Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jakt pÃ¥ den svenska vargen!  (läst 19083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #60 skrivet: 07 januari 2010, 16:26:57 »
Ingen demokrati är perfekt....

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #61 skrivet: 07 januari 2010, 18:20:34 »
VARGEN KOMMER !!!!!
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #62 skrivet: 07 januari 2010, 19:11:58 »
Att det finns en dålig sak i samhället gör inte att andra dåliga saker bra. Angående kopplingen mellan bilar och vargar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #63 skrivet: 07 januari 2010, 19:28:12 »
Nej men om rovdjuret människan inte kan acceptera att dela den här världen med andra rovdjur så är det nog färdigt för oss på den här jorden, men det är nog det bästa iallafall någon mer destruktiv varelse än oss får man nog leta efter i denna planets historia. Ang kopplingen så anser jag inte att vargar är en "dålig sak" dom är vargar och bör väl få leva som dom rovdjur dom är, dock kan ju kopplingen ändå användas som argument av vissa element som ställer sig utanför lagen att göra som det faller dem in
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #64 skrivet: 07 januari 2010, 19:39:24 »
Vilka har ställt sig utanför lagen tycker du? dom som utför en jakt som regeringen gett "tillstånd" till eller dom som kör 80 på 50 väg. Och vad är det som gör vargen så värdefull?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #65 skrivet: 07 januari 2010, 19:58:31 »
Om jakten var laglig är väl inte helt klarlagt än om jag förstÃ¥tt saken rätt. -ang 50 eller 80  sä är väl egentligen farten ovidkommande räcker väl att ett rovdjur sätter sig i fordonet och startar motorn och kör iväg.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #66 skrivet: 07 januari 2010, 21:03:46 »
Jag förstår fortfarande vad det är som gör vargen så värdefull. Och i åtminstone Dalarna anser den rättsvårdade att inget lagbrott är begått i samband med vargjakten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #67 skrivet: 07 januari 2010, 21:12:02 »
Vilka har ställt sig utanför lagen tycker du? dom som utför en jakt som regeringen gett "tillstånd" till eller dom som kör 80 på 50 väg. Och vad är det som gör vargen så värdefull?

Den är värdefull såtillvida att mångfald är absolut bättre än enfald.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #68 skrivet: 07 januari 2010, 21:13:14 »
Vad är det som gör något värdefullt och vem ska avgöra vad som är värdefullt?
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #69 skrivet: 07 januari 2010, 21:21:07 »
Alli jag citerar inte för det blir för långt.

Det glädjer mig att du inte generaliserar med att säga att 12000 stollar är ute för det finns ju säkert inte en enda av dem som kan skjuta.

Sedan att du inte är novis när det gäller skytte förstår jag om du bor så nära en skyttebana, jag har en kompis som bor nära ett bussgarage och han kör buss, sedan har jag en kompis som inte bor så långt från centralen i Malmö men han är inte lokförare men han är säkert undantaget som bekräftar regeln.

Jag tycker att du ska gå ner till den här banan och prata dig till ett godkänt skytteprov så ska du se hur lätt det är.
Det är din "proffsversion" som verkar vara ditt problem. Jag vet inget om dig, jag vet bara att jag förmodligen, jag tror, har markerat betydligt fler tavlor än du och då menar jag skottavlor och inte livstavlor. Du blir inte mera trodd bara för att du är spydig. Här stoppar jag så dina kommentarer blir överflödiga.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #70 skrivet: 07 januari 2010, 21:58:04 »
Vad är det som gör något värdefullt och vem ska avgöra vad som är värdefullt?

Det som gör något värdefullt är om den ger ett mervärde som står sig bra i förhållande till kostnaden.

Exempel på något som är värdefullt:
- Bilen. Med den kan man ta sig till jobbet i rimlig tid till en rimlig kostnad (om nu inte miljömupparna får igenom högre bränsleskatter via klimatbluffen) även om man inte bor i/nära en stor stad med andra transportlösningar.
Om bilar råkar döda några hundar per år så får detta vara ok eftersom bilen har ett stort värde för större delen av sveriges befolkning.
- Värmepump. Den ger en besparing via lägre elräkning samt gör att det blir ström över till andra.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #71 skrivet: 07 januari 2010, 22:31:07 »
En parameter handlar om vilken nytta som den/det gör kontra den skada som samma "sak" gör, i det fallet med Varg ser jag många skador men ytterst lite nytta, kanske ingen. Jag tror även att dom som levde med varg och beslutade att försöka utrota den inte såg nån nytta med den men rätt stora skadeverkningar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #72 skrivet: 07 januari 2010, 22:41:40 »
Ok Vad gör du och jag för  "nytta" ?
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #73 skrivet: 07 januari 2010, 22:57:12 »
Ok Vad gör du och jag för  "nytta" ?
Kockar har en värdefull roll i samhället.
Krokodiler jämställer jag med varg tyvärr.  ;D
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #74 skrivet: 07 januari 2010, 23:27:27 »
Bra ville bara att du skulle förtydliga dina åsikter om "skapelsens krona"
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!