.
Han tryckte kl.17:15 givaren i sin hållare på tankens vägg och så här ser konsumtionskurva ut sedan dess (se bifogad bild!).

Jag håller tummarna!
« Senast ändrad: 16 juni 2021, 19:05:29 av Dimitris76 »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #23 skrivet: 16 juni 2021, 22:46:00 »
Fråga då (jag kanske har missförstått, men jag uppfattade mätningen som mätt förbrukad energi (kWh)...)
Vart har energin tagit vägen då? Till varmvatten eller till husvärme?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #24 skrivet: 17 juni 2021, 00:33:36 »
Jag inget bra svar till frågan. Jag väntar tills imorgon för att utvärdera åtgärdens effekt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #25 skrivet: 17 juni 2021, 07:16:43 »
HEHE, hade faktiskt det i tanken en stund, men det kändes för långsökt för att jag skulle skriva det som en möjlig orsak...
Om givaren sitter utanför själva isoleringen så vill den hela tiden värma varmvatten, men löser snabbt ut på driftspressostaten för att vattnet redan är varmt.
Det hade även rent teoretiskt kunnat bero på en givare som visar för låg temp också, men det är ovanligt att givarna för tappvarmvatten slutar fungera.
Måste vara oerhört mycket ovanligare att givaren kryper ut ur isoleringen/tempfickan så det måste vara någon som varit där och "kollat" som glömt stoppa tillbaks densamma.
Eller så har det varit lika sedan maskinen var ny (Men då skulle den havererat för länge sedan).
Med den driften tror jag få kompressorer skulle hålla mer än ett par år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #26 skrivet: 17 juni 2021, 09:36:07 »
Tyvärr är problemet inte löst...  :'(

Nästa steg är att mäta givarens motståndvärde och eventuellt byta den. Och sedan byta hela reglerdatorn förutsättningsvis att den finns som reservdel överhuvudtaget, för värmepumpen är 21år gammal...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #27 skrivet: 17 juni 2021, 10:00:26 »
Är du helt säker på att det är värmepumpen som drar el när den bara går upp med 1.6 kW?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dimitris76

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #28 skrivet: 17 juni 2021, 15:53:34 »
Vad kan det vara annars?
Jag börjar ifrågasätta mig själv nu för problemet spontant upphörde igen efter ca. kl.10...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är det som konsumerar on/off?
« Svar #29 skrivet: 17 juni 2021, 16:18:03 »
Prova att stänga av elgolvvärmen en natt och se om detta hjälper?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!